E36 3.0
- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
Re: E36 3.0 Ringtoy
Ga maar eens met Bas praten over koelslangen, heb in het verleden het onderwerp vaker aangekaart, maar volgens hem is er geen plek voor (of iig niet met behoud van stuuruitslag). Het lijkt mij dat het wel kan aangezien anderen het ook doen, maar heb het er maar bij laten zitten destijds....
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 3.0 Ringtoy
Het kan ook wel maar zoals jij zegt is stuuruitslag een probleem.
Voor ringtoys die van en naar de ring gereden worden kan het dus een probleem zijn, met rijden in verkeer en parkeren enz. Bij een circuitauto op een trailer is de enige scherpe bocht vaak als je uit je pitbox rijd en als je van je garage naar de trailer rijd bij wijze van spreken.
Je ziet ook vaak dat mensen die slangen er pas op zetten als ze op het circuit zijn.
Goedkope manier om het eens te proberen is bij Biesheuvel oid wat van die slang halen, dat op je auto maken maar zonder die backing plates, je laat dan de slang gewoon uitkomen zodat hij in het hart van je schijf blaast, en maakt hem daar met een paar tie wraps vast.
Ik denk trouwens dat dit meer scheelt met BBK's als met standaard remmen. Bij standaard remmen word de lucht door de schijf aangezogen aan de buitenkant van de schijf, terwijl de BBK's welke schijven met een alu hart hebben die lucht vaak aan de binnenkant aanzuigen. (vandaar dat de meesten die stofplaten ook weghalen, dat is echt waardeloos qua koeling dan) Maar ik kan dit zelf niet bewijzen oid, mijn gevoel zegt gewoon dat het meer scheelt op die BBK schijven.
Voor ringtoys die van en naar de ring gereden worden kan het dus een probleem zijn, met rijden in verkeer en parkeren enz. Bij een circuitauto op een trailer is de enige scherpe bocht vaak als je uit je pitbox rijd en als je van je garage naar de trailer rijd bij wijze van spreken.
Je ziet ook vaak dat mensen die slangen er pas op zetten als ze op het circuit zijn.
Goedkope manier om het eens te proberen is bij Biesheuvel oid wat van die slang halen, dat op je auto maken maar zonder die backing plates, je laat dan de slang gewoon uitkomen zodat hij in het hart van je schijf blaast, en maakt hem daar met een paar tie wraps vast.
Ik denk trouwens dat dit meer scheelt met BBK's als met standaard remmen. Bij standaard remmen word de lucht door de schijf aangezogen aan de buitenkant van de schijf, terwijl de BBK's welke schijven met een alu hart hebben die lucht vaak aan de binnenkant aanzuigen. (vandaar dat de meesten die stofplaten ook weghalen, dat is echt waardeloos qua koeling dan) Maar ik kan dit zelf niet bewijzen oid, mijn gevoel zegt gewoon dat het meer scheelt op die BBK schijven.
- yorick
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: E36 3.0 Ringtoy
M3 3.2l schijven met aluminium hart doen dat idd ook, die voeren de warmte van binnen naar buiten. Daarom hebben die schijven een Linker en Rechter.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: E36 3.0 Ringtoy
Dus van die dingen ken je beter die stofkappen weghalen?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 3.0 Ringtoy
Schijven hebben sowieso vaak een linker en een rechter kant, omdat ze van binnen directioneel zijn. Die M3 schijven bijvoorbeeld moeten op 'happen' staan ipv 'blazen'.
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: E36 3.0 Ringtoy
Vreemd,
ik heb altijd gedacht dat de inwendige richels achterover moeten en je niet moet laten leiden door de gaatjes aan de buitenkant, die willen nog wel eens de andere kant op staan. Ook met Bas wel eens over gehad, die zei dat het klopte. Geloof ik dan van hem ook wel.
Ik heb nog even het linkje erbij gezocht waar dit ook op staat:
http://www.zeckhausen.com/how_to_proper ... rotors.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hierin staat zelfs dat er nog Porsche monteurs zijn die kijken naar richting van de gatenkaas voor montage ipv het binnenwerk en de boel verkeerd op de auto plempen.
ik heb altijd gedacht dat de inwendige richels achterover moeten en je niet moet laten leiden door de gaatjes aan de buitenkant, die willen nog wel eens de andere kant op staan. Ook met Bas wel eens over gehad, die zei dat het klopte. Geloof ik dan van hem ook wel.
Ik heb nog even het linkje erbij gezocht waar dit ook op staat:
http://www.zeckhausen.com/how_to_proper ... rotors.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hierin staat zelfs dat er nog Porsche monteurs zijn die kijken naar richting van de gatenkaas voor montage ipv het binnenwerk en de boel verkeerd op de auto plempen.
- Peter-Paul
- Berichten: 936
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: E36 3.0 Ringtoy
Vandaag de auto opgehaald bij Bas, en ze is weer voorzien van een jaar Apk.
Nu is goed nadenken wat goed rem setup gaat worden voor 2010. Denk toch dat er voor nieuwe 3.2 bmw schijven opkomen i.c.m. Rc6. Met met de vorige(oude imitatie 3.0 schijven i.c.m. Rc6) toch +-25/28 rondjes ring/uurtje GP-Circuit ring/Driftdag papenburg en wat straat kilomters kunnen maken voordat ze goed stuk gingen. Deze combo remde erg goed, werd wel helemaal simpel van het trillen door het stuur/dashboard en de rest van de auto.
Nu is goed nadenken wat goed rem setup gaat worden voor 2010. Denk toch dat er voor nieuwe 3.2 bmw schijven opkomen i.c.m. Rc6. Met met de vorige(oude imitatie 3.0 schijven i.c.m. Rc6) toch +-25/28 rondjes ring/uurtje GP-Circuit ring/Driftdag papenburg en wat straat kilomters kunnen maken voordat ze goed stuk gingen. Deze combo remde erg goed, werd wel helemaal simpel van het trillen door het stuur/dashboard en de rest van de auto.
Laatst gewijzigd door Peter-Paul op 27 jan 2010, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: E36 3.0 Ringtoy
De 3.0 schijven gingen bij mij ook trillen. De 3.2 deden dit voor het eerst niet. Een en ander is wel afhankelijk van de blokken. Op de 318is zijn de M3-schijven ook gemonteerd met de ventilatiekanalen naar achter gericht.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: E36 3.0 Ringtoy
Ik (Jeroen) had (heeft) 3,2 schijven icm gele Pagid op de gele M3 sedan. Nergens last van. Gebruikt over genomen, hadden een dagje Assen op een gestripte GT meegemaakt, ik heb er daarna de Fahrerlehrgang en Papenburg en wat rappe straat kilometers mee gereden. Het enige "nadeel" was dat ze wel eens piepen. Kon ik prima mee leven!
- yorick
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: E36 3.0 Ringtoy
Mijn 3.2 schijven i.c.m RC06 hebben het iets meer als 2 sets blokken volgehouden, daarna op de ring (2e keer semi's) krom getrapt. Schijf zag er ook slecht uit, was niet mooi vlak gesleten. Ze trilden hevig op hoge temp. nu gemonteerd op een straat M3, die kan nog wel even vooruit met het spul.
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: E36 3.0 Ringtoy
Ik rij ook al tijden met 3.2 + RC6 (nu even std blokken voor straat gebruik) Schijven houden het ongeveer 2 setjes RC6 vol, vind ik voldoende. In combinatie met goede vloeistof en standaard remslangen remt het bij mij altijd voldoende. Jou tempo zal op de Ring een stukje hoger liggen ivm baankennis en M3 vermogen, maar om te beginnen is RC6 op std 3.2 schijven de beste oplossing. Trillingen heb ik nog geen last van gehad met de nieuwe schijven, eerste setje schijven wel maar die waren van 2e hands montage.
Ben trouwens erg geinteresseerd in je koelslangen verhaal, dus keep us posted
Ben trouwens erg geinteresseerd in je koelslangen verhaal, dus keep us posted

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 3.0 Ringtoy
Yep you are right sir!Tommy schreef:Vreemd,
ik heb altijd gedacht dat de inwendige richels achterover moeten en je niet moet laten leiden door de gaatjes aan de buitenkant, die willen nog wel eens de andere kant op staan. Ook met Bas wel eens over gehad, die zei dat het klopte. Geloof ik dan van hem ook wel.
Ik heb nog even het linkje erbij gezocht waar dit ook op staat:
http://www.zeckhausen.com/how_to_proper ... rotors.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hierin staat zelfs dat er nog Porsche monteurs zijn die kijken naar richting van de gatenkaas voor montage ipv het binnenwerk en de boel verkeerd op de auto plempen.
Haalde het zelf even door elkaar

- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: E36 3.0 Ringtoy
hehe , bertikipedia zeker gehacked gisteren 

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 3.0 Ringtoy
Hm nee meer last van brain fail na een lange dag met wat vliegreizen enz 

- Peter-Paul
- Berichten: 936
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: E36 3.0 Ringtoy
Remsetup word als volgt, voor PFC schijven met blokken(PFC06).

Set komt met een losse bell, en past op de originele remklauw. Een nieuwe schijf(zonder bell) kost ietjes meer als een originele 3.2 schijf. Achter komen originele schijven met PFC of CL blokken.
Vind het remvermogen van de originele remklauwen meer als voldoende, en denk dat een AP Racing remmenset niet voor 2500,- euri beter gaat remmen. Ben benieuwd!!
Set komt met een losse bell, en past op de originele remklauw. Een nieuwe schijf(zonder bell) kost ietjes meer als een originele 3.2 schijf. Achter komen originele schijven met PFC of CL blokken.
Vind het remvermogen van de originele remklauwen meer als voldoende, en denk dat een AP Racing remmenset niet voor 2500,- euri beter gaat remmen. Ben benieuwd!!
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 3.0 Ringtoy
Nice. PFC06 schijnt wat minder happig te zijn als PFC01, alleen schijnt de 06 weer veel langer mee te gaan.
- Knot
- Berichten: 40225
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 3.0 Ringtoy
Ziet er voor t oog netjes uit. Hoop dat ze geen last van in/doorscheuren hebben.
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2886
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: E36 3.0 Ringtoy
Peter-Paul, heb je al ervaringen met de PFC schijven?
Wij overwegen deze optie inmiddels ook en zijn wel benieuwd naar je ervaringen.
Wij hebben eigenlijk dezelfde problemen met onze 328i (hevig trillen bij hoge temperaturen, haarscheurtjes in schijven).
Kosten voor een goede BBK set zijn toch wel aanzienlijk. Bimmerworld heeft nu een mooie aanbieding voor een volledige ombouw naar e36 m3 remmerij icm de PFC schijven en blokken. We twijfelen alleen of dit geen 'halve' maatregel zal zijn en of (op termijn) een grote investering niet een definitievere oplossing zal zijn.
Wij overwegen deze optie inmiddels ook en zijn wel benieuwd naar je ervaringen.
Wij hebben eigenlijk dezelfde problemen met onze 328i (hevig trillen bij hoge temperaturen, haarscheurtjes in schijven).
Kosten voor een goede BBK set zijn toch wel aanzienlijk. Bimmerworld heeft nu een mooie aanbieding voor een volledige ombouw naar e36 m3 remmerij icm de PFC schijven en blokken. We twijfelen alleen of dit geen 'halve' maatregel zal zijn en of (op termijn) een grote investering niet een definitievere oplossing zal zijn.
- Peter-Paul
- Berichten: 936
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: E36 3.0 Ringtoy
Beste Mark,Mark 320iS schreef:Peter-Paul, heb je al ervaringen met de PFC schijven?
Wij overwegen deze optie inmiddels ook en zijn wel benieuwd naar je ervaringen.
Wij hebben eigenlijk dezelfde problemen met onze 328i (hevig trillen bij hoge temperaturen, haarscheurtjes in schijven).
Kosten voor een goede BBK set zijn toch wel aanzienlijk. Bimmerworld heeft nu een mooie aanbieding voor een volledige ombouw naar e36 m3 remmerij icm de PFC schijven en blokken. We twijfelen alleen of dit geen 'halve' maatregel zal zijn en of (op termijn) een grote investering niet een definitievere oplossing zal zijn.
Begin van dit jaar zijn de PFC schijven op de auto gegaan, en zitten er nog steeds op. +-40 rondjes Nordschleife ,3x Trackday/DNRT en ze trillen nog steeds niet. Qua budget kwam een BBK set niet uit, en dit remt helemaal prima. Kan wel zien dat ze een x aantal keer goed heet zijn geweest, zal er binnenkort is een van foto maken. In mijn ogen een aanrader.
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2886
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: E36 3.0 Ringtoy
Thanx voor je antwoord! Zie ook je PM.
PFC set is in elk geval het overwegen waard. We gaan ook nog wat offertes opvragen voor een Stoptech en Wilwood set, even kijken wat het prijsverschil is.
PFC set is in elk geval het overwegen waard. We gaan ook nog wat offertes opvragen voor een Stoptech en Wilwood set, even kijken wat het prijsverschil is.