Hypotheek, vervroegd aflossen, of niet?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Hypotheek, vervroegd aflossen, of niet?

1 Zo veel mogelijk versneld aflossen
11
30%
2 Huidige aflossing aanhouden
12
32%
3 Na mij de zondvloed
14
38%

Totaal aantal stemmen: 37

Elise

Re: Hypotheek, vervroegd aflossen, of niet?

Bericht door Elise » 16 feb 2012, 09:31

romo schreef:Kan ook aan mijn saldo liggen natuurlijk :kikker: :whistle: :wink:
Dat zal het zijn :mrgreen: :wink:

Het was in 2004/2005, mastercard aanvraag bij de ING.

Elise

Bericht door Elise » 16 feb 2012, 09:37

DDX schreef:Een hoop mensen vergeten alleen dat iDeal geen enkele zekerheid toevoegd, het is enkel een makkelijke manier om geld over te schrijven.
Met een creditcard (al dan niet via paypal) kan je je geld terug krijgen als de leverancier uiteindelijk niet levert.
Ik heb hier zelf al een paar keer gebruik van gemaakt.
Dat is inderdaad een erg groot voordeel van een creditkaart.

Waar is creditkaart bijna onmisbaar is, is bij het huren van een auto om de borg op de creditkaart te laten reserveren (let op, deze reservering gaat wel van je bestedingslimiet af !!!)

Het vervelende van iDeal vind ik dat alles op 1 rekeningnummer komt te staan. Hierdoor kun je niet eenvoudig een overzicht maken van alle betalingen aan 1 bedrijf.

markk

Bericht door markk » 16 feb 2012, 10:04

Creditcard hier zelfde als Tom beschrijft. Laag bestedingslimiet en elke maand wordt volledige bedrag weer afgeschreven / afgelost.

Handig voor Internet aankopen, aankopen in het buitenland of om "betalingen door te schuiven naar de volgende maand" (*)

(*) Lees je hebt net een nieuwe lens gekocht waardoor het bestedingslimiet van die maand op is en komt vervolgens een occassion tegen van iets wat je gewoon niet kan laten liggen. Opties zijn: Rood staan, afboeken van spaarrekening of afrekenen met de creditcard waardoor effectief het zonder rente wordt afgeschreven van je volgende maandlimiet :-)

Mark.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 feb 2012, 10:20

los van het feit dat ik het geld niet heb om me een credit card te permitteren, zou ik het met mijn,
weinig aankunnen met denken, niet nemen...
veels te bang dat ze er misbruik van maken en je moet alles te goed in de gaten houden enz...
het werkt te makkelijk als ze je nummer hebben e.d. ja ik weet niet :bag:
ben wat dat betreft een scheiterd omdat ik niet zo'n ruim overzicht meer aan kan zeg maar...

Tom

Bericht door Tom » 16 feb 2012, 10:44

Fraude e.d. lossen ze gewoon netjes op.
Met gelijk aflossen kost een cc je niks naast de jaarlijkse bijdrage (2 of 3 tientjes meen ik).

RVV

Bericht door RVV » 16 feb 2012, 10:58

Ik doe alleen iTunes betalingen via de CC.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 16 feb 2012, 11:29

Voor de Nespresso is het ook handig :coffee:

Elise

Bericht door Elise » 16 feb 2012, 11:34

Wat Tom zegt.....voor die paar tientjes per jaar is het wel verdomd handig om een creditkaart te hebben.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 feb 2012, 12:07

Back on topic:

Er kan in Den Haag onderhandeld gaan worden over de hypotheekrente aftrek!!!
'Hypotheekrente geen breekpunt meer voor PVV'
Laatste update: 16 februari 2012 12:01
AMSTERDAM - De veelbesproken aftrek van hypotheekrente is bij de komende bezuinigingsonderhandelingen geen ononderhandelbaar breekpunt meer voor gedoogpartij PVV.

"Alles is bespreekbaar", zegt PVV-leider Geert Wilders donderdag tegen RTLZ. Maar als ruilmiddel zullen coalitiepartijen VVD en CDA van Wilders wel moeten instemmen met "een miljardenbezuiniging op ontwikkelingssamenwerking".
In een reactie op de berichtgeving van RTLZ nuanceert de PVV'er zijn uitspraken door te zeggen: "Ook de hypotheekrenteaftrek kan ter tafel komen, maar 'no way'' dat daar iets aan wordt veranderd."

Wilders heeft tot nu toe altijd laten weten dat handhaving van de hypotheekrenteaftrek voor hem een harde eis is. ''Handen af van de hypotheekrenteaftrek. Deze zekerheid moet de Nederlandse huizenbezitter niet ontnomen worden'', zo zei hij in december nog.

Premier Mark Rutte (VVD) heeft tot nu toe ook altijd gezegd niet te willen tornen aan de aftrek van hypotheekrente.

De PVV-voorman zegt nu uitsluitend te willen onderhandelen over bezuinigingen wanneer het mes wordt gezet in ontwikkelingssamenwerking. "Dagelijks toeteren CDA'ers (Verhagen en De Jager) wensen over hervormingen de wereld in", twittert Wilders donderdagochtend. "Ze krijgen er nul zonder miljardenbezuiniging op ontwikkelingshulp."

Twee weken terug meldde de Telegraaf dat er volgens ambtenaren structureel 3,7 miljard euro op ontwikkelingssamenwerking kan worden bespaard.

Hervormingen
Wilders ergert zich aan CDA-ministers als Maxime Verhagen en Jan Kees de Jager die volgens hem in de media steeds laten weten graag hervormingen te willen hebben. Verhagen sprak eerder over hervormingen in de zorg en de arbeids- en woningmarkt.
De PVV staat al langer op vermindering van hulp aan arme landen. Volgens ingewijden wil de partij minimaal 1 miljard euro korten.

Catshuis
Vanaf 5 maart trekken de onderhandelaars van VVD, CDA en PVV zich voor minstens 3 weken terug in het Catshuis om te besluiten over extra ingrepen die nodig zijn om de overheidsfinanciën op orde te brengen.
In aanloop daar naartoe hebben de partijen afgesproken dat alle onderwerpen ter tafel moeten komen, ook onderwerpen die tot op heden taboe waren voor een partij.
Het rommelt nu echt teveel, dus dat is niet langer houdbaar, verwacht ik.

HansD

Bericht door HansD » 16 feb 2012, 12:19

Hier ook een CC die weinig gebruikt wordt maar wat er wordt gebruikt wordt elke maand direct afgelost. ING had hem standaard ingesteld op het minimum bedrag per maand (€ 45 oid) afbetalen maar dat direct ingetrokken.

De HRA is ook niet meer houdbaar. Ik vraag me af of de PVV hun HRA standpunt beter vasthouden dan hun AOW 'breekpunt'. Misschien omdat de VVD ze helpt.

Het maakt eigenlijk ook niet uit. Bijna iedereen weet dat het op termijn niet houdbaar is dus als het nu niet gebeurt wordt het in een volgend kabinet wel beperkt. De onrust hou je dus, ook als ze besluiten deze kabinetsperiode niets te doen.
Als ik nu een huis zou kopen zou ik er al vanuit gaan dat er veranderingen in de renteaftrek komen (max 30%, verplicht aflossen, geen renteaftrek boven bedrag X bijv) en daar rekening mee houden in mijn hypotheek en dus bod. Dat is dan heel jammer voor de verkopende partij maar als je een contract voor 30 jaar aangaat moet je zoveel mogelijk rekening houden met zaken die kunnen veranderen in de looptijd en daarop inspelen.

PD power

Bericht door PD power » 15 mei 2012, 22:28

Nou of het verstandig is of niet, we hebben hier flink afgelost, 6 jaar geleden de woning gekocht en 2 jaar geleden praktijk ruimte voor m'n vrindin gebouwd, nu nog maar 25% hypotheek van de WOZ waarde, het geeft iig wel een goed gevoel.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 mei 2012, 22:37

Als het lenteakkoord doorgaat wordt het volgend jaar ook aantrekkelijker om af te lossen...

Over het bedrag dat jr aflost krijg je tot 2020 50% van de aftrek alsnog terug die je anders zou krijgen over de betaalde rente van het afgeloste deel ;-)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 mei 2012, 22:42

Das knap PD!

Ik heb ook 6 jaar geleden een huis gekocht.

Standaard rijtjeshuis zonder poes pas hypotheek van 250k en nu een WOZ van 240k

Zou betekenen 250 - 60 = 190k aflossen in 6 jaar :shock:

Dat ga ik niet redden maar gelukkig heb ik al wel ook een stukje kunnen doen waardoor de hypotheek iig lager is dan de huidige waarde van het pand :-)

dvh

Bericht door dvh » 15 mei 2012, 23:39

Het enige wat ik belangrijk vind om af te kunnen lossen is de eventuele restschuld bij verkoop.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 16 mei 2012, 02:09

@Martijn: Leg die zin nog eens uit? **te lui om te Googlen** :)

@dvh: ik om de restschuld niet te hoog te laten zijn na verstrijken 30 jaar hypotheek. Volledig hoeft van mij niet.
Martijn_bmw schreef:Als het lenteakkoord doorgaat wordt het volgend jaar ook aantrekkelijker om af te lossen...

Over het bedrag dat jr aflost krijg je tot 2020 50% van de aftrek alsnog terug die je anders zou krijgen over de betaalde rente van het afgeloste deel ;-)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 mei 2012, 08:27

PD power schreef:Nou of het verstandig is of niet, we hebben hier flink afgelost, 6 jaar geleden de woning gekocht en 2 jaar geleden praktijk ruimte voor m'n vrindin gebouwd, nu nog maar 25% hypotheek van de WOZ waarde, het geeft iig wel een goed gevoel.
Dat 't binnenkort van jezelf is.

Goed gedaan.

Hoe je er ook berekeningen op loslaat met teruggaves en aftrek. Ik heb nog niet één goed argument gelezen waarom je niet(vroegtijdig) zou aflossen in deze instabiele/neergaande huizenmarkt op dit moment.
En al was ie rijzende, dan nóg.

Je wilt toch dat dat hok naar je toe komt op den duur? Het is voor velen de belangrijkste aanschaf/beslissing in hun leven. Waarom dan goochelen met niet aflossen enzo?

Wat is het 'gewin' om je huis niet(vroegtijdig ) of weinig af te lossen?

:hmmm:

dvh

Bericht door dvh » 16 mei 2012, 08:34

Cash in hand ipv in steen.

ErikS

Bericht door ErikS » 16 mei 2012, 08:37

Ik los ook gewoon lekker af.....

Voorlopig nog niet helemaal, maar ik heb m'n huisje ook pas een jaartje natuurlijk.....

Over 30jr moet mijn huis iig vrij zijn.. Ookal hoop ik dan ondertussen wel een huisje te hebben met een 3 of 4 dubbele garage.... (Groter dan m'n huis... :tooth: )

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 mei 2012, 08:40

dvh schreef:Cash in hand ipv in steen.
Dat snap ik. En in zoverre 'n goed punt, maar in deze instabiele situatie lijkt me die restschuld nogal 'n molensteen om je nek als je niet/weinig aflost. Maar da's ook 'n 'gevoel'wat je hebt. Dat heb ik op mijn manier en jij/anderen op jouw manier natuurlijk.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 mei 2012, 08:54

@ Arthur, inderdaad mee eens!

ik wil terug naar ongeveer een tonnetje hypotheek... dat is altijd ver onder de executiewaarde van het pand en dus makkelijk / goedkoop her te financieren ;)

wbt die aflosbonus:

ten eerste ben ik benieuwd of die regeling het overleeft heeft! maar in het principe akkoord stond het volgende:

bijv. 50.000 extra aflossen op je bestaande hypotheek:

50.000 * 5% = 2500 euro rente die je zou betalen indien je niet aflost, de aftrek daarover is 2500 * 42% = 1050 euro.

gedurende 7 jaar (t/m 2020) krijg je daar alsnog de helft van terug ondanks je door de aflossing die rente dus niet meer betaald...

dus je totale voordeel bij 50K aflossen is netto rente voordeel van 1450 + aflosbonus 525 = 1975 euro. * 7 jaar = 13.825 euro

dvh

Bericht door dvh » 16 mei 2012, 08:59

Klinkt goed.
Nu nog 50k sparen :mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 mei 2012, 09:06

Stel he, dat de huizenmarkt in NL over 10 a 15 jaar weer enorm in de lift blijkt te zitten. Is 't dan verstandig om nu de economie op z'n gat ligt verstandig om extra af te lossen?

Stel dat we t.z.t te maken krijgen met hyperinflatie en je kunt tot die tijd gewoon je maandelijkse lasten betalen... dan ben je volgens mij gek als je nu vervroegd gaat aflossen. Cash wordt dan namelijk minder waard. Vastgoed wordt meer waard. Je schulden worden goedkoper. Je salaris gaat waarschijnlijk rap omhoog. Dus over 20 - 30 jaar een restschuld aflossen is dan appeltje-eitje.

Daarom twijfel ik. Ik los nu al af en heb me bij 't afsluiten van de hypotheek voorgenomen pas extra af te lossen bij onverwachte financiële meevallers (winnend lot, erfenis, hysterische bieders die mij mijn Herman Brood willen aftroggelen).

Lenen is nu ook nog eens erg goedkoop, maar als we straks de hypotheek opnieuw moeten oversluiten (over 6,5 a 7 jaar) kan de rente weleens (tijdelijk) enorm stijgen. Daar maak ik mij wel zorgen over, want dat hakt er op de maandlasten dan wel in denk ik.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 mei 2012, 09:18

Dat is ook waar Dennis!

250K * -2.5% inflatie ^ 30 jaar is hetzelfde als 120K nu.

of anders gezegd:

stel even een gemiddeld salaris van nu:

30K per jaar * 2.5% inflatie ^ 30 jaar = 63K

dus nu is 250K / 30K = 8.3 jaar salarissen

over 30 jaar met een gemiddeld inflatie/salaris stijging van 2.5%

250K / 63K = 3.9 jaar salarissen

dus de inflatie zorgt zo al voor de helft van je aflossing....

dit geeft mij dus dezelfde twijfel als Dennis en kies daarom voor ongeveer de helft aflossing, lekker veilig in het midden van 2 keuzes :tooth:

Luco

Bericht door Luco » 16 mei 2012, 09:20

Ja lastig dilemma, maar stel je lost niet af terwijl je voldoende geld hebt?
Maak je dat dan op?
Want als je het op de bank zet wordt het ook minder waard.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 mei 2012, 09:24

klopt Luco!

je hebt alleen "voordeel" als je het opmaakt ;) want de schuld van je hypo wordt net zo snel minder waard als je spaargeld dus dat is om het even...

sterker je betaald Netto meer rente dan je ontvangt op je gemiddelde spaarrekening dus in die zin is aflossen beter alleen daar komt het argument van DVH weer om de bocht je wil ook wat cash achter de hand houden voor mindere tijden en als het eenmaal in je hypo zit krijg je dat er niet zo makkelijk meer uit ;)

Plaats reactie