Welke auto te kiezen
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Welke auto te kiezen die soms als tracktool gebruikt wor
Dit is ook wel een mooie 1M, wel redelijk aan de prijs lijkt me maar dat zijn ze allemaal wel.
http://dealer.bmw.nl/dusseldorp-apeldoo ... ilId=55242" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dealer.bmw.nl/dusseldorp-apeldoo ... ilId=55242" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bijlagen
-
- image.jpeg (75.01 KiB) 2921 keer bekeken
-
.
Laatst gewijzigd door Rnd op 22 jan 2017, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Als het puur om een tracktool gaat zou ik nooit voor een M2 gaan, veel te zwaar IMHO, dan maar de GTS
De GTS kan prima als DD, is zeer comfortabel gedempt en geveerd, maar eigenlijk doe je de kar dan toch te kort, wil je met de GTS excelleren dan moet je hem gewoon onwijs op de kop trappen, komt bij dat ie +/-150kg lichter is en dus op het circuit veel meer tot zijn recht komt IMHO
De M2 is een prima dd, mega koppel onderin en die niet in een extreem hoge RPM powerband gehouden moet worden om vlot te gaan dit itt de GTS.
Dus als geld geen rol speelt ( dat doet het meestentijds wel natuurlijk, das duidelijk), als tracktool de GTS hands down.
De GTS kan prima als DD, is zeer comfortabel gedempt en geveerd, maar eigenlijk doe je de kar dan toch te kort, wil je met de GTS excelleren dan moet je hem gewoon onwijs op de kop trappen, komt bij dat ie +/-150kg lichter is en dus op het circuit veel meer tot zijn recht komt IMHO
De M2 is een prima dd, mega koppel onderin en die niet in een extreem hoge RPM powerband gehouden moet worden om vlot te gaan dit itt de GTS.
Dus als geld geen rol speelt ( dat doet het meestentijds wel natuurlijk, das duidelijk), als tracktool de GTS hands down.
-
.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dat snap ik, maar als de markt nu eenmaal zo is... Kijk wat een E30 M3 kost 

- Riceaux
Zou dan persoonlijk even wachten tot de M2 op de markt is en kijken wat de waarde van de 1M dan gaat doen.
-
.
- Macboy
Anders had je natuurlijk de 1M van Romo moeten overwegen. €49.000 koopje van het jaar en in ongebruikte circuit en drift staat. Maar ook wel wat verouderd natuurlijk tov de M2. Met de M2 haal je zeker iets bijzonders in huis. Droomauto. GTS misschien wat meer circuit georienteerd. Algeheel wat bruter denk ik de GTS. Geluid is van een ander orde. Mede daardoor ook een nekkendraaier pur sang. Daar zul je met de M2 stuk minder last van hebben.
Mooi luxeprobleem in elk geval
Mooi luxeprobleem in elk geval

- Joost
Als je goed zoekt kan je een 1M voor nog wel wat minder vinden.
Ik vind (maar dat is natuurlijk puur persoonlijk) een 1M mooier dan een M2 (van wat ik nu op fotó's kan beoordelen). Ben benieuwd of er qua rijden heel veel verschil is tussen de 1M en M2.
Denk wel dat een 1M een betere investering is dan een M2. Grootste deel van de afschrijving is voorbij en niet voor jouw rekening. 1M is toch gelimiteerd geleverd, dat is bij de M2 niet het geval. Maar de toekomst zal het leren.
Koop je prive en neem je de hoge afschrijving de eerste jaren voor lief en heb je genoeg geld (over) voor een nieuwe M2 then GO FOR IT!
Ik vind (maar dat is natuurlijk puur persoonlijk) een 1M mooier dan een M2 (van wat ik nu op fotó's kan beoordelen). Ben benieuwd of er qua rijden heel veel verschil is tussen de 1M en M2.
Denk wel dat een 1M een betere investering is dan een M2. Grootste deel van de afschrijving is voorbij en niet voor jouw rekening. 1M is toch gelimiteerd geleverd, dat is bij de M2 niet het geval. Maar de toekomst zal het leren.
Koop je prive en neem je de hoge afschrijving de eerste jaren voor lief en heb je genoeg geld (over) voor een nieuwe M2 then GO FOR IT!
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Macboy schreef:GTS misschien wat meer circuit georienteerd. Algeheel wat bruter denk ik de GTS.
