BMW E30 325i Racer
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ons ‘nieuwe’ 2e hands onderstel. maar in erg goede staat. Koni dempers en Intrax veren. Coilover op basis van 51mm poten en aangepast met versterkte stabilisatorstang bevestigingspunten (scheurt niet meer los van de poten). Evt. is ABS in de toekomst nog mogelijk.
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/4875 ... telqo2.jpg[/img]
Camber dankzij M3 topmounts. 3,5 graden negatief:
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/7882 ... berdh4.jpg[/img]
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/4875 ... telqo2.jpg[/img]
Camber dankzij M3 topmounts. 3,5 graden negatief:
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/7882 ... berdh4.jpg[/img]
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
De aangepaste bevestigingspunten:
[img:640:480]http://img169.imageshack.us/img169/3465 ... ingmk5.jpg[/img]
[img:640:480]http://img107.imageshack.us/img107/2305 ... abifi4.jpg[/img]
Koni instelbare Achterdempers:
[img:640:480]http://img440.imageshack.us/img440/6893 ... ersra1.jpg[/img]
[img:640:480]http://img169.imageshack.us/img169/3465 ... ingmk5.jpg[/img]
[img:640:480]http://img107.imageshack.us/img107/2305 ... abifi4.jpg[/img]
Koni instelbare Achterdempers:
[img:640:480]http://img440.imageshack.us/img440/6893 ... ersra1.jpg[/img]
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Zachte voorveren
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/3388 ... chtyu2.jpg[/img]
Zachte achterveren
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/2742 ... chtun8.jpg[/img]
Zachte achterveren hier met bevestigingsbussen. Je ziet ze eigenlijk op de kop. Want aan de onderkant komen soortgelijke bussen op bestaande bevestiging draagarmen gelast, maar dan met schroefdraad en dus in hoogte verstelbaar:
[img:640:480]http://img114.imageshack.us/img114/315/ ... chthz0.jpg[/img]
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/3388 ... chtyu2.jpg[/img]
Zachte achterveren
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/2742 ... chtun8.jpg[/img]
Zachte achterveren hier met bevestigingsbussen. Je ziet ze eigenlijk op de kop. Want aan de onderkant komen soortgelijke bussen op bestaande bevestiging draagarmen gelast, maar dan met schroefdraad en dus in hoogte verstelbaar:
[img:640:480]http://img114.imageshack.us/img114/315/ ... chthz0.jpg[/img]
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Set harde Intrax:
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/9489 ... setub6.jpg[/img]
Harde voorveren:
[img:640:480]http://img169.imageshack.us/img169/4611 ... renbt5.jpg[/img]
[img:640:480]http://img440.imageshack.us/img440/5787 ... ardqn9.jpg[/img]
Harde achterveren:
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/6931 ... ardmq7.jpg[/img]
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/9489 ... setub6.jpg[/img]
Harde voorveren:
[img:640:480]http://img169.imageshack.us/img169/4611 ... renbt5.jpg[/img]
[img:640:480]http://img440.imageshack.us/img440/5787 ... ardqn9.jpg[/img]
Harde achterveren:
[img:640:480]http://img483.imageshack.us/img483/6931 ... ardmq7.jpg[/img]
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
De gelaccu zit er al een tijdje in (zoals je kunt zien aan roest*), maar alle kleine beetjes legale gewichtsbesparing helpen, dus een aanrader voor iedere racer:
[img:640:480]http://img124.imageshack.us/img124/8143 ... ccuww5.jpg[/img]
*Al dit soort onderdelen ben ik aan het behandelen met Carpotech RX5 en RX10. Dan komt de roest nooit meer terug. Stralen/Poedercoaten had ook gekund, maar zelf doen is wel leuk.
[img:640:480]http://img124.imageshack.us/img124/8143 ... ccuww5.jpg[/img]
*Al dit soort onderdelen ben ik aan het behandelen met Carpotech RX5 en RX10. Dan komt de roest nooit meer terug. Stralen/Poedercoaten had ook gekund, maar zelf doen is wel leuk.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 23 sep 2007, 01:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Mooie spullen, je kunt wel zien dat je na Spa vorig jaar een "koelingtik" hebt overgehouden. Beetje overkill lijkt me maar als het budget er is dan kan het. normalerwijs zou een, in goede staat verkerende standaard radiateur (en schoon motorblok) ook boven 35gr voldoende koeling moeten geven. Misschien kun je nu gaan experimenteren om de luchtinlaat weer te verkleinen waardoor je minder luchtweerstand en lift zou kunnen creëren en weer een kleine voorsprong op je concurrentie kan nemen
Serieus spul de vering/demping
Creatieve camber-oplossing die M3 topmounts
Heb je enig idee wat je wheelrate is met deze veren ?
Voo mijn ex Escort MK1RS2000 met 900 kg rijklaar gewicht had ik voor asfaltrally een wheelrate voor van 36 N/mm = veer 63 N/mm en achter bladveren met 21 N/mm. Old scool dus als ik dat vergelijk met de huidige stijfheden.
Succes met de opbouw

Serieus spul de vering/demping
Creatieve camber-oplossing die M3 topmounts
Heb je enig idee wat je wheelrate is met deze veren ?
Voo mijn ex Escort MK1RS2000 met 900 kg rijklaar gewicht had ik voor asfaltrally een wheelrate voor van 36 N/mm = veer 63 N/mm en achter bladveren met 21 N/mm. Old scool dus als ik dat vergelijk met de huidige stijfheden.
Succes met de opbouw
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ja liever teveel koeling dan te weinig
Fan kun je uitzetten en de grill is in paar tellen om te bouwen tot dichte versie. Onder de 30 graden kan ik denk ik prima af met de dichtere versie. We zien wel.
Heb bij Diho M3 exentrische powerflex rubbers besteld voor de voorste draagarmen.
En hoop dat spruitstuk op tijd binnen is morgen zodat ik die kan monteren bij Elmar, anders rijd ik donderdag simpelweg niet (wel klein beetje met 535). Zal nog wel met oude onderstel zijn. Bij Bas Roos moet ik nog de verstelbare bussen voor de achterveertjes ophalen.

