Rizla days 2010

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Evert Thomas

Re: Rizla days 2010

Bericht door Evert Thomas » 09 aug 2010, 16:40

Mee eens een sequentiele bak heeft niks meer met een sport klasse te maken natuurlijk.

De grap is dus om binnen de grenzen van de gewichts/pk verhouding een optimale auto te bouwen. Het lijkt me dat in dit geval de factor gewicht het zwaarstwegend is.

Als de factor gewicht de belangrijkste factor is, dan is het een kwestie van een zo licht mogelijke motor die zoveel mogelijk koppel levert, over een een zo breed mogelijk toerenbereik. Het is dan op zich geen probleem dat de motor wat meer vermogen heeft dan toegestaan. Het piekvermogen is met bijvoorbeeld een standalone computer prima terug te regelen, zodat je binnen de norm blijft maar wel een heel groot bereikt hebt.

Ik zou zeggen met een 1.4 of 1.6 liter viercilinder met een kleine turbo, zou wellicht ideaal zijn, zeker als we het over koppel hebben. Alleen wordt een turbo volgens mij extra bestraft bij de DSC (vraag me overigens af of dit ook voor een compressor geld?), en de vraag is dan of dit dan genoeg opweegt tegen het extra koppel. Mocht deze extra bestraffing te groot zijn dan zou je met een 2.0 liter viercilinder ook een heel eind moeten kunnen komen. Dit lukt natuurlijk niet met een standaard viercilinder blok, hier zal het nodige aan gedaan (en dus in geinvesteerd) moeten worden.

Mijn inziens is in de sport klasse een 6 cilinder eerder een nadeel dan een voordeel. Het blok is relatief zwaarder zonder dat je de potentie van het blok optimaal kunt benutten.

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2010, 16:47

Mijn auto woog 1124kg en ik was met helm en overal 92kg. Dus 1216 kg dat delen door 5.2 dat zou ik 233,85pk mogen hebben. Ik had 238pk dus das 4,15 pk teveel.
De JR E36 M3 had ca. 30 a 35pk meer aan de wielen door een getunede motor.
De JR auto woog 1245kg en van de bos en zweerde zullen denk ik ca. 110kg wegen dus 1355kg delen door 5.2 dan zou die auto 260,58 pk aan de wielen moeten hebben.
Als ik dan 4,15 pk te veel zou hebben hoeveel pk heeft die E36 M3 dan teveel als je naar dit filmpje kijkt.
http://www.youtube.com/watch?v=IRS4EXW2g6Y Het mooie van camera s is ze liegen nooit.

Powerlogger met constant dus in elke versnelling, dus zit jr ook net aan de verkeerde kant, maar binnen de marge, net als jij :mrgreen:
Bakverhoudingen spelen ook mee, ik heb op de krukas meer pks dan monster, maar door de andere bak blijft er op de wielen minder over.

Ik weeg 1349 en heb 258 op de wielen, dus zou ik ook sport mogen rijden.
Laatst gewijzigd door Luco op 09 aug 2010, 16:54, 3 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2010, 16:49

Evert Thomas schreef:Mee eens een sequentiele bak heeft niks meer met een sport klasse te maken natuurlijk.

De grap is dus om binnen de grenzen van de gewichts/pk verhouding een optimale auto te bouwen. Het lijkt me dat in dit geval de factor gewicht het zwaarstwegend is.

Als de factor gewicht de belangrijkste factor is, dan is het een kwestie van een zo licht mogelijke motor die zoveel mogelijk koppel levert, over een een zo breed mogelijk toerenbereik. Het is dan op zich geen probleem dat de motor wat meer vermogen heeft dan toegestaan. Het piekvermogen is met bijvoorbeeld een standalone computer prima terug te regelen, zodat je binnen de norm blijft maar wel een heel groot bereikt hebt.

Ik zou zeggen met een 1.4 of 1.6 liter viercilinder met een kleine turbo, zou wellicht ideaal zijn, zeker als we het over koppel hebben. Alleen wordt een turbo volgens mij extra bestraft bij de DSC (vraag me overigens af of dit ook voor een compressor geld?), en de vraag is dan of dit dan genoeg opweegt tegen het extra koppel. Mocht deze extra bestraffing te groot zijn dan zou je met een 2.0 liter viercilinder ook een heel eind moeten kunnen komen. Dit lukt natuurlijk niet met een standaard viercilinder blok, hier zal het nodige aan gedaan (en dus in geinvesteerd) moeten worden.

Mijn inziens is in de sport klasse een 6 cilinder eerder een nadeel dan een voordeel. Het blok is relatief zwaarder zonder dat je de potentie van het blok optimaal kunt benutten.
HAHAHAHA
een zescilinder is ten alle tijde veel soepeler en sterker dan de 4 pitters die nu meerijden.
98% rijdt met seq bak in elke klasse
met seq loop je al achter, tegenwoordig is paddle shift het beste.

Andre

Bericht door Andre » 09 aug 2010, 17:00

Doe mij maar 4 cil bmw wttc auto. Dan win je zo bi zo de SS2 klasse met een sport auto qua kg per pk verhouding.
Laatst gewijzigd door Andre op 09 aug 2010, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 aug 2010, 17:01

Hèhè, wat is het toch heerlijk als je beseft alles over de DSC reglementen al gezegd te hebben, en je niet langer de behoefte hebt om het opnieuw te zeggen.

Zeg ik nu, later kan alles weer anders zijn :P

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2010, 17:06

Andre schreef:Doe mij maar 4 cil bmw wttc auto. Dan win je zo bi zo de SS2 klasse met een sport auto qua kg per pk verhouding.
Nee hoor, want die rijden nu maar 12 rondjes en na 8 rondjes gaan de banden er al aan, dus als je daar hardere banden onder moet zetten is heel de balans anders en worden de rondetijden ook minder.
Heel die auto is gebouwd voor 12 rondjes en die banden.

Maar Andre, je ziet nu dat de jr auto dus precies dezelfde gewichts pk verhouding heeft, alleen hebben ze seq bak.

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 09 aug 2010, 17:07

Luco schreef:
Evert Thomas schreef:Mee eens een sequentiele bak heeft niks meer met een sport klasse te maken natuurlijk.

HAHAHAHA
een zescilinder is ten alle tijde veel soepeler en sterker dan de 4 pitters die nu meerijden.
Precies die nu meerijden, ik zeg ook dat je dan er het nodige aan moet doen. Ik mocht laatst een kijkje nemen bij een raceteam, die ondere meerijden in de alfa challenge. Uit een 2.0 16v blok halen zij tussen de 300 en 340pk.

Andre

Bericht door Andre » 09 aug 2010, 17:10

Hielke schreef:Hèhè, wat is het toch heerlijk als je beseft alles over de DSC reglementen al gezegd te hebben, en je niet langer de behoefte hebt om het opnieuw te zeggen.

Zeg ik nu, later kan alles weer anders zijn :P
Ja hielke ik weet het. Jou regel is ongeveer dit. Je kan binnen de DSC ca. tussen de 20 en 30% in vermogen te hoog zitten zonder dat iemand er iets van zegt.

Op droog kon ik het ook niet redden met de 130i qua vermogen. Maar de regen kwam voor mij als een geschenk uit de hemel vermogen is dan iets minder van belang al is extra vermogen altijd welkom ook in de regen.

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2010, 17:13

ja evert, als je na elk weekend de motor wilt rebuilden kan je dat doen.

Andre

Bericht door Andre » 09 aug 2010, 17:17

Ja luco misschien is de kg per pk ongeveer gelijk. Toch loopt de e36 m3 heel makkelijk op de rechte stukken de 130i voorbij. Als de kg per pk dan gelijk zou zijn. Dan moet het dus de seq bak zijn die het voordeel pakt.

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 09 aug 2010, 17:23

Luco schreef:ja evert, als je na elk weekend de motor wilt rebuilden kan je dat doen.
300 tot 340 pk is om aan te geven wat mogelijk is met een 4 cilinder. Voor de DSC is dit helemaal niet nodig. Bij andre ligt is het maximaal toegestane vermogen dus op 233pk, bij een een 4 cilinder motor kan dit dus nog verder omlaag.

Met een viercilinder is dit prima te doen, waarbij de betrouwbaarheid acceptabel blijft. Dit heeft een aantal voordelen lijkt me:
- Gewicht pk verhouding is gelijk, dus accelaratie snelheid is in principe gelijk;
- Gewicht van de auto is lager, is een voordeel bij het aanremmen, maar ook in de bocht (zeker daar waarin het motorblok voorin ligt);
- Het is zelfs niet ondenkbaar dat je met iets smallere banden kunt rijden, wat de accelaratiesnelheid natuurlijk weer ten goede komt.

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 09 aug 2010, 17:27

Andre schreef:Ja luco misschien is de kg per pk ongeveer gelijk. Toch loopt de e36 m3 heel makkelijk op de rechte stukken de 130i voorbij. Als de kg per pk dan gelijk zou zijn. Dan moet het dus de seq bak zijn die het voordeel pakt.
De DSC meet het piekvermogen naar ik aanneem. Wat eigenlijk interessant is, is het gemiddelde vermogen (en met name koppel) over het toerengebied. Als de 130i begint bij 160 pak en piekt naar 233 en een M3 begint bij 210 en piekt naar 233, dan wordt je toch door de M3 om de oren gereden. En met een sequentiele bak kan ik me voorstellen dat dit eenvoudiger te realiseren is.

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2010, 17:47

Andre schreef:Ja luco misschien is de kg per pk ongeveer gelijk. Toch loopt de e36 m3 heel makkelijk op de rechte stukken de 130i voorbij. Als de kg per pk dan gelijk zou zijn. Dan moet het dus de seq bak zijn die het voordeel pakt.
En ik denk dat de motor inderdaad een hele mooie powerband heeft, op de rechte stukken kom ik er niet voorbij, terwijl ik toch een bekkie meer koppel heb.

Maar iedereen wil het op zijn manier doen, en dat is ook het leuke ervan, je kan van elkaar leren, en ook van elkaar fouten.
Ik denk alleen dat je met een 4 cilinder met de juiste gewichts/pk verhouding niet mee kan komen in de sportklasse, de lotussen zitten met compressor op 240pk (motorvermogen) en je ziet dat ze op zolder leuk meedoen enzo, maar als er lange halen aan te pas komen heb je gewoon een zwaardere motor nodig, en daar weegt het gewichtsvoordeel niet tegenop, zolang zescilinders toegestaan zijn binnen de reglementen is dat the way to go.

Evert, het is altijd een combi, tuurlijk kan je later remmen en heb je met smallere banden minder rolweerstand, daartegenover staat dat je in de bochten minder rubber en dus minder gript hebt, bij elke auto moet je kijken wat beter is.
Ik reed met de smalle banden dezelfde tijden, ik weet nog steeds niet wat beter is, daar ga ik de 30e eens mee knoeien.

Wouter

Bericht door Wouter » 09 aug 2010, 17:51

Luco schreef:

1349kg voor een 4cil??? hoe krijg je dat voor elkaar? :wink:

Maar waarom rij je niet mee in de sport klasse?

ps. ik lees dit net op een ander forum:
http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=235723

Je schrijft daar het volgende:
je hebt 1130 kg
330pk en je wilt naar 360..

1130kg + luco = 1220
1220 / 4,7 kg/pk = 259,5 pk aan de wielen.
259,5 + 15% van de aandrijfverliezen is 298 pk in de moter.

met de 300 pk zit je precies goed voor de ss2, maar je hebt al meer schrijf je.

wel even de verhalen goed schrijven he ;)
Laatst gewijzigd door Wouter op 09 aug 2010, 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2010, 17:54

Wouter schreef:
Luco schreef:

1349kg voor een 4cil??? hoe krijg je dat voor elkaar? :wink:

Maar waarom rij je niet mee in de sport klasse?
Ja omdat dat niet mag, zou te makkelijk zijn denk ik?
nou de auto weegt kaal minimaal 1130 af fabriek, dan komen er nog wat dingetjes bij, zoals andere tank, bredere wielen.
dan kom ik er nog bij en wat brandstof aan het einde van de wedstrijd, want dan wegen ze je
laatste keer was ik 1349
Je wilt ook niet weten wat die dsg bak weegt :'( :'( :'(
Maar goed ik mag 200 kilo lichter zijn, weet alleen niet hoe ik dat moet bereiken, ja 4 deuren, achterklep en motorkap van carbon, maar ja budget :mrgreen:

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 09 aug 2010, 18:06

Luco schreef:Maar iedereen wil het op zijn manier doen, en dat is ook het leuke ervan, je kan van elkaar leren, en ook van elkaar fouten.
Ik denk alleen dat je met een 4 cilinder met de juiste gewichts/pk verhouding niet mee kan komen in de sportklasse, de lotussen zitten met compressor op 240pk (motorvermogen) en je ziet dat ze op zolder leuk meedoen enzo, maar als er lange halen aan te pas komen heb je gewoon een zwaardere motor nodig, en daar weegt het gewichtsvoordeel niet tegenop, zolang zescilinders toegestaan zijn binnen de reglementen is dat the way to go.
Dat is zeker waar aan alle voordelen zitten ook nadelen en vise versa. Ook is het zo dat op topsnelheid gewicht een minder belangrijke factor wordt, luchtweerstand daarentegen weer een grotere factor natuurlijk (je zou zeggen dat dit bij een lotus vrij goed zou moeten zijn). Ook de bakverhouding speelt natuurlijk een rol. Het presteren van de auto kan dus per circuit verschillend zijn.

Maar als je aan het eind van een recht stuk wat uitloopt, dan heb je hier natuurlijk weer niks aan, als je dit bij het aanremmen (doordat je eerder moet remmen) weer verspeeld.
Luco schreef:Evert, het is altijd een combi, tuurlijk kan je later remmen en heb je met smallere banden minder rolweerstand, daartegenover staat dat je in de bochten minder rubber en dus minder gript hebt, bij elke auto moet je kijken wat beter is.
Ik reed met de smalle banden dezelfde tijden, ik weet nog steeds niet wat beter is, daar ga ik de 30e eens mee knoeien.
Zeker smallere banden is minder grip, maar wellicht nog steeds evenveel ten opzichte van een zwaardere auto.

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2010, 18:23

Evert, bij aanremmen kan je blokken, top is niet te verdedigen.
de lotus is qua luchtweerstand wel leuk, maar voor top heb je pks nodig en met het gewicht van de lotus red je het gewoon niet als je aan de gew/pk verhouding voldoet, dit wordt nu al jaren bewezen, kijk maar naar de kampioenschappen, zwaarder maar meer vermogen is gewoon een voordeel als je het betaalbaar wilt houden.
Want op hoge snelheid heb je vermogen nodig en speelt gewicht een mindere rol omdat het dan al rolt.

Ja er is er een met een clio die rijdt met zijn clio alle sporters weg en voldoet nog net aan de gewicht pk verhouding, alleen heeft die clio zon ruim 200.000 euro gekost, alles kan he maar als je zoveel uitgeeft aan een auto ga je geen sport rijden.

Wat betreft de smallere banden, je antwoord zegt alles, wellicht :mrgreen:

Al zou ik sport willen rijden dan koos ik echt voor de zescilinder, kan allemaal vrij standaard blijven en grote kans dat je vooraan meedoet.

Dat gezegd hebbende, moet ik erbij zeggen dat ik niks met bmw heb, maar wil je winnen in de sport is bmw het enige merk :'(

ArjanS

Bericht door ArjanS » 09 aug 2010, 18:49

Andre, heb genoten van je stuurmanskunsten, was een mooie inhaalrace.

Heb de aanvaring in de GT bocht ook gezien. Dacht dat de schade meeviel, maar nu ik de foto's zie, snap ik waarom het iets minder snel ging. Jammer, anders had je nog een plaatsje opgeschoven.

Jammer ook dat Cor Euser met de Marcos uitviel in de Dutch Supercar Challenge GT klasse. Heb niet meegekregen wat er precies aan de hand was... Stuurfout of technisch?

Jan-Jaap

Bericht door Jan-Jaap » 09 aug 2010, 19:04

We kunnen ook geld gaan inzamelen voor Andre:).
Dan wil hij misschien wel een heel seizoen rijden in 2011.
Kunnen we elk DSC evenement genieten van zijn rijkunsten.

Robertdj, ja dat klopt. Ik had hiervoor een E46 M3.
Een E92 M3 vond ik te duur (lees kan ik niet betalen zonder ruzie in huis:)) vandaar voor een 335 gegaan.
Bevalt heel goed overigens.
Ik heb een E36 M3 voor het circuit.
De auto is snel alleen de coureur niet :)

Groeten,
Jan-Jaap

JurT

Bericht door JurT » 09 aug 2010, 19:05

Andre gefeliciteerd! Mooi verslag en wat loopt die m3 gtr zeg :shock:

Bossie

Bericht door Bossie » 09 aug 2010, 19:40

Luco, als jij nou even die clio van 200.000 koopt, dan rijden we volgend jaar samen. betaal ik de banden wel :-)

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2010, 19:43

20 Banden per weekend he :mrgreen:, als jij dat ff vantevoren overmaakt, das 6000 per weekend, ex, maal 8 weekenden en wat testjes, maken we het mooi rond op 60.000 euro ex, als je dat ff overmaakt dan regel ik een kampioensauto in de ss2 :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Luco op 09 aug 2010, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Bossie

Bericht door Bossie » 09 aug 2010, 19:46

20 banden, ga je ze sparen dan :-)

Luco, ik hoorde dat ze ook bezig zijn maximaal 4 cylinders in de sport en het strafseconden onbeperkt.
Dan moeten we maar op zoek naar een gebruikt 2 liter motortje :-)

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2010, 19:48

Ik heb hier een leuk blokkie liggen voor je :banaan:

JurT

Bericht door JurT » 09 aug 2010, 20:01

Luco schreef:Ik heb hier een leuk blokkie liggen voor je :banaan:
Ben wel benieuwd wat voor een blokkie... :mrgreen:

Plaats reactie