BMW E36 325i Coupé

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Knot » 09 apr 2009, 18:35

Dutch schreef:Zo, geregeld. Dinsdagochtend monteren en uitlijnen, in één keer klaar, scherpe prijs.
Zou je mij willen laten weten of ze een eigen of standaard BMW uitlijning gebruiken (waar we het over gehad hebben, 0 graden of -1 toespoor verhaal). Bvd.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Dutch » 09 apr 2009, 20:55

Ik zal 't vragen, Knot! Wat is standaard BMW?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Knot » 10 apr 2009, 10:10

BMW heeft een bepaalde richtlijn voor de E36 uitlijning neem ik aan, en ik hoorde bijvoorbeeld Christiaan over een aangepaste uitlijning door zijn uitlijner.

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Eric-328 » 11 apr 2009, 18:16

Heb onderstaand rapport meegekregen van Bas. Misschien heb je er wat aan. Let niet op de uitgangwaardes, was nog niet uitgelijnd na de montage van het onderstel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Bert ///M3 » 12 apr 2009, 00:38

Hm, apart dat jij links en rechts een verschillende sporing hebt Eric?

2 graden negatief camber houd denk ik ook niet over op een racer.

Vind jou uitlijnwaarden meer voor een straatauto als voor een circuitauto eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Eric-328 » 12 apr 2009, 08:27

Is ook nog steeds een straatauto :wink: Volgens Bas was dit het meest acceptabele compromis tussen straat en circuit. Indien ik verder dan 2 graden negatief zou gaan zou de auto op straat veel te zenuwachtig zijn. Vind hem wel veel beter sturen dan voorheen. De M3 draagarmrubbers incl powerflex zwart is een groot verschil.

Wat zou jij anders zetten? Meer camber?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Bert ///M3 » 12 apr 2009, 09:02

Meer camber en minder toespoor idd.

Maar het is erg persoonlijk.

Ik heb op mijn straat M3 al -2,8 voor en -2,5 achter, sporing op 0,10 toespoor v/a. Geen problemen mee verder. Ik heb wel een veel hogere casterstand als op een gewone E36, rond de 8 graden, dat geeft natuurlijk wel wat extra rechtuit stabiliteit.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Dutch » 14 apr 2009, 22:57

Zo, het zaakje zit eronder, eindelijk. Dat wil zeggen, niet het hele zaakje. De achterste H&R-stabi kon er niet onder omdat er toch iets ontbrak. Volgens Deni, waar ik 't heb laten doen en die ook zelf uitlijnen, is er een U-vormig dingetje van H&R nodig waarmee de uiteinden aan de veerpoot worden bevestigd, in plaats van de manier waarop 't bij het BMW-ding gaat, rechtstreeks in de rubbers. Kan dat kloppen? Zo ja, dan is er blijkbaar nog meer bij Bas blijven liggen...

Knot: uitlijning voor was al -1 en heb ik zo gehouden, achter is -1,4 geworden. Eerst eens kijken hoe 't zo voelt, ik kan altijd nog meer camber zetten. Het blijft natuurlijk een poetsauto voor een echte poetser. :wink: Sporing naar 0,10/0,12 toespoor gezet.

Ik moet nog even kijken er precies onder vandaan is gekomen, maar het zag er in ieder geval goed uit.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Dutch » 15 apr 2009, 08:50

Dutch schreef:Ik moet nog even kijken er precies onder vandaan is gekomen, maar het zag er in ieder geval goed uit.
Het volgende dus:

- achterdempers zijn van Sachs, nr. 33521090831, volgens RealOEM inderdaad M-Sport
- voordempers kan ik niet thuisbrengen, nummer 14 1500 115 254 1090 462 op een BMW-etiket... Wie weet?

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Tommy » 15 apr 2009, 10:37

De H&R stabi's gaan er precies zo op als de originele stabi's. Daar zijn geen speciale delen voor nodig.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Tristan » 15 apr 2009, 10:42

Kan iemand mij de juiste productcode geven van de H&R stabi's?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Knot » 15 apr 2009, 16:16

Ben ik nou nog meer vergeten joh? Had je ff moeten bellen, kom er net vandaan!

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Dutch » 15 apr 2009, 17:07

LOL! Volgens Tommy hierboven niet, dus iemand heeft 't bij het verkeerde eind. :mrgreen:

Ik kijk er ook maar als een ongelooflijke n00b naar, maar de H&R-stabi heeft twee enorme schroefgaten aan beide uiteinden terwijl de standaardstabi volgens het plaatje in RealOEM met schroefdraad in de pendelsteunen moet worden gedraaid. Dus tja...

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Tommy » 15 apr 2009, 17:37

die drop links van de stabi's moeten gewoon met bouten aan de stabi vastgemaakt worden. Ik kan het weten, ik heb ze zelf ooit onder de inmiddels Bas roos 316i gezet Dutch :) En daarna nog eens zo'n set onder de 318is van Joy gezet. Bas is dus niks vergeten :)

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Dutch » 15 apr 2009, 19:33

Tommy schreef:Ik kan het weten, ik heb ze zelf ooit onder de inmiddels Bas roos 316i gezet
Da's een vrij overtuigend argument! :lol:

Nou vraag ik me weer af waarom ze daar zo naar hebben zitten te turen terwijl het blijkbaar zo eenvoudig is...

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Joy » 15 apr 2009, 19:52

Nou je hebt weer mazzel Dutch. Ik heb dezelfde stabi hier op zolder liggen met de stabi-link er nog aan :D

Zie foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Dutch » 16 apr 2009, 09:20

Ah dank, Joy, duidelijk...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Knot » 16 apr 2009, 10:15

Maar eh... rijdt t al???

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Dutch » 16 apr 2009, 10:58

Jazeker! En 't rijdt prima. Vooral 't overhellen is zelfs met die ene stabi een stuk minder. Sturen gaat nu heel direct, ook al moet ik voor m'n gevoel nog steeds iets te veel hoepelen. Verder is de demping toch nog vrij comfortabel, de Fiesta is nog steeds stugger...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Knot » 16 apr 2009, 11:13

Zou voor mij dus ideaal zijn voor mn ietsstuggerdanstandaardmsportonderstelmetstraatvooropgesteldaancircuitinhetachterhoofdentocheenbeetjeminderoverhellenbijdriften ?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door allen » 16 apr 2009, 11:18

Gelukkig dat iemand het setje dempers nog kan 'inrijden'. :roflol:

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Dutch » 16 apr 2009, 12:57

Knot schreef:Zou voor mij dus ideaal zijn voor mn ietsstuggerdanstandaardmsportonderstelmetstraatvooropgesteldaancircuitinhetachterhoofdentocheenbeetjeminderoverhellenbijdriften ?
Ehm... ja. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Knot » 16 apr 2009, 19:54

Ook al zeggen een hoop da tik ook aan de AST moet omdat ik later toch stugger en lager zou willen en zou willen stellen denk ik toch dat ik aan een B14 set voldoende heb. De B12 kan niet lager dan 30/25... en standaard M is al 15/15 ofzo. De B14 kan wel laag genoeg om bij driften het overhellen tegen te gaan en is daar volgens mij al een stuk stugger dan het standaard M onderstelletje wat ik nu heb (en jij ook had).

Hoe laag heb jij voor en achter ingesteld trouwens, weet je dat zo?

Als de hele boel eronder zit moet je anders nog maar eens op de koffie komen, kunnen we ff vergelijken, B14 vs M en sper vs open :)

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door frank de jonge » 16 apr 2009, 20:13

Standaard M tech is 20/10

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: BMW E36 325i Coupé

Bericht door Ahmed » 16 apr 2009, 20:16

Klaar Dutch ? :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, Bing [Bot], Godspeed en 10 gasten