EV auto's (elektrische)
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: EV auto's (elektrische)
1e Elise woog 725 kg en die Tesla Roadster is gewoon te zwaar met bijna 1300 kilo... Dat blijkt nu ook wel nu een andere fabrikant hem bouwt met een gewicht van 660 kg. Maar goed, die is te duur om succesvol te worden. Anyway, ik ben enthousiast over alles wat Tesla doet, behalve over hun Roadster. Misschien heb ik teveel in Elises gereden om niet te kunnen begrijpen dat 'ie zo zwaar moest worden als EV.
- Joy
- Berichten: 10791
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: EV auto's (elektrische)
Ja alleen moet je 'm wel vergelijken met de 2e generatie Elise omdat ie daar op gebaseerd is. En die zitten rond de 900 nog wat kilo. Tesla Roadster weegt 1235 kg. Dat is 1/3 gewichtstoename. Nog steeds veel maar niet zo dramatisch als je stelt.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: EV auto's (elektrische)
en straks met de nwere technieken gaat dat gewicht ook nog wat omlaag dacht ik.
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: EV auto's (elektrische)
http://m.engadget.com/default/classic/a ... latest_art
Drie tot vier keer de capaciteit van de huidige batterijen klinkt als een stap in de goede richting.
Drie tot vier keer de capaciteit van de huidige batterijen klinkt als een stap in de goede richting.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: EV auto's (elektrische)
das zeker al goed nieuws, dat zou bv ook kunnen betekenen dat je de huidige gewone auto's ook je accu kunt omwisselen voor zeg de helft van het gewicht of minder en kleiner edoch met dezelfde capaciteit als dat je nu gewend bent.
en natuurlijk waar het om gaat die EV auto's, klinkt goed, scheelt gewicht en kosten e.d.
en natuurlijk waar het om gaat die EV auto's, klinkt goed, scheelt gewicht en kosten e.d.
- Kevin20v
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48
Re: EV auto's (elektrische)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het zit met thuis opladen, aangezien we toch een extra zekeringkast gaan aanleggen in de garage kan ik nu beter alvast wat voorbereidingen treffen.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Morgan Plus E
wat vinden jullie dan van deze mix, de Morgan Plus E een EV Morgan
http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 67166.htmlMorgan Plus E mit über 190 Kilometer Reichweite
Zusammen mit den Spezialisten von Zytek und Radshape wurde in das Aluminiumchassis des Plus 8 ein 120 kW und 380 Nm starker E-Motor implantiert und mit einem manuellen Fünfgang-Getriebe gekoppelt. Diese Kombination soll den 1.250 Kilogramm schweren Morgan Plus E in 6,0 Sekunden von null auf 100 km/h beschleunigen. Die Höchstgeschwindigkeit wird mit 185 km/h angegeben.
Den ehemaligen Motorraum füllt ein Lithium-Ionen-Batteriepaket, das mit einer Füllung eine Reichweite von bis zu 193 Kilometer ermöglichen soll.
Noch ist der Morgan Plus E nur eine Studie, eine Serienversion soll später folgen. Diese soll dann allerdings mit einer anderen Batterietechnologie und einem sequentiellen Getriebe ausgerüstet werden.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: EV auto's (elektrische)
kwam net deze tegen...een nwe van Renault en nog "goedkoop" ook.
http://ww2.autoscout24.nl/info/mz_home/ ... 3-CW9-2012
de Renault Zoë
leuk ding, prijs net boven de 20K
http://ww2.autoscout24.nl/info/mz_home/ ... 3-CW9-2012
de Renault Zoë
leuk ding, prijs net boven de 20K
in Sept al bij de dealertVergeet de Fluence ZE en de Twizy, de Zoë is Renault’s eerste elektrische auto die daadwerkelijk een potje kan breken. De actieradius is toereikend en hij komt representatief voor de dag plus redelijk praktisch ingesteld. Maar ernaast is de Zoë ook betaalbaar. In de herfst is de dealerintroductie en de prijs begint bij € 20.690,-.
