Gereden:Een rode Ferrari met de reet van een Olifant.
Ferrari Californie
Helaas, de 355GTS was niet beschikbaar. Waarom? Omdat ie stuk was. O jee, zei ik nog in mijn onnozelheid, ook zonde. O nee hoor, dat is heel normaal, zei hij achteloos. De kennis van mij maalde er niet om. Maar ik heb wat anders, deze dikgebilde nieuwe Ferrari, De Californie. Zal ik je even wegwijs maken?
Voordat ik mijn zoveelste zinloze review over een auto het web op smijt, laat ik eingelijk een beginnen met een mijn slotconclusie:
DIt is de allerbeste racehok waar ik ooit in heb gestuurd. In een woord:
fenomenaal.
Review:
Nu pas - ja echt, nu pas - weet ik wat een motorblok is (8000 revs+ atmo) en wat 'scherp en direct' sturen betekend. Moet echt eerlijk toegeven, toen ik de sleutels kreeg, gingen mijn gedachten even terug naar die kansloze kennismaking met de AMV8 roadster begin vorig jaar. O jee, een 1750kg cabrio met een blerepijp, toch niet weer eentje. Nou zeg, wat een misvatting. Terwijl aan die AMV8 Roadster bijna niets klopte, en ik me steeds meer en meer begon te ergeren, was mijn gevoel voor de Ferrari precies omgekeerd. Alles klopt aan dit hok.
Het schakelen is zo angstaanjagend tering snel. Echt, met een tipje tikt íe een stapje omhoog, omlaag. Zet je dat ding is sportmodus en auto, dan regelt 'ie het verzet zelf voor je. En dat gaat perfect. Echt, op Porsche PDK niveau. Misschien zelfs nog iets gladder en sneller, maar misschien ook niet.
Vloer je 'm, dan knalt ie met een rotvaart naar voren en gaat associaal snel door de versnellingen heen en je rijdt ook associaal snel. Nee, nee, dit houdt mijn kleine BMW-tje niet bij, dat is wel zeker.
Het ubergeile geluid is ook echt goed gedaan hoor. Als een leeuw komt 'ie tot leven. Volgas door een tunnel, en je lacht je kapot. Mensen schrikken zich rot, ik lig in een deuk. Haha, als een klein jongetje vermaak ik me.
Remmerij: Loeigrote keramische schijven. Wat kan ik er over zeggen? Topklasse en beter. Wat een stopvermogen heb je. Dat stopvermogen geeft je juist (te) veel vertrouwen om vooral keihard te rijden.
Dit is een verslavende auto. Zo verslavend als een Porsche Boxster Spyder. Vind ik deze Ferrari vermakelijker? Ja, ik denk het wel. Het zijn natuurlijk marginale verschillen, en deze Ferrari kost een het drievoudige (!!) van een Boxster Spyder. Is de Callifornie 3x beter, nee natuurlijk. Maar de auto is volkomen exclusief en - dat is echt fantastisch - ook zo ontzettend voor het rijden gemaakt. In tegenstelling tot bijv. die k*t AM waar ik in gestuurd heb.
Ok: insturen. Met een kleine beweging prik je de neus echt haast precies waar je die wilt hebben. Ook op hoge snelheid blijft dat insturen nog steeds zeer precies. Bocht in, bocht uit en hupsakee. Geen body -roll, dat kent deze Ferrari niet. Lichtvoetig stuur je van bocht naar bocht, en adembenemend. Tja, echt zo goed. Andere klasse tot nu toe wat ik gewend ben. Ik voelde echt helemaal niets van dat hoge gewicht. Ok, het zal wel geen super 'RIng-monster' zijn, de auto is ook bedoelt als GT. Maar ik vond het wel een sportkar van jewelste (nou ben ik ook niet veel gewend, zeg ik eerlijk).
Navi: wat een onoverzichtelijke rotzooi

Touchscreen, niet te vinden mogelijkheden. Alles zit verkeerd. Maar ach, een navi. Waar hebben we het over. Rijden met dat hok.
Voorkomen: Tja, het is een lelijk hok, fascinerend hok, extravagant hok en patserig hok tegelijk. Mooi? nee, tuurlijk niet. Lelijk? Ja misschien toch wel. Maar het wend, en de auto zit vol - toch wel mooie - details. Laat ik het zo zeggen, ik vond haar lelijk, maar gaandeweg vond ik haar cool. Toch best wel gaaf eigenlijk. Ja, nog ff kijken. Jawel, het is toch gaaf gedaan, ook die dikke reet heeft wel wat. Maar fuck het uiterlijk, starten dat hok.
Fantastsiche ervaring. Als jullie ooit de kans krijgen om met zo iets te rijden, zeker doen.
Foto's volgen zo meteen...
Alvast een uitstekende test op YouTube:
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=XF3P7tGe ... re=related[/youtube]