Dvh - F11 520d

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E61 530d touring

Bericht door dvh » 09 jul 2015, 11:01

Thnx Rene ;-)

Gelijk 'm topic wat opsieren met plaatjes... :blink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: E61 530d touring

Bericht door fuseekogel » 17 jul 2015, 10:20

Had je al naar die thermostaten gekeken?

Op de foto van waar je zeg maar even doorrijdt kan ik zien dat je motor niet warm genoeg is.

Vandaar

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: E61 530d touring

Bericht door Riceaux » 17 jul 2015, 10:26

Waar zie je dat aan?

Woppa
Berichten: 328
Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
Auto: AR 3.0BIT/ A4 1.8TQ/ GTE

Re: E61 530d touring

Bericht door Woppa » 17 jul 2015, 10:45

dat kun je zien aan de witte streepjes die in de buitenrand van de toerenteller zitten. Overigens komt hij volgens mij prima op temperatuur, koud begint hij bij 3500 toeren oid. Als hij niet op temperatuur komt moeten de witte streepjes nog verder teruglopen afaik.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: E61 530d touring

Bericht door Riceaux » 17 jul 2015, 11:01

Is toch gewoon normaal die streepjes? Even snel wat plaatjes gekeken van 530d's op topsnelheid en die hebben allemaal dezelfde hoeveelheid streepjes. 535d heeft er 2 minder als ie goed warm is voor zover ik zo kan zien.

Woppa
Berichten: 328
Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
Auto: AR 3.0BIT/ A4 1.8TQ/ GTE

Re: E61 530d touring

Bericht door Woppa » 17 jul 2015, 11:13

Als ik echt lang heb lopen gassen heb ik inderdaad een streepje of 2/3 minder.
Overigens klopt het wel dat veel E60's en E61 een thermostaat probleem hebben, maar volgens mij staan de strepen dan veel verder terug (ergens rond de 4000 tpm)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E61 530d touring

Bericht door dvh » 17 jul 2015, 12:06

Woppa.
Tijdens mijn vakantie is de thermostaat kapot gegaan. Ten tijde van die geposte foto zat er al een nieuwe op.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: E61 530d touring

Bericht door fuseekogel » 17 jul 2015, 12:14

Het zijn twee thermostaten, hoofd en EGR.

Ik heb er minder.. (streepjes)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E61 530d touring

Bericht door dvh » 17 jul 2015, 12:24

Ik heb geen idee... :-)
Neem aan dat wanneer dat ding aan de computer heeft gehangen bij de werkplaats dat eventuele foutcodes vanzelf naar boven komen ?

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: E61 530d touring

Bericht door Joopieboy » 17 jul 2015, 13:18

Een thermostaat met foutcodes? :+ Je kan je temperatuur uitlezen en daarmee bepalen welke niet goed is...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E61 530d touring

Bericht door GTRene » 17 jul 2015, 14:50

er zijn ook geregelde thermostaten, die ook via de ecu werken, kan dus wel.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E61 530d touring

Bericht door dvh » 17 jul 2015, 16:11

't zal allemaal wel.
Gewoon rijden totdat ie ermee stopt.. :*-)

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: E61 530d touring

Bericht door Joopieboy » 17 jul 2015, 23:00

dvh schreef:'t zal allemaal wel.
Gewoon rijden totdat ie ermee stopt.. :*-)
Dan ligt de koppakking eruit. :tooth:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E61 530d touring

Bericht door dvh » 31 jul 2015, 09:30

dvh schreef:'t zal allemaal wel.
Gewoon rijden totdat ie ermee stopt.. :*-)
En zo geschieden het.
Alleen dit keer niet de 5 maar de 3. Distributie is een tand versprongen en nu staat de boel ongelijk. Hoe 't komt? Ketting opgerekt. Remedie. Alles vervangen.

