Macboy's faphoekje (interieur pics)
- Macboy
Mooi gezegd gTa. Maar ook bij BMW zijn de dealers er niet helemaal mee bekend. Vergeet niet dat alles nog steeds mogelijk is.
Audi heeft inmiddels een stap voorwaarts gemaakt en biedt in alle folders bij kleuren: exclusive aan, geheel door klant naar wens samen te stellen.
Maar BMW laat wel zien dat ze vergaan: zie het interieur van de E90/E92 waarin ook het dashboard wordt meegespoten. Das echt geen kattepis kan ik je vertellen en zit een behoorlijk prijskaartje aan. Voor relatief bedrag wordt het dan toch aangeboden.
Designo is nog niet wat het was en zal het ook wel niet worden. Vergeet niet, bij de SLK in 1996 (dacht ik) werd het al flink aangeboden. Nu 10 jaar later is het nog niks.
Audi heeft inmiddels een stap voorwaarts gemaakt en biedt in alle folders bij kleuren: exclusive aan, geheel door klant naar wens samen te stellen.
Maar BMW laat wel zien dat ze vergaan: zie het interieur van de E90/E92 waarin ook het dashboard wordt meegespoten. Das echt geen kattepis kan ik je vertellen en zit een behoorlijk prijskaartje aan. Voor relatief bedrag wordt het dan toch aangeboden.
Designo is nog niet wat het was en zal het ook wel niet worden. Vergeet niet, bij de SLK in 1996 (dacht ik) werd het al flink aangeboden. Nu 10 jaar later is het nog niks.
-
- Macboy
gTa twijfel maar niet aan mijn kennis hoor 
Er was laatst een E28 M5 te koop in nieuwstaat met volleder interieur waarbij letterlijk ALLES van leer was (inc gordels en kofferbak).
Geld is de grens.
Foto's heb ik zoals gezegd van vtm.be waarbij gelinkt wordt naar je webspace
surfen is prachtig hehe
ik loop verdomme al 2 uur lang je posts door te nemen dus vandaar

Er was laatst een E28 M5 te koop in nieuwstaat met volleder interieur waarbij letterlijk ALLES van leer was (inc gordels en kofferbak).
Geld is de grens.
Foto's heb ik zoals gezegd van vtm.be waarbij gelinkt wordt naar je webspace

ik loop verdomme al 2 uur lang je posts door te nemen dus vandaar

-
Je vergist je, dat gebeurt zelfs bij de toeleverancier.Macboy schreef:Maar BMW laat wel zien dat ze vergaan: zie het interieur van de E90/E92 waarin ook het dashboard wordt meegespoten. Das echt geen kattepis kan ik je vertellen en zit een behoorlijk prijskaartje aan. Voor relatief bedrag wordt het dan toch aangeboden.

Wist je dat b.v. het beige interieur van de E46, eigenlijk ook een gespoten zwart interieur is? Idem met het grijze? Ja, zelfs het zwarte is gespoten.

Het airco-bedienpaneeltje in de E90, dat de kleur krijgt van het leder als je de volleder-optie neemt, krijgt gewoon net zoals alle andere plaatjes een laklaagje, alleen is 't nu niet zwart, maar b.v. champagne. Kost eigenlijk quasi niks meer.
De winst op die personaliseringslijnen is gigantisch. De zucht naar "voorgekauwde individualiteit" bij de klanten = de grootste melkkoe op dit moment. Zelfs b.v. een lederen interieur in Dakota-leder (ik noem dat altijd "dakotakarton-leder" wegens de lamentabele tactiele kwaliteit), dat kost in productie minder dan een stoffen interieur. Maar je betaalt er wél 2.000 EUR extra voor. Kan je nagaan.

-
Als ik niet aan de jouwe twijfel, dan jij ook niet aan de mijne.Macboy schreef:gTa twijfel maar niet aan mijn kennis hoor
Die E28 M5 waarover je spreekt, en die op mobile.de stond onder andere, was niet origineel. Er zijn zaken achteraf aan toegevoegd, dus wat de verkoper zei, klopt niet voor 100%.
Ik heb 't geluk van een pak kennissen te hebben bij BMW (twee verschillende Westvlaamse dealers, twee man in Bornem, een man en een vrouw in München waaronder eentje in 'n mooie positie, en een man in Dingolfing). Zo af en toe lukt 't wel 'es om daar wat meer info uit te peuzelen.
En de "freaks" bij de BMW oldies clubs kunnen ook vaak een prachtige betrouwbare bron zijn.

- Macboy
Das inderdaad asociaal, maar niet anders dan alle andere optielijsten gTa. Tuurlijk is het gewoon gespoten, je dacht toch niet dat ze hele andere productielijnen hiervoor opengooien ?
Het gaat erom dat de wijziging behoorlijk ingrijpender, ook de reden dat je soms maanden moet wachten tot je auto klaar is. Dat geldt natuurlijk met name voor de 'duurdere' modellen, waarbij naar wens individuele toevoegingen worden gemaakt. Bijv zakdoekjes, in plaats van houten panelen gewoon leren panelen. Leren hemelbekleding, leren binnenspiegel etc.
Voorbeeld: voor xenon betaal je ook EUR 1000 terwijl prod kosten geen fractie daarvan zijn.
De marge in de autoindustrie (vooral Audi) zit tegenwoordig in de optielijsten. Dat is pas echt asociaal. Dat je veel moet betalen voor afwijkende kleuren acht ik niet meer dan normaal.
Dat de kwaliteit vervolgens bagger is, is een ander verhaal natuurlijk.

