Zeer grote brand Chemie-Pack Moerdijk

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
duifjes.com

Re: Zeer grote brand Chemie-Pack Moerdijk

Bericht door duifjes.com » 17 feb 2011, 13:44

Idd ja....ff heel simpel " euuhh we hebben geen geld dusss....oke dan laten we het de brave burger wel betalen DUH"

marcokers

Bericht door marcokers » 17 feb 2011, 15:11

Hmm, zit je ook lekker mee dan :S
Zo'n brand is een bedrijfsrisico, daar hoort naar mijns inziens toch ook het opruimen van dit soort milieuvervuiling (want dat is t feitelijk) bij.
Snap niet dat de staat daar dan niet ff wat aan gaat doen betreffende rechtzaak.
Waar is GVD je fokking verantwoording!!! als je keihard durft te zeggen dat je niet voor de kosten van het opruimen gaat dokken. :protest:

WJ

Bericht door WJ » 22 feb 2011, 12:35

http://www.nu.nl/binnenland/2452604/gro ... erdam.html" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 22 feb 2011, 12:44

gaat lekker, vraag me wel eens af hoe gezond zijn die bedrijven...
als zijnde is zo'n brand gunstig voor... :hmmm:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 22 feb 2011, 13:14

Hij staat inmidels op grip 2, dus het is al aan het overslaan.
Deja Vu. In moerdijk woon ik er 5km hemelsbreed vandaan, en nu zit ik toevallig bij een klant, er een paar kilometer vandaan. Spooky :hmmm:

http://twitpic.com/42j6zn/full" onclick="window.open(this.href);return false;

Ahmed

Bericht door Ahmed » 22 feb 2011, 13:53

Leeft Metchu nog ? :wink:

marcokers

Bericht door marcokers » 22 feb 2011, 14:23

smiley schreef:Hij staat inmidels op grip 2, dus het is al aan het overslaan.
Deja Vu. In moerdijk woon ik er 5km hemelsbreed vandaan, en nu zit ik toevallig bij een klant, er een paar kilometer vandaan. Spooky :hmmm:

http://twitpic.com/42j6zn/full" onclick="window.open(this.href);return false;

:hmmm: *verband ziet*

Dutch

Bericht door Dutch » 22 feb 2011, 14:35

smiley schreef:Hij staat inmidels op grip 2, dus het is al aan het overslaan.
Naar die loods met drukinkten erin? Ja, dat zou misschien verklaren waarom de wolk nu diepdonkerzwart is (net nog donkergrijs). Dat zou echt niet best zijn. Die cacao en dat rubber is nog tot daaraan toe.

*zit een paar km zuidelijker, gelukkig aan de goede kant van de wind*

Maar met zó'n wolk die boven de daken uitkomt, voelt 't opeens héél dichtbij.

Fernando

Bericht door Fernando » 04 jun 2014, 01:24

En het is weer bingo, nu bij Shell:
Bij Shell in het Brabantse Moerdijk hebben zich gisteravond twee gigantische explosies voorgedaan waarna brand uitbrak. Daarbij raakten twee tot vier mensen gewond. Er zouden geen doden gevallen zijn. Rond kwart voor één meldde de brandweer dat de brand beheersbaar is, maar dat het sein brandmeester nog niet gegeven is.

Over de ernst van de verwondingen was nog niets bekend. De vuurbal die met de eerste ontploffing gepaard ging, was vanaf kilometers afstand te zien, zelfs tot in Rotterdam. De explosie deed woningen in de omgeving 'trillen', zelfs op tientallen kilometers van Moerdijk.

Een uur na de eerste explosie, rond 22.30 uur, werd een tweede harde knal gehoord. Volgens burgemeester Jac Klijs van Moerdijk is er een reactor ontploft. 'De tanks branden eerst uit en het vuur wordt minder', vertelde hij tegen Omroep Brabant. Hij meldde dat er waarschijnlijk methylbenzeen of ethylbenzeen vrij is gekomen. Dat kan gezondheidsrisico's opleveren.

'Blijf uit de rook'
Een dik uur na de eerste explosie woedde er nog steeds enorme vlammenzee. De brandweer probeerde het vuur met schuim in bedwang te krijgen. De grote rookpluim dreef richting het zuidwestelijk gelegen Willemsstad. Of er schadelijke stoffen waren vrijgekomen, was rond elf uur 's avonds nog onduidelijk. Wel riep de brandweer op om 'uit de rook te blijven'.

De Rotterdamse brandweer schoot de Brabantse collega's te hulp. Dat werd bemoeilijkt doordat de Brienenoordbrug in Rotterdam door een storing gisteren langdurig open bleef staan. In het nabijgelegen gebied de Hoeksche Waard moesten bewoners hun ramen en deuren sluiten. Meetploegen van de brandweer gingen op pad om metingen te verrichten. Bij metingen in het naburige Strijen wezen uit dat er geen gevaarlijke concentraties in de lucht waren.

Roze lichtflits
De veiligheidsregio Midden en West-Brabant liet gisteravond weten dat de explosies en brand precies tijdens de wisseling van de brandweerploegen plaatsvond. In de weide omgeving waren twee 'enorm harde knallen' hoorbaar, zo meldden omstanders. Ook was er een roze lichtflits te zien. De vlammenzee was meters hoog.

Volgens omstanders was de vuurzee vergelijkbaar met die van de brand bij Chemiepack. Bij die brand in 2011, aan de andere kant van het industrieterrein, brandde het bedrijf volledig af. Het water en de bodem raakten daarna ernstig vervuild.

Bij Shell in Moerdijk worden chemische producten gemaakt op basis van aardolie. Er zijn 800 medewerkers actief en is een van de grootste chemische complexen van Nederland en Europa, meldt Shell op de website. Momenteel wordt er volgens Shell onderhoud gepleegd aan twee van de fabrieken. Het is niet bekend of dat iets met de brand te maken heeft. Op de site van Shell was te lezen dat 'wij verwachten dat de omgeving niet iets van deze werkzaamheden zal merken'.

Medewerkers van de gemeente Moerdijk werden dinsdagnacht bijeengeroepen op het gemeentehuis voor crisisoverleg. Vannacht is er een persconferentie.
De drukgolf werd 40km verderop nog gevoeld, zal dus een beste klap zijn geweest.... :shock:

Afbeelding

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 jun 2014, 10:07

Ik hoorde het gisteren..... Niet best. Een collega van me is net weer terug naar die fabriek gaan te werken, heb hem gemaild maar nog geen reactie. En dat een dag voor "Shell safety day". Hoe cru. Ik hoop dat de verwondingen meevallen voor de desbetreffende personen en dat de gevolgen beperkt blijven.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 04 jun 2014, 12:15

Idd, ik dacht hetzelfde, Niels... Paar klasgenoten van "vroeger" werken daar ook. Ook in de shift. Hopen dat het meevalt :(

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 04 jun 2014, 12:54

Ben me gisterenavond de pleuris geschrokken....

Woon in een oude dijkwoning met houten vloeren, en mijn dochter wilde in mijn bed slapen recht boven de woonkamer. Ik hoorde op een gegeven moment een klap en dacht dus dat ze uit bed was gevallen.
Dus gelijk met vijf treden tegelijk de trap opgerend om dochterlief in diepe slaap aan te treffen.....

Hmmm, begon me te realiseren dat ik eigenlijk twee klappen had gehoord, vrij kort achter elkaar....
Even een `sweep` over de bovenverdieping gedaan om te kijken of er op een andere kamer iets was gevallen o.i.d., maar ik trof verder niets aan.

Vervolgens kreeg ik de ingeving dat het dan wel buiten geweest moest zijn, maar wel in de buurt, aangezien ik de klap zo duidelijk hoorde en voelde... Zou het dan een gasexplosie bij één van de buren zijn geweest ??

Voordeur uit en dijk opgelopen om daar wat andere buren aan te treffen....
Buurman wees op een grote rookwolk en vlammen die metershoog de lucht in kwamen,
Vervolgens a.d.h. van de richting bepaald waar het ergens moest zijn.

Een korte blik op Twitter bevestigde dat het dus bij Shell in Moerdijk was.
Moerdijk..........daar woon ik hemelsbreed zo'n 20 á 25 kilometer vandaan.... :shock: :shock:

Verbazingwekkend om dan te constateren dat de explosies en vlammenzee zo goed waarneembaar waren.
Zo goed, dat ik dus in eerste instantie dacht dat er in huis iets was gevallen :shock:
Kun je nagaan als je er dichtbij woont.

Fabian

Bericht door Fabian » 04 jun 2014, 13:22

Ja, echt niet normaal. Bij mij in Breda rammelden de deuren in de kozijnen, schrok me het apelazerus! Haren op mn armen stonden recht overeind en mn hartje sloeg even over.

College van me woont in Zevenbergen, daar vielen gewoon de vliegenhorren uit het kozijn, die zaten rechtop in bed.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jun 2014, 14:16

zo dan, dan hebben er aardig wat mensen wat van vernomen in een vrij grote straal.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 jun 2014, 18:18

Inderdaad bizare ontploffingen en fik weer. ...

D20VT

Bericht door D20VT » 04 jun 2014, 18:54

Mijn zwager zat met zijn avondploeg te evalueren in een bunker op het terrein, als het een kwartier later was geweest hadden ze een rondje daar over het terrein gelopen :shock:

Zijn stukkie van het werkterrein is nu ff niet meer, de schrik zit er nu wel ff in

FDD

Bericht door FDD » 08 jun 2014, 17:34

Ik was er een dag later om te werken............

Vrij maf om bij een plant aan te komen rijden en hun safety board zegt 1 dag, verder was er al niks meer van te zien. Ik moet daar wel even bijzeggen dat ik niet bewust heb gezocht om te kijken of ik nog wat kon zien. Was daar om te werken niet om de ramptoerist uit te hangen natuurlijk.......

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 08 jun 2014, 21:21

Het is deel is nu ook onder politie bewaking een plaats delict. Dit alles natuurlijk voor het onderzoek. Ze hebben ontzettend veel geluk gehad daar volgens mij :shock:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 08 jun 2014, 21:29

Of ze hebben de veiligheid echt goed op orde. Boem is vervelend, maar dat de rest netjes bleef staan en niet mee ging is best een prestatie vind ik.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 jun 2014, 23:37

idd, het had een grote ramp kunnen worden...
wel benieuwd wat dit nou heeft veroorzaakt met al die beveiligingen e.d.

Plaats reactie