Snelheidsmeting VROS klopt niet

Dit is ons algemene autoforum.
Geelhoed

Re: Snelheidsmeting VROS klopt niet

Bericht door Geelhoed » 17 aug 2009, 09:14

Hier http://www.flitsservice.nl/techniek/htm ... ddelen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; Maar daar staat het bij nader inzien toch niet in.
Het staat wel hier: http://eb.sdu.nl/sduwebdata/op/SC76821.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; paragraaf 2.2

Hans

Bericht door Hans » 17 aug 2009, 09:28

Ah bedankt, ik wist niet dat het ook gold voor het einde van een max snelheid.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 17 aug 2009, 09:37

Er staat ook achter:
In bijzondere omstandigheden kan hier van worden afgeweken.
Maar dat zal dan wel verantwoord moeten worden.
ZO heb ik mijn twijfels over de paal bij Nieuwerkerk op de N59, ongeveer 150 meter na het bord 50, maar direct na de kruising mag je weer 80, dus.... mogen ze daar flitsen?

wjn

Bericht door wjn » 17 aug 2009, 09:41

Erik Stoffelsen schreef:
Ernst Jan Dekker schreef:Ik zit net nog even wegmisbruikers te kijken en het valt mij op dat ze regelmatig metingen uitvoeren terwijl ze inlopen.
Nu ook een vrouw die huilend in de auto zit omdat ze haar rijbewijs kwijt is.. Op een gegeven moment zegt die klootviool gassen Jos om weer bij te komen en tegelijkertijd wordt er ook een meting gestart ! Er wordt dus gemeten terwijl ze inlopen! Daarom kan de meting nooit juist zijn.

Zit ik nou niet op te letten of gebeurd vaker?

Als ze op dezelfde afstand weer afdrukken als die vrouw dan hebben ze:

Dezelfde afstand in dezelfde tijd afgelegt; zelfde gemiddelde snelheid dus.
En daar zijn de metingen op gebaseerd!
Dat klopt natuurlijk niet als ze alleen maar inlopen tijdens de meting, dan rijden ze gemiddeld dus harder.
Leuke truk waardoor je dus een advocaat moet nemen om het tegendeel (van de politiemeting) te bewijzen.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 17 aug 2009, 09:50

wjn schreef:
Dat klopt natuurlijk niet als ze alleen maar inlopen tijdens de meting, dan rijden ze gemiddeld dus harder.
Klopt altijd.

Zullen we het nog een keer uitkloppen

-Verdachte auto rijd voorbij punt A, tijdmeting start
-Politieauto rijd voorbij punt A, afstandmeting start
-Politieauto halt verdachte in, doet driedubbele handstand met salto remt, draait om, maakt pitstop, wisselt van bestuurder, trekt met piependebanden op, noodstop, etc etc etc
-Verdachte auto rijd voorbij punt B tijdmeting stopt
- Politie auto rijdt voorbij punt B afstand meting stopt.

Je snapt dat het derde itempje hier totaal niet ter zake doet. Zelfs de volgorde van de wel ter zake doende momenten maakt niet uit. Ook al haalt de politiewagen de auto in!

Jeroen Bosman

Bericht door Jeroen Bosman » 17 aug 2009, 10:04

Het zou ook 400m kunnen zijn, voor de bekende in Amsterdam, op de Lelylaan bij het station.

Wel grappig dat mensen zich druk maken of het al dan niet 150 meter na de snelheidsverlaging de meting wordt verricht.
Dat je bij gebruik je mobiel geroofd wordt is blijkbaar al normaal, zelfs zo normaal dat men er een bord voor ontwerpt.

wjn

Bericht door wjn » 17 aug 2009, 12:23

Geelhoed schreef:
wjn schreef:
Klopt altijd.

Zullen we het nog een keer uitkloppen

-Verdachte auto rijd voorbij punt A, tijdmeting start
-Politieauto rijd voorbij punt A, afstandmeting start
-Politieauto halt verdachte in, doet driedubbele handstand met salto remt, draait om, maakt pitstop, wisselt van bestuurder, trekt met piependebanden op, noodstop, etc etc etc
-Verdachte auto rijd voorbij punt B tijdmeting stopt
- Politie auto rijdt voorbij punt B afstand meting stopt.

Je snapt dat het derde itempje hier totaal niet ter zake doet. Zelfs de volgorde van de wel ter zake doende momenten maakt niet uit. Ook al haalt de politiewagen de auto in!
Geen speld tussen te krijgen, behalve als de meting bij A-X wordt gestart.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 17 aug 2009, 12:25

Dus van het inlopen ben je nu overtuigd?
Als men de meting fout start of stopt is het hek van de dam natuurlijk.

wjn

Bericht door wjn » 17 aug 2009, 13:05

Dat was ik al, maar als er gezegd wordt:
Ze starten de meting (teller begint te lopen) en dan gas erop, betekent dat dus starten op A-X.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 17 aug 2009, 13:31

Nee toch?
Hoe veel gas ze geven of hoe snel ze rijden heeft op de meting geen enkele invloed.

wjn

Bericht door wjn » 17 aug 2009, 16:03

Op sommige filmpjes op YouTube bv. kun je goed zien dat ze op verschillende manieren meten:

1. De tijd stopt en de afstand loopt nog even door, er wordt gemeten ze zoals je beschrijft en zoals het hoort.
2. De tijd en afstand stoppen tegelijkertijd, dan meten ze dus hun eigen gemiddelde snelheid.

In het 2e geval heb je dus een afwijking, afhankelijk van of ze inlopen of achterblijven.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 18 aug 2009, 08:00

Heb je daar een voorbeeld van?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 aug 2009, 09:37

Geelhoed schreef:Dus van het inlopen ben je nu overtuigd?
Als men de meting fout start of stopt is het hek van de dam natuurlijk.
Jij leest iets tussen de regels van Erik die ik niet zie..

Erik zegt letterlijk: "jos, gas er op! En tegelijkertijd starten ze een meting" Er wordt niet gezegd waar die meting wordt gestart. Op het moment dat de andere auto passeert? Of voor ze rijdt? Of terwijl zij in Leeuwarden rijden en de andere auto in Rotterdam? Snap je waar ik heen wil? We weten alleen dat de meting gestart is op het moment dat er "gas er op" is geroepen, we weten niet waar de "overtreder" zich op dat moment bevond.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 18 aug 2009, 09:43

Nee, ik zie niet waar je heen wilt.

Wat maakt dat "gas erop" nou uit?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 aug 2009, 09:44

Over lastig te verklaren metingen.. -> http://www.youtube.com/watch?v=_UzyeBa6 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Geelhoed, dat is volgens Erik het moment dat ze gaan meten. Er staat in zijn tekst echter niet waar tijdens de start van de meting de overtreder zich bevond, dus wij kunnen niet concluderen of dat een juiste meting is geweest is niet. Terwijl dat in bovenstaande posts toch geprobeerd wordt :)

Feit is hoe dan ook dat je met zon meting veel te veel afhankelijk bent van menselijk falen. En dan mogen ze nog wel een fijne correctie hebben ingebouwd, maar dat komt op mij over als giswerk. Veel auto's hebben tegenwoordig een systeem waarmee ze de afstand met de voorligger kunnen meten en de eigen snelheid hier op aanpassen. Waarom gebeurd dit niet met de opsporing van strafbare feiten??

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 18 aug 2009, 09:59

De eerste meting uit dat youtube filmpje lijkt inderdaad niet te kloppen. Ze startten de tijd en afstand tegelijk,ze stopten de metingen ook tegelijkertijd, dus met gelijkblijvende afstand is dat een goede meting.
Begrijp me goed: Hier is wel twijfel hoor!
Veel auto's hebben tegenwoordig een systeem waarmee ze de afstand met de voorligger kunnen meten en de eigen snelheid hier op aanpassen. Waarom gebeurd dit niet met de opsporing van strafbare feiten??
Omdat het niet nodig is. Maar je zou een extra meting kunnen toevoegen, als je mar zeker weet dat je de juiste auto hebt.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 aug 2009, 10:04

Geelhoed, in theorie heb je helemaal gelijk. Ik krijg alleen een naar gevoel van het feit dat je afhankelijk bent van de ogen van de betreffende agent, zeker omdat het hier in het donker is gemeten. Ik kan me niet voorstellen dat de ogen van een agent geijkt worden, dus hij kan wel degelijk er naast zitten. Als ik dan zie dat sommige mensen toevallig net ff 50 of 51 te hard rijden en daardoor hun rijbewijs verliezen met economische gevolgen van dien, vind ik dat erg crue.

Natuurlijk moet iemand die bewust te hard rijdt op de blaren zitten, heb ik ook gemoeten. Maar waarom in dit soort gevallen niet naar technische oplossingen (afstand bepalen dmv laser oid) wordt gekeken begrijp ik niet. Net zoals het bekeuren van een uitlaat die teveel lawaai maakt zonder dB meting. Zijn de oren van een agent dan wel geijkt ofzo? De eerste die dat bij mij probeert krijgt de volle laag. Als je het op het bureau wilt laten nameten of desnoods bij een garage vind ik allemaal prima, maar niet "op gehoor" gaan lopen bekeuren.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 18 aug 2009, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 18 aug 2009, 10:05

tja, 50 of 51. Dan krijg je het standaard verhaal dat je niet 1 of 2km/h te snel reed maar 51 of 50. :D
Laatst gewijzigd door Geelhoed op 18 aug 2009, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 18 aug 2009, 10:06

Shit, weer te laat ge-edit :P

wjn

Bericht door wjn » 18 aug 2009, 11:34

Geelhoed schreef:Heb je daar een voorbeeld van?
Voorbeeld is niet meer nodig geloof ik.

Het lastige daarvan is dat alleen een advocaat die filmpjes als bewijsmateriaal mag opvragen, dat mag je zelf niet (lijkt me ook logisch, anders zou iedereen het gaan doen en loopt het uit de hand).

Maar iig als je aangehouden wordt altijd zelf ff die film terugkijken, zodat je kunt zien of de meting goed of fout gestart/gestopt is. Kun je daarna eventueel gebruiken.

@Maus335i
Je vergeet de correctie die ze hanteren. De gekonstateerde snelheid - correctie is de overschrijding waaraan sancties worden verbonden.
Of de agent er 10 meter of 1 seconde naast zit, valt ruim binnen die correctie.

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 18 aug 2009, 21:45

Deze is ook wel ff leuk om te zien..

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 19 aug 2009, 07:54

Leuk? Je zit toch gewoon met plaatsvervangende schaamte te kijken of niet?

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 19 aug 2009, 13:38

Geelhoed schreef:Leuk? Je zit toch gewoon met plaatsvervangende schaamte te kijken of niet?
Nee

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 19 aug 2009, 13:45

Niet? Je gaat me toch niet vertellen dat je het met hem eens bent? :roll:

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 19 aug 2009, 13:54

Geelhoed schreef:Niet? Je gaat me toch niet vertellen dat je het met hem eens bent? :roll:
Niet helemaal, maar het meeste wel! :wink:

Plaats reactie