Range OptimiZEr
Waar het bij de Elektrische Zoë echter allemaal om draait is de aandrijflijn. In tegenstelling tot de Fluence Z.E. is het voedende accupakket niet uitneem- en dus verwisselbaar, maar permanent vastgeschroefd in de bodem van de auto. De elektromotor genereert 65 kW en levert een direct koppel van 220 Nm. De opgegeven maximale actieradius bedraagt 210 kilometer, maar zoals dat typerend is voor een elektrische auto is deze erg afhankelijk van diverse factoren (rijgedrag, weersomstandigheden, soort traject). Om het bereik te vergroten voorzag Renault in slimme software - de zogenoemde Range OptimiZEr - die het verbruik beperkt. In de stad kan er zo tot 25% bespaard worden. En opladen hoort ook een makkie te zijn. De Zoë is niet kieskeurig. Een speciale lader zorgt ervoor dat je zowat overal kan opladen, ongeacht ampères of voltages. Dat duurt dertig minuten in het beste en negen uur in het slechtste geval.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: EV auto's (elektrische)
weet niet of die al gepost is ,maar men pc werkt zo enorm traag dat ik niet alles doorspit
anyway, best leuk deze Lightening GT ...ook wel duur trouwens
anyway, best leuk deze Lightening GT ...ook wel duur trouwens
British sports car developer, Lightening Car Company has developed an electric sports car that can take style cues from the car designs of past and present. Lightening GT was the one of only two cars in the world that use lithium-titanate battery technology, which helps to get the battery charged in minutes.
Built with the advanced carbon-fiber body, the Lightening GT accelerates from 0-100 km/h in under 5 seconds, with a top speed of 200 km/h.
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Re: EV auto's (elektrische)
Vandaag in Rapallo (i) 2 Renaults Twizy zien rijden. Indrukwekkend uiterlijk.
http://www.renault.nl/showroom/elektris ... izy/twizy/
75km p/u. Actieradius 100km en 3,5 u laadtijd. Zeker met de luxere velgen zag hij er erg "2020" uit.
Wat zijn de nadelen? ( buiten de radius)
http://www.renault.nl/showroom/elektris ... izy/twizy/
75km p/u. Actieradius 100km en 3,5 u laadtijd. Zeker met de luxere velgen zag hij er erg "2020" uit.
Wat zijn de nadelen? ( buiten de radius)
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: EV auto's (elektrische)
er zitten geen zij ramen in bij de portieren...
wellicht wordt daar nog aan gewerkt?
wellicht wordt daar nog aan gewerkt?
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Re: EV auto's (elektrische)
Ik vind hem in levende lijve echt 10x fraaier dan op de foto. Ben er zelfs stiekem in gaan zitten. Beide modellen hadden geen deuren. Maarja in dit soort landen heb je die ook niet nodig.
Respect voor Renault dat ze dit zo op de markt brengen.
Hij is goedkoper dan onze Vespa's. heb net een testje gelezen. Kosten 50 euro p/m voor accupakket/lease.
Maar je gebruikt hem waarschijnlijk maar 6 maanden per jaar, dus die andere maanden betaal je voor noppes. Meeste vrienden en familie bezoeken inclusief woon/werk, winkelen etc, heen en retour haal je met een volle accu. 2 a' 3 euro per laadbeurt aan energiekosten...
Veiligheid, sja...... Bier en wijn is ook slecht voor je gezondheid LOL
BMW en Audi hebben beide hun electrische stadsauto-project stop gezet. Niet voor niks....
Maar nogmaals, Renault toont wel lef met de Twizy.
Respect voor Renault dat ze dit zo op de markt brengen.
Hij is goedkoper dan onze Vespa's. heb net een testje gelezen. Kosten 50 euro p/m voor accupakket/lease.
Maar je gebruikt hem waarschijnlijk maar 6 maanden per jaar, dus die andere maanden betaal je voor noppes. Meeste vrienden en familie bezoeken inclusief woon/werk, winkelen etc, heen en retour haal je met een volle accu. 2 a' 3 euro per laadbeurt aan energiekosten...
Veiligheid, sja...... Bier en wijn is ook slecht voor je gezondheid LOL
BMW en Audi hebben beide hun electrische stadsauto-project stop gezet. Niet voor niks....
Maar nogmaals, Renault toont wel lef met de Twizy.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: EV auto's (elektrische)
it is tempting indeed.
maar zeg je nu dat die modellen waar jij in zat geen deuren hadden?
die in de video hebben wel deuren doch geen ramen en dara praten anderen ook over dat ze dat jammer vinden.
tis idd wel een geinig ding om te zien, beter dat zo'n scootmobiel of althans vele
maar zeg je nu dat die modellen waar jij in zat geen deuren hadden?
die in de video hebben wel deuren doch geen ramen en dara praten anderen ook over dat ze dat jammer vinden.
tis idd wel een geinig ding om te zien, beter dat zo'n scootmobiel of althans vele
-
- Berichten: 18539
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: EV auto's (elektrische)
Doen Rebel.Rebel schreef:Ik vind hem in levende lijve echt 10x fraaier dan op de foto. Ben er zelfs stiekem in gaan zitten. Beide modellen hadden geen deuren. Maarja in dit soort landen heb je die ook niet nodig.
Respect voor Renault dat ze dit zo op de markt brengen.
Hij is goedkoper dan onze Vespa's. heb net een testje gelezen. Kosten 50 euro p/m voor accupakket/lease.
Maar je gebruikt hem waarschijnlijk maar 6 maanden per jaar, dus die andere maanden betaal je voor noppes. Meeste vrienden en familie bezoeken inclusief woon/werk, winkelen etc, heen en retour haal je met een volle accu. 2 a' 3 euro per laadbeurt aan energiekosten...
Veiligheid, sja...... Bier en wijn is ook slecht voor je gezondheid LOL
BMW en Audi hebben beide hun electrische stadsauto-project stop gezet. Niet voor niks....
Maar nogmaals, Renault toont wel lef met de Twizy.
Alleen stop je vrouw er niet in, want die houd niet van koekblikkies!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Nissan Esflow concept
dit vind ik toch wel prachtig....
Nissan Esflow concept
Nissan Esflow concept
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: EV auto's (elektrische)
VW lanceert binnenkort 2 nwe EV voertuigen...
een Up en een Golf
opzich normale waarden voor een klein autootje.
dan de Golf>
een Up en een Golf
http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 84488.html" onclick="window.open(this.href);return false;160 km Reichweite für den VW E-Up
Erste technische Daten dagegen schon. So wird der VW E-Up von einem 60 kW (82 PS) starken Elektromotor an der Vorderachse angetrieben. Das maximale Drehmoment des Aggregats soll bei 210 Nm liegen. Damit soll der 1.185 Kilogramm schwere VW E-Up in 12,4 Sekunden von Null auf 100 km/h beschleunigen und eine Höchstgeschwindigkeit von 130 km/h erreichen können.
opzich normale waarden voor een klein autootje.
dan de Golf>
http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 55595.html" onclick="window.open(this.href);return false;Volkswagen kehrt mit seinem kompakten Großserienmodell in das Elektro-Zeitalter ein und wird den Golf als reines Elektrofahrzeug anbieten. Angetrieben wird der VW E-Golf von einem 85 kW (115 PS) starken E-Motor mit einem maximalen Drehmoment von 270 Nm. Damit soll er in 10,4 Sekunden von null auf Tempo 100 beschleunigen und eine elektronisch abgeregelte Höchstgeschwindigkeit von 140 km/h erreichen. Den nötigen Strom liefern Akkus mit einer Kapazität von 24,2 kWh. Mit zwei einstellbare Fahrmodi und mehreren Rekuperationsstufen soll der VW E-Golf bis zu 190 km weit fahren können.
- JP
- Berichten: 31488
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: EV auto's (elektrische)
Die Up! is gaaf !!!!!!
Alleen waarom heeft die Golf 7 een Golf 5 interieur?
Alleen waarom heeft die Golf 7 een Golf 5 interieur?
-
- Berichten: 18539
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: EV auto's (elektrische)
Tja, verschrikkelijk interieur ja.
- JP
- Berichten: 31488
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: EV auto's (elektrische)
Of het is een foto van een oude concept. Buitenspiegels zijn anders dan op de 7
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: EV auto's (elektrische)
kan idd maar zo, waarschijnlijk binnenkort of pas op de IAA beurs voor het eerst aan het publiek getoond?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: EV auto's (elektrische)
Interessante techniek>
http://ww2.autoscout24.nl/mz_home.aspx? ... -CW43-2013" onclick="window.open(this.href);return false;Volvo maakt accu van carrosseriedelen
18.10.2013
Elektrische auto’s hebben de toekomst. Daar is Volvo het mee eens en daarom willen ook zij flink investeren op het gebied van innovatie binnen de elektrische technologie. Nu is het de Zweden gelukt om samen met het Imperial College Londen, alsmede zeven andere partijen, een exceptionele technologie te ontwikkelen.
Het nadeel van elektrische- en hybrideauto's is vaak de ruimte en het gewicht dat de batterijen met zich meenemen. Daar heeft Volvo een oplossing voor bedacht. Versterkte koolstofvezel lagen die batterijen zo sandwichen dat ze toepasbaar zijn voor het gieten en vormen van carrosseriedelen zoals kofferdeksels, deurpanelen, wielkasten en onderdelen rond het frame. Carrosseriedelen die energie weten op te slaan dus. Geniaal!
Complexe techniek
De koolstofpanelen zijn gelaagd met polymeerhars, gevormd en vervolgens te drogen gelegd in de oven om daar flink uit te harden. In die panelen zijn nano-batterijen en super-condensatoren verwerkt. Condensatoren zijn componenten die door middel van twee elektrische geleiders stroom kunnen opslaan. Druk je die condensatoren tussen de carbon panelen dan heb je dus carrosseriedelen die energie kunnen vasthouden. Het bespaart veel ruimte, is eco-vriendelijk, het gebruikte materiaal maakt de panelen lichter en als we Volvo mogen geloven is het zeer kosteneffectief.
In de praktijk
Deze techniek is herlaadbaar en kan dus gebruikt worden in plaats van de bestaande conventionele batterijen. Zo kan er via remenergie of gewoon via het stopcontact stroom worden geleverd naar de generator in de auto, die de energie op zijn beurt opslaat in de panelen. Vervolgens kan de elektro-motor aanspraak doen op die energie wanneer hij het nodig heeft.
Volvo heeft de technologie getest door op een S80 de kofferklep en afdekkap voor de motor van het materiaal te vervaardigen. Resultaat is een 50% lichtere- en een stuk sterkere afdekkap. Dit paneel alleen al wekt energie genoeg op om de 12 volt aansluiting in de S80 van stroom te voorzien. Volgens Volvo kan er door bestaande panelen te vervangen door exemplaren met de nieuwe techniek een totale gewichtsbesparing van 15% worden bereikt. Het duurt nog wel even voordat we het materiaal op de Volvo-productiemodellen gaan zien, maar in potentie is het een fantastische techniek.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: EV auto's (elektrische)
Als iemand hem wil je jatten (of je vrouw zet haar tasje op het dak) krijgt ie dus een goeie opflikker
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: EV auto's (elektrische)
hier wat meer info en een video (in de link) over die nwe vindingen, erg fraai.
http://www.autoblog.com/2013/10/17/volv ... ies-video/" onclick="window.open(this.href);return false;
foto's en ene video met uitleg hier>One of the problems with designing an electric vehicle is figuring out where to fit the battery pack. Volvo – as a part of a European Union research project – is working on a way around this issue by replacing standard parts with lightweight components that double as batteries on both conventional and plug-in vehicles. The image above shows one such piece on a Volvo S80. While looking like nothing more than a carbon fiber plenum cover, the piece is actually a battery pack that can store and supply enough energy for the car's entire 12-volt power system.
The parts are made by sandwiching super capacitors (which can charge faster than standard batteries) in between layers of carbon fiber. They can then be formed to replace numerous body panels such as the decklid, roof or door panels. Volvo says that the replacing the body panels and batteries with these nano batteries can help reduce the vehicle's weight by as much as 15 percent. It has taken more than three years just to design the batteries, so there's no telling when, or if, we'll ever see this technology used on a production vehicle. Scroll down for a video and press release on Volvo's innovative battery technology.
http://www.autoblog.com/2013/10/17/volv ... ies-video/" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: EV auto's (elektrische)
dit bied toch grote mogelijkheden lijkt me, das best vlot in 5 min laden
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... rden.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;Twee onderzoeksteams van de Université catholique de Louvain (UCL) hebben een hybride batterij op punt gesteld die in vijf minuten kan opgeladen worden en een hoge capaciteit heeft. De nieuwe technologie heeft veel toepassingsmogelijkheden, voornamelijk voor de autosector, zo maakte professor Jean-François Gohy van de UCL vandaag bekend.
De onderzoekers van de UCL ontwikkelden de batterij door twee technologieën te combineren: een elektrolytische condensator en een lithium-ion-component. De condensator zorgt voor een ultrasnelle lading, terwijl de lithium-ion-component zorgt voor een verhoogde opslagcapaciteit, legt professor Gohy uit.
Door die hybride technologie kan een batterij in slechts vijf minuten volledig opgeladen worden. Volgens Gohy kan de technologie in alle types van batterijen worden gebruikt, van gsm's tot computers en auto's. Een elektrische auto opladen duurt nu een tiental uur, met een dergelijke accu zou daar verandering in komen. De batterij zal op middellange, misschien zelfs korte termijn in gebruik kunnen worden genomen.
Het heeft meer dan anderhalf jaar geduurd om de nieuwe batterij te ontwikkelen. De wetenschappers hopen dan ook dat hun ontdekking verstrekkende gevolgen zal hebben. Gezien het belang van de technologie dienden de onderzoekers in september van vorig jaar dan ook een patent in om hun uitvinding te beschermen.