Het gaat erom dat de wijziging behoorlijk ingrijpender, ook de reden dat je soms maanden moet wachten tot je auto klaar is. Dat geldt natuurlijk met name voor de 'duurdere' modellen, waarbij naar wens individuele toevoegingen worden gemaakt. Bijv zakdoekjes, in plaats van houten panelen gewoon leren panelen. Leren hemelbekleding, leren binnenspiegel etc.
Voorbeeld: voor xenon betaal je ook EUR 1000 terwijl prod kosten geen fractie daarvan zijn.
De marge in de autoindustrie (vooral Audi) zit tegenwoordig in de optielijsten. Dat is pas echt asociaal. Dat je veel moet betalen voor afwijkende kleuren acht ik niet meer dan normaal.
Dat de kwaliteit vervolgens bagger is, is een ander verhaal natuurlijk.
- Macboy
Oh ik twijfel zeker niet aan je kennis, vandaar mijn toevoeging over je draad op vtm.be die ik hier letterlijk heb gepost. Geweldig vind ik dat.gTa schreef: Als ik niet aan de jouwe twijfel, dan jij ook niet aan de mijne.
Die E28 M5 waarover je spreekt, en die op mobile.de stond onder andere, was niet origineel. Er zijn zaken achteraf aan toegevoegd, dus wat de verkoper zei, klopt niet voor 100%.
Die M5 begrijp ik niet wat je bedoelt, ik heb op de foto's gezien dat toch echt alles van leer was. Achteraf toegevoegd is toch niet relevant ? Of bedoel je dat het niet allemaal individual was? (daar ging ik niet vanuit omdat dat volgens mij niet eens werd aangegeven)
-
Designo bestaat al van medio de jaren '80.Macboy schreef:Designo is nog niet wat het was en zal het ook wel niet worden. Vergeet niet, bij de SLK in 1996 (dacht ik) werd het al flink aangeboden. Nu 10 jaar later is het nog niks.
Via Designo kan je trouwens geen (of zeer weinig) zaken op maat laten doen. Die taak is al geruime tijd overgenomen door AMG Manufaktur, onlangs omgedoopt tot "Performance Studio" (waarbinnen trouwens ook de Black Series, iets wat ook al langer bestaat maar nu ook 'n groepsnaam wordt gegeven, ontstaan).
AMG heb ik nog niet bezocht, iemand die 'k ken wel al, maar ik plan dat zelfs nog dit jaar te doen. BMW, BMW M en dus ook BMW Individual bezocht ik al twee keer.
- Macboy
- Macboy
Klopt. Designo is ook niet individueel, maar kun je vergelijken met Audi Exclusive line. Voorgeprogrammeerde paketten waar je maar een beperkt aantal kleuren kan kiezen (met logo in hoofdsteun etc).
Daarom noemde ik daarvoor natuurlijk ook AMG, omdat daar gewoon wel alles mogelijk is. Dick is daar een keer geweest en schijnt geweldig te zijn. Ik wil daar binnenkort ook wel naartoe. Misschien valt dit te combineren?
Daarom noemde ik daarvoor natuurlijk ook AMG, omdat daar gewoon wel alles mogelijk is. Dick is daar een keer geweest en schijnt geweldig te zijn. Ik wil daar binnenkort ook wel naartoe. Misschien valt dit te combineren?
-
De verkoper stipuleerde (als ik me 't goed herinner) dat die auto volledig zo was afgeleverd, en zo was opgemaakt door BMW M GmbH (toen was er nog geen sprake van BMW Individual, zelfs). Dat klopt niet volledig, omdat niet alles aan die auto athentiek van toen was, maar het meeste wel. Ja, inderdaad, 'ie was volledig in leder, maar zo zijn er nog. Er stond nog geen half jaar geleden ook zo'n E24 635CSi te koop in Duitsland, volledig in leder 'perkament hell' (lichtbeige), met zwarte bovenkant dashboard en deurbovenkanten. Zelfs de dakhemel was in leder. Die auto zou, zo luidde het volgens de verkoper, wél zo zijn besteld bij BMW M GmbH, toen. En da's perfect mogelijk. De eerste keer dat ik BMW M bezocht, stond er daar een E38 750iL deels uitgekleed, en al deels compleet in paars leder overtrokken binnenin, voor 'n Russische klant.Macboy schreef:Die M5 begrijp ik niet wat je bedoelt, ik heb op de foto's gezien dat toch echt alles van leer was. Achteraf toegevoegd is toch niet relevant ? Of bedoel je dat het niet allemaal individual was? (daar ging ik niet vanuit omdat dat volgens mij niet eens werd aangegeven)
O ja, als je 'n E38 Individual live wil zien, er staat er eentje te koop ('n 750i) bij BMW Dejonckheere in Roeselare. Schitterende machine, wel een béétje pimp. 'k Moet hier wel nog foto's hebben ervan, ergens.

- Macboy
- Macboy
Nou nog even dan: een draadje van jou uit 2004, super:
"BMW M3 cabrio Individual
- merlotrood metallic (uit het Z4 gamma)
- volledig lederen interieur Walknappa champagne
- interieurlijsten berkenhout antraciet
Het koetswerkkleur is met de hand gespoten bij Individual, omdat geen enkele in Duitsland geproduceerde BMW in die kleur besteld kan worden ('t is een kleur van de Z4 en die wordt in de States gemaakt). Aangezien een kleur pas machinaal wordt aangebracht van zodra er 5 auto's in dezelfde kleur komen (vandaar meteen ook de lange wachttijden soms voor een Individual-auto), moest deze dus manueel gespoten worden.
Let op de zwarte tapijten, niet enkel de voetmatten maar alle tapijt is zwart. Kan op eenvoudig verzoek door Individual gedaan worden, en zo voorkom je al te snel vuile matten.
Ohooooo, uitgerust met originele BBS/BMW CSL-velgjes in 19" !!! En wat meer is : de velgen zijn handgepolierd ... zodat ze dus niet zilver metallic zijn, maar gewoonweg hoogglanzend puur aluminium !!!
Man, de eigenaar heeft smaak en zin voor individualiteit... "

"BMW M3 cabrio Individual
- merlotrood metallic (uit het Z4 gamma)
- volledig lederen interieur Walknappa champagne
- interieurlijsten berkenhout antraciet
Het koetswerkkleur is met de hand gespoten bij Individual, omdat geen enkele in Duitsland geproduceerde BMW in die kleur besteld kan worden ('t is een kleur van de Z4 en die wordt in de States gemaakt). Aangezien een kleur pas machinaal wordt aangebracht van zodra er 5 auto's in dezelfde kleur komen (vandaar meteen ook de lange wachttijden soms voor een Individual-auto), moest deze dus manueel gespoten worden.
Let op de zwarte tapijten, niet enkel de voetmatten maar alle tapijt is zwart. Kan op eenvoudig verzoek door Individual gedaan worden, en zo voorkom je al te snel vuile matten.
Ohooooo, uitgerust met originele BBS/BMW CSL-velgjes in 19" !!! En wat meer is : de velgen zijn handgepolierd ... zodat ze dus niet zilver metallic zijn, maar gewoonweg hoogglanzend puur aluminium !!!
Man, de eigenaar heeft smaak en zin voor individualiteit... "

-
Sommige zaken zijn inderdaad niet mogelijk. Zo was het b.v. niet mogelijk om het Merino-leder in de nieuwere kleuren uit de E65ev in de E46 te krijgen, en dat simpelweg wegens homologatieredenen. Het Merino-leder is door BMW nooit gehomologeerd in de E46, dus dat maken ze dan ook niet. Bovendien zijn ze bij Individual ook 'n pak moeilijker geworden, sinds de "standaardlijn" er is : vaak luidt het "neem dan die kleur, lijkt er zeer hard op", en bovendien moet je voor special commissions naar München. En leder op staal kost makkelijk dubbel zoveel als 't leder uit het gewone Individual-gamma (dat al razend duur is), dus da's meteen de reden waarom de volledig custom interieurs quasi nooit meer worden besteld.Niels schreef:Moet niet eens leverbaar mogen zijn! Dat soort klanten moeten tegen zichzelf in bescherming genomen worden![]()
"Nee meneer dat kunnen we helaas niet voor u doen"
Ook Porsche is zeer moeilijk op dat vlak. Bepaalde zaken doen ze gewoonweg niet, zeker voor klanten die geen "goeie klanten" zijn. Een doorsnee Russische maffioso die z'n 997 turbo binnenin in 't leder van de kleuren van z'n nationale vlag wil, loopt heel veel risico om op een "Neen, sorry." te botsen. Een 997 GT3 in de kleuren van de 997 GT3 RS b.v., is zowat onmogelijk, hoeveel geld je er ook tegenaan wil smijten. Terwijl een Cayman wel in dat knappe oranje kan. 't Is policy, beleid zeg maar. Maar goed ook.
Wat die paarse en mauve en groene tinten betreft : die zaken waren, hoe raar 't ook moge klinken, in de tweede helft van de jaren '80 tot medio de jaren '90 wel hard in de mode in Duitsland. Let's face it : Duitsers staan niet altijd bekend om hun goeie smaak, kijk maar naar hun nationale keuken, hun typische Duitse mode, en de verschrikkelijke widebody Testarossa-like ombouwkits voor menig Mercedes, Opel en BMW in de jaren '80.
-
Het forum van het tijdschrift "Autowereld" draait op de servers van VTM (een Belgische mediagroep, zeg maar). Ik heb daar ooit enkele "Individual"-threads geopend, en vroeger was ik daar 'n fervent poster in. Ik speurde 't net af op zoek naar piccies, en die kwamen daar dan in terecht.Macboy schreef:Dat is vreemd ? Ik ken die hele site niet ! Ik heb het van VTM.be gehaald ! Moet godver 100 pagina's doornemengTa schreef:Ik zie hier zelfs kopietjes van posts van me op 't Autowereldforum staan.![]()

- Macboy
Ok duidelijk over AW en VTM. Ik dacht al. Hier 1 van mijn favo kleuren:
[img:1024:768]http://www.germancarfans.com/news/20502 ... Mini3L.jpg[/img]
[img:1536:1024]http://www.autotitre.com/forum/up/b0d61c8ca7.jpg[/img]
[img:1536:1024]http://www.autotitre.com/forum/up/c561c6f95f.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.germancarfans.com/news/20502 ... Mini3L.jpg[/img]
[img:1536:1024]http://www.autotitre.com/forum/up/b0d61c8ca7.jpg[/img]
[img:1536:1024]http://www.autotitre.com/forum/up/c561c6f95f.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Macboy op 20 apr 2007, 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Je haalt twee zaken een beetje door elkaar.Macboy schreef:Das inderdaad asociaal, maar niet anders dan alle andere optielijsten gTa. Tuurlijk is het gewoon gespoten, je dacht toch niet dat ze hele andere productielijnen hiervoor opengooien ?![]()
De meeste zaken die je nu in het gewone Individual-aanbod vindt, worden niet eens meer door BMW zélf aangeraakt, tenzij op de productieband. Veel zaken daarvan worden door de toeleveranciers al mooi klaargemaakt, zoals dat gespoten paneeltje waarover je 't hebt. Dat heeft gewoon z'n code, en dat zit in de productielijn ingeprogrammeerd. Standaard Individual BMW's lopen gewoon tussen alle andere BMW's op de productielijn. Net zoals Alpina's, zelfs, b.v. de D3 en de nieuwe B3 biturbo, die worden gewoon gemaakt op de band tussen de massa's 318d en 320d door, meteen met alle juiste opties en uitrusting (velgen, spoiler, motor, bak, uitlaat, blauwe tellers, pook, interieurlijstjes, e.a.) erin! Enkel als er een Alpina Lavalina-interieurtje in moet, gaat de auto nog naar Bucchloe.
Waarom een Individual-lak voor vertraging zorgt, is omdat de Individual-koetswerken in batches worden gespoten. De koetswerken voor de te produceren auto's worden ongeveer 1 tot 2 weken op voorhand gespoten, en dan gestockeerd. Men spuit, los van de binnenkomende bestellingen maar gebaseerd op statistieken, zoveel koetswerken in die en die kleur. En als er eentje nodig is voor productie, dan wordt die uit de stock gehaald.
De Individual-tinten worden op vandaag nog altijd niet "losjes" tussen de andere kleuren gespoten, maar ze worden in batches van zoveel koetswerken in één bepaalde kleur, gespoten. Om één batch vol te krijgen, wacht men tot er voldoende auto's zijn van één bepaalde kleur, om die batch op te starten opdat 'ie rendabel zou zijn.
Vroeger kon dat soms lang duren, de dag van vandaag gaat dat steeds sneller. Op de nieuwste productielijnen (E90ev) zitten de Individual-kleuren trouwens al gewoon in de spuitmachine klaar, en worden die koetswerken meegspoten tussen de zilveren en zwarte en blauwe.

