E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Erik dB

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Erik dB » 26 nov 2011, 02:49

Dick had ook bijzonder weinig aan te merken op mijn auto nadat hij er een rondje Ring in had gereden (en iets van 12 rondjes op de passagiersstoel). Toch? :-) Die stabi's doen het imho prima icm het standaard onderstel.

@Martin, dat klopt op zich wel, maar het vlees is zwak he :-). Soms denk ik inderdaad waarom ik in vredesnaam iets anders zou willen, maar even zo vaak kijk ik naar E46 M3tjes en/of 130i's.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 nov 2011, 09:07

herkenbaar hoor ;) :wave:

ik blijf ook altijd kijken en twijfelen wat de volgende weer moet worden :kikker:

Knot

Bericht door Knot » 26 nov 2011, 09:24

steve smith schreef: Mijn mening: Voor een vlotte straatauto is een setje stabi's het heerlijkste wat er is. Misschien op de stopwatch niet sneller, maar 10x meer gevoel en finesse zonder keiharde veren en dempers te hoeven gebruiken. Je hebt toch met de 540i van Dick gereden? 3x raden wat daar onder zit...
Heb er nog niet mee gereden, zondag even doen. Ik dacht dat er Bilstein B6 onder zat met eibach pro-kit veren (35/30 verlaging) (of zijn het B8 dempers en eibach sportline (50/30 verlaging)?).

Ik heb al de M sport (optie 704) stabi's die zijn dikker dan standaard E36 dacht ik maar als ik terug ga naar standaard onderstel met pro-kit veren zal ik nog eens kijken welke stabi's er dan onder moeten.

steve smith

Bericht door steve smith » 26 nov 2011, 11:13

Knot schreef:
steve smith schreef: Mijn mening: Voor een vlotte straatauto is een setje stabi's het heerlijkste wat er is. Misschien op de stopwatch niet sneller, maar 10x meer gevoel en finesse zonder keiharde veren en dempers te hoeven gebruiken. Je hebt toch met de 540i van Dick gereden? 3x raden wat daar onder zit...
Heb er nog niet mee gereden, zondag even doen. Ik dacht dat er Bilstein B6 onder zat met eibach pro-kit veren (35/30 verlaging) (of zijn het B8 dempers en eibach sportline (50/30 verlaging)?).
+ het laatste setje Eibach Anti Roll Kit wat er voor een e34 te vinden was ;)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 nov 2011, 14:23

steve smith schreef:
Knot schreef: Stabiset heeft Bas me afgeraden, of dik onderstel of stabi's met verlagingsveren was zijn tip voor mij.
LOL, mooi om te lezen dat Bas na al die jaren nog steeds anti-stabi's is! En maar gewoon lekker AST blijven monteren waarvan de achterpoten te hard zijn om fatsoenlijk mee over de Ring te komen.
LOL dat heb ik ook wel eens gezegd. Die setups zijn wel leuk voor op een race circuit en iemand die weet wat die doet, maar een bestuurder die incidenteel een rondje ring doet parkeert daarmee zijn auto in de vangrail. Wat nog erger is is dat de meesten het zelf proberen te fixen door de demper zachter te zetten maar dat maakt het op bumps alleen maar erger, doordat je dan weer te weinig demping hebt gooit de veer als het ware de achterkant omhoog en raak je daardoor de auto kwijt.

Ik ben in principe ook anti stabi voor op racewagens maar heb ze wel op mijn straatauto zitten.

Het is wel zo dat als je een standaard van de plank schroefset voor een E36 neemt en dikke stabi's, je eigenlijk alleen romdom hard of rondom zacht moet doen.Voor hard en achter zacht kan wel maar dan krijg je ook iets onderstuur. Je voelt dan gewoon dat de achterkant eigenlijk te ver doorveert. Reden hiervoor is dat die schroefsets een veel hardere voorveer hebben als de gewone verlagingssetjes.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 10 apr 2012, 18:41

Inmiddels staat de auto te koop en heb ik nog wat zaken aan de auto laten doen. Het gekke is dat ik mijn marktplaats advertentie maar uit lijk te stellen, zonder dat daar eigenlijk een directe reden voor is :? .

Zoals eerder in dit draadje te lezen was vond ik de olietemperatuur in mijn auto wat hoog worden tijdens snelle ritten. De meningen over de "juiste" en "max" temperatuur zijn wat verdeeld, maar better safe than sorry. Mijn oude oliekoeler zag er sowieso nogal gaar uit dus ik had voor de zekerheid maar een nieuwe besteld. Deze heeft een maand of 5 op mijn werkkamer gestaan, maar bleek weinig toe te voegen zo lang hij niet onder de auto zat :bro: .

Long story short: de oliekoeler zit er nu onder. Verder zijn er ook wat schakelstangen en rubbers vernieuwd om de speling op de pook te verhelpen. Een enorme verbetering, en ik sla me echt voor mijn kop dat ik dat niet eerder heb gedaan (sterker nog, ik denk dat het voor iedere wagen met wat ervaring echt een stuk onderhoud is waar je een hoop voor terug krijgt. Het slijt langzaam verder, en je went eraan, maar als een en ander dan weer nieuw is merk je het verschil pas goed).

Volgende project: het Modena-gelb interieur weer pimpen en dan :foto:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 11 apr 2012, 01:50

Mooie wagen hoor. Zwart met modena is een erg mooie combi.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 21 mei 2012, 22:40

Inmiddels staat ie ook op marktplaats voor 9.450. Wie pakt deze parel? :cool:

Plaats reactie