De afgelopen week heb ik de gelegenheid gehad om met een Megane RS/cup met andere chip,uitlaat en intercooler en een nagelnieuwe RS/cup full options te rijden.
Ondanks het feit dat ik het een echt beauty vind was ik op voorhand wat sceptisch vanwege de ruim 300 pk op de voorwielen.
In de praktijk viel de getunede versie dus reuze mee, nagenoeg geen torc-steer en als het voelbaar was ontstond het bij behoorlijk stuuruitslag en fors gasgeven.
Als je vloeiende lijnen rijd en wat gedoseerd op het gas gaat vanaf je apex voel je geen aandrijf invloeden.
De motor pakt vanaf 2000 t/pm heerlijk op en neemt dan grote stappen, het schakelsignaal is er eerder dan je verwacht.
Hij zit zo op de 6800 t/pm en pakt dan prima door, eigenlijk zou hij tot 7500 t/pm door moeten lopen net als bij Subaru.
Het onderstel was 30mm verlaagd en is redelijk soepel, geen harde klappen die de vullingen uit de kiezen laten vallen.
Zeker in ESP/sport stand is de gasrespons uitstekend en heeft de auto lekkere reacties op gas los in een scherpe bocht, bij een iets te hoge snelheid de bocht in wil hij wel over de voorbanden rechtdoor maar gas liften is al voldoende om hem weer te laten insturen.
Doe je dat kunstje geforceerder dan reageerd de achterkant met prima beheersbaar overstuur.
De auto stond op wintersloffen en was dus behoorlijk wat beweeglijker en wat vager dan op zomerbanden en is het beeld niet optimaal.
De RVS sportuitlaat van K-tec klinkt lekker en niet opdringerig, bij gas liften lekkere plofjes.
Er zijn nog geen exacte cijfers bekend van de PK kuur maar ik vermoed dat er wel eens een 0-100 tijd van onder de 6 seconden mee te halen is.
Afgelopen vrijdag een rit met een nieuwe RS/cup op groene platen en 60 km op de tellert.
Echt op het gas gaan doe je dan ook niet maar ik voelde wel dat hij best vooruit wilde.
Het normale cuponderstel is in mijn optiek harder dan de auto met kortere veren en dat houd in dat de kortere veren dus aanzienlijk zachter waren.
Ik vond de standaard auto beter insturen en directer, dat komt mede doordat de nieuwe auto op Michelins Pilot sport2 stond.
Het cup onderstel kan mij meer bekoren dan het aangepaste onderstel, het heeft ook absoluut meer incasserings vermogen, het zou zomaar kunnen dat met wat meer gewicht in de auto de vering van de verlaagde auto tegen de bumpstops aanloopt.
Gek genoeg vond ik de auto met kortere veren ook meer body-roll hebben.
De Recaro stoelen zijn naar mijn idee een must maar dat is puur persoonlijk, ze zijn in staat door de hoogte verstelling om samen met het in hoogte en diepte verstelbare stuur een super zitpositie te creëren.
De auto was full-options met antraciet leder interieur, zeer chicque.
Eigenlijk zit alles wat je nodig hebt erop.
De kleurstelling in het blauwmetallic, zwarte 18" en rode brembo's doet het erg goed.
Zou ik hem kopen ?
Hmmmmmmm.
Ja, volgende maand word de blauwmetallic geleverd.
Na het inrijden mogelijk een PK kuur.
Wim.