Trouwens, ik weet niet of je al een moderne auto-assemblagelijn hebt gezien, lijkt me van niet want anders zou je niet spreken over "een productielijn openbreken". Ik bezocht Dingolfing al, en vorig jaar nog VW in Vorst (Brussel). Alles is just-in-time tot in 't extreme, zeker bij BMW, en zéér veel zaken komen gewoon zo toe van bij de toeleveranciers. Zo ook de Individual houtlijsten b.v. die in 't standaardpallet zitten, of zo ook de gewone lederen Individual-zetels.
Wat nu nog altijd extra tijd vergt, zijn de belederde dashboards (zelfs die van 't gewone Individual-gamma), omdat die zaken niet door de toeleverancier (BMW of extern) worden gedaan. Gebeurt volledig machinaal, dat wel, maar wel nog apart. Net zoals die lederen lijstjes ipv. houten lijsten, die jij vermeldt. Gebeurt apart, niet bij de toeleverancier, dus ze komen niet langs 't gewone kanaal waarlangs de normale interieurlijsten binnenkomen, binnen ... maar ze worden op net dezelfde manier just in time door BMW afgeleverd aan de productieband, en vergen eigenlijk (productietechnisch gezien) geen delay meer.
En tot slot heb je de echte personal commissions, de "custom" auto's. B.v. het monteren van een tussenwand tussen bestuurderscabine en achtercabine. Het bekleden met leder op staal (wat dus iets compléét anders is dan b.v. het Merino-leder van de '7 nu). Maar zo'n zaken worden nauwelijks nog gedaan, 't zijn uitzonderingen.
Zelfs de schermen achteraan in de hoofdsteunen, of de telefax/telefoon-unit voor in de armsteun achteraan, die dingen worden op voorhand door BMW geprepareerd, en aan de productieband afgeleverd. De auto komt niet "standaard" van de band, om dan naar 'n plaats gereden te worden waar 'ie weer uit elkaar wordt gehaald om aan te passen. Dat gebeurt enkel nog met speciale gevallen (de custom cars, eigenlijk, zoals de gepantserde auto's o.a.).

Laatst gewijzigd door gTa op 20 apr 2007, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Macboy
Ook geweldig. Die alcantara bekleding individual met bi-color stuur:
[img:819:614]http://photos.e46fanatics.com/data/500/ ... 0_0088.jpg[/img]
[img:800:600]http://photos.e46fanatics.com/data/500/ ... 005289.jpg[/img]
[img:575:767]http://memimage.cardomain.net/member_im ... 2_full.jpg[/img]
[img:575:767]http://memimage.cardomain.net/member_im ... 1_full.jpg[/img]
[img:819:614]http://photos.e46fanatics.com/data/500/ ... 0_0088.jpg[/img]
[img:800:600]http://photos.e46fanatics.com/data/500/ ... 005289.jpg[/img]
[img:575:767]http://memimage.cardomain.net/member_im ... 2_full.jpg[/img]
[img:575:767]http://memimage.cardomain.net/member_im ... 1_full.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Macboy op 20 apr 2007, 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
"Alcantara" (buitenbaan zetels) + "Alcantara online" (zetels binnenbaan, dus met de "puntjes" erin). Zeer knap, maar zeer duur voor wat 't is eigenlijk. Alcantara is een kunststof-imitatie van wildleder, en veel mensen hebben er niet méér geld voor over dan voor een gewoon full lederen interieur.Macboy schreef:Ook geweldig. Die alcantara bekleding individual met bi-color stuur.
Al één keer live gezien trouwens zo'n combo, maar dan wel in de kleur "arizonasun", en het voelt anders aan dan 't alcantara in mijn BMW E46 met M Pack. Het is iets dikker, iets kwalitatiever lijkt me. Zeer knap.
Jammer dat alcantara en zeker wildleder zo snel slijtageplekken vertonen.
- Macboy
Dat betekent dat er dus BEHOORLIJK veel individuals worden verkocht wereldwijd? Kan niet anders.
Op zich is het natuurlijk ook wel zo dat het allemaal vooraf ingestelde combinaties zijn, die weliswaar niet veel worden verkocht (waardoor ze in groepen werken), maar die niet uitgevonden moeten worden.
Toch apart dat ze dan toch relatief snel kunnen leveren. Dat betekent eigenlijk niet anders dan dat het gewoon een BMW 'line' is.
Het mooie daaraan is dat er natuurlijk vooraf paketten kunnen worden aangeboden. BMW heeft dat toch in Duitsland ook veel gedaan? Verschillende 'individual' combo's waaruit je kan kiezen?
Jammer dat het in Nederland niet veel verkocht wordt. Maar ja, de prijzen hier zijn ook zo asociaal. Betaal je in Duitsland EUR 2500 voor een eigen lak, hier het dubbele.
Mooi individual totaalpakket is daar tussen EUR 5000-6000 en hier misschien wel 10.000
Maar goed, als ik het geld had, wist ik het wel
Op zich is het natuurlijk ook wel zo dat het allemaal vooraf ingestelde combinaties zijn, die weliswaar niet veel worden verkocht (waardoor ze in groepen werken), maar die niet uitgevonden moeten worden.
Toch apart dat ze dan toch relatief snel kunnen leveren. Dat betekent eigenlijk niet anders dan dat het gewoon een BMW 'line' is.
Het mooie daaraan is dat er natuurlijk vooraf paketten kunnen worden aangeboden. BMW heeft dat toch in Duitsland ook veel gedaan? Verschillende 'individual' combo's waaruit je kan kiezen?
Jammer dat het in Nederland niet veel verkocht wordt. Maar ja, de prijzen hier zijn ook zo asociaal. Betaal je in Duitsland EUR 2500 voor een eigen lak, hier het dubbele.
Mooi individual totaalpakket is daar tussen EUR 5000-6000 en hier misschien wel 10.000

Maar goed, als ik het geld had, wist ik het wel

- Macboy
Dat Arizonasun alcantara vond ik altijd geweldig. Had je vroeger bij de E46 folder volgens mij een voorbeeld foto van. Ziet er kwalitatief inderdaad erg goed uit en zal in NL amper verkocht zijn.
Mensen zijn meer voor leer hier, terwijl de exclusiviteit van dat Alcantara (middenbaan is mooi geperforeerd) en zéker in afwijkende kleuren (iedereen kent immers dat zwarte) veel gewaarborgder is.
Mensen zijn niet zo exclusief in NL
Mensen zijn meer voor leer hier, terwijl de exclusiviteit van dat Alcantara (middenbaan is mooi geperforeerd) en zéker in afwijkende kleuren (iedereen kent immers dat zwarte) veel gewaarborgder is.
Mensen zijn niet zo exclusief in NL

-
In België ook niet. Nederlanders zijn niet meer tuk op zo'n dingen dan Belgen, en daarbij komt dan nog 'es dat de Nederlandse Staat gewoonweg op criminele wijze jullie eigenlijk een tweede BTW aanrekent bij wijze van die BPM. Gaat tegen élke normale regelgeving in, ik dacht zelfs dat de Nederlandse Staat van Europa 't advies had gekregen om die BPM af te schaffen, of dat ze zich anders 'es mogen gaan verantwoorden in Strasbourg?
Enfin, 't zijn maar de "wacko Duitsers" en de zéér schaarse hyperrijken die zoiets kopen. Zelfs in de States is 't aantal Individual erg klein. Maar daar komt ook steeds vaker verandering in, want "European style" is dé manier om je in Amerika te onderscheiden van 't "gepeupel", om 't zo te zeggen.

Enfin, 't zijn maar de "wacko Duitsers" en de zéér schaarse hyperrijken die zoiets kopen. Zelfs in de States is 't aantal Individual erg klein. Maar daar komt ook steeds vaker verandering in, want "European style" is dé manier om je in Amerika te onderscheiden van 't "gepeupel", om 't zo te zeggen.
- Macboy
Erg gaaf dit (die indi velgen hebben ze al erg lang! zijn ook echt klassiek vind ik):
[img:1024:768]http://www.piozzz.de/z4/pics/z4_006.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.piozzz.de/z4/pics/z4_016.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.piozzz.de/z4/pics/z4_006.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.piozzz.de/z4/pics/z4_016.jpg[/img]
- Macboy
Geweldig dit gTa thank you:
http://www.bmw.com/generic/de/de/produc ... vidual.pdf