Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
- Baboulah
- Berichten: 1518
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Maar in dat geval kunnen ze die wel opvragen bij het hoofdkantoor..... Als die die niet meer hebben zou ik weglopen, want waarom zouden ze die er niet meer bij hebben?
BTW, bijna alle garages in nederland staan vol met import, originele nl-ers inkopen is bijna onmogelijk
BTW, bijna alle garages in nederland staan vol met import, originele nl-ers inkopen is bijna onmogelijk
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Nee natuurlijk ligt er geen enkel rapport in import auto's. Die enkeling die naar het taxatierapport vraagt zal hem digitaal kunnen inzien/ontvangen bij de verkoper. De enige reden dat wij nog een papieren versie van het rapport aanleveren, is omdat de belastingdienst de BPM aangifte op papier wenst te ontvangen. Voor de rest gaat alles digitaal.
- BamiesGTA
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Kan iemand mij vertellen of voor onderstaande voertuig het normale BPM bedrag is betaald?
N-381-VH
N-381-VH
- EvdP
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Lijkt mij wat weinig.
- D20VT
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Op de oude prijslijsten in 2018 staat het BPM bedrag niet los op, maar je kunt wel het verschil in bedragen zien tussen ex btw, ex BPM en ex Btw en in BPM
Laatst gewijzigd door D20VT op 11 aug 2022, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- BamiesGTA
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
- EvdP
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
RDW zegt station. Maakt ook niets uit, fiscaal 46k en BPM 1,7k na 3 jaar (Registratie datum goedkeuring (afschrijvingsmoment BPM)24-12-2021) is volgens de Autoweek BPM calculator wat aan de lage kant.
Voor mijn Skoda Octavia RS is na 5 jaar meer BPM betaald terwijl die minder uitstoot.
Voor mijn Skoda Octavia RS is na 5 jaar meer BPM betaald terwijl die minder uitstoot.
Laatst gewijzigd door EvdP op 11 aug 2022, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- D20VT
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Oké geen ST. Ging even mis met “stationwagen” volgens RDW. Maar een hatchback had ook ruim 10K BPM op kenteken.
Hoeft allemaal niks ernstigs te zijn, maar ik zou wel even goed kijken of je niks afwijkends ziet.- D20VT
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Het BPM bedrag op kenteken is niet het betaalde bedrag bij import. Dat is het teruggerekende bedrag ten tijde van import. Het werkelijke betaalde bedrag is dus nog lager.
Bij “normale” import volgens de standaard afschrijving zonder tegenbewijs staat het originele BPM bedrag (wat een originele NL auto ook had ) op kenteken. Het te betalen rest BPM bedrag wordt vanuit daar teruggerekend.
Hoe lager de BPM op kenteken tov het originele bedrag, hoe minder hij waard was ten tijde van import.
- BamiesGTA
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Dank voor de info! Zal eens vragen hoe en wat.
Edit: Auto is ingevoerd met taxatierapport.
Zegt dit verder nog iets, behalve dan dat de BPM hierdoor lager is?
Edit: Auto is ingevoerd met taxatierapport.
Zegt dit verder nog iets, behalve dan dat de BPM hierdoor lager is?
- D20VT
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Laat het taxatierapport dan maar zien bij verkoop. Op het taxatierapport staan alle schades genoemd waardoor de auto minder waard zou moeten zijn dan zijn Nederlandse broertjes en zusjes. Ze voeren hem in obv handelsinkoopwaarde -/- de schades. Daaruit rolt een waarde van de auto op moment van import en daarover wordt de BPM berekend.
In een notendop: normaal is de rest BPM van een auto die op die leeftijd 10K BPM nieuw had ergens 4,5K op een auto van dagwaarde 30K, dus een afschrijving van 55 % van de BPM. Dat betekent als nu de waarde van de BPM op het import kenteken € 1500,- is en de dagwaarde nog steeds 30K is, deze auto maar 1/3 waard was volgens het taxatierapport van die 30K. Dus de auto zou op moment van import en aangifte BPM maar 10K waard zijn geweest. Van die € 1.500,- BPM schrijf je dan ook die 55 % leeftijds afschrijving af. Wat je dan overhoud betaal je aan rest BPM bij import.
In een notendop: normaal is de rest BPM van een auto die op die leeftijd 10K BPM nieuw had ergens 4,5K op een auto van dagwaarde 30K, dus een afschrijving van 55 % van de BPM. Dat betekent als nu de waarde van de BPM op het import kenteken € 1500,- is en de dagwaarde nog steeds 30K is, deze auto maar 1/3 waard was volgens het taxatierapport van die 30K. Dus de auto zou op moment van import en aangifte BPM maar 10K waard zijn geweest. Van die € 1.500,- BPM schrijf je dan ook die 55 % leeftijds afschrijving af. Wat je dan overhoud betaal je aan rest BPM bij import.
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Laat je niet gekmaken, alle slimme jongens importeren met koerslijsten en taxaties: ik heb een vlamnieuwe yaris gr die eigenlijk volgens forfaitaire afschrijvingstabel 16% af zou schrijven (10 maanden en 1000km) gekocht en met koerslijst 46% afgeschreven. Auto is vlamnieuw.
Mensen die hier schrijven dat dat alleen lukt door taxatie en schades hebben er geen kennis van dat het anders kan.
Mijn auto is volgens de koerslijst 22000 euro waard, het is een belastingdienst geaccepteerde koerslijst dus helemaal prima.
Gaat niet bij elke auto op natuurlijk.
Voor je beeldvorming van de schaal waarop dit gebeurt, louwman heeft niet 1 Yaris GR te koop waar dit anders bij is.
Uiteraard houd ik mn bpm aangifte incl bewijslast erbij voor als ik hem ooit verkoop
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Hey..daar heb ik maanden geleden een proefrit mee gemaakt. Staat al heel lang te koop. In deze tijd best opmerkelijk.BamiesGTA schreef: ↑11 aug 2022, 20:12 Het gaat om deze auto:
https://www.autotrack.nl/a/seat-leon-be ... 1657041781
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 02 jul 2023, 22:38
- Auto: Ford Focus en Hyundai Ioniq
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Mag ik zo brutaal zijn jullie te vragen jullie licht kunnen laten schijnen over SF-823-Z? Hij staat hier te koop: https://www.autowereld.nl/ford/c-max/1- ... -609081135 en het hele importauto maakt mij wat alert, maar ik heb geen enkel idee of dat terecht is. De site van de ANWB zegt dat "enkele honderen euro's BPM" op een auto van "tientallen mille" verdacht zou zijn. Deze auto is alweer vijd jaar geleden geïmporteerd, dus is het verschil niet zo extreem (meer), maar vraag me toch af wat een BPM van 450 EUR betekent.
P.S. Het is misschien niet het soort auto dat vaak voorbij komt op een forum met als titel "driving fun", maar hoop dat jullie expertise me alsnog kan helpen.
P.S. Het is misschien niet het soort auto dat vaak voorbij komt op een forum met als titel "driving fun", maar hoop dat jullie expertise me alsnog kan helpen.
- JP
- Berichten: 31492
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Een auto importeren die meer dan 8 jaar oud is, zal niet heel veel bpm meer op zitten, een 10% maximaal.....en de auto heeft nooit tientallen duizenden euro's gekost nieuw.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 02 jul 2023, 22:38
- Auto: Ford Focus en Hyundai Ioniq
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Dus jij denkt "niets aan de hand"?
Mijn eigen gepuzzel in de tijd sinds wat ik hierboven schreef is dat volgens de belastingdienst [1] de bpm in 2010 voor deze auto 27,4% van de catalogusprijs zou zijn, dus ongeveer 6500. Minus nog 1200 voor het feit dat het een bezinemotor is. Dan vind ik de 453 BPM die bij import is betaald nog steeds vrij laag, maar ik denk dat het misschien wel heel normaal is als ik de afschrijvingen zie in de forfaitaire tabel [2] van de belastingdienst.
[1] https://download.belastingdienst.nl/bel ... 1z11fd.pdf
[2] https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... aire_tabel
Mijn eigen gepuzzel in de tijd sinds wat ik hierboven schreef is dat volgens de belastingdienst [1] de bpm in 2010 voor deze auto 27,4% van de catalogusprijs zou zijn, dus ongeveer 6500. Minus nog 1200 voor het feit dat het een bezinemotor is. Dan vind ik de 453 BPM die bij import is betaald nog steeds vrij laag, maar ik denk dat het misschien wel heel normaal is als ik de afschrijvingen zie in de forfaitaire tabel [2] van de belastingdienst.
[1] https://download.belastingdienst.nl/bel ... 1z11fd.pdf
[2] https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... aire_tabel
- JP
- Berichten: 31492
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Als je deze nu importeert;
https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/c ... 2_nedc=169
Dan rekenen ze de bpm op €5300 maar krijg je 95.9% leeftijdskorting, dus een €213,
In 2015 had je een 90% korting (?) Dan zit je rond de €500,-
https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/c ... 2_nedc=169
Dan rekenen ze de bpm op €5300 maar krijg je 95.9% leeftijdskorting, dus een €213,
In 2015 had je een 90% korting (?) Dan zit je rond de €500,-
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 02 jul 2023, 22:38
- Auto: Ford Focus en Hyundai Ioniq
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
OK, dan ga ik me daar in ieder geval geen zorgen meer om maken. Bedankt!
- JP
- Berichten: 31492
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
- Thomasss
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 10 aug 2008, 15:57
- Auto: Bakfiets!
- Locatie: Naast Amersfoort
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
De leeftijdskorting bepaalt de rest-BPM, niet de bruto BPM die op kenteken staat. Vergelijk de bruto BPM van een import altijd (als het lukt) met die van een originele Nederlander. Als dat verschil heel groot is zou ik daar meer over willen weten.JP schreef: ↑02 jul 2023, 23:11 Als je deze nu importeert;
https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/c ... 2_nedc=169
Dan rekenen ze de bpm op €5300 maar krijg je 95.9% leeftijdskorting, dus een €213,
In 2015 had je een 90% korting (?) Dan zit je rond de €500,-
-
- Berichten: 18539
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Maar op kenteken staat altijd het bruto bedrag waar over de BPM is berekend toch?JP schreef: ↑02 jul 2023, 23:11 Als je deze nu importeert;
https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/c ... 2_nedc=169
Dan rekenen ze de bpm op €5300 maar krijg je 95.9% leeftijdskorting, dus een €213,
In 2015 had je een 90% korting (?) Dan zit je rond de €500,-
Dus, als het 6500 had moeten zijn, had er 6500 moeten staan.
Import met schade -> Omlaag. (Bijv kleine dingetjes is al snel een correctie van 100/1500 op de brute BPM)
Wat je netto uiteindelijk betaald staat daar, naar mijn weten, nooit.
Aan de andere kant is er genoeg 'schade' te vinden op een auto van 5 jaar oud (bij import) om het serieus naar beneden te kunnen halen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26878
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Auto kopen met zeer lage BPM bij import: verdacht of niet?
Dit idd! BPM op kenteken is de bruto BPM niet degene die betaald is met leeftijdkorting.ErikS schreef: ↑03 jul 2023, 08:05Maar op kenteken staat altijd het bruto bedrag waar over de BPM is berekend toch?JP schreef: ↑02 jul 2023, 23:11 Als je deze nu importeert;
https://www.autoweek.nl/bpmcalculator/c ... 2_nedc=169
Dan rekenen ze de bpm op €5300 maar krijg je 95.9% leeftijdskorting, dus een €213,
In 2015 had je een 90% korting (?) Dan zit je rond de €500,-
Dus, als het 6500 had moeten zijn, had er 6500 moeten staan.
Import met schade -> Omlaag. (Bijv kleine dingetjes is al snel een correctie van 100/1500 op de brute BPM)
Wat je netto uiteindelijk betaald staat daar, naar mijn weten, nooit.
Aan de andere kant is er genoeg 'schade' te vinden op een auto van 5 jaar oud (bij import) om het serieus naar beneden te kunnen halen.
Maar deze auto is 13jr oud en bij import al 8jr oud, dan is er met tegenbewijs zat kleine "schade" te vinden om die bruto BPM calculatie naar beneden te krijgen dus ik zou mij er geen grote zorgen om maken.
Een 13jr oude auto los van BPM altijd goed controleren op grote chassisschade, kan in die tijd van alles gebeurd zijn zowel voor als na import
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten