
Joopies Volvo V40 1.9D Europa Nordic - Suzuki GSX650F
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Dankjewel en idd, vallen best wel mee qua gewicht. 

- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Lekker bezig weer, en mooie BBS-en 

- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Zijn die BBS'en zo uniek ja ze zaten ook onder mijn pa z'n vorige auto 

- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
In deze steekmaat wel ja, zie je amper.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Idd, zie maar een wat speciaals te vinden in 4x114,3! Wat voor kleur laat je ze coaten? Helemaal zilver?
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Volledig BBS Zilver ja, lijkt me het netste:

Even een snelle fotosjop met te platte bandjes.
Even een snelle fotosjop met te platte bandjes.

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Jup, zou ik ook doen (sterker nog, ik overweeg ze ook voor de MINI)...
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Doen zou ik zeggen! Zijn erg nette velgen maar toch sportief in tegenstelling tot veel aftermarket velgen. En qua gewicht schijnen ze ook mee te vallen. 

- Ferdi
- Berichten: 3092
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Lekker bezig zo!
Ook erg mooi om te zien hoe je bezig bent met de 440. Ben zelf deels opgegroeid op de achterbank van een 440 GL in dezelfde kleur.
Die rijd helaas niet meer rond en je ziet ze veel minder, maar deze heeft een goed baasje gevonden
Ook erg mooi om te zien hoe je bezig bent met de 440. Ben zelf deels opgegroeid op de achterbank van een 440 GL in dezelfde kleur.
Die rijd helaas niet meer rond en je ziet ze veel minder, maar deze heeft een goed baasje gevonden

- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Dankjewel! En idd mijn ouders hebben ook een 440 en volgens mij zelfs nog een 460 een tijdje gehad voordat ze een 850 kochten vanwege de ruimte en omdat die op gas was. Toen ik 18 werd wou ik ook heel graag een 440 maar uiteindelijk een Renault 19 gekocht. En nu 4 jaar naderhand toch maar een 440 gekocht. En je ziet ze steeds minder in goeie staat ja, erg jammer. Zijn leuke auto's, makkelijk om aan te sleutelen, vrij eenvoudige techniek om te snappen. Vergen wel wat onderhoud maar ach. 

- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Ik heb ook weer wat. De 440, ik wist dat de kop niet lekker was. Nouja prima. Compressie test weer uit dat de 3e cilinder flink lekte, en de 2e cilinder ook wat. Dus vorig weekend de kop eraf getrokken:


Cilinder wanden en zuigers waren hartstikke netjes, alleen de 3e cilinder had een andere kleur. Kop zag er op het 1e oog ook nog redelijk goed uit dus ik had nog goeie hoop.
Gisteren dus even naar Zwolle geweest om de kop uit elkaar te trekken.


Bezig met demonteren:

En toen kwamen we de problemen tegen... Inlaatklep van de 3e cilinder bleek krom te zijn, vol koolaanslag te zitten en die heeft dus ook lekkere krassen gemaakt in de klepgeleider. Hier kun je het zien:

Alles eruit gehaald:

Toen begonnen met polijsten van de kleppen, toen viel op dat de uitlaatklep van de 1e cilinder aan de kopkant een heel klein stukje mistje, soort barstje. Die geprobeerd in te slijpen om te kijken hoe de klepzetel was. Nou daar bleken ook putjes in te zitten. Mooi kut. Nog een andere klep tegengekomen die niet goed was.
Dus eigenlijk kan ik deze kop wegflikkeren.
Lijkt erop dat de distributie riem een keer verkeerd erop is gelegd, even heeft gelopen en een klep heeft getikt voordat ze het spul goed erop hebben gelegd. Ook met de lekke pakkingen is te lang doorgereden waardoor de boel aardig verbrand is, zeker bij de 3e cilinder. Kleppen zijn niet altijd op tijd gesteld geweest, kon je ook goed zien. Dus vrij kak eigenlijk.
Ik ben nu bezig met te kijken of ik van de 440 sloper die gelukkig nog op mijn werk staat of ik daar de kop af mag trekken, en anders even kijken of ik van een Renault of een 440 op de sloop een kop aftrek en deze preventief reviseer. Maar dat gaat ook wel weer even duren.
Cilinder wanden en zuigers waren hartstikke netjes, alleen de 3e cilinder had een andere kleur. Kop zag er op het 1e oog ook nog redelijk goed uit dus ik had nog goeie hoop.
Gisteren dus even naar Zwolle geweest om de kop uit elkaar te trekken.
Bezig met demonteren:
En toen kwamen we de problemen tegen... Inlaatklep van de 3e cilinder bleek krom te zijn, vol koolaanslag te zitten en die heeft dus ook lekkere krassen gemaakt in de klepgeleider. Hier kun je het zien:
Alles eruit gehaald:
Toen begonnen met polijsten van de kleppen, toen viel op dat de uitlaatklep van de 1e cilinder aan de kopkant een heel klein stukje mistje, soort barstje. Die geprobeerd in te slijpen om te kijken hoe de klepzetel was. Nou daar bleken ook putjes in te zitten. Mooi kut. Nog een andere klep tegengekomen die niet goed was.
Dus eigenlijk kan ik deze kop wegflikkeren.

Lijkt erop dat de distributie riem een keer verkeerd erop is gelegd, even heeft gelopen en een klep heeft getikt voordat ze het spul goed erop hebben gelegd. Ook met de lekke pakkingen is te lang doorgereden waardoor de boel aardig verbrand is, zeker bij de 3e cilinder. Kleppen zijn niet altijd op tijd gesteld geweest, kon je ook goed zien. Dus vrij kak eigenlijk.
Ik ben nu bezig met te kijken of ik van de 440 sloper die gelukkig nog op mijn werk staat of ik daar de kop af mag trekken, en anders even kijken of ik van een Renault of een 440 op de sloop een kop aftrek en deze preventief reviseer. Maar dat gaat ook wel weer even duren.

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Nou, lekker dan... Kun je er niet meteen een fellere nokkenas in stoppen oid? Als het spul dan toch open ligt...
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Mwow dan verleg je alleen de koppelkromme een beetje mee. Nu heeft ie onderin al vrij veel koppel. En sowieso is er niet veel winst te behalen met dit soort blokken. Lekker netjes maken en mee rijden. 

- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Vandaag een heerlijke dag gehad bij de Volvo, de sloop 460 stond er nog dus vanochtend begonnen met de kop eraf te trekken. Hier had ik al de eerste dingen gedemonteerd:


Goh waar is die nu naar toe?
Hier:

En iets wat wel een heel erg leuk detail is:

De auto waar de kop uitkwam had maar 87.001km gelopen.
Ook gelijk de laatste onderdelen opgehaald:

Kofferbak van de 440 ligt nu goed vol.

Volgende week alles monteren en het ding klaarmaken.
Goh waar is die nu naar toe?

Hier:
En iets wat wel een heel erg leuk detail is:
De auto waar de kop uitkwam had maar 87.001km gelopen.

Ook gelijk de laatste onderdelen opgehaald:
Kofferbak van de 440 ligt nu goed vol.

Volgende week alles monteren en het ding klaarmaken.
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
De 440 loopt weer!
Vanaf 6 uur bezig geweest maar hij loopt weer als een zonnetje.
Zo stond ze er vandaag bij:

De kop na revisie:


En monteren dan maar! Hier een foto van tijdens het natrekken:

Laatste loodjes...

En voila!

De eerste start: :strong:
Ding liep meteen kei netjes.
En toen had de 'oud' eigenaar de eer om hem naar buiten te rijden en de eerste meters ermee te rijden:
Wat rijd ie weer goed!
Net heel rustig mee gereden, nu moet de auto minimaal 8 uur rusten dat de koppakking goed uitgehard is, en dan morgen beginnen met inrijden. 

Zo stond ze er vandaag bij:
De kop na revisie:
En monteren dan maar! Hier een foto van tijdens het natrekken:
Laatste loodjes...
En voila!
De eerste start: :strong:
Ding liep meteen kei netjes.
En toen had de 'oud' eigenaar de eer om hem naar buiten te rijden en de eerste meters ermee te rijden:
Wat rijd ie weer goed!

- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
vandaag de 440 ook weer eens vertroeteld. Ook onder de motorkap weer eens goed schoongemaakt, zat vol met olie en rommel haha.



Wat glimt ie weer!
Ook even de lampjes vervangen, ik had Osram All Seasons erin zitten die ik nog had liggen maar ik wou eigenlijk eens wat proberen wat meer geel was. Dus vandaar:

Zo zien de Osrams eruit:

Mooi zachtgeel en vrij veel licht ook nog, dat is bij deze wel ietsie minder maar ziet er wel veel mooier uit:


Wat glimt ie weer!

Ook even de lampjes vervangen, ik had Osram All Seasons erin zitten die ik nog had liggen maar ik wou eigenlijk eens wat proberen wat meer geel was. Dus vandaar:
Zo zien de Osrams eruit:
Mooi zachtgeel en vrij veel licht ook nog, dat is bij deze wel ietsie minder maar ziet er wel veel mooier uit:
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Komt er eigenlijk nog een mooie set originele velgen? Zou hem wel helemaal af maken 

- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Dat zou kunnen ja, set originele turbo velgen bijvoorbeeld, maar ik zit zelf meer te denken aan een wat 'foutere' set velgen:

- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Wow dat staat echt vet, DOEN! Moet je er meteen kerb feelers op zetten dan is hij helemaal fout 

- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Het blok ziet en klinkt goed weer.
De velgen vind ik er wel onder staan. Ziet er goed uit.

De velgen vind ik er wel onder staan. Ziet er goed uit.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Joopieboy schreef:Dat zou kunnen ja, set originele turbo velgen bijvoorbeeld, maar ik zit zelf meer te denken aan een wat 'foutere' set velgen:

- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Dat zal wel een kwestie van smaak zijn, vooral bij dit type velg zijn veel mensen die het of mooi vinden of het helemaal niks vinden. Ik vind het wel kunnen zeker gezien het model van de auto en alles.
Maar wie weet ben ik het ook zo weer zat er komen er standaard turbo velgen onder. Maar aan de andere kant, die zij nweer zo smal en saai.
Maar wie weet ben ik het ook zo weer zat er komen er standaard turbo velgen onder. Maar aan de andere kant, die zij nweer zo smal en saai.

- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Mijn mening is dat een 8 klepper best wel lekker mag roffelen, vandaar dat ik ervoor heb gekozen om een katvervanger te laten monteren. Deze heb ik dit weekend laten maken bij G3 Uitlaatspecialist in Oss.

De meester aan het werk om een flens uit te snijden:

En het eindresultaat, echt vakwerk!

De 440 heeft inmiddels de 192 gepasseerd, dus een goeie 1000km sinds revisie. Loopt heerlijk! Bij de volgende oliewissel nog wel even de pakking van de carterpan vervangen en dan is het blok kurkdroog.

De meester aan het werk om een flens uit te snijden:
En het eindresultaat, echt vakwerk!
De 440 heeft inmiddels de 192 gepasseerd, dus een goeie 1000km sinds revisie. Loopt heerlijk! Bij de volgende oliewissel nog wel even de pakking van de carterpan vervangen en dan is het blok kurkdroog.
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Zou wel eens wat meer werk van hem willen zien, ik zal uiteindelijk de Remus die ik op het oog heb waarschijnlijk om moeten katten wat betreft de ingaande pijp en wil misschien ook een katvervanger proberen, kijken of dat het geluid brengt wat ik voor oren heb.
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: Volvo V40 1.9D Europa Nordic en Volvo 440 GL Freeway
Een katvervanger maakt het geluid iets zwaarder, maar valt wel mee. Eigenlijk doe je het meer voor het naroffelen, zeker bij de wat meer vermogende auto's. Anders moet je eens kijken bij de Subaru Impreza van Kapitein Iglo (Barracuda), die heeft daar zijn spruitstuk laten repareren. Maar ik kan niet anders als vol lof zijn. Meeste uitlaatboeren zijn echte boeren, deze doet het echt netjes!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Google [Bot] en 3 gasten