Martijn's Volvo V50 T5
-
OnlineWout309t
- Auto: A4 40TFSI
Re: Martijn's Volvo V50 T5
Hele goede upgrade, zeker met warm weer een wereld van verschil!
- Tim N
racekat uit een diesel zo te zien, flink lopen roeten
-
Leuk om te volgen! Ik rijd zelf in een ongeblazen V50 2.4 en krijg toch wel een T5-itch hiervan! Andere mod die je vaker ziet bij T5’s is de K16 Turbo (kost wel wat), maar ik vraag me dan altijd af of alles nog wel heel gaat blijven. Je ziet bij getunede/remapped T5’s met de Geatronic automaat dat het koppel softwarematig beperkt is in de eerste en tweede versnelling om de boel heel te houden, niet onverstandig. Maar zal je in je handbak geen last van hebben 
edit; volgens de website van Elevate geen probleem, omdat deze ook op de stock Focus RS zat;
http://www.elevatecars.com/node/2493 En maar liefst + 160 pk op je wielen.

edit; volgens de website van Elevate geen probleem, omdat deze ook op de stock Focus RS zat;
- MartijnGizmo
Eindelijk tijd gevonden (of nou ja, gemaakt) om de intercooler van do88.se erop te klussen. Redelijk straight forward allemaal, moest alleen her en der een beetje plastic van het grilletje in de bumper af, maar dat stond netjes in de montage-handleiding aangegeven:
Stock vs do88.se intercooler by MartijnKoevoets, on Flickr
Hier een vergelijkende foto van de fabrikant zelf, core is 163% groter:

Met de bumper er weer op zie je er eigenlijk helemaal niets van, zelfs niet op ooghoogte in de zon:
Do88.se Intercooler Fitted by MartijnKoevoets, on Flickr
Rijdend merk ik er (voor nu) ook nog weinig van. Turbogat lijkt marginaal groter en auto voelt vanaf 3000rpm ietsje krachtiger. Maar het is dan ook bedoeld als voorbereiding op een software-upgrade...

Hier een vergelijkende foto van de fabrikant zelf, core is 163% groter:
Met de bumper er weer op zie je er eigenlijk helemaal niets van, zelfs niet op ooghoogte in de zon:

Rijdend merk ik er (voor nu) ook nog weinig van. Turbogat lijkt marginaal groter en auto voelt vanaf 3000rpm ietsje krachtiger. Maar het is dan ook bedoeld als voorbereiding op een software-upgrade...

Tot 350-360pk gaat het idd wel goed (op de koppeling na dan), daar boven loop je een verhoogd risico op scheurende cilinderwanden. Is ook wel weer (preventief) wat aan te doen, maar wordt het weer wat lastiger van allemaal. Maar K16 lijkt me tzt een mooie upgrade idd...ijsga schreef:Leuk om te volgen! Ik rijd zelf in een ongeblazen V50 2.4 en krijg toch wel een T5-itch hiervan! Andere mod die je vaker ziet bij T5’s is de K16 Turbo (kost wel wat), maar ik vraag me dan altijd af of alles nog wel heel gaat blijven. Je ziet bij getunede/remapped T5’s met de Geatronic automaat dat het koppel softwarematig beperkt is in de eerste en tweede versnelling om de boel heel te houden, niet onverstandig. Maar zal je in je handbak geen last van hebben

- Joopieboy
- Petrolhead Tom
Heerlijke updates! 

-
Is dat een vrij standaard software aanpassing, of tailor made?
Wie gaat dat doen?
Wie gaat dat doen?
- MartijnGizmo
Ik denk dat ik naar Fasttech ga, die doen veel Volvo's en Focus ST's met dezelfde motor. Geen idee of ze een standaard-programma hebben voor ongeveer deze mods, zal ik tzt eens naar informeren... 

- Knot
Beetje plastic knippen voor het goede doel is nooit verkeerd. Goed bezig man!
- Joopieboy
Ze hebben standaard maps maar ze kunnen ook (en in jouw geval met al die mods zeker aan te raden) kunnen ze hem custom afstellen naar gelang je wensen. Dus bv toerental verhoging, koppel begrenzing in zijn 1 en 2 of als ie te koud of te warm is, etc. Noem maar op, ze kunnen het.MartijnGizmo schreef:Ik denk dat ik naar Fasttech ga, die doen veel Volvo's en Focus ST's met dezelfde motor. Geen idee of ze een standaard-programma hebben voor ongeveer deze mods, zal ik tzt eens naar informeren...

-
Mooie maat wel vergeleken met de stock intercooler. En fijn om alles met goede foto’s gedocumenteerd te zien!
- MartijnGizmo
Meer dan dit past ook echt niet onder de crash-bar achter de bumper. De meeste aftermarket-intercooler voor de Focus ST/RS zijn een stuk hoger omdat het daar minder een probleem is... 

- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Lekker bezig!
Ik weet niet hoe ver je wil rijden, maar in Uden zit Volvotune waar mijn S60 is gekieteld.
Dit is volledig maatwerk geweest voor nog geen 300 euro (meen dat een benzine wel ietsje duurder is, maar niet veel). Kerel daar heeft serieus verstand van Volvo's en echt alles gaat in overleg.

Ik weet niet hoe ver je wil rijden, maar in Uden zit Volvotune waar mijn S60 is gekieteld.
Dit is volledig maatwerk geweest voor nog geen 300 euro (meen dat een benzine wel ietsje duurder is, maar niet veel). Kerel daar heeft serieus verstand van Volvo's en echt alles gaat in overleg.
-
Op het Volvo Forum lees ik inderdaad ook goede verhalen over VolvoTune. Las op Swedespeed nog over deze mod; http://govoengineering.jimdo.com/ecu-spacer/. Zou een betere throttle-response moeten geven (en wat extra paardjes). En ben zelf maar voorzichtig begonnen te zoeken naar een T5. Het aanbod van > 2008 is alleen erg mager.
- MartijnGizmo
Ja, de originele manier van bevestigen van de ECU is idd wat knijpend voor het inlaattraject. Met de K&N-kit die ik heb komt ie aan het hitteschild daarvan te hangen, zo'n spacer is alleen nuttig als jet het originele luchtfilter wilt blijven gebruiken.
Ik heb ook een hele tijd actief gezocht, en binnen mijn zoekopdrachten was dit de enige die voorbij kwam in ruim 3 maanden tijd...
-----
Gisteren ook zo'n 350km gereden met de nieuwe intercooler, maar dat levert ook bij ruim 20 graden buitentemperatuur geen merkbaar verschil op bij vlot snelweggebruik. Dat had ik ook niet verwacht zonder verdere aanpassingen (aan de software), maar dat soort beweringen lees je nog wel eens op fora... lijkt me meer een gevalletje pk's voor je centen willen voelen.
Ik heb ook een hele tijd actief gezocht, en binnen mijn zoekopdrachten was dit de enige die voorbij kwam in ruim 3 maanden tijd...

-----
Gisteren ook zo'n 350km gereden met de nieuwe intercooler, maar dat levert ook bij ruim 20 graden buitentemperatuur geen merkbaar verschil op bij vlot snelweggebruik. Dat had ik ook niet verwacht zonder verdere aanpassingen (aan de software), maar dat soort beweringen lees je nog wel eens op fora... lijkt me meer een gevalletje pk's voor je centen willen voelen.

- Petrolhead Tom
Dit vind ik een stuk beter te geloven dan dat je een wereld van verschil voelt. Wellicht als je hem bij 40+ graden monteert dat het wel een groot verschil kan maken na een paar keer vol doorhalen en dan even bij het stoplicht stilstaan.MartijnGizmo schreef:
- Arthur
- Auto: Nr.51
Best een leuk ding, dit. Is ook al eens in Duitsland geweest
Weet niet of de prijs goed is maar de auto smoelt wel goed
http://www.autowereld.nl/volvo/v50/t5-m ... /foto.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.autowereld.nl/volvo/v50/t5-m ... /foto.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ijsga schreef:Op het Volvo Forum lees ik inderdaad ook goede verhalen over VolvoTune. Las op Swedespeed nog over deze mod; http://govoengineering.jimdo.com/ecu-spacer/. Zou een betere throttle-response moeten geven (en wat extra paardjes). En ben zelf maar voorzichtig begonnen te zoeken naar een T5. Het aanbod van > 2008 is alleen erg mager.
-
Ha, ja dank, die staat al een hele tijd te koop geloof ik (half jaar). Ik houd ze in de gaten inderdaad! Prijs is best oké (ook gezien de km. stand). Maar ik zoek een zwarte of donkergrijze, en dan ook nog eens donkere bekleding en voor het gemak een geartronicArthur schreef:Best een leuk ding, dit. Is ook al eens in Duitsland geweestWeet niet of de prijs goed is maar de auto smoelt wel goed
![]()

- Arthur
- Auto: Nr.51
Kleur is voor mij van ondergeschikt belang bij gebruikt. Zeker als ze ook nog eens schaars zijn. En ja, als je perse een automaat wilt dan houdt het wel op bij deze 

-
Voor nu wel
Gelukkig rijd ik in een fijne auto die met mijn jaarlijkse kilometers nog heel wat jaren mee kan. Zal dus wat geduld hebben en wachten totdat er eentje voorbij komt die wél aan alle eisen voldoet 

-
Ah, nou fijn dat je die beperking met de K&N kit dan al kwijt bent!MartijnGizmo schreef:Ja, de originele manier van bevestigen van de ECU is idd wat knijpend voor het inlaattraject. Met de K&N-kit die ik heb komt ie aan het hitteschild daarvan te hangen, zo'n spacer is alleen nuttig als jet het originele luchtfilter wilt blijven gebruiken.

- MartijnGizmo
Ja, ik hoop op zo'n 290-295pk en 450-480Nm... lijkt me dikke prima.
Geartronic zou ik trouwens niet doen als je ook meer vermogen overweegt, zelfs met het standaard-vermogen is dat al geen mechanisch wonder. Was voor mij ook de reden om een handbak te nemen.

Laatst gewijzigd door MartijnGizmo op 01 jul 2014, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik weet dat de Geartronic maximaal 450 Nm aan zou kunnen; maar zijn er verder nadelen bij meer vermogen? Het rijdt natuurlijk minder sportief doordat hij iets minder vlot reageert én niet altijd doet wat je wilt (schakelt soms nét wat te snel terug bij mij). Of heb je nog meer ontdekt? En in de VS is volgens mij 90% van de geleverde S40/V50’s T5 met geartronic, en die lijken het meestal ook wel te redden toch?
- Knot
Met bijna 300pk en bijna 500nm moet je gewoon een handbak hebben om van 1 naar 2 te kunnen knallen en de 2 strepen te verlengen 

- MartijnGizmo
Wat Knot zegt...
De meeste software voor Geartronic is begrensd in 1/2 en er zijn o.a. in GB en Zuid-Afrika wel mensen met een versterkte bak, maar dat kun je allemaal omzeilen met een handbak.

De meeste software voor Geartronic is begrensd in 1/2 en er zijn o.a. in GB en Zuid-Afrika wel mensen met een versterkte bak, maar dat kun je allemaal omzeilen met een handbak.