Fan kun je uitzetten en de grill is in paar tellen om te bouwen tot dichte versie. Onder de 30 graden kan ik denk ik prima af met de dichtere versie. We zien wel.

Heb bij Diho M3 exentrische powerflex rubbers besteld voor de voorste draagarmen.
En hoop dat spruitstuk op tijd binnen is morgen zodat ik die kan monteren bij Elmar, anders rijd ik donderdag simpelweg niet (wel klein beetje met 535). Zal nog wel met oude onderstel zijn. Bij Bas Roos moet ik nog de verstelbare bussen voor de achterveertjes ophalen.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ben de 535 op orde aan het laten maken voor morgenavond. 325 wordt t niet helaas.
Vraagje aan de kenners: ik kan nu een 3.91 25% platensper kopen. Wat wordt daarmee mijn topsnelheid?
Misschien handig om een overzichtje te maken met de verschillende overbrengingen. Ik heb ooit eens een excel bestandje gezien met alle bakverhoudingen + rekenmodelletje om de snelheden per versnelling en diffverhouding uit te rekenen. Heeft iemand toevallig nog zoiets? Dan mag die dat mailen!
Vraagje aan de kenners: ik kan nu een 3.91 25% platensper kopen. Wat wordt daarmee mijn topsnelheid?
Misschien handig om een overzichtje te maken met de verschillende overbrengingen. Ik heb ooit eens een excel bestandje gezien met alle bakverhoudingen + rekenmodelletje om de snelheden per versnelling en diffverhouding uit te rekenen. Heeft iemand toevallig nog zoiets? Dan mag die dat mailen!

- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Invullen en klaar is kees, alleen even omrekenen naar km/u (1 MPH = 1.609 km/u) Als ik met 6000 RPM reken, 205/50-15 bandjes dan kom ik op 210 km/u.
http://www.turnzero.com/technical_resou ... calculator
Evt heb ik ook wel een sheetje voor je waarbij je je maat en bakverhoudingen invult.
@Dieseltourist: Wheelrate / springrate verhouding voor een E30 zijn voor 0,926 en achter 0,37 (zonder coilover, dan word het iets van 0,88 volgens mij). Dat is wat ik voor een E30 M3 heb, maar volgens mij zit een gewone E30 daar niet ver naast ivm bijna gelijke ophanging.
http://www.turnzero.com/technical_resou ... calculator
Evt heb ik ook wel een sheetje voor je waarbij je je maat en bakverhoudingen invult.
@Dieseltourist: Wheelrate / springrate verhouding voor een E30 zijn voor 0,926 en achter 0,37 (zonder coilover, dan word het iets van 0,88 volgens mij). Dat is wat ik voor een E30 M3 heb, maar volgens mij zit een gewone E30 daar niet ver naast ivm bijna gelijke ophanging.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Kijk! Daar kan ik wat mee.
210 lijkt mij een mooie waarde. Denk dat ik de 3.91 gewoon maar moet gaan proberen.
Nu moet ik alleen nog even een overzichtje hebben van mijn bakverhoudingen. op www.e30.de zie ik die niet zo snel. Maar kan me herinneren die ook eens gezien te hebben (staan wellicht in instructie boekje, die ik niet heb...).
tnx!
210 lijkt mij een mooie waarde. Denk dat ik de 3.91 gewoon maar moet gaan proberen.
Nu moet ik alleen nog even een overzichtje hebben van mijn bakverhoudingen. op www.e30.de zie ik die niet zo snel. Maar kan me herinneren die ook eens gezien te hebben (staan wellicht in instructie boekje, die ik niet heb...).
tnx!
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
1 = 3.83
2 = 2.20
3 = 1.40
4 = 1.00
5 = 0.81
Heb ik van deze: http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=8
De USA E30 M3 bak is dezelfde als in de E30 325i.
2 = 2.20
3 = 1.40
4 = 1.00
5 = 0.81
Heb ik van deze: http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=8
De USA E30 M3 bak is dezelfde als in de E30 325i.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Luuk had ook een chip in zijn E30 325, die ging tot bijna 7000 toeren geloof ik. Maar auto's van ons gingen exact even hard bij alle snelheden (hij 'gechipte' type II, ik type I met hoogcompressieblok). Waren mijn allerleukste rondjes op Zandvoort tot nu toe. Heerlijk als 2 auto's aan elkaar zijn gewaagd.
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Als je motor daadwerkelijk nog 170 pk eruitperst bij 5800 tpm dan zou je met de E30 een topsnelheid moeten kunnen behalen van 225 - 230 kmu. Met de 3.91 hoort daar een toerental van 6500 tpm bij. Zonder chiptuning zal dit toerental niet gehaald worden. Bij 6200 tpm zal het vermogen ruim over zijn piek heen zijn en wordt er misschien nog ca 155 pk geleverd en dan zal een kleine 220 haalbaar zijn.
Op Zandvoort denk ik dat je, zoals in het andere draadje al neergepend, met een 3.91 "te lang" staat. Voor maximum acceleratie is een 4.27 zelfs nog te lang mijns inziens.
Gezien Zandvoort redelijk vlak is zijn de 200Nmm-voorveren denk ik een goede keuze(frequentie ca 2,5 cps) , weinig roll daardoor. Misschien is met deze veren en nog een stabