Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Knot

Re: Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Bericht door Knot » 27 nov 2012, 14:00

Zit een kl**te constructie op met de levensverzekering wat ook 50% spaar is in een euro mix fonds wat nu niks meer waard is, vandaar dat ik er helemaal vanaf wil.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 27 nov 2012, 14:25

Er nu vanaf willen doet ook (relatief) zeer. Beurzen zijn nu ook niet hosanna. Lekker laten staan en achterover leunen als je dat kunt :wink: Hoe lang is je looptijd nog? Wie dan leeft. wie dan zorgt :)

Knot

Bericht door Knot » 27 nov 2012, 15:40

Volgens mij was het met deze rentestand nu nog goed te doen als je voor volledige aflossing d.m.v. banksparen gaat.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 nov 2012, 15:46

Het is een grote klote zooi IMO.........

Spelregels tijdens het spel aanpassen getuigd van grote zwakte, geeft zeer veel onrust en langdurig wantrouwen van consumenten richting rijksoverheid...........en dat gaan we collectief merken, lokaal, landelijk, mondiaal..........het gaat slecht, de vooruitzichten nog beroerder.......

GTRene

Bericht door GTRene » 27 nov 2012, 15:55

Knot schreef:Zit een kl**te constructie op met de levensverzekering wat ook 50% spaar is in een euro mix fonds wat nu niks meer waard is, vandaar dat ik er helemaal vanaf wil.
ik had ook 3 van dat soort dingen...wist ik veel toen ik 18 was...en of hoe dat ging, ja hoge rente op rente blabla verder vertelden ze destijds niet...moesten nog 10 jaar of langer? anyway, rente?? je bedoeld minder dan de helft van je inleg nog maar waard na circa 30 jaar inleg en dat zou nog minder worden...

dus...2 afgekocht, 1 was inleg laag en uitbetaling ook :tooth: doch als ik de pijp uit zou gaan wordt er redelijk "veel' betaald wat weer prettig is voor de nabestaanden dus dacht, laat die maar lopen.

Die andere 2 waren redelijk en beter iets (minder dan de helft van inleg) dan niets of maybe's...dus weer een leuk bedrag op de bank (relatief gezien) en kan mezelf weer wat jaren aanvullen en wat minder "stress" hebben, als ik net als anders gewoon rustig aan blijf doen en niet te veel financiële tegenvallers te verduren krijg,
bovendien hoef je dan die maandelijkse betaling niet meer te doen :wave:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 nov 2012, 18:15

Knot schreef:Volgens mij was het met deze rentestand nu nog goed te doen als je voor volledige aflossing d.m.v. banksparen gaat.
Bij banksparen vanaf volgend jaar geen hypotheekrente aftrek meer ;-)

Dus niet meer interessant enige wat nieuw nog interessant is is anuiteit ivm dan wel rente aftrek.

Of bestaande houden en alleen bijlenen wat extra nodig is tegen anuiteit

Arthur

Bericht door Arthur » 28 nov 2012, 11:47

Denk dat ik maar gewoon ga aflossen, wat moet je met dat spaargeld. Levert ook geen drol op :tooth: En de autohandel ligt toch ook op z'n gat. Dus auto's kopen en verkopen heeft ook geen zin. Wel makkelijk om je geld te slijten natuurlijk :D

Maar goed, ik heb ook wat wazige constructies die momenteel niet echt renderen ( :wink: @Rody). Ik heb nog 15 jaar rentevast staan, kan de lasten dragen, heb wss nog een paar centen overwaarde dus ik laat de boel de boel. Ben wel bezig geweest maar tegenwoordig stellen ze meerdere en lastigere eisen, of eisen die ik niet wil, dat ik er wel klaar mee ben. Gang langs de notaris ook geen zin in, weer extra kosten. Wacht het wel af en maar eens kijken over 2 jaar. Hopenlijk is de politiek, en daardoor de markt weer wat rustiger..? Als m'n privesituatie niet verandert zie ik het wel.

Veel te onrustig, momenteel.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 28 nov 2012, 12:03

Mja, idd Arthur. Ik wil ook wel een andere woning. Maar te koop zetten heeft nu geen enkele zin. Mijn hypotheekbedrag haal ik er toch niet uit, moet geld achteraan dan en daarnaast raak je het ook niet kwijt. Dat heeft nu geen enkele zin.

Blijf wel even een paar jaartjes zitten nu en knap deze woning gewoon nog wat op (deze week nieuwe keuken erin). Daar heb ik zelf dan nog even plezier van en raakt het hopelijk later wat makkelijker verkocht. Ik kijk het voor nu ook nog wel even aan....

Heb in 2008 gelukkig een heel saaie 100% spaarhypotheek gekozen. Geen beleggingstroep erin, niks. 'Vroeger' ging ik af op adviezen van de zogenaamde 'experts'. Maar door schade en schande wijs geworden vertrouw ik nu vooral op m'n eigen ideeën en gevoel in dit soort dingen. Dat blijkt in de praktijk een stuk beter te zijn voor mezelf.

Arthur

Bericht door Arthur » 28 nov 2012, 12:09

Helaas heb ik er wel "beleggingstroep" in, echter wel op zo'n wijze dat m'n lasten en m'n hypotheekbedrag niet omhoog kunnen door koers/beurswijzigingen. Rendeert het voor geen meter dan kun je m'n hypotheek zien als "aflossingsvrij" :wink: :(

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 nov 2012, 16:47

beleggingstroep had ik ook... maar gelukkig na 3 jaar kosten neutraal om kunnen zetten naar banksparen.

nu spaar ik 60% van de hypotheek terug tegen dezelfde rente als ik betaal en blijft er aan het eind van de rit een tonnetje hypo over en dat lijkt me prima...

GTRene

Bericht door GTRene » 28 nov 2012, 17:09

heb je dat op papier??

ik bedoel...dat zeiden ze mij ook 26 jaar geleden over de levensverzekering met spaar oid die je naast de hypotheek MOEST hebben...je zou aan het eind na 30 jaar zelfs dik overhouden na het terug betalen van de hypotheek som...dat werd ook voor berekend in de vooraf polissen zeg maar en ja zo het daar stond klopte dat...

duh...toen kwam de regeling van openbaring oid vanaf de jaren ergens na 2000? en moesten ze klanten overzichten sturen elk jaar en toen kregen we wat inzicht...let wel, wat...en wat jaren later nog meer inzicht en toen wast duidelijk...ze hadden ons/mij en velen met mij mooi beet...

magoed, de regelingen van tegenwoordig zullen iets anders zijn met een garantie neem ik aan?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 nov 2012, 17:39

JA bij mij is het inderdaad met gegarandeerd eindkapitaal vastgelegd op papier ;-)

Tegenwoordig kunnen ze niet zoveel meer klooien maar inderdaad het was vroeger heel erg....

In 2006 nog toen ik mijn huis kocht schotelde ze een constructie voor eenmalig 10k inleggen en door het beleggingsfonds met een rendement van 12% zou het na 30 voldoende zijn om de hele hypo af te lossen.... Ik zei toen al tegen die vent geloof je het zelf :bag:

GTRene

Bericht door GTRene » 28 nov 2012, 18:21

:D :thumbup:

ErikS

Bericht door ErikS » 29 nov 2012, 10:39

heb ik ook, die constructie.

Gewoon lekker veilig en gegarandeerd.

Luco

Bericht door Luco » 29 nov 2012, 10:45

GTRene schreef:heb je dat op papier??

ik bedoel...dat zeiden ze mij ook 26 jaar geleden over de levensverzekering met spaar oid die je naast de hypotheek MOEST hebben...je zou aan het eind na 30 jaar zelfs dik overhouden na het terug betalen van de hypotheek som...dat werd ook voor berekend in de vooraf polissen zeg maar en ja zo het daar stond klopte dat...

duh...toen kwam de regeling van openbaring oid vanaf de jaren ergens na 2000? en moesten ze klanten overzichten sturen elk jaar en toen kregen we wat inzicht...let wel, wat...en wat jaren later nog meer inzicht en toen wast duidelijk...ze hadden ons/mij en velen met mij mooi beet...

magoed, de regelingen van tegenwoordig zullen iets anders zijn met een garantie neem ik aan?
Rene, jij verwart een beleggingshypo met een spaarhypo, bij een beleggingshypo schotelen ze inderdaad rendementen voor die wat optimistisch zijn, maar aan de andere kant teken je uiteindelijk wel zelf.

Spaarhypo is gegarandeerd rendement, het is eigenlijk gewoon een spaarrekening met een vast rentepercentage die hetzelfde is als die je betaald op je hypo.

GTRene

Bericht door GTRene » 29 nov 2012, 13:37

dat heette in die tijd heel anders en werd zeker geen beleggings hypo genoemd, heb het over 26 jaar geleden, het was een soort levensverzekering waar je ook je hypo mee kon aflossen op het eind en of als je de pijp uit ging werd er ook wat geregeld :D
er zat echter zo'n constructie in (schijnbaar) doch wat er niet in stond was dat er zoveel geld van te voren werd afgetrokken of überhaupt werd afgetrokken van je inleg gelden...dat stond nergens en werd nooit over gepraat, magoed daar gaat het nu niet meer om, als het goed is dan is het tegenwoordig wat "opener" hopen we maar.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 29 nov 2012, 22:05

Even een update van mijn kant. Heb vorige week een hoekhuis gekocht met NHG in Franeker volgens het Slimmer Kopen principe. (http://www.accolade.nl/woning_kopen/woning_kopen/6)

Afgelopen week druk bezig geweest om de hypotheek voor 1 jan. te laten passeren. In principe alles rond; hypotheek offerte, taxatie, koopakte enz. Alleen is het wachten nu nog op een schone grond verklaring van de verkopende corporatie. Dit is dus even erg vervelend, want ik wil graag zo snel mogelijk aan de slag en vóór 1 jan. alles gepasseerd hebben. Nog even spannend dus, maar heb er alle vertrouwen in.

Qua interieur eigenlijk alles al voor elkaar of opgeslagen op voorraad. Dus verven, vloeren leggen en erin.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 30 nov 2012, 07:39

Gefeliciteerd met de aankoop van je huis!

En inderdaad hopelijk lukt het voor 1 januari dat scheelt nogal voor je hypotheekregels!

Shakes

Bericht door Shakes » 30 nov 2012, 07:51

leuk en gefeliciteerd!

Tristan

Bericht door Tristan » 30 nov 2012, 10:52

Gefeliciteerd! Snel gegaan.

Op 20 Dec krijgen wij de sleutels van ons (eerste) woonhuis. Kom uit een appartement dus moet straks nog tuinieren ook. :hmmm:

dvh

Bericht door dvh » 30 nov 2012, 11:03

Gefeliciteerd beide !
Altijd leuk een eerste (koop)huis.

Ik krijg vanavond de sleutel van mn nieuwe pand.
Ook leuk :-)

Marco R.

Bericht door Marco R. » 30 nov 2012, 18:30

Martijn_bmw schreef:Gefeliciteerd met de aankoop van je huis!

En inderdaad hopelijk lukt het voor 1 januari dat scheelt nogal voor je hypotheekregels!
Koopakte getekend voor 1 januari is afdoende om de oude hypotheekregels te mogen gebruiken.
Heb zelf ook de mogelijkheden doorgenomen over soort hypotheek laatst met collega's (werk bij Rabo).
Aflossingsvrij (gedeelte) en rest in een opbouw hypo (sparen met hyp. rente percentage) is een zeer fijne variant.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 30 nov 2012, 19:15

Dat las ik vandaag ook inderdaad! Bijzonder omdat de regels van toepassing zijn op je hypotheek en niet het gekochte huis...

Maargoed als het zo is alleen maar mooi voor de mensen die nog snel willen kopen voor 1/1

Wbt, hypotheek klopt ik heb dus exact wat jij beschrijft.

170k opbouw (bankspaar) hypotheek en 100k aflossing vrij

Rente van 5% destijds voor 20jaar vast nu nog 14 van over dus voorlopig zit ik nog wel goed ;-)

dvh

Bericht door dvh » 01 dec 2012, 10:03

Gisteren sleutel ontvangen :-)
Volgende week , en de rest van de maand , grote verbouwing. Pui eruit, complete restyle binnen en dan in Jan open :wave:
Laatst gewijzigd door dvh op 01 dec 2012, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 dec 2012, 11:31

gefeliciteerd, hopelijk blijft de kou wat uit zo dat ze door kunnen als je in Januari al open wil :D

Plaats reactie