Wanneer heb jij met de M2 gereden dan?

- Joy
Is dit nog een idee?
-
.
Laatst gewijzigd door Rnd op 22 jan 2017, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joop
Als er een bak is die maximaal gebruik maakt van de mogelijkeden van de .35i dan is het wel de 8-traps automaat en zeker niet de handgeschakelde zesbak. Die heeft veel te lange verzetten om het koppel maximaal uit te nutten.Macboy schreef:Als je het karakter van de motor wil vernaggelen wel ja. Heb denk ik vaak genoeg uitgelegd dat de koppelrijke motor verneukt wordt door de automaat die steeds maar wil terugschakelen hetgeen compleet onnodig is met 450nm en daarnaast het verbruik daardoor gemiddeld 1:8 is ipv 1:10.
Ga je voor maximaal (sportief) rijplezier dan is een handbak natuurlijk de keuze als je zelf volledig betrokken wil blijven bij het autorijden, maar verder zijn de 7-traps DCT en eigenlijk de 8-traps sportautomaat nog meer beter bij het motorkarakter passend. Het zelf flipperen of met de pook schakelen is dan wellicht vele malen eenvoudiger en misschien licht afstandelijker qua rijbeleving, maar je blijft dan alsnog volledig in control net als met een handbak.
Dit wel even beredeneerd uit maximaal benutten van het potentieel aan vermogen en koppel... Een beetje peut extra verstoken is dan jammer maar helaas. Bovendien kun je de automaat ook nog in standje manueel zetten als dat ene litertje, of twee, op de 100km je echt lief is. Maar dan rijd je de auto schakellui, wat gezien je reactie, jou blijkbaar beter aan staat, maar dat is dus verre van interessant als je er ook af en toe mee op het circuit komt, waar dit draadje toch ook voor is gestart.
- JP
Nl'se prijs nog niet bekend, maar bij onze oosterburen te verkrijgen vanaf €34500,-Rnd schreef:Dat ziet er ook veelbelovend uit.Joy schreef:Is dit nog een idee?
Autoweek schreef:Onder de kap huist de 2,0-liter viercilinder turbomotor van de Golf R, die is teruggeschroefd van 300 naar 265 pk. Hij beschikt echter over een overboost-functie waardoor je gedurende een periode van 10 seconden 290 pk tot je beschikking hebt, van versnelling 3 tot en met 6. Het koppel krijgt een oppeppper van 350 naar 380 Nm. Na die 10 seconden neemt de motor 10 seconden 'rust' om er daarna weer volle bak tegenaan te gaan.
In de praktijk merk je nauwelijks verschil tussen de beide vermogensopties, het is niet zo dat je ineens een klap in je rug krijgt of je na 10 seconden afvraagt waar al je vermogen is gebleven. Op een circuit rijd je ook eigenlijk nooit 10 seconden plankgas, je moet altijd wel ergens liften of remmen. De Clubsport gaat sowieso hard. Erg hard. En vooral bocht uit, met dank aan het elektronisch geregelde sperdifferentieel en de semi-slicks, die door het sper worden gedwongen zich vast te vreten in het asfalt. Je kunt daardoor eerder op het gas dan je normaal zou doen, het sper trekt je er letterlijk en figuurlijk doorheen en onderstuur ligt ver weg.
- GTRene
opzich ook leuk zo'n Golf CS
- Macboy
Mooi en duidelijk verhaal Joop. Voor mij is koppel gewoon vanaf onderin (dus vanaf 1500 toeren) moeiteloos vermogen naar boven opbouwen. Dat doet de automaat niet. Zo bedoelde ik het dus meer. Het karakter van deze motor zie ik dus in de gelijkmatige opbouw vanaf onderin. De automaat benut dat deel gewoonweg niet. Geheel ten onrechte naar mijn idee. Vandaar dat ie me zo tegenstaat. Atmosferisch afgesteld terwijl het een turbo motor is. Klopt gewoon niet. Zelf flipperen lost dat weliswaar op, maar als ik wil flipperen neem ik wel een handbak. Voor mij is het moeten flipperen een teken van zwakte van de automaat. Anderen zien een automaat als een file helper. Ieder zijn ding. Ben alijd heel kritisch geweest en vind het tot op de dag van vandaag nog steeds terecht. En dat zeg ik als automaat liefhebber. Verbruik is niets mis mee maar vond het vooral vervelend dat de handbak meer belast werd terwijl hij feitelijk minder verbruikte.