Mooi zo'n bmw met ketting. Lekker onderhoudsvrij enzo. Als het heel blijft.
Dus een overzichtje van de afgelopen 2 maanden:

- Kabelbreuk achterklep 5.... 1000,- euro
- Thermostaat + lagers + toebehoren kapot... 770,-
- Complete ketting , geleiders , tandwielen.... 1000+ euro

3000,- ... zo'n 1500 per maand.. Hoppa

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E61 530d touring

Bericht door Niels » 31 jul 2015, 10:21

Daarom was het bij mij ook exit BMW (320D touring) voor dagelijks gebruik. Ik zat op 1000,- per jaar aan additionele kosten (verstuivers, brandstofpomp, krukas poulie e.d.) en toen er niet normale geluiden uit het motorblok kwamen was het snel klaar. Daarom nu lekker een Prius :lol: En hoewel het natuurlijk minder fijn rijdt en er toch een sloot geld bij moest heb ik er nooit spijt van gehad.

Succes iig! Een ander blok lijkt me de goedkoopste oplossing alhoewel ik em zelf een schop zou geven denk ik.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E61 530d touring

Bericht door Niels » 31 jul 2015, 10:26

Een rooitje voor de kabelbreuk was ook niet misselijk btw :?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28658
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E61 530d touring

Bericht door Martijn_bmw » 31 jul 2015, 10:40

ik zou kijken naar een ruilblokje david denk goedkopere en snellere oplossing.

E46 ligt inmiddels meer dan genoeg van op de sloop.....

even een hele vlugge blik op MP:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... motor.html" onclick="window.open(this.href);return false;

850 EUR voor een blok, denk dat jou revisie duurder uitvalt (of hebben de kleppen de zuigers niet geraakt?)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29401
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E61 530d touring

Bericht door Luco » 31 jul 2015, 11:10

dvh schreef:
dvh schreef:'t zal allemaal wel.
Gewoon rijden totdat ie ermee stopt.. :*-)
En zo geschieden het.
Alleen dit keer niet de 5 maar de 3. Distributie is een tand versprongen en nu staat de boel ongelijk. Hoe 't komt? Ketting opgerekt. Remedie. Alles vervangen.

Mooi zo'n bmw met ketting. Lekker onderhoudsvrij enzo. Als het heel blijft.
Dus een overzichtje van de afgelopen 2 maanden:

- Kabelbreuk achterklep 5.... 1000,- euro
- Thermostaat + lagers + toebehoren kapot... 770,-
- Complete ketting , geleiders , tandwielen.... 1000+ euro

3000,- ... zo'n 1500 per maand.. Hoppa
pfffffff ben je lekker mee, ik heb maar snel afgeklopt dat ik alleen slijtagedelen heb vervangen op de 5 serie
50.000 km
schokbrekers voor 400 euro
abs computer en achterbalg 900 euro
2 nieuwe banden 400 euro
en dat was het volgens mij.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10896
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: E61 530d touring

Bericht door tomgtr » 31 jul 2015, 11:19

dvh schreef:
dvh schreef:'t zal allemaal wel.
Gewoon rijden totdat ie ermee stopt.. :*-)
En zo geschieden het.
Alleen dit keer niet de 5 maar de 3. Distributie is een tand versprongen en nu staat de boel ongelijk. Hoe 't komt? Ketting opgerekt. Remedie. Alles vervangen.

Mooi zo'n bmw met ketting. Lekker onderhoudsvrij enzo. Als het heel blijft.
Dus een overzichtje van de afgelopen 2 maanden:

- Kabelbreuk achterklep 5.... 1000,- euro
- Thermostaat + lagers + toebehoren kapot... 770,-
- Complete ketting , geleiders , tandwielen.... 1000+ euro

3000,- ... zo'n 1500 per maand.. Hoppa

Tja, ik heb een hekel aan dat soort geneuzel en rij daarom nieuw. Maar ben bang dat ik het dubbele per maand afschrijf.....

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E61 530d touring

Bericht door dvh » 31 jul 2015, 11:25

Niels schreef: Succes iig! Een ander blok lijkt me de goedkoopste oplossing alhoewel ik em zelf een schop zou geven denk ik.
Ja.. dat zal waarschijnlijk ook gebeuren. Hoor morgen het inruilvoorstel van de garage.
Of gewoon laten maken.. Zal ongeveer 1000,- kosten. Dat is eigenlijk de goedkoopste oplossing.

@ruilblok. Weet je wat het is. Ik heb geen tijd ( en geen zin ) om vanalles te regelen. Ik rij een oudere auto. Dan weet je dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Koop je een nieuwe(re) auto dan heb je de afschrijving er ook nog bij.. Dat is ook geld wat verdampt.

Heb een leuke Polo zien staan bij de garage.. Misschien dat ik die dan gewoon aanschaf. Martijn z'n 325 heb ik ook een oogje op.. Kan de 316 altijd zo op MP zetten voor de handige klusser.. Verder is het namelijk nog een heel mooie auto.

@Tom , exact :-)

Had het mijn zwager erover.. Die koopt ook altijd nieuw. Toen ik de E61 kocht heb ik getwijfeld om een E10 ( toch ? ) nieuwer type 5 serie te kopen.. Mijn huidige auto zit zo rond de 15000 prijsklasse. Terwijl een nieuwer model al snel 25-30k doet.

Zijn gedachtegang, je rijdt zo'n auto 5 jaar en wanneer je hem dan verkoopt is m'n huidige 5 afgeschreven , brengt ie nog 5k op. 10k afschrijving. En het nieuwer type brengt over 5 jaar nog 15k op. Ook dik 10k afschrijving. Alleen heb je met het nieuwer model minder kans op stukken ( minder km'ers ) dan met de oudere. Per saldo zal het weinig schelen qua centen. Wat je meer aan afschrijving hebt op het nieuwere model heb je meer aan onderhoud op het oudere model. Alleen is de 'inverstering' groter bij een nieuwer auto ( doh.. )

Ik ben het type wat de centen liever in z'n zak heeft dan dat het op straat staat..
Maar het blijft geld kosten.

Online
mark123
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: E61 530d touring

Bericht door mark123 » 31 jul 2015, 18:16

Is de ketting van die 530d kapot? Dat hoor je echt nooit.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E61 530d touring

Bericht door 328Ti » 31 jul 2015, 18:22

dvh schreef:
dvh schreef:'t zal allemaal wel.
Gewoon rijden totdat ie ermee stopt.. :*-)
En zo geschieden het.
Alleen dit keer niet de 5 maar de 3. Distributie is een tand versprongen en nu staat de boel ongelijk. Hoe 't komt? Ketting opgerekt. Remedie. Alles vervangen.

Mooi zo'n bmw met ketting. Lekker onderhoudsvrij enzo. Als het heel blijft.
Dus een overzichtje van de afgelopen 2 maanden:

- Kabelbreuk achterklep 5.... 1000,- euro
- Thermostaat + lagers + toebehoren kapot... 770,-
- Complete ketting , geleiders , tandwielen.... 1000+ euro

3000,- ... zo'n 1500 per maand.. Hoppa
Auw.... weer een bewijs dat nieuwer (helaas) niet beter is. Die blokjes worden steeds fragieler met al die troelala erop om de emissie-eisen te halen. " Duurzaamheid" heeft voor mij ondertussen een compleet andere betekenis gekregen. :bag:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: E61 530d touring

Bericht door Riceaux » 31 jul 2015, 19:46

Dan is iets nieuws met garantie leasen toch niet zo'n gek idee!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 530d touring

Bericht door Martin van der Zwaard » 31 jul 2015, 23:03

Dat is mooi klote zeg!
Let je bij een Polo met TSI motor ook op dat de ketting goed is. Die gaan ook nog wel eens....

Ik heb nog twee Polo's binnen gekregen. Een zwarte van 2010 met 50k erop en een witte van 2014 met net geen 10k erop. Inruil van de E36 geen probleem!

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E61 530d touring

Bericht door dvh » 01 aug 2015, 09:02

E46 ..

En de Polo is een diesel.. (1.2 bluemotion) .. Die zijn hoop ik wat beter..
Weet je wat het is Martin, heb geen zin om ermee te slepen. De E46 rijdt nu niet. Inruilen bij huidige garage zou het makkelijkste zijn.
Of ik koop de bmw van Martijn voor een prikkie :*-)

Edit: 316 is weg.. Polo ervoor teruggekocht.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, mark123 en 21 gasten