BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Kasteel » 23 mar 2010, 19:14

Andre schreef:Een csl is 10kg lichter dan een GT3:)

1360kg CSL.
1370kg 997 GT3.

Maar die 10kg neem ik voor lief hoor als ik een GT3 zou hebben. Maar dan wel een 997 GT3 liefst mk2
De 996 mk1 GT3 comfort 1325kg

Wat me opvalt is overigens hoeveel mensen de mk1 lelijk vinden, de non gt3 vind ik idd behoorlijk gedateerd inmiddels, maar de gt3 vind ik nog steeds super, in mijn ogen ook mooier dan de mk2 (neus lager, mooiere spoiler, lijn in algeheel). Neemt niet weg dat de specs van de mk2 wel wat beter zijn.

Zoiets zou het helemaal voor mij zijn:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Hielke » 23 mar 2010, 19:34

Helemaal niks mis met zo'n 996 GT3 Mk2

Zo is het toch met de GT3's? 4 modellen tot nu toe

996 GT3 Mk1
996 GT3 Mk2
997 GT3 Mk1
997 GT3 Mk2

Of is de 997 nog niet gemarkeerd?

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Kasteel » 23 mar 2010, 19:39

Hielke schreef:Helemaal niks mis met zo'n 996 GT3 Mk2

Zo is het toch met de GT3's? 4 modellen tot nu toe

996 GT3 Mk1
996 GT3 Mk2
997 GT3 Mk1
997 GT3 Mk2

Of is de 997 nog niet gemarkeerd?
Stimmt, David heeft bijv een mk2 997.

@ Sjoerd, waar gaat nou echt de kosten van de Porsche inzitten, boven een andere soortgelijke auto? Maw, is het bedrag een beetje grof onder te verdelen?
Enige huiverige van mij richting de 996 gt3 zijn de verhalen van kosten (deels vanwege het feit da thet inmiddels bijna 10 jaar oud is).

De stap naar de 997 gt3 mk1 is overigens nog net een stapje te gek als tweede auto, doen 2de hands nog een flinke zak geld meer :(.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Kasteel » 23 mar 2010, 19:46

Steven Nauta schreef:Van deze drie heb ik alleen nog maar de GT3 MKII gereden, maar kan met betrekking tot mijn dagelijkse/circuit e36 wel wat ervaring.

Mijn e36 pretendeer ik ook 50% voor circuit en 50% voor straat te gebruiken. Dit is natuurlijk bs. Het is al veel eerder 10/90. Voordat je bij een circuit bent heb je al die 50% gehaald en dan moet je nog terug.
Sterk punt, vooraf kan wel de insteek zijn om ongeveer 2 keer per maand te tracken, maar het aanbod, overige verplichtingen en weersinvloeden beperken dat toch behoorlijk. Ik kom zelf niet verder dan 10-15 van dergelijke dagen per jaar en dan komt het nog met regelmaat voor dat er 2 van dergelijke dagen achter elkaar plaatsvinden.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Downforce Hans » 23 mar 2010, 19:54

Hielke schreef:
Sjoerd schreef:
Bij 2 x per maand circuit wist ik het wel. Full prep non kenteken racer; bv een 130i. Reken met 2 x per maand circuit met een Porsche rustig op 20k onderhoud/banden/remmen kosten ed. Als het niet meer is...
Wat denk je dat slicks/remblokken/onderhoud voor een 130i kosten? Ok, zal eens 5k op 20k schelen.

Redenatie van sommige mensen over te behalen rondetijden snap ik niet. Het gaat om trackdays. Je hebt je niet voor een raceklasse ingeschreven. Snelle rondetijden staan niet synoniem aan rijplezier.
Ik ben het weer met je eens :thumbup:

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Sjoerd » 23 mar 2010, 20:05

Kosten globaal:

Set banden voor/achter: 1000 tot 1500 euro (18 duims)
Set (stalen) remmen voor/achter: 6000 (dit kan goedkoper met connecties/speurwerk)
Garantie motor: 1500 per jaar
Grote beurt incl vervangen alle olies: 3000

Ik doe veel preventief onderhoud; daar zou je wellicht ook wel op kunnen besparen. Maar niet heel erg veel in mijn ogen.

Ik maak eigenlijk niet echt een overzicht of begroting anders ga ik er te lang over nadenken ;)

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Topfuel » 23 mar 2010, 20:08

Tja, wat moet je hier van zeggen. Dit zijn naar mijn smaak alle 3 bijzonder prettige auto´s om te rijden én te bezitten. Ze roepen bij mij in ieder geval elk net zoveel begeerte op.

Ik heb in alle 3 de suggesties gereden en moet zeggen dat mij de gétédrie het allermeeste aanspreekt, op alle fronten waarop je een auto kan toetsen. Wát een verschrikkelijk goede auto, zo´n GT3. Het rijd écht f a n t a s t i s c h!

Even kort door de bocht: De Exige vind ik schitterend om te zien, maar de auto komt te kort als het om vermogen gaat, dat uit zich niet alleen in achterblijvende (test)prestaties maar ook zeer zeker een mager acceleratie gevoel wat het rijplezier weer wat beperkt. Een M3 CSL heeft voor mij persoonlijk als nadeel het SMG én de matige standaard remmen, verder vind ik de auto lekker om mee te sturen, maar het gaat allemaal wat te simpel. Ook moet ik bekennen de auto niet speciaal genoeg te vinden, ik denk dat een standaard M3 met kuipen, ap´s en een kw v3, perfect ´for the job´ is.

Ik denk dat wanneer je voor deze keuze staat je na een rit in de GT3 de keuze meteen maakt...


Verder zou ik ook sneller voor de MK2 gaan, de MK1 vind ik niet echt lelijk maar wel flink gedateerd overkomen t.o.v. een MK1.

:thumbup:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Topfuel op 23 mar 2010, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Robin Hartog » 23 mar 2010, 20:09

Sjoerd schreef:Kosten globaal:

Set banden voor/achter: 1000 tot 1500 euro (18 duims)
Set (stalen) remmen voor/achter: 6000 (dit kan goedkoper met connecties/speurwerk)
Garantie motor: 1500 per jaar
Grote beurt incl vervangen alle olies: 3000

Ik doe veel preventief onderhoud; daar zou je wellicht ook wel op kunnen besparen. Maar niet heel erg veel in mijn ogen.

Ik maak eigenlijk niet echt een overzicht of begroting anders ga ik er te lang over nadenken ;)
Als ik dit zo eens lees... Kan iemand dan een overzicht van hetzelfde rijtje geven van een M3 CSL? Weet ik waar ik op kan rekenen tzt... :P (Andre?)

Online
Richardt.
Berichten: 6765
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Richardt. » 23 mar 2010, 20:11

Ik lees dit draadje vanaf het begin en weet nog steeds niet welke ik liever zou hebben. Het zijn drie totaal verschillende auto's.

Denk dat de keuze tussen een CSL of een GT3 zou gaan, Lotus heb ik persoonlijk niet zoveel mee. De oplossing is om gewoon met alle drie uitgebreid te gaan proefrijden.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door steve smith » 23 mar 2010, 20:58

Robin Hartog schreef:
Als ik dit zo eens lees... Kan iemand dan een overzicht van hetzelfde rijtje geven van een M3 CSL? Weet ik waar ik op kan rekenen tzt... :P (Andre?)
Staat er al.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Robin Hartog » 23 mar 2010, 21:01

steve smith schreef:
Robin Hartog schreef:
Als ik dit zo eens lees... Kan iemand dan een overzicht van hetzelfde rijtje geven van een M3 CSL? Weet ik waar ik op kan rekenen tzt... :P (Andre?)
Staat er al.
*schaamt zich dood en gaat in een hoekje zitten*

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Kasteel » 23 mar 2010, 21:08

Sjoerd schreef:Kosten globaal:

Set banden voor/achter: 1000 tot 1500 euro (18 duims)
Set (stalen) remmen voor/achter: 6000 (dit kan goedkoper met connecties/speurwerk)
Garantie motor: 1500 per jaar
Grote beurt incl vervangen alle olies: 3000

Ik doe veel preventief onderhoud; daar zou je wellicht ook wel op kunnen besparen. Maar niet heel erg veel in mijn ogen.

Ik maak eigenlijk niet echt een overzicht of begroting anders ga ik er te lang over nadenken ;)
Thanks voor inschatting :), banden valt me reuze mee, ben zelf meer kwijt op jaarbasis, maar remmen valt me vies tegen qua kosten, lijkt mij 2/3 sets blokken en 1 keer schijven rondom? Garantie si vanzelfsprekend, zou ik ook ten alle tijden voor dat bedrag jaarlijks laten verlengen, kan tot 10 jaar vanaf eerste aflevering toch?
Die grote beurt is met distributie ed neem ik aan, dus niet jaarlijks van dergelijke omvang (hoewel als er alleen regulier onderhoud is, gaat er altijd nog wel wat anders stuk ;)).

