BMW E30 325i Racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 15 apr 2007, 21:11

Ik weet niet hoe handig je zelf bent Dennis, anders kan je eea bij mij van de week s'avonds doen, kan je donderdag toch nog testen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2007, 21:22

Ons ‘nieuwe’ 2e hands onderstel. maar in erg goede staat. Koni dempers en Intrax veren. Coilover op basis van 51mm poten en aangepast met versterkte stabilisatorstang bevestigingspunten (scheurt niet meer los van de poten). Evt. is ABS in de toekomst nog mogelijk.
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/4875 ... telqo2.jpg[/img]

Camber dankzij M3 topmounts. 3,5 graden negatief:
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/7882 ... berdh4.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2007, 21:22

De aangepaste bevestigingspunten:
[img:640:480]http://img169.imageshack.us/img169/3465 ... ingmk5.jpg[/img]

[img:640:480]http://img107.imageshack.us/img107/2305 ... abifi4.jpg[/img]

Koni instelbare Achterdempers:
[img:640:480]http://img440.imageshack.us/img440/6893 ... ersra1.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2007, 21:23

Zachte voorveren
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/3388 ... chtyu2.jpg[/img]

Zachte achterveren
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/2742 ... chtun8.jpg[/img]

Zachte achterveren hier met bevestigingsbussen. Je ziet ze eigenlijk op de kop. Want aan de onderkant komen soortgelijke bussen op bestaande bevestiging draagarmen gelast, maar dan met schroefdraad en dus in hoogte verstelbaar:
[img:640:480]http://img114.imageshack.us/img114/315/ ... chthz0.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2007, 21:24


Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2007, 21:26

Zo, in delen werkte het wel. :)

@Elmar: Heel genereus aanbod van je! :D Ik heb alleen alledrie de komende avonden afspraken. :cry: anders had ik er zeker gebruik van gemaakt. Top!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 15 apr 2007, 21:31

De gelaccu zit er al een tijdje in (zoals je kunt zien aan roest*), maar alle kleine beetjes legale gewichtsbesparing helpen, dus een aanrader voor iedere racer:
[img:640:480]http://img124.imageshack.us/img124/8143 ... ccuww5.jpg[/img]

*Al dit soort onderdelen ben ik aan het behandelen met Carpotech RX5 en RX10. Dan komt de roest nooit meer terug. Stralen/Poedercoaten had ook gekund, maar zelf doen is wel leuk.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 23 sep 2007, 01:59, 1 keer totaal gewijzigd.

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 16 apr 2007, 08:11

Dennis

Weet jij zeker dat de M3 topmounts toegestaan zijn in de E30 klasse ???

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 16 apr 2007, 09:14

Ja is vrije keuze. Dit is goedkoper dan camberplates.
Deze set is al diverse malen gebruikt in de E30 cup.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 apr 2007, 11:37

Mooi setje. 200 N/mm voor en 180 N/mm achter is serieus hard, weet niet of je nog een kenteken hebt maar die kan je dan wel weggooien :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 16 apr 2007, 12:23

Haha, ja de vorige eigenaar zei ook dat hij dat nog helemaal niet tof vond als beginner, liever die zachte setup. Arnoud en ik rijden doorgaans ook liever met iets zachtere setup, dus daar beginnen we mee.

@Elmar: je hebt zo een pb. :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 apr 2007, 12:28

140 voor en 100 achter is anders ook al niet mis nee. Daar zou ik eerlijk gezegd ook niet mee over de weg willen. (ik had 140 / 60 op een coilover op de E30, vond ik echt een drama op de weg maar reed wel goed op semi's)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 16 apr 2007, 13:08

Gaat om de rondetijden op de circuits, openbare weg kan me gestolen worden. :lol:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 16 apr 2007, 14:13

Mooie spullen, je kunt wel zien dat je na Spa vorig jaar een "koelingtik" hebt overgehouden. Beetje overkill lijkt me maar als het budget er is dan kan het. normalerwijs zou een, in goede staat verkerende standaard radiateur (en schoon motorblok) ook boven 35gr voldoende koeling moeten geven. Misschien kun je nu gaan experimenteren om de luchtinlaat weer te verkleinen waardoor je minder luchtweerstand en lift zou kunnen creëren en weer een kleine voorsprong op je concurrentie kan nemen :)

Serieus spul de vering/demping
Creatieve camber-oplossing die M3 topmounts
Heb je enig idee wat je wheelrate is met deze veren ?
Voo mijn ex Escort MK1RS2000 met 900 kg rijklaar gewicht had ik voor asfaltrally een wheelrate voor van 36 N/mm = veer 63 N/mm en achter bladveren met 21 N/mm. Old scool dus als ik dat vergelijk met de huidige stijfheden.

Succes met de opbouw

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 17 apr 2007, 10:47

Ja liever teveel koeling dan te weinig :)
Fan kun je uitzetten en de grill is in paar tellen om te bouwen tot dichte versie. Onder de 30 graden kan ik denk ik prima af met de dichtere versie. We zien wel. :)

Heb bij Diho M3 exentrische powerflex rubbers besteld voor de voorste draagarmen.

En hoop dat spruitstuk op tijd binnen is morgen zodat ik die kan monteren bij Elmar, anders rijd ik donderdag simpelweg niet (wel klein beetje met 535). Zal nog wel met oude onderstel zijn. Bij Bas Roos moet ik nog de verstelbare bussen voor de achterveertjes ophalen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 18 apr 2007, 10:10

Ben de 535 op orde aan het laten maken voor morgenavond. 325 wordt t niet helaas.

Vraagje aan de kenners: ik kan nu een 3.91 25% platensper kopen. Wat wordt daarmee mijn topsnelheid?


Misschien handig om een overzichtje te maken met de verschillende overbrengingen. Ik heb ooit eens een excel bestandje gezien met alle bakverhoudingen + rekenmodelletje om de snelheden per versnelling en diffverhouding uit te rekenen. Heeft iemand toevallig nog zoiets? Dan mag die dat mailen! :)

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 18 apr 2007, 10:22

Dennis,

Ik kan je vraag beantwoorden.

Ik heb afgelopen zondag met de E30 met mijn sper met 3,91 overbrenging zo´n 230/235 km/u op de teller van en naar Papenburg.

Ik heb wel een BOL tuning chip waarmee ik iets verder in het rode gebied loop.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 apr 2007, 10:28

Invullen en klaar is kees, alleen even omrekenen naar km/u (1 MPH = 1.609 km/u) Als ik met 6000 RPM reken, 205/50-15 bandjes dan kom ik op 210 km/u.

http://www.turnzero.com/technical_resou ... calculator

Evt heb ik ook wel een sheetje voor je waarbij je je maat en bakverhoudingen invult.

@Dieseltourist: Wheelrate / springrate verhouding voor een E30 zijn voor 0,926 en achter 0,37 (zonder coilover, dan word het iets van 0,88 volgens mij). Dat is wat ik voor een E30 M3 heb, maar volgens mij zit een gewone E30 daar niet ver naast ivm bijna gelijke ophanging.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 18 apr 2007, 10:38

Kijk! Daar kan ik wat mee.

210 lijkt mij een mooie waarde. Denk dat ik de 3.91 gewoon maar moet gaan proberen.

Nu moet ik alleen nog even een overzichtje hebben van mijn bakverhoudingen. op www.e30.de zie ik die niet zo snel. Maar kan me herinneren die ook eens gezien te hebben (staan wellicht in instructie boekje, die ik niet heb...).

tnx!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 18 apr 2007, 10:39

Mathieu: hoeveel toeren draait dat ding van jou maximaal dan?
Standaard is iets van 6200 geloof ik?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 apr 2007, 10:47

1 = 3.83
2 = 2.20
3 = 1.40
4 = 1.00
5 = 0.81

Heb ik van deze: http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=8

De USA E30 M3 bak is dezelfde als in de E30 325i.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 18 apr 2007, 10:50

Ja dat klopt idd. Tnx again :)

Dat rekenmodelletje blijft gaaf. Heb er vroeger weleens mee lopen spelen. Geeft me een heel duidelijk overzicht van hoe de auto straks op het circuit het beste tot zijn recht kan komen.

Ik ga die 3.91 proberen, we zien wel.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 18 apr 2007, 11:02

Dennis,

500 toeren meer!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 18 apr 2007, 11:16

Luuk had ook een chip in zijn E30 325, die ging tot bijna 7000 toeren geloof ik. Maar auto's van ons gingen exact even hard bij alle snelheden (hij 'gechipte' type II, ik type I met hoogcompressieblok). Waren mijn allerleukste rondjes op Zandvoort tot nu toe. Heerlijk als 2 auto's aan elkaar zijn gewaagd.

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 19 apr 2007, 01:47

Als je motor daadwerkelijk nog 170 pk eruitperst bij 5800 tpm dan zou je met de E30 een topsnelheid moeten kunnen behalen van 225 - 230 kmu. Met de 3.91 hoort daar een toerental van 6500 tpm bij. Zonder chiptuning zal dit toerental niet gehaald worden. Bij 6200 tpm zal het vermogen ruim over zijn piek heen zijn en wordt er misschien nog ca 155 pk geleverd en dan zal een kleine 220 haalbaar zijn.
Op Zandvoort denk ik dat je, zoals in het andere draadje al neergepend, met een 3.91 "te lang" staat. Voor maximum acceleratie is een 4.27 zelfs nog te lang mijns inziens.

Gezien Zandvoort redelijk vlak is zijn de 200Nmm-voorveren denk ik een goede keuze(frequentie ca 2,5 cps) , weinig roll daardoor. Misschien is met deze veren en nog een stabi het statische negatieve camber een tikje teveel maar dat is met wat eenvoudig meetwerk wel te bepalen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], erwin20vt, jessedehaan, L5S1 en 13 gasten