@Robin: klopt maar daarom zei ik ook "misschien" en "denk ik"
@Robin: klopt maar daarom zei ik ook "misschien" en "denk ik"
- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
@Rnd: ik las in Focus topic dat de Megane je voorkeur heeft so far?
-
.
-
Focus megane golf en Civic type r allemaal mooi en zal goed rijden.
Fwd als fun auto trekt mij niet meer zo als je rwd of een leuke awd met de juiste setup hebt gegleden:)
Maar als het een daily word met zo nu en dan Trackday optie dan zonder twijfel een M2.
Een focus RS zal fun zijn maar als je het interieur vergelijkt met M2 dan is dat geen vergelijk.
Een focus rs en al die andere auto's zijn meer fun auto voor ernaast. Maar die zie ik niet als compromis auto.
Een dagje papenburg op chinese glijers of een heerlijke dagje in de sneeuw knallen. Oh yes een Focus RS. Maar dan s avonds weer mooi in de stalling en in je M2 naar huis rijden.
Fwd als fun auto trekt mij niet meer zo als je rwd of een leuke awd met de juiste setup hebt gegleden:)
Maar als het een daily word met zo nu en dan Trackday optie dan zonder twijfel een M2.
Een focus RS zal fun zijn maar als je het interieur vergelijkt met M2 dan is dat geen vergelijk.
Een focus rs en al die andere auto's zijn meer fun auto voor ernaast. Maar die zie ik niet als compromis auto.
Een dagje papenburg op chinese glijers of een heerlijke dagje in de sneeuw knallen. Oh yes een Focus RS. Maar dan s avonds weer mooi in de stalling en in je M2 naar huis rijden.
-
.
- Hielke
Ik heb gisteravond voor het eerst met een Megane RS (Cup chassis, sperdiff) gereden, en ik was behoorlijk onder de indruk.
Vergelijk je 'm met een 1M dan is de RS cup veel meer een trackcar. Een explosieve motor, geweldige remmen, behoorlijk hard onderstel, erg goede bak. Ik snap nu ook waarom die dingen zo populair op De Ring zijn. Of ik er als daily ook mee kan leven is een ander verhaal. De auto is dan een tikkie stuiterig en de gaspedaal response wat zenuwachtig. Ik heb het idee dat er een heel licht vliegwiel onder zit. Bij terugschakelacties neemt de motor bij ontkoppelen direct het passende toerental aan. Erg vertrouwenwekkend. De auto voelde mechanisch ook erg sterk aan terwijl ie al bijna een ton gereden had.
Vergelijk je 'm met een 1M dan is de RS cup veel meer een trackcar. Een explosieve motor, geweldige remmen, behoorlijk hard onderstel, erg goede bak. Ik snap nu ook waarom die dingen zo populair op De Ring zijn. Of ik er als daily ook mee kan leven is een ander verhaal. De auto is dan een tikkie stuiterig en de gaspedaal response wat zenuwachtig. Ik heb het idee dat er een heel licht vliegwiel onder zit. Bij terugschakelacties neemt de motor bij ontkoppelen direct het passende toerental aan. Erg vertrouwenwekkend. De auto voelde mechanisch ook erg sterk aan terwijl ie al bijna een ton gereden had.
- Macboy
Spannende tijden Rnd !
Leuk verslag Hielke. De RS is inderdaad niet voor niets zo populair op de Ring.
Leuk verslag Hielke. De RS is inderdaad niet voor niets zo populair op de Ring.
-
.
-
Bedankt voor de vermelding, ik heb inmiddels mijn eigen bedrijf; Bergwerff in Gorinchem. (http://www.bergwerffbmw.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)Arthur schreef:Dan ga je voor een BMW toch naar Dusseldorp? Heb ik goede ervaringen mee en Macboy ook. Al is Macboy een advocaat natuurlijk![]()
En anders Thijs-v-d-h hier op het forum, werkt bij Jer. De Fonkert.
- Hielke
Zie nu pas dit topic weer. Nee Reind, niet op korte termijn. Maar ik sluit het ook niet uit.Rnd schreef:Ja, ik was ook aangenaam verrast door de Megane. Overweeg je er eentje aan te schaffen Hielke?