BMW Z4 M Roadster nummer 2
- wooter
Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2
We hebben nieuws! Duur, maar goed nieuws!
De wagen is te herstellen. Voor zover men kan zien heeft de ophanging en chassis geen slag gehad, en is het dus allemaal vervangbare onderdelen.
Wel prijzig. 10k, hoewel dat gezien de optische schade misschien peanuts is. Nu eens overleggen met mezelf of we het zelf gaan slikken en mijn no-claim hetzelfde blijft, of de verzekering het laten oplossen en de no-claim zien verdwijnen.
De wagen is te herstellen. Voor zover men kan zien heeft de ophanging en chassis geen slag gehad, en is het dus allemaal vervangbare onderdelen.
Wel prijzig. 10k, hoewel dat gezien de optische schade misschien peanuts is. Nu eens overleggen met mezelf of we het zelf gaan slikken en mijn no-claim hetzelfde blijft, of de verzekering het laten oplossen en de no-claim zien verdwijnen.
- Arthur
- Auto: Nr.51
wooter schreef:Wel prijzig. 10k, hoewel dat gezien de optische schade misschien peanuts is. Nu eens overleggen met mezelf of we het zelf gaan slikken en mijn no-claim hetzelfde blijft, of de verzekering het laten oplossen en de no-claim zien verdwijnen.

- Fabian
inderdaad!Arthur schreef:wooter schreef:Wel prijzig. 10k, hoewel dat gezien de optische schade misschien peanuts is. Nu eens overleggen met mezelf of we het zelf gaan slikken en mijn no-claim hetzelfde blijft, of de verzekering het laten oplossen en de no-claim zien verdwijnen.Hoe zit de no-claim dan bij jullie in elkaar. Een paar 100 euro betaalde ik ook zelf, 1000,- desnoods. Maar die 10k...!? Dat mocht de verzekering op zeker doen bij mij!

- wooter
OK. België werkt anders.
België werkt al lang met het Bonus Malus-systeem, maar eigenlijk omgekeerd.
Vroeger een wet, tegenwoordig niet meer verplicht maar de meeste maatschappijen werken nog met hetzelfde principe:
Je start aan bv BM 13. Per jaar schadevrij daal je 1 graad. Per schadegeval waar de verzekering moet tussenkomen stijg je 5 graden.
Ik zit nu aan BM 7. Als ik de verzekering het zaakje laat betalen, schiet mijn BM naar 12, wat betekent dat mijn verzekeringspremie stijgt. Na 5 jaar zit ik terug op 7, en na nog eens 5 jaar pas op 2. Over 5 jaar kan dat goed zijn dat ik 10K meer moet betalen als ik mijn omniumverzekering behoud. Over 10 jaar is het verschil nog groter. En als ik binnen een jaar of 2 nog een schadegeval heb, is er kans dat de verzekeringsmaatschappij me buitenflikkert.
Betaal ik het zaakje uit eigen zak (wat gaat aangezien ik niemand anders geraakt heb) dan zit ik binnen 5 jaar op BM 2.
Rekenen dus
Vroeger een wet, tegenwoordig niet meer verplicht maar de meeste maatschappijen werken nog met hetzelfde principe:
Je start aan bv BM 13. Per jaar schadevrij daal je 1 graad. Per schadegeval waar de verzekering moet tussenkomen stijg je 5 graden.
Ik zit nu aan BM 7. Als ik de verzekering het zaakje laat betalen, schiet mijn BM naar 12, wat betekent dat mijn verzekeringspremie stijgt. Na 5 jaar zit ik terug op 7, en na nog eens 5 jaar pas op 2. Over 5 jaar kan dat goed zijn dat ik 10K meer moet betalen als ik mijn omniumverzekering behoud. Over 10 jaar is het verschil nog groter. En als ik binnen een jaar of 2 nog een schadegeval heb, is er kans dat de verzekeringsmaatschappij me buitenflikkert.
Betaal ik het zaakje uit eigen zak (wat gaat aangezien ik niemand anders geraakt heb) dan zit ik binnen 5 jaar op BM 2.
Rekenen dus

- Martijn_bmw
zo werk het bij ons ook alleen voordat je 10K extra aan premie hebt uitgegeven moet er wel heel veel premie stijging in zittenwooter schreef:OK. België werkt anders.
Rekenen dus

- wooter
Hm. Ik ken mijn makelaar al jaren, nog voor dat we zaken deden.
Zijn advies als vriend: betaal het zelf als je kan.
Advies van MdV: verzekering.
Advies van wildvreemden op 3 fora: verzekering
Ik zoek eigenlijk nu het advies van een ZZPer met enkele maanden reserve... Want hoewel 10K veel geld is, is het nu niet alsof ik hiervoor 6 maanden financieel moet boeten. Goh, twee maandjes de broeksriem aanspannen? Nog niet zelfs...
En in ruil kan ik 5 jaar probleemloos karren, voor zover ik niet meer dan één schade maak.
Ik vind het zelf belachelijk om 10K op te hoesten voor iets waarvoor ik verzekerd ben, maar de köt is dat diezelfde verzekering vervolgens dan wel klaar staat om me te lynchen als ik nog iets tegenkom... En met 100000 km per jaar is die kans niet uit te sluiten.
Zijn advies als vriend: betaal het zelf als je kan.
Advies van MdV: verzekering.
Advies van wildvreemden op 3 fora: verzekering
Ik zoek eigenlijk nu het advies van een ZZPer met enkele maanden reserve... Want hoewel 10K veel geld is, is het nu niet alsof ik hiervoor 6 maanden financieel moet boeten. Goh, twee maandjes de broeksriem aanspannen? Nog niet zelfs...
En in ruil kan ik 5 jaar probleemloos karren, voor zover ik niet meer dan één schade maak.
Ik vind het zelf belachelijk om 10K op te hoesten voor iets waarvoor ik verzekerd ben, maar de köt is dat diezelfde verzekering vervolgens dan wel klaar staat om me te lynchen als ik nog iets tegenkom... En met 100000 km per jaar is die kans niet uit te sluiten.
- Femme
Mijn auto had toen ook voor 10K schade.wooter schreef:We hebben nieuws! Duur, maar goed nieuws!
Achteraf gezien had ik de schade beter uit eigen zak kunnen betalen want ik ging terug naar -3 schadevrije jaren en ik zit nu, ruim drie jaar later, nog steeds op een negatief schadevrij jaar. Je hebt geen hol aan die verzekeraars tenzij je een nieuwe auto echt total loss rijdt.
- wooter
Femme, dank je voor je input.
Probleem is dat ik het financieel kan rekken... Als ik het geld niet had, dan was het een no-brainer... Maar als je op zo een zak geld zit, dan lijkt het belachelijk om je statistieken bij de verzekeraar naar de kloten te helpen.
Probleem is dat ik het financieel kan rekken... Als ik het geld niet had, dan was het een no-brainer... Maar als je op zo een zak geld zit, dan lijkt het belachelijk om je statistieken bij de verzekeraar naar de kloten te helpen.
- Petrolhead Tom
Maar wat is dan nog het voordeel van all risk verzekerd zijn?
- Fabian
Het is inderdaad gewoon een rekensom en is geheel afhankelijk van je huidige situatie met no-claim inderaad.
Toch even een flinke tegenvaller!
Toch even een flinke tegenvaller!
- wooter
Als je niet het geld hebt, de auto afschrijft en een andere auto moet kopen?
Als je een vervangwagen nodig hebt?
Als je een vervangwagen nodig hebt?
-
Dekking als je het echt nodig hebt. Lees: een letselschade of verhaalschade waarbij verhaal lang duurt. Of een echte dikke schade, en dat is dit niet. Denk je nou echt dat die verzekeraars er voor de lol zitten?Tom Westendorp schreef:Maar wat is dan nog het voordeel van all risk verzekerd zijn?
-
Zelf op zoek naar facelift spullen voor de auto, en dan laten repareren? Dus ongespoten bumper en facelift lampjes etc zoals bij femme?wooter schreef:Femme, dank je voor je input.
- Niall
Vraag is die 10k gerekend volgens de calculatie van de verzekering? En zo ja wat kost het als de schadehersteller het in de stille uurtjes doet met bv imitatie onderdelen, dus kwalitatief goede spullen zonder BMW logo
- Petrolhead Tom
Nee zeker niet, maar het valt me wel op dat deze afweging, zelf betalen of het via de verzekeraar regelen de laatste tijd veel vaker voorkomt. 10k schade lijkt me toch een bedrag waar een verzekeraar niet blij van wordt maar jij als prive persoon ook niet. Ik heb zelf verrekte weinig ervaring met verzekeringsmaatschappijen en heb ook net pas voor het eerst gelezen over negatieve schadevrije jaren, maar als je een goede tijd schadevrij rijd dan heb je toch wel voldoende schadevrije jaren om een klap van 10k op te vangen? Of draaien ze je echt letterlijk een poot uit?steve smith schreef:Dekking als je het echt nodig hebt. Lees: een letselschade of verhaalschade waarbij verhaal lang duurt. Of een echte dikke schade, en dat is dit niet. Denk je nou echt dat die verzekeraars er voor de lol zitten?Tom Westendorp schreef:Maar wat is dan nog het voordeel van all risk verzekerd zijn?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Hij heeft voor deze een Z4M TL gereden 

- Petrolhead Tom
Ohja dat klopt ook! Dat was ik vergeten, ai dan zul je inderdaad wel niet veel schade vrije jaren hebben.

- Michel P
Idd, dat speelt mee, simpelweg zeggen de statistieken dat die auto niet geschikt is voor je, want het is de 2e keer, en een verzekeraar is geen sponsor!Arthur schreef:Hij heeft voor deze een Z4M TL gereden
Ik zou dan ook bij jezelf nagaan of een persoonlijke rijvaardigheidstraining in je Z4M geen zinnige investering is.
Succes met de keuzes.
Michel
- wooter
Die eerste Z4 was op circuit, en is dus nooit de verzekeraar gepasseerd.
Nee, ik rij al sinds 2002 schadevrij, aan makkelijk +60000km per jaar (ik kom aan 1100 km per week op 48 weken + wat vrijetijdskilometers). Maar daarvoor drie schadegevallen op korte termijn gehad, en dat heeft er toen flink in gehakt.
Persoonlijke rijvaardigheidstraining na dat akkefietje op circuit ook gedaan, maar ben niet zeker of ik veel had kunnen verhelpen. Toch ga ik nog wat BMW cursussen doen, al was het maar omdat MdV een paar ook moet volgen
.
Nee, ik rij al sinds 2002 schadevrij, aan makkelijk +60000km per jaar (ik kom aan 1100 km per week op 48 weken + wat vrijetijdskilometers). Maar daarvoor drie schadegevallen op korte termijn gehad, en dat heeft er toen flink in gehakt.
Persoonlijke rijvaardigheidstraining na dat akkefietje op circuit ook gedaan, maar ben niet zeker of ik veel had kunnen verhelpen. Toch ga ik nog wat BMW cursussen doen, al was het maar omdat MdV een paar ook moet volgen

- InjectTheVenom
Dit vraag ik mij dus ook af. Mijn vaste schadehersteller doet het desgewenst ook tussendoor om de kosten zoveel mogelijk te kunnen drukken.Niall schreef:En zo ja wat kost het als de schadehersteller het in de stille uurtjes doet met bv imitatie onderdelen, dus kwalitatief goede spullen zonder BMW logo
- Femme
Ik ben wel eens uit Zuid-Duitsland naar huis gereden op een dag dat het water met bakken uit de hemel kwam en er op de snelwegen diepe plassen in de kantlijn stonden die op sommige plekken de rijbaan opkwamen. Vanwege aanhoudende files werd er die dag toch al geen snelheid gemaakt, anders had ik nog wel eens verrast kunnen worden. Ik ben die dag een stuk of vier crashsites gepasseerd op de route.Michel P schreef:Idd, dat speelt mee, simpelweg zeggen de statistieken dat die auto niet geschikt is voor je, want het is de 2e keer, en een verzekeraar is geen sponsor!Arthur schreef:Hij heeft voor deze een Z4M TL gereden
Ik zou dan ook bij jezelf nagaan of een persoonlijke rijvaardigheidstraining in je Z4M geen zinnige investering is.
In Nederland ben ik nooit extreem staand water tegengekomen op een snelweg.
Ik kan me niet voorstellen dat er veel imitatieonderdelen voor een Z4M verkrijgbaar zijn.Niall schreef:Vraag is die 10k gerekend volgens de calculatie van de verzekering? En zo ja wat kost het als de schadehersteller het in de stille uurtjes doet met bv imitatie onderdelen, dus kwalitatief goede spullen zonder BMW logo
- Niall
Vergis je maar niet in deze uitspraak. Voor een OEM onderdeel leverancier is het veel lucratiever om bijv imitatie onderdelen te leveren aan de aftermarket dan aan de OEM'er met zijn uitgeknepen marges. In principe produceert een autofabrikant niets meer, hij assembleert alleen maar.Femme schreef:Ik kan me niet voorstellen dat er veel imitatieonderdelen voor een Z4M verkrijgbaar zijn.
Weet van een ex-collega die nu bij een OEM radiateur leverancier werkt dat er voortaan heel veel eenheid is in onderdelen in tegenstelling tot 10 jaar geleden.
Ik denk dat Eric H, hier op het forum mij hierin zal ondersteunen.
- wooter
Ik ga dan toch de verzekering inzetten.
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Niall schreef:Vergis je maar niet in deze uitspraak. Voor een OEM onderdeel leverancier is het veel lucratiever om bijv imitatie onderdelen te leveren aan de aftermarket dan aan de OEM'er met zijn uitgeknepen marges. In principe produceert een autofabrikant niets meer, hij assembleert alleen maar.Femme schreef:Ik kan me niet voorstellen dat er veel imitatieonderdelen voor een Z4M verkrijgbaar zijn.
Weet van een ex-collega die nu bij een OEM radiateur leverancier werkt dat er voortaan heel veel eenheid is in onderdelen in tegenstelling tot 10 jaar geleden.
Ik denk dat Eric H, hier op het forum mij hierin zal ondersteunen.
Tja, af en toe voel ik mij net een 78 toeren plaat die blijft hangen, maar ik blijf het zeggen.
OE onderdelen bestaan niet !!
Ford maakt geen bougies, BMW maakt geen filters, Mercedes maakt geen uitlaten, Porsche maakt geen veren, Opel maakt geen koplampen, Audi maakt geen wiellagers, etc., etc.,etc....
Alles wordt ingekocht bij producenten. ( koplampen bij TYC / Valeo, Bougies bij NGK, Filters bij Knecht/Fram/Purflux, uitlaten bij Imasaf / Eberspacher / Intec, Remblokken bij TRW, Riemen bij Gates )
Blijft wel vreemd trouwens, als ik bij de AH een huismerk koop is dit vaak goedkoper dan het "merk" artikel.
Terwijl we allemaal weten dat beide worsten uit dezelfde fabriek komen.
Met auto onderdelen is het niet anders, maar als we daar een rembloksetje bij de dealer kopen heet het orgineel ( want het zit in een opel doosje ) en als er een TRW doosje omheen zit, noemen we het opeens niet orgineel.
Vreemd, want het gaat in beide gevallen om hetzelfde rembloksetje van dezelfde fabrikant !
Assembleren is het enige dat ze doen. (punt)
- wooter
Dat klopt voor de door jou opgesomde onderdelen. Daarom komen mijn remblokken ook van een andere club dan BMW en zal ik de ophanging indien versleten vervangen door Bilsteins. Maar in dit geval zijn de stukken allemaal door BMW ontworpen (ja, misschien de koplampsproeier niet) en dan kan je idd gaan voor chinese brol die niet goed past (broertje heeft daar ervaring mee) of gewoon het de verzekering laten oplossen.