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door steve smith » 23 mar 2010, 21:09

Kasteel schreef:
Sjoerd schreef:Kosten globaal:

Set banden voor/achter: 1000 tot 1500 euro (18 duims)
Set (stalen) remmen voor/achter: 6000 (dit kan goedkoper met connecties/speurwerk)
Garantie motor: 1500 per jaar
Grote beurt incl vervangen alle olies: 3000

Ik doe veel preventief onderhoud; daar zou je wellicht ook wel op kunnen besparen. Maar niet heel erg veel in mijn ogen.

Ik maak eigenlijk niet echt een overzicht of begroting anders ga ik er te lang over nadenken ;)
Thanks voor inschatting :), banden valt me reuze mee, ben zelf meer kwijt op jaarbasis, maar remmen valt me vies tegen qua kosten, lijkt mij 2/3 sets blokken en 1 keer schijven rondom? Garantie si vanzelfsprekend, zou ik ook ten alle tijden voor dat bedrag jaarlijks laten verlengen, kan tot 10 jaar vanaf eerste aflevering toch?
Die grote beurt is met distributie ed neem ik aan, dus niet jaarlijks van dergelijke omvang (hoewel als er alleen regulier onderhoud is, gaat er altijd nog wel wat anders stuk ;)).
Heeft geen tandriem. Beurten zijn gewoon belachelijk duur bij P

Online
ErikS
Berichten: 18929
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door ErikS » 23 mar 2010, 21:10

Gehhe, bij Bartje komt er nog wel een GT3..... :banaan:

Jammer alleen dat er een Z4m voor weg moet.... :'(

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Hielke » 23 mar 2010, 21:16

@ Sjoerd,

6000 euro voor stalen remmen. Hoe bedoel je dat? Dat 4 remschijven incl remblokken 6000 euro moeten kosten?

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Hans R » 23 mar 2010, 21:17

Hmm.. nu moet ik hier natuurlijk lijstje neerzetten wat een Lotus kost.. ik heb geen Exige maar het lijkt er een beetje op :wink:

Oke rij niet zo heel veel trackdays dus doe de kosten maar x2 als je veel rij

*setje banden doe je 2 jaar mee €700,- Toyo R1R
*Remblokken DS2500 rondom ook per 2 jaar €350,-
*veel olie :mrgreen: dus ongeveer €80 per jaar 10w60 Helix
*verzekering all riks €560,- per jaar
*zonnebrillen ongeveer 3 per jaar €1000,-
*petjes ongeveer 8 per jaar €200,-

Valt wel mee zo :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door GTRene » 23 mar 2010, 21:21

lol @ petjes/zonnebrillen :clap:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door steve smith » 23 mar 2010, 21:25

Hans R schreef:Hmm.. nu moet ik hier natuurlijk lijstje neerzetten wat een Lotus kost.. ik heb geen Exige maar het lijkt er een beetje op :wink:

Oke rij niet zo heel veel trackdays dus doe de kosten maar x2 als je veel rij

*setje banden doe je 2 jaar mee €700,- Toyo R1R
*Remblokken DS2500 rondom ook per 2 jaar €350,-
*veel olie :mrgreen: dus ongeveer €80 per jaar 10w60 Helix
*verzekering all riks €560,- per jaar
*zonnebrillen ongeveer 3 per jaar €1000,-
*petjes ongeveer 8 per jaar €200,-

Valt wel mee zo :D
Ik mis:

-Afsleepkosten 3x 175 = 525
-Lidmaatschap ANWB = whatever
-Vervangend vervoer = 1000
-Kosten herbouw huis nadat dat Engelse stuk kunst spontaan in fik ging = 1 CGT

Online
ErikS
Berichten: 18929
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door ErikS » 23 mar 2010, 21:26

hahahahahahaaaaa :banaan: :mrgreen: :banaan: :mrgreen: :banaan:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Hans R » 23 mar 2010, 21:29

haha.. lol@steve :thumbup:
Ik heb wel een anwb lidmaatschap voor de Lotus aangeschaft.. die was ik idd vergeten maar dat is incl vervangend vervoer :wink: €119,- per jaar


Voor Andre: http://www.telegraaf.nl/vrouw/mode_beau ... tml?p=22,2
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Franzino » 23 mar 2010, 22:23

Hielke schreef: Redenatie van sommige mensen over te behalen rondetijden snap ik niet. Het gaat om trackdays. Je hebt je niet voor een raceklasse ingeschreven. Snelle rondetijden staan niet synoniem aan rijplezier.
100% correct...

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Franzino » 23 mar 2010, 22:31

Macboy schreef:Een leuk draadje om te lezen. Jammer dat de poll niet heeft gewerkt. Ik zal als leek mijn visie ook maar geven per auto.
Ik heb de poll nog een geprobeerd, maar hij wil maar niet optimaal werken... :( In eerste instantie werkte de keuzes niet en nu krijg ik zelfs de juiste keuzes er niet meer op?

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Franzino » 23 mar 2010, 22:33

Macboy schreef: 1. Lotus Exige: het nieuwe autorijden. Een kart voor de openbare weg. Laag. Heel laag. Die zit is natuurlijk uniek, omdat je benen als het ware over de bodem liggen naar het gaspedaal toe. De auto ziet er van buiten ook uit als een gemeen insect. In de juiste kleur vooral van achteren een beauty. Maar in het dagelijks gebruik is het een onding. Laat iedereen met een Lotus maar fantaseren: instappen en uitstappen is niet gemakkelijk en dat moet je voor lief nemen. Ook heb je met een Lotus totaal geen rust in de auto. Snelweg rijden is mogelijk, maar met een motor kun je ook op de snelweg rijden. Lawaai lawaai en lawaai. Denk je daar geen last van te hebben ? Maak dan meteen een proefrit. Als je erin gaat rijden, zul je merken dat direct sturen een heel andere betekenis heeft dan je voordien hebt gedacht :) De auto zal je veel plezier geven, omdat het zo hardcore is. Fun in overvloed. Echt een liefhebbersauto. Puurder wordt het niet. Let op: er is geen weg meer terug !

2. De Porsche GT3 Mk1. Een icoon. De GT3. Porsche. Wat kun je er meer over zeggen ? Als er 1 auto is waar je ideaal mee naar een circuit kunt rijden, op een circuit kunt genieten en daarna na afloop weer naar huis kunt rijden dan is het de GT3. In het geval van je kennis de enige juiste keuze lijkt mij. Alleen één maar: de Mk1 is gewoon een LELIJK ding. Dus zoek een Mk2 tenzij dit je niks interesseert. Over de technische aanpassingen tussen mk1 en mk2 kan ik niks zeggen. Ik zou ook dit even uitzoeken. Dit zou mijn keuze zijn. Dan kan je daarna altijd nog naar Lotus overstappen als het meer hardcore moet worden.

3. De BMW CSL. Een icoon natuurlijk. Veel te duur toen ie uitkwam, maar feitelijk zijn geld meer dan waard. Ben je BMW liefhebber dan wel liefhebber van het RWD concept dan kun je om de BMW niet heen. In het dagelijks gebruik prima te gebruiken, meeste van de 2 natuurlijk. Ook het design van de E46 wordt alom gezien als prachtig, ingetogen, stoer. Het feit dat er veel nep E46 M3 CSL rondrijden zou natuurlijk nooit een rol mogen spelen: jij rijdt immers in de echte toch ? Wat boeit de rest van het straatbeeld dan nog ?

Voor de ervaringsdeskundigen verwijs ik naar de overige posts.

Conclusie: proefrijden :)
Mooie samenvatting :thumbup:

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1430
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Oof » 23 mar 2010, 22:43

Hielke schreef:
Sjoerd schreef:
Bij 2 x per maand circuit wist ik het wel. Full prep non kenteken racer; bv een 130i. Reken met 2 x per maand circuit met een Porsche rustig op 20k onderhoud/banden/remmen kosten ed. Als het niet meer is...
Wat denk je dat slicks/remblokken/onderhoud voor een 130i kosten? Ok, zal eens 5k op 20k schelen.

Redenatie van sommige mensen over te behalen rondetijden snap ik niet. Het gaat om trackdays. Je hebt je niet voor een raceklasse ingeschreven. Snelle rondetijden staan niet synoniem aan rijplezier.
Ik begon over rondetijden omdat het naar mijn idee een onderdeel is van rijplezier. Sneller is niet altijd beter leuker maar wel een extra uitdaging omdat het een stuk harder gaat. Dit is in ieder geval mijn beleving na de stap van een E30 325i naar een 350Z
Zou er eigenlijk onder de 130i zonder slicks nog een kenteken mogelijk zijn?

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3317
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door ADV » 24 mar 2010, 08:57

Ik heb niks zinnigs te zeggen over alle 3 de auto's want ik heb nog in geen enkele gereden..

Maar om even op de discussie tussen de mk1 en de mk2 in te haken, is het raar dat ik de mk1 mits het een gt3 is (van buiten) mooier vind? Van binnen is het overigens wel crap, interieur/stuur ziet er idd outdated uit, maar is dat bij de mk2 ook niet zo? Iets mooier stuurtje, maar dan houdt het ook wel op. De 997 van binnen is echt 20.000x moderner..

Als ik de verhalen zo lees zou ik lekker voor een gt3 gaan, al lijkt een csl me ook wel wat. Ik denk alleen dat voor de normale mens een gt3 begeringswaardiger is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 10 gasten