Porsche Panamera

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

Panemera

4 deurs limo van Porsche, gouden zet en dikke thumbs up.
87
57%
4 deurs kliko van Porsche, gelijk naar de stortplaats toe.
66
43%

Totaal aantal stemmen: 153

Macboy

Re: Porsche Panamera

Bericht door Macboy » 22 nov 2008, 18:43

Spuuglelijk ding. Op een bepaalde hoek is het wel ok, zoals die eerste foto van Mark in het blauw vanachter, maar op basis van deze foto's kan ik alleen maar concluderen dat het een lelijk ding is en ZEKER geen verkoopsucces wordt.

Porsche wordt nooit gekocht om zijn looks, maar om rijderskwaliteiten. Mensen hebben er altijd al een 4-deurs auto bij. Maar als deze Porsche echt zo is als op de foto's zal bijna niemand hem kopen ...

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Kiezen was nog nooit zo makkelijk ...

Joy

Bericht door Joy » 22 nov 2008, 18:52

Wat maakt het uit, zolang er nog modellen in het gamma zitten die wel aanspreken (en die hebben ze) kan Porsche zich een Cayenne of Panamera toch prima veroorloven ? Het zou anders zijn als Porsche net als BMW zijn heritage steeds verder op de achtergrond schuift om op een gegeven moment alleen maar grote luxe auto's in het assortiment te hebben.
We willen allemaal het liefst dat elke auto als een Megane R26R of GT3 RS zou worden gemaakt, maar daar kunnen fabrikanten niet van leven.
BMW mag van mij diverse SUV's leveren, zelfs al vind ik ze oerlelijk. Als ze daarnaast maar voldoende modellen kunnen leveren die hun Freude am Fahren spreuk recht doen.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 22 nov 2008, 18:53

Die spiegels staan hem ook niet.. lijken wel van peugeot...

Afbeelding

Verder is het stuk na de voordeuren simpelweg te lomp...

Macboy

Bericht door Macboy » 22 nov 2008, 18:57

Joy Jolliffe schreef:Wat maakt het uit, zolang er nog modellen in het gamma zitten die wel aanspreken (en die hebben ze) kan Porsche zich een Cayenne of Panamera toch prima veroorloven ? Het zou anders zijn als Porsche net als BMW zijn heritage steeds verder op de achtergrond schuift om op een gegeven moment alleen maar grote luxe auto's in het assortiment te hebben.
We willen allemaal het liefst dat elke auto als een Megane R26R of GT3 RS zou worden gemaakt, maar daar kunnen fabrikanten niet van leven.
BMW mag van mij diverse SUV's leveren, zelfs al vind ik ze oerlelijk. Als ze daarnaast maar voldoende modellen kunnen leveren die hun Freude am Fahren spreuk recht doen.
Waar slaat dit dan op? Het gaat erom dat dat ding spuuglelijk is, niet dat er problemen zijn met een 4-deurs Porsche hoor ! Waarom een auto lelijk maken als je hem ook mooi kunt maken?

Tom

Bericht door Tom » 22 nov 2008, 19:02

Bij Porsche zitten geen goede designers volgens mij. Meeste Porsches kan ik nou niet bepaald mooi vinden. Wel aardig/prima maar niet meer dan dat. De 911 is al zo oud, door de klassieke lijnen maakt em dat mooi, zeker in de dikke uitvoeringen. De Panamera vind ik ook geen schoonheid maar hij is minder lelijk als een Cayenne. Ik weet wel zeker dat ie goed gaat verkopen. Rijden zal ie sowieso goed. Een X6 is ook hondslelijk en dat verkoopt tenslotte ook. Want in een ordinaire SUV zie je iedereen al rijden. Zal hier niet veel anders zijn.

Joy

Bericht door Joy » 22 nov 2008, 19:04

Ik vind een Cayenne ook geen fraaie auto om te zien, en zie ze verkopen als warme broodjes. Dus zo mooi hoeven ze niet te zijn blijkbaar. Naast het fraai of niet fraai zijn, een Cayenne of Panamera vind ik nog steeds niet bij Porsche horen. Daarom hoop ik dat ze zich wel blijven focussen op hun 911 heritage.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 22 nov 2008, 19:12

Die bovenste foto is net niet een profiel foto dus de verhoudingen kunnen nu wat anders overkomen. Persoonlijk vind ik de auto niet heel fraai. De styleerde zijkant is wel aardig maar opnieuw lijkt er een auto te zijn ontwerpen door twee designers. Eén voor de voorkant en één voor de achterkant. Het is jammer dat Porsche niet de ballen veel gehad om een shooting break neer te zetten. Nu lijkt het erop alsof er een designstrijd is geweest tussen een ontwerp met een hint naar klassieke auto en een ontwerp dat niet veel meer was dan een Cayman achterkant wat minder vlak zetten. Ik moet nu denken aan de Volvo PV 544 'Katterug'.

Jammer, volgens mij geeft het aan dat Porsches de komende 15 jaar niet veel van vorm zullen veranderen. Dit was een zodanig nieuw model dat Porsche een iets andere design richting had kunnen laten zien.

Maar aan de andere kant misschien oogt de auto in het echt een stuk beter en is de bovenste foto echt de meest ongelukkige hoek.

frankv

Bericht door frankv » 22 nov 2008, 20:49

Ik kan het niet anders dan een enorme tegenvaller noemen. De enige foto waarop de auto er nog een beetje ok uit ziet is de foto van de achterkant. Daar lijkt de auto mooi laag en snel. Waarschijnlijk vanwege de hoek waaronder de foto genomen is, want van de zijkant zie je dat er teveel overhang is voor de vooras en dat het middenstuk veel te lang is voor de achterkant.

En dan die geforceerde profilering achter de voorwielen, compleet out of tune met de raamlijn. En de wielen zijn niet groot genoeg. Het zullen al vast wel 20" wielen zijn, wat betekent dat je er alleen met 22" een beetje uit ziet. Hopeloos is mijn bescheiden mening.

En dan te bedenken dat dit Panamera concept al erg lang geleden ooit eens is bedacht (als ik het me goed herinner zeker 10 jaar geleden) en ze in die 10 jaar tot niets beters dan dit gekomen zijn.

Frank

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 22 nov 2008, 21:26

Een nieuwe auto is altijd even wennen, zeker als het een 4-deurs is van Porsche. :lol:
Ook voor mij is het even wennen, qua looks gaat hij niet echt met zijn tijd mee, hij oogt wat saai vergeleken met zijn komende en aanwezige concurrenten. :( Maar voordat ik echt kan oordelen moet ik hem eerst in het echt zien, en dat gaat nog wel even duren want pas aan het einde van de zomer 2009 staat hij in de showrooms.

Afbeelding
Afbeelding

Joh@n

Bericht door Joh@n » 22 nov 2008, 23:00

Ik heb hem vorige week nog ingepakt zien rijden op de autobahn, ging er lekker vandoor en zag er heel apart uit zo breed en laag :hmmm:

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 22 nov 2008, 23:05

Alles na de B-stijl vind ik echt heel, heeeeeeeel lelijk. Het lijkt ook wel alsof die achterkant enorm zwaar is..

RVV

Bericht door RVV » 22 nov 2008, 23:11

Waarom moest die nou zo nodig op een 911 lijken :please:

Schiet mij maar lek, maar ik vind een 1 serie een schoonheid vergeleken bij dit ding. :bag:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 22 nov 2008, 23:15

Ik vind het vanuit deze hoek gewoon een fraaie kar anders hoor:

Afbeelding

allen

Bericht door allen » 22 nov 2008, 23:16

Rico, ik had je graag ongelijk gegeven... :'(

RVV

Bericht door RVV » 22 nov 2008, 23:24

allen schreef:Rico, ik had je graag ongelijk gegeven... :'(
En dan te bedenken dat een 1 serie alles behalve een schoonheid is :bag:

Mark hou op joh.. ding praat je niet goed..
:'(

M-Roadster

Bericht door M-Roadster » 22 nov 2008, 23:26

Dikke kar! Ben het met je eens Mark, de achterkant is top.

Ik zeg V10 erin, uitlaat-demping er uit en gaan met de banaan! :popcorn:

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 22 nov 2008, 23:30

Rico schreef: Mark hou op joh.. ding praat je niet goed..
:'(
Kun je me dan aangeven wat er niet mooi aan is dan?

RVV

Bericht door RVV » 22 nov 2008, 23:52

Mark het concept klopt gewoon niet. Stel je een F430 voor.. 1 meter langer met 4 deuren ?!

Of een Lotus elise achtig iets met 4 portieren en schuine achterklep..

Dit is geen opzichzelf staand ontwerp.. wat de Cayenne nog wel enigszins is.. maar meer een verkrachte 911 look a like.

Dat gegeven maakt het model per definitie een mislukt ontwerp.. Porsche had carte blanche met dit model... de 911 moeten ze verplicht tot in lengte van jaren uitmelken maar met dit model hadden ze echt een onderscheidend model kunnen neerzetten.

Een stijlbreuk met het verleden zoals ze indertijd doorvoerde met de 928 in 1978.. dat was pas lef geweest..

Een 1 serie, ja ik haal hem weer erbij omdat die al door velen verguisd is.. maar ook geen schoonheid.. maar dat is tenminste WEL een origineel ontwerp..

Porsche heeft niet de ballen gehad om een originele 4 deurs te maken.. die ze naar eigen zeggen zo hard nodig hebben.. omdat ze zo graag de vaste 911 rijder willen vasthouden die er nu meestal een dikke Mercedes naast heeft als familie auto.. nu denken ze/hopen ze dat diezelfde 911 rijder wel een 4 deurs mislukte look al like van de originele 911.. zal kopen voor de familie ipv die Mercedes..

Ik denk dat een beetje 911 rijder dit helemaal niet zal vreten.. omdat het oermodel gewoon verkracht is...

Individuele lijntjes kunnen wel leuk zijn.. in dit ontwerp, maar dat komt omdat het stijlkenmerken zijn die gejat zijn van alle tot nu gemaakte Porsches..

Draak van een auto.. in een carrosserie vorm die het publiek nooit heeft gevreten.. want hoeveel 4 deurs modellen zijn er op de markt die er uit zien als dit model.. nulkommanul...

Ze hadden nog beter een Passat coupe kunnen pimpen met een zooitje Porsche logo's... ze zijn nu toch de baas in eigen huis :bag:

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 22 nov 2008, 23:56

Het is vast wel een goeie autobahnklapper!

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 23 nov 2008, 00:05

Thanks voor je uiteenzetting Rico, ben het alleen niet met je eens.

De Panamera is onmiskenbaar een Porsche, dat klopt, maar dat het een 911 met 4 deuren is vind ik bull-shit. Het is een compleet ander concept, dat ook compleet anders is uitgevoerd/neergezet. Daarom ook weet ik zeker dat er 911rijders zullen zijn die deze wagen kiezen. Juist omdat die herkenbare lijn erin zit. Daarnaast zullen ook Cayenne-rijders een Panamera kopen. Die willen misschien niet meer in de hoogte, maar wel de 4 deuren. Dat hij kan gaan stoeien met de Quatroporte, S-klasse, 7-serie etc, dat komt wel goed denk ik. Alleen in NL zijn er bij mijn weten al meer dan 100 orders voorde Panamera zonder dat de meesten de auto al in zijn definitieve vorm hadden gezien. Dat zijn zowel bestaande als nieuwe klanten.

Over de styling. Tsja....van zij moet ik ook wennen, en vind ik hem ook (nog) niet mooi. En dat er voor een hatchback-concept is gekozen snap ik ook niet. Als je je in deze wagen laat rijden en je chauffeur pakt in de winter iets uit de kofferbak, dan krijg je me toch een klap kou in de nek, lijkt me niet lekker. Maar het is gewoon onmiskenbaar een Porsche. Waarom van een styling/design afwijken dat zich zeker de laatste jaren als enorm succesvol heeft bewezen.
Laatst gewijzigd door Mark Nauta op 23 nov 2008, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 23 nov 2008, 00:16

Mark Nauta schreef:Thanks voor je uiteenzetting Rico, ben het alleen niet met je eens.

De Panamera is onmiskenbaar een Porsche, dat klopt, maar dat het een 911 met 4 deuren is vind ik bull-shit. Het is een compleet ander concept, dat ook compleet anders is uitgevoerd/neergezet. Daarom ook weet ik zeker dat er 911rijders zullen zijn die deze wagen kiezen. Juist omdat die herkenbare lijn erin zit. Daarnaast zullen ook Cayenne-rijders een Panamera kopen. Die willen misschien niet meer in de hoogte, maar wel de 4 deuren. Dat hij kan gaan stoeien met de Quatroporte, S-klasse, 7-serie etc, dat komt wel goed denk ik. Alleen in NL zijn er bij mijn weten al meer dan 100 orders voorde Panamera zonder dat de meesten de auto al in zijn definitieve vorm hadden gezien. Dat zijn zowel bestaande als nieuwe klanten.

Over de styling. Tsja....van zij moet ik ook wennen, en vind ik hem ook (nog) niet mooi. En dat er voor een hatchback-concept is gekozen snap ik ook niet. Als je je in deze wagen laat rijden en je chauffeur pakt in de winter iets uit de kofferbak, dan krijg je me toch een klap kou in de nek, lijkt me niet lekker. Maar het is gewoon onmiskenbaar een Porsche. Waarom van een concept afwijken dat zich zeker de laatste jaren als enorm succesvol heeft bewezen.

Mark je spreekt jezelf helemaal tegen.. :wink: eerste zeg je dat het concept compleet anders is.. en dan schrijf je dat het concept al jaren enorm succesvol is.

MAW een 911 met 4 portieren.. in de verkeerde proporties.. mooi dat je bv de Quatroporte aanhaalt, want dan zie je dat het wel mogelijk is.. of anders een Mercedes CLS..

Een hatchback-concept.. inderdaad want dat is het ondertussen geworden.. wees toch eerlijk dat is toch helemaal niet Porsche waardig.. Wie wil dit nou ?

100 orders... nou er gaan een heleboel geschrapt worden hoor.. dat is geen hogere wiskunde ofzo ..de kredietcrisis werkt daarin ook niet echt positief (de excuustruus om dit wangedrocht te cancelen)

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 23 nov 2008, 00:20

Sorry Rico. Bedoel styling/design in die laatste zin. Het is een bewezen design wat Porsche de laatste jaren voert.

allen

Bericht door allen » 23 nov 2008, 00:22

Over smaak valt blijkbaar te twisten. Maar dit hok, laat toch wel wat zien waar m'n ogen niet tegen kunnen. De 911 achtige, aflopende achterzijde die te verkrampt kort overkomt terwijl de auto in z'n geheel weer veel te lang lijkt. Een mix van scherpe en dan weer zwoele lijnen. De motorkap waarbij ik maar de hele tijd een Corvette van in m'n hoofd krijg. Het is toch echt alsof de ontwerpers niet meer wisten waar ze mee bezig waren.
De Panamera is imho een typische wagen die je, zelfs als Porscheliefhebber niet mooi zou kunnen vinden. Net als dat iedere Alfahater er eigenlijk niet omheen kan dat een 8C een schoonheid is. En als je het dan toch persee in 4 deurs termen wilt houden... Ik vind 4 deurs sportwagens nergens over gaan, maar iig zie ik bij de Lamborghini nog wel kloppende lijnen. Hetzelfde geld voor de Aston. Voor m'n gevoel te gestrekt, maar ik kan er naar kijken. Bij deze Panamera hadden ze imho net zo goed het Ssang Yong logo mogen opplempen. Ik had het geloofd! :whistle:

Rico for President!

RVV

Bericht door RVV » 23 nov 2008, 00:34

Mark Nauta schreef:Sorry Rico. Bedoel styling/design in die laatste zin. Het is een bewezen design wat Porsche de laatste jaren voert.
Oke, maar Porsche had toch ook niet direkt hoeven af te wijken van de styling/design richting ? Hoewel ik persoonlijk vind dat de algehele designlijn lang al te lang op 1 model leunt waarvan de roots in de 2e wereld oorlog liggen.

Maar als je als merk het toch zo nodig acht om een 4 deurs auto in de markt te zetten, pak dan ook een concept wat bij die 4 deurs klasse past.. en dan kom je toch op de sedan concepten uit, eventueel in een zogenaamd coupe jasje met 4 deuren..

Verder lijkt me dit totaal geen praktische auto.. de praktijk zal straks wel zijn dat die binnenruimte heeft van een 1 serie... de toegangelijkheid van een 1 serie met 4 portieren..

Executives.. zie ik niet zo snel achterin stappen.. als familie auto/ auto voor de vrouw zoals de Cayenne nu maar al te vaak word ingezet.. ook ongeschikt..

Gewoon even praktisch bekeken als vader van 2 kinderen (straks 3)

voor wie zijn in godsnaam die 2 achterste portieren bedoelt ?????

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 23 nov 2008, 00:41

Dat zullen we afwachten (maandag denk ik). Ik weet niet hoe die van binnen is. Dus doe ik even geen uitspraken over. Hou het nu even beperkt tot het uiterlijk. Dat vind ik een stuk positiever dan sommige andere meningen hier. Dat mag, en dat is goed. Maar ik vind dat er ook weer erg hard geordeeld wordt over een auto puur op basis van de persfoto's, die ons de laatste jaren (van verschillende merken) in de steek hebben gelaten. Ik ben van zij, zoals ik steeds aangeef, ook niet overtuigd. Vind de achterkant dan vrij dubieus ogen. Maar van voren en zeker van de achteren vind ik het gewoon een fraaie wagen en onmiskenbaar een Porsche. Geen look-a-like, nee gewoon een Panamera, de nieuwe 4-deurs Porsche. En hoe die dan praktisch is.....tsja we zullen het zien.....

Plaats reactie