1999 Z3 Coupé 2.8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Jussi

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 15 nov 2012, 21:09

Dat weet ik zo nog niet. Ik was eerst aan het kijken om een stuurhuis bij "The Rackdoctor" te kopen en die vervingen het alvast wel. Daar kostte het goedje een 300$. Ik had geen zin om met verzending van/naar Amerika te werken. Nu lees ik niet meteen wat IhrLenku... doet maar ik veronderstel hetzelfde.
We zullen zien wat het geeft. :wink:

Will F.

Bericht door Will F. » 15 nov 2012, 21:35

revisie huis oem (door ZF) van bmw kost je zo 700€ op ruilbasis. Er zit in NL ook nog een stuurhuizen reviseur (Almere) die rekende voor e36 450€. In België zit ook een bekende reviseur van pompen en stuurhuizen wiens naam me even niet te binnen schiet, maar in NL alleen via van heck/ sator te verkrijgen (mijngrossier.nl/be) dacht dat zij ook ruim 500€ rekenden. Resumé: 't is 'n relatief koopje bij Herr Böhm.

Jussi

Bericht door Jussi » 15 nov 2012, 22:01

Ik dacht dat een nieuw bij BMW 700 kostte?

Nu ja, boeit niet echt zolang het probleem bij mij maar is opgelost.

Geert.

Bericht door Geert. » 16 nov 2012, 00:20

Heb je de stuurbekrachtiging al goed bekeken? .. multiriemen, oliepeil pomp etc etc.. zou ik toch als eerste nalopen nadat je het stuurhuis hebt vervangen en geen effect oplevert :cry: indien daar een kleine vertraging optreed en daardoor juist onregelmatig reageert lijkt me dat vooral op hoge snelheden vervelend en onbetrouwbaar aanvoelen. ..

Wel vervelend want je Z3 wil je gewoon lekker strak de bocht om hoeken :blink:

Jussi

Bericht door Jussi » 16 nov 2012, 08:07

Geert. schreef:Heb je de stuurbekrachtiging al goed bekeken? .. multiriemen, oliepeil pomp etc etc.. zou ik toch als eerste nalopen nadat je het stuurhuis hebt vervangen en geen effect oplevert :cry: indien daar een kleine vertraging optreed en daardoor juist onregelmatig reageert lijkt me dat vooral op hoge snelheden vervelend en onbetrouwbaar aanvoelen. ..

Wel vervelend want je Z3 wil je gewoon lekker strak de bocht om hoeken :blink:
Ja, allemaal nagelopen en veel ook aan vervangen de laatste 10K km. Als dit het niet verhelpt, ga ik toch even met de handen in het haar zitten.

Overigens begon het me op te vallen dat er op elke snelheid wel speling te voelen. Alleen op hoge snelheid en een oneven weg begint het griezelig te voelen.

Verder hoekt die wel geweldig, hoor. De grip dat dat ding levert, op versleten banden, is veel hoger dan mijn ex E46 coupé. Vanmiddag de nieuwe banden erop gooien. :df:

GTRene

Bericht door GTRene » 16 nov 2012, 10:47

als ie het op elke snelheid heeft (idd op hogere snelheid merk je het beter )
dan komen we wel dichter bij het stuurhuis.

moeten ze hem wel precies in het midden (stuurhuisasje op stuuras/joint) zetten straks, anders kun je bij volle uitslag aan 1 kan met de banden het binnenscherm raken en dat mag niet met APK en nee dat hoeft niet direct op te vallen omdat je de beide stuurstangen ver kan verdraaien.

Geert.

Bericht door Geert. » 16 nov 2012, 11:28

Kom je toch gezellig even langs Den Helder gereden, kunnen we vergelijken :tooth: zijn je banden en je stuurhuis ook weer ingereden :lol:

Will F.

Bericht door Will F. » 16 nov 2012, 12:26

Jussi schreef:Ik dacht dat een nieuw bij BMW 700 kostte?

Nu ja, boeit niet echt zolang het probleem bij mij maar is opgelost.
Volgens mij stond er AT in de ETK. Dat staat voor Austausch = ruil. Dat is in 9 vd 10 gevallen revisie, enkele keer nieuwe insteek als er nog voorraad is. Dat laatste lijkt me gezien de e36 pruductiestop 10 jaar geleden is niet waarschijnlijk.
Het verhaal begint steeds meer op 'n versleten stuurhuis te lijken, dus succes!

Jussi

Bericht door Jussi » 16 nov 2012, 16:51

GTRene schreef: hopen idd dat de band niet te breed uitvalt, die wat je nu hebt heeft bv die dikke velgbeschermers niet en bij de 5P met velgbescherming is die vrij dik :shock:

doch als deze ongeveer net zo breed is qua loopvlak/schouder dan zal het moeten gaan lijkt me.
Bandjes gemonteerd..... en ze passen perfect! :D

Ze lijken op het eerste zicht niet veel breder dan de SC3's. Onderaan bij de velgrand misschien wat breder maar bovenaan de band lijkt het even breed te zijn. Zo diep veert die toch niet in. Ik heb in ieder geval al wat lange vluchtheuvels genomen (met oude banden in de koffer) en geen geschuur gehoord. Ze voelen ook een stuk zachter en zijn ook veel stiller dan de oude verduurde SC3's. Dat lijkt me niet me niet meer dan normaal.

Voorste wielen ook gebalanceerd. Vooraan rechts moest er 30gr bij. Die heeft dus een tikje gehad. De trilling bij 90km/u is een stuk verminderd maar toch nog aanwezig. De wielen zouden toch nog eens een refurb krijgen dus dan laten we ze ineens rechten. In het midden van de winter ook maar eens de voorbanden bestellen. Ik hoop nog op een extra prijsdaling. :)

En het stuur voelt nog steeds even slecht. :) Dus de banden kunnen we nu ook wel uitsluiten. Fingers crossed dat het met het stuurhuis eindelijk van de baan is.
Positief is dat de achterbanden nu tenminste voldoende grip bieden zodat het vertrouwen toch wat groter is.

Stap voor stap wordt deze terug helemaal goed. :df:

GTRene

Bericht door GTRene » 16 nov 2012, 18:47

moet je hier eens kijken en of de newsletter nemen krijg je vaak vrij goede kortingen en aanbiedingen ook nog...

daar heb ik destijds met banden rond om gekocht...zelfs het versturen viel nog mee qua geld en zij hadden destijds een zeer leuke prijs voor de 5P :wave:

en ja de contisport 5P zijn tot nu toe de beste grip banden die ik heb gehad en achter dus welkom, ik ga liever vooruit dan banden roken.

http://www.atu.de/shop

Jussi

Bericht door Jussi » 17 nov 2012, 02:09

Ik hou regelmatig de bandenwebsites in de gaten om te kijken of ze niet afslaan. Kleine tik van me. Net zoals ik steeds op zoek ga naar de goedkoopste aanbieder van dezelfde onderdelen. Met een beetje googlen bespaar je makkelijk 100'en euro's. Laatste voorbeeld waren bijvoorbeeld die spacers. Bij PSG, waar ik trouwe klant ben, kosten ze me 160 euro. Ik heb ze via eBay nieuw kunnen scoren voor 75 euro.
Ik kom graag bij Frits van PSG en ik stuur ook heel veel mensen naar hem door maar af en toe moet ik toch aan de portefeuille denken.
Die link van jouw kende ik nog niet maar ik heb hem opgeslagen bij de favorieten. :wink:

Ander vraagje: Mijn uitlijnwaarden staan hierboven ergens beschreven. Wat zou het geven als ik de voorste wielen op -2° graden camber zet? Meer/minder grip? Of moet zoiets proefondervindelijk getest worden?
Ik heb geen zin om elke keer naar de uitlijner te lopen en het is niet dat ik zoiets na iedere verstelling op circuit kan testen.

@Geert: Den Helder is 250km enkel voor me dus dat is misschien een beetje overdreven voor op de koffie te gaan. :wink:

Fabian

Bericht door Fabian » 17 nov 2012, 09:58

Ik heb -2,5 graad op mn Z3QP met KW3 onderstel, is behoorlijk zenuwachtig kan ik je vertellen op de weg met spoorvorming etc. Wel een geweldige turn-in.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 nov 2012, 10:58

bij de M coupe is het soweiso al wat anders...
andere draagarmen en ander caster.

mag je in belgie voor de "apk" wel zo'n verstelbaar toplager erop hebben?
anders kun je met zoiets je zaken wat verstellen zonder meteen weer andere draagarmen of van die speciale rubbers/bussen uit het center (weet zo niet meer hoe ze heten) waar de draagarmen inhangen.

Jussi

Bericht door Jussi » 17 nov 2012, 12:09

Mijn camber is vooraan momenteel ongelijk:
Camber: L:-1,42 R:-1,12 (afkeur: max negatieve camber mag -1,34 zijn)
Op pagina 3 vertelde ///Joost dit:
Shim Thickness = Camber Change
1.16mm = 0.5º
2.63mm = 1.0º
4.00mm = 1.5º
5.44mm = 2.0º
6.81mm = 2.5º

Stock bolt size is M12x1.75x20 (diameter x thread pitch x length) in
Grade 10.9 (or higher, never less). You want to use bolts 5 or 10mm
longer.

Bron: Bimmerforums.com
Ik dacht links ringetjes van +-1.16mm en rechts van +-2.63mm te plaatsen. Wellicht reken ik nog even uit hoeveel mm elke kant exact moet hebben. Heb ik dan ook 5mm langere bouten nodig?

@Fabian: heel erg? In BE heeft bijna elke weg last van spoorvorming, putten of andere oneffenheden. :hammer: Dit zou nu wel -2° zijn ipv 2,5.

@René: dat is inderdaad verboden. Eigenlijk heb ik speciaal die veren met attesten gekocht zodat ik ze niet elk jaar moest wisselen voor de keuring. Helaas is zowel het camber en de bodemvrijheid niet binnen de getolereerde waarden. Ik kan de veerpoten dus elk jaar uit elkaar trekken. :? Ik ben geen volbloed racer dus die camberplaten vind ik wat duur voor een eenmalige correctie.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 nov 2012, 12:33

wat een gedoe daaro...
dat zou ik er idd ook niet voor over hebben dat jaarlijkse ombouwen., wat dat betreft valt het nog mee in NL

in Belgie heb je weer veel voordeel met aanschaf auto uit buitenland (EU) en of aanschaf nieuw (geen BPM)

Jussi

Bericht door Jussi » 17 nov 2012, 13:40

GTRene schreef:wat een gedoe daaro...
dat zou ik er idd ook niet voor over hebben dat jaarlijkse ombouwen., wat dat betreft valt het nog mee in NL

in Belgie heb je weer veel voordeel met aanschaf auto uit buitenland (EU) en of aanschaf nieuw (geen BPM)
Je moest eens weten.. Ik kan beter beginnen opnoemen wat wel mag:

-luchtfilter
-velgen indien ze toegelaten zijn door de constructeur
-verlaging (enkel met attest en binnen toleranties)
-uitlaat (enkel met attest)
-gegroefde remschijven (in originele maten)
-veerpootbrug
-wat optische opsmuk

That's about it. :dood: Dan smeren ze je nog een tuning rapport van 7 euro aan. Zelfs alle OEM onderdelen op mijn Clubsport zetten ze daar op.

En dan betalen we nog meer wegenbelasting dan NL'ers en krijgen er barslechte wegen voor terug.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 nov 2012, 14:01

daar wordt je niet echt happy van...

Jussi

Bericht door Jussi » 29 nov 2012, 23:38

Stuurhuis is gemonteerd!

Eerste bevindingen zijn meer dan positief te noemen. Hij stuurt zwaarder, reageert direct bij elke beweging, het zweverig gevoel is verdwenen, trekt niet meer bij oneffenheden en de trilling bij 90km/u is ook weg. Kortom het is een hele andere auto geworden. Ik heb een glimlach van oor tot oor. :df: :hangloose:

Ook even mijn complimenten voor de leverancier van het stuurhuis. Het stuurhuis was perfect zoals omschreven. :clap:

GTRene

Bericht door GTRene » 30 nov 2012, 00:22

Dat klinkt goed, gefeliciteerd met je 'nwe' auto :D

:wave:

Jussi

Bericht door Jussi » 02 dec 2012, 23:02

Ik heb voor mijn verjaardag een nieuwe instaplijst gekregen van mijn beste maat. Het metaal waar "Coupé" op stond was los gekomen en verfrommeld. Dat stond vrij laag op het prioriteitenlijstje maar toch fijn want je kijkt er zo vaak op. ;)

Ik ben gisteren naar "Sleap Eat Drift" georganiseerd door Bimmerboard in Weeze geweest. De auto heeft zich perfect gedragen tijdens de driftdag. Vaak tegen de begrenzer gegaan en heeft geen druppel olie verbruikt. Op het einde van de dag stond ie nog steeds op het maximum. :D Auto heeft zich dus bewezen als zijnde betrouwbaar. 8)

Een minder leuk verhaal:

Ik ging daarnet mijn vriendin naar huis brengen en op de terugweg stond ik voor het rood licht toen ik een vreemde geur opmerkte. Ik dacht eerst dat het van een naburige auto kwam maar ik merkte toch wat rook op. Mijn temperatuurmeter stond nochtans perfect in het midden. Ik zet me aan de kant en zie al rook uit de nieren komen. Ik doe de motorkap open en ik zie vlammen langs de uitlaatzijde komen. :shock:
Ik besef onmiddellijk dat ik geen brandblusser heb. Ik probeer passerende auto's te doen stoppen voor een brandblusser en zoek in mijn koffer achter iets om de brand te blussen. Ik probeer het vuur met een trui uitslaan maar de vlammen zitten te diep. Ik wil mijn gsm nemen om de brandweer te bellen en zie toevallig nog een fles water liggen die ik mee had bij de driftdag. Daar heb ik gelukkig het vuur mee kunnen doven. Ondertussen stonden er ook al mensen te kijken vanuit een appartementsgebouw. Een bewoner is mij nog een fles water komen brengen. Daarna heb ik een vriend gebeld die BMW Service Mobil rijdt. Net nadien viel mijn gsm ook uit en ik had geen zaklamp bij. Na een half uur wachten was die gearriveerd en konden we het probleem vrij snel vaststellen. Ik had de auto vrijdag gewassen en had de motorruimte nog een beetje opgepoetst met een microvezeldoek. Die is daar blijkbaar blijven liggen en die is in op de uitlaatcollector terecht gekomen en in brand geschoten. :bag: Vreemd genoeg is dit niet gebeurd tijdens een hele dag driften en 500km op de snelweg te rijden.
Ik heb enkel nog maar in het donker kunnen kijken maar het lijkt alsof er geen schade is berokkend. Morgen in het daglicht probeer ik alles nog een keer te inspecteren.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 02 dec 2012, 23:05

PFff wat een verhaal zeg!

GTRene

Bericht door GTRene » 02 dec 2012, 23:26

:shock: idd wat een verhaal...je bent dus een poetser ;-)

je hebt eigenlijk nog geluk gehad....je zou maar zo'n kunstof auto hebben dan kan het rap gaan.

is in Belgie niet een brandblusser verplicht?
ik heb er destijds ook 1 aangeschaft, dacht van, you never know...en in sommige landen verplicht.

Jussi

Bericht door Jussi » 02 dec 2012, 23:38

Het was eigenlijk de eerste of tweede keer dat ik de motorruimte poets. Ik dacht dat als bij driftdag de kap open staat, moet het er toch een beetje verzorgd uit zien.

Een brandblusser is inderdaad niet verplicht. Zit die bij de Z3 aan de voeten? Ik ben er ook nog geen klemmen voor tegen gekomen dus misschien zat er fabrieks-af helemaal geen? Ga er me toch maar eentje aanschaffen denk ik. Zoveel geluk heb je geen 2 keer na elkaar.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 dec 2012, 00:06

je kan hem bv voor, onder aan de passagiers stoel maken, bij bepaalde evenementen kan zoiets (brandblusser) ook verplicht zijn.
op het net vind je vast wel wat ideeën qua plaatsing in een Z3 coupe.

Jussi

Bericht door Jussi » 04 dec 2012, 16:29

Wat foto's van op SED:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie