Is inderdaad een geknepen blok. Afhankelijk welke motor je hebt is een spruitstuk van een 325i of een 330i een hele verbetering.M3 Duif schreef:Voorlopig eerst maar eens kijken hoelang deze banden het volhouden, vandaag even aan het spelen geweest in regen en ik moet zeggen dat ondanks dat de banden van een goedkoop merk zijn hebben ze nog verrassend veel grip.
Als het weer het toelaat wil ik wel dit jaar nog naar de nordschleife
Verder heb ik gelezen dat de 2.8 een best geknepen motor is en met een inlaat spruitstuk van een 325 aardig wat winst te behalen valt heeft iemand daar ervaring mee?
Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
- matthyssie
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
Ik heb veel opgezocht over de m50 conversie ik geloof alleen niet dat het ideaal is kwa aansluiten. Heeft iemand er wel eens over nagedacht om gewoon de begrenzing uit het 2.8 spruitstuk te frezen? Het lijk mij dat dit toch ook wel een redelijke winst moet kunnen opleveren zonder de omslachtige montage met alle risico's van lucht lekkage
- Bijlagen
-
- Intake.jpg (87.76 KiB) 2747 keer bekeken
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
Het uitfrezen heb ik nog niet eerder iets over gelezen, ik neem aan dat jij de M52TUB28 hebt? Dus de dubbelvanos motor zoals de meeste Z3 QP's?
Zie het topic over Fabian's Z3 QP, hij heeft het inlaatspruitstuk van een m54b30 gepakt, dit zou volgens mij de meeste winst moeten opleveren (qua koppel vooral en pk's).
Ben benieuwd hoe je het wilt aanpakken, dit staat namelijk ook nog op het verlanglijstje voor mijn Z3 QP, echter nog niet aan toegekomen.
Hou ons op de hoogte
Zie het topic over Fabian's Z3 QP, hij heeft het inlaatspruitstuk van een m54b30 gepakt, dit zou volgens mij de meeste winst moeten opleveren (qua koppel vooral en pk's).
Ben benieuwd hoe je het wilt aanpakken, dit staat namelijk ook nog op het verlanglijstje voor mijn Z3 QP, echter nog niet aan toegekomen.
Hou ons op de hoogte

- MParallel
- Berichten: 8785
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
M52 begrenzing? Die kanalen zijn van begin tot eind bijna 2x zo groot. Hoe wil je dat gaan uitfrezen? Dan mag je wel een 5-axis frees/cnc machine hebben.
Aansluitprobleem kan ik je niet in volgen. Ik heb zelf die conversie gedaan en na montage was het starten en lopen, zonder vacuum lekage. Het is echt niet moeilijk en het sluit gewoon precies hetzelfde aan.
Ik heb wel een gemodificeerd spruitstuk, dus alle M52 zaken die onderaan spruitstuk zitten konden zo 1-op-1 over op het M50 spruitstuk.
Aansluitprobleem kan ik je niet in volgen. Ik heb zelf die conversie gedaan en na montage was het starten en lopen, zonder vacuum lekage. Het is echt niet moeilijk en het sluit gewoon precies hetzelfde aan.
Ik heb wel een gemodificeerd spruitstuk, dus alle M52 zaken die onderaan spruitstuk zitten konden zo 1-op-1 over op het M50 spruitstuk.
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
Ik weet nog niet zeker of ik het wil gaan doen ik heb tot nu toe ook nog geen vermogens grafiek gezien waar je ziet dat het echt voordeel geeft. Ik heb het er met Bas Roos over gehad en gaf aan dat er wel vermogens winst in zit maar ook alleen met het M uitlaatspruitstuk, ik denk dat alle aanpassingen dan dusdanig prijzig worden dat je bijna beter dbilas throttle bodies kan monteren.
Vandaag voor het eerst met de auto op circuit gereden, danwel op midland maar toch, was een goede doop voor de auto. Na een paar stevige rondes zat ik al door mijn remmen heen, het grootste probleem wel dat ik erg last van onderstuur had, de 255 banden achter liggen gewoon veel te vast, ik denk gewoon om 225 rondom te monteren met semi slicks. Motorisch laat ik het standaard, ik wil wel nog een kortere overbrenging met 45% sper en de remmen natuurlijk
Vandaag voor het eerst met de auto op circuit gereden, danwel op midland maar toch, was een goede doop voor de auto. Na een paar stevige rondes zat ik al door mijn remmen heen, het grootste probleem wel dat ik erg last van onderstuur had, de 255 banden achter liggen gewoon veel te vast, ik denk gewoon om 225 rondom te monteren met semi slicks. Motorisch laat ik het standaard, ik wil wel nog een kortere overbrenging met 45% sper en de remmen natuurlijk
- MParallel
- Berichten: 8785
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
Dit is de meest bekende en beproefde M52 mod en heeft zich al jaren bewezen. Je hebt niks anders nodig. Het spruitstuk alleen geeft je 20-25pk erbij.
Leuk dat een grafiek laat zien dat je wat koppel verliest onderin, maar in de praktijk merk je er niks van.
DBilas itb kit vermijden als de pest. Mensen die hier aan begonnen lopen allemaal tegen problemen aan. Itb's goed werkend krijgen is een kunst opzich, dat blijkt wel nadat ik hier veel over ben gaan lezen.
De M52 kop is niet ontworpen voor itb's. Die kit is 1500 euro ofzo en dan heb je een motor die niet meer lekker loopt. M50 spruitstuk kan je voor €50 kopen en geeft je meer vermogen. Itb's an sich geven amper meer pk's, maar alleen leuke(re) gasreactie.
Leuk dat een grafiek laat zien dat je wat koppel verliest onderin, maar in de praktijk merk je er niks van.
DBilas itb kit vermijden als de pest. Mensen die hier aan begonnen lopen allemaal tegen problemen aan. Itb's goed werkend krijgen is een kunst opzich, dat blijkt wel nadat ik hier veel over ben gaan lezen.
De M52 kop is niet ontworpen voor itb's. Die kit is 1500 euro ofzo en dan heb je een motor die niet meer lekker loopt. M50 spruitstuk kan je voor €50 kopen en geeft je meer vermogen. Itb's an sich geven amper meer pk's, maar alleen leuke(re) gasreactie.
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
Let wel even op mbt welk spruitstuk je monteert. Welk motorblok gaat het hier om?MParallel schreef:Dit is de meest bekende en beproefde M52 mod en heeft zich al jaren bewezen. Je hebt niks anders nodig. Het spruitstuk alleen geeft je 20-25pk erbij.
Leuk dat een grafiek laat zien dat je wat koppel verliest onderin, maar in de praktijk merk je er niks van.
DBilas itb kit vermijden als de pest. Mensen die hier aan begonnen lopen allemaal tegen problemen aan. Itb's goed werkend krijgen is een kunst opzich, dat blijkt wel nadat ik hier veel over ben gaan lezen.
De M52 kop is niet ontworpen voor itb's. Die kit is 1500 euro ofzo en dan heb je een motor die niet meer lekker loopt. M50 spruitstuk kan je voor €50 kopen en geeft je meer vermogen. Itb's an sich geven amper meer pk's, maar alleen leuke(re) gasreactie.
-m52tub28 (dubbelvanos) --> koop een m54b30 inlaatspruitstuk
-m52b28 (enkelvanos) --> koop een m50b25 inlaatspruitstuk
Zelf heb ik een m52tub28 motorblok en vorige week een m54b30 inlaatspruitstuk met DISA besteld. Enkel nog een adapterplaat zoeken en dan kan het gemonteerd worden.
- MParallel
- Berichten: 8785
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
^^
Ja goeie aanvulling. Ik ging er gemakshalve vanuit dat we het over een M52 (niet TU) hebben.
Ik heb niet de exacte cijfers, maar ik begreep dat het M50 spruitstuk ook meer flowt dan die van de M54B30.
En zo kun je mogelijk nog spelen met toch iets meer koppel onderin houden en bovenin wat meer, maar niet alleen maar alles bovenin erbij zoals M50 op M52B28.
Bij de aankoop van een M50 spruitstuk, let er heel goed op dat het om die van een 325 gaat. De M50B20 heeft ook dat model spruitstuk en is alsnog groter kwa flow dan het M52B28 spruitstuk, maar op zichzelf stukken kleiner dan die van de 325i.
Er staat ergens een nummer op gedrukt waar je dit aan kunt afleiden.
Ja goeie aanvulling. Ik ging er gemakshalve vanuit dat we het over een M52 (niet TU) hebben.
Ik heb niet de exacte cijfers, maar ik begreep dat het M50 spruitstuk ook meer flowt dan die van de M54B30.
En zo kun je mogelijk nog spelen met toch iets meer koppel onderin houden en bovenin wat meer, maar niet alleen maar alles bovenin erbij zoals M50 op M52B28.
Bij de aankoop van een M50 spruitstuk, let er heel goed op dat het om die van een 325 gaat. De M50B20 heeft ook dat model spruitstuk en is alsnog groter kwa flow dan het M52B28 spruitstuk, maar op zichzelf stukken kleiner dan die van de 325i.
Er staat ergens een nummer op gedrukt waar je dit aan kunt afleiden.
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
Inderdaad goed om op te letten.
Die m50 heeft inderdaad voornamelijk bovenin, de m54b30 heeft wat meer kenmerken voor koppel onderin.
Dit komt natuurlijk ook mede door de DISA toevoeging.
Volgens mij heeft die m54b30 meer toevoeging aan een m52tub28 dan een m50b25 spruitstuk, zelfs bovenin.
Enkel de karakteristiek zal anders zijn.
Die m50 heeft inderdaad voornamelijk bovenin, de m54b30 heeft wat meer kenmerken voor koppel onderin.
Dit komt natuurlijk ook mede door de DISA toevoeging.
Volgens mij heeft die m54b30 meer toevoeging aan een m52tub28 dan een m50b25 spruitstuk, zelfs bovenin.
Enkel de karakteristiek zal anders zijn.
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
Het is een Z3 met dubbele vanos.
Heeft iemand trouwens wel eens een s50 conversie gedaan in de Z3?
Heeft iemand trouwens wel eens een s50 conversie gedaan in de Z3?
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
complete motorblok of de ITB's?M3 Duif schreef:Het is een Z3 met dubbele vanos.
Heeft iemand trouwens wel eens een s50 conversie gedaan in de Z3?
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
complete blok
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
gebeurt wel veel in een e36 maar in een z3 niet echt voor zover ik weet. Hij is natuurlijk ook al als Z3M te koop (e36 ook maar hier zie je meer swaps) en deze zijn een stuk waardevaster (uit kostenperspectief). Ik weet niet precies hoe een e36 tov een z3 zal verschillen om het blok te wisselen. Misschien heeft iemand anders daar meer een idee over.M3 Duif schreef:complete blok
Ik heb over dezelfde swap zitten nadenken (heb ook een 2.8) maar je moet het alleen doen als je deze auto zo graag wilt houden omdat die van jou is (lees: goede kleur, en andere persoonlijke tintjes). Anders kun je beter een Z3M kopen.
Als je dan toch wilt gaan wisselen naar een M blok, denk dan eerder aan een S54. Wel duurder maar een stuk moderner, sterker en waarschijnlijk waardevaster straks omdat er maar weinig z3m's met s54 zijn geleverd.
Just my 2 cents
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
Het is gewoon iets waar ik aan zit te denken voor de toekomst, ik denk dat het tunen van een huidige blok te duur is om er echt wat uit te halen. S50B30 is ook niet meer zo duur de als de inbouw niet te ingewikkeld is heb je voor een stuk minder geld bijna gelijke vermogen.
Ik vind het gewoon zonde om met een Z3 M coupe het circuit op te gaan
Ik vind het gewoon zonde om met een Z3 M coupe het circuit op te gaan
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
klopt, bovendien denk ik dat het ook te maken heeft met het feit dat de Z3 coupe veel korter op de markt is dan de E36 en dus is het een kwestie van tijd voor we meer ombouw conversies gaan zien.
veel zal natuurlijk afhangen of de motor 2.8 of 3.0 is gesneuveld oid en of welke staat de kar zich begeeft.
ombouw naar meer M is sowieso te doen, maar als je toch zover zou gaan waarom dan niet meteen goed/leuk en een V8 er in, bedoel het is dan toch niet origineel meer en dus open Pandora's box
denk dan wel een een speciaal carter e.d.
alhoewel die bij een N62B48
bv weer gunstig is dacht ik...of een M3-V8 blokkie er in
wat je ook zou kunnen doen is er een .35i motor in sleutelen, alhoewel dat wel meer electra werk zal zijn vrees ik
maar die motoren zijn wel vrij makkelijk tot grote hoogtes te brengen, magoed tis dan wel met turbo en niet NA.
veel zal natuurlijk afhangen of de motor 2.8 of 3.0 is gesneuveld oid en of welke staat de kar zich begeeft.
ombouw naar meer M is sowieso te doen, maar als je toch zover zou gaan waarom dan niet meteen goed/leuk en een V8 er in, bedoel het is dan toch niet origineel meer en dus open Pandora's box

denk dan wel een een speciaal carter e.d.

alhoewel die bij een N62B48


wat je ook zou kunnen doen is er een .35i motor in sleutelen, alhoewel dat wel meer electra werk zal zijn vrees ik

- MParallel
- Berichten: 8785
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
Ik heb wel lui gezien in de US die op hun S52 (wat eigenlijk gewoon een 332i is) ITB's hebben gezet (met veel moeite en adapters e.d.). Resultaat allemaal 0.e30touring1990 schreef:complete motorblok of de ITB's?M3 Duif schreef:Het is een Z3 met dubbele vanos.
Heeft iemand trouwens wel eens een s50 conversie gedaan in de Z3?
Er zijn daar lui die denken dat ITB's het enige verschil is tussen de S50 en S52 en dat die alleen voor een verschil van 240pk - 321pk zorgen.

GT rene: een R6 van M is toch vele malen leuker dan een V8 blok? Tenzij je natuurlijk het S65 blok pakt, die is gewoon bruut.
Als budget geen rol speelde dan wist ik het wel, dan zou de mooiste motor van BMW erin gaan, de S85.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
deze zag ik net, best gaaf hier is die gereed en meet 423hp @wheels en 528hp flywheel met de LS3 motor
heel soms trapt ie even het gas naar de vloer...moet je dan eens horen hoe bruut
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AkCLvmVSuyA#t=220[/youtube]
hier de opbouw>
http://www.zroadster.net/forum/viewtopi ... &start=350" onclick="window.open(this.href);return false;

heel soms trapt ie even het gas naar de vloer...moet je dan eens horen hoe bruut

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AkCLvmVSuyA#t=220[/youtube]
hier de opbouw>
http://www.zroadster.net/forum/viewtopi ... &start=350" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
S54 is een stuk zwakker dan de S50.e30touring1990 schreef:gebeurt wel veel in een e36 maar in een z3 niet echt voor zover ik weet. Hij is natuurlijk ook al als Z3M te koop (e36 ook maar hier zie je meer swaps) en deze zijn een stuk waardevaster (uit kostenperspectief). Ik weet niet precies hoe een e36 tov een z3 zal verschillen om het blok te wisselen. Misschien heeft iemand anders daar meer een idee over.M3 Duif schreef:complete blok
Ik heb over dezelfde swap zitten nadenken (heb ook een 2.8) maar je moet het alleen doen als je deze auto zo graag wilt houden omdat die van jou is (lees: goede kleur, en andere persoonlijke tintjes). Anders kun je beter een Z3M kopen.
Als je dan toch wilt gaan wisselen naar een M blok, denk dan eerder aan een S54. Wel duurder maar een stuk moderner, sterker en waarschijnlijk waardevaster straks omdat er maar weinig z3m's met s54 zijn geleverd.
Just my 2 cents
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
GTRene schreef:deze zag ik net, best gaaf hier is die gereed en meet 423hp @wheels en 528hp flywheel met de LS3 motor![]()
heel soms trapt ie even het gas naar de vloer...moet je dan eens horen hoe bruut![]()
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AkCLvmVSuyA#t=220[/youtube]
hier de opbouw>
http://www.zroadster.net/forum/viewtopi ... &start=350" onclick="window.open(this.href);return false;
Neemt wel serieus stappen met een V8
Ik wil eigenlijk alleen maar een conversie doen als mijn huidige blok zal overlijden, maar ik geloof dat ze wel aardig wat mishandeling kunnen verdragen
- MParallel
- Berichten: 8785
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
Een chevy blok in een BMW, the horror.
Maar ja dat ben ik. Liever een mooi stukje Motorsport techniek van 300pk dan zo'n LSx blok met 450+ pk.
Maar ja dat ben ik. Liever een mooi stukje Motorsport techniek van 300pk dan zo'n LSx blok met 450+ pk.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
ik heb er ook veel liever een BMW motor in wat mooier bij het geheel past, maar kan zo'n ombouw met LS motor wel waarderen.
wat dat betrefd is bv een mooie M62 4.4/4.6 of 'beter' N62 4.8 oid een mooiere combo,
denk dat de complete ombouw met een M3-V8 nog wel prijzig is ook al worden die motoren al betaalbaarder.
heb en hele tijd terug wel eens gevraagd aan een Z1 specialist wat dat ongeveer zou kosten een M3-V8 in een Z1 gebouwd, heb helaas nooit wat terug gehoord
maar in een Z3 past dus heel mooi zo'n non M V8 een mooie bron
wat dat betrefd is bv een mooie M62 4.4/4.6 of 'beter' N62 4.8 oid een mooiere combo,
denk dat de complete ombouw met een M3-V8 nog wel prijzig is ook al worden die motoren al betaalbaarder.
heb en hele tijd terug wel eens gevraagd aan een Z1 specialist wat dat ongeveer zou kosten een M3-V8 in een Z1 gebouwd, heb helaas nooit wat terug gehoord

maar in een Z3 past dus heel mooi zo'n non M V8 een mooie bron

- MParallel
- Berichten: 8785
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
^^
Onder het mom "als je het moet vragen..."
Onder het mom "als je het moet vragen..."

-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
Deze discussie deed me weer aan de ombouw denken dus heb ik even eBay aangeslingerd en net een complete M54B30 inlaat opgepikt.e30touring1990 schreef:Het uitfrezen heb ik nog niet eerder iets over gelezen, ik neem aan dat jij de M52TUB28 hebt? Dus de dubbelvanos motor zoals de meeste Z3 QP's?
Zie het topic over Fabian's Z3 QP, hij heeft het inlaatspruitstuk van een m54b30 gepakt, dit zou volgens mij de meeste winst moeten opleveren (qua koppel vooral en pk's).
Ben benieuwd hoe je het wilt aanpakken, dit staat namelijk ook nog op het verlanglijstje voor mijn Z3 QP, echter nog niet aan toegekomen.
Hou ons op de hoogte

-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio
Vandaag en gisteren bezig geweest om de auto weer klaar te krijgen voor de zomer, na 6 uur poetsen mag de zomer weer komen, zelfs een paar ingebrande vogelpoepje van de kofferklep zijn er weer uit
- Bijlagen
-
- foto 5.JPG (121.9 KiB) 2375 keer bekeken
-
- foto 4.JPG (118.18 KiB) 2375 keer bekeken
-
- foto 3.JPG (117.8 KiB) 2375 keer bekeken
-
- foto 2.JPG (107.24 KiB) 2375 keer bekeken
-
- foto 1.JPG (120.9 KiB) 2375 keer bekeken
- bilkert35
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 17 mar 2009, 18:36
- Auto: E36 M3
- Locatie: Fryslan
Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Niets voor jou.
http://www.bimmerportal.nl/forum/viewto ... 79&t=36601" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Google [Bot], TurboClouseau, Zed240 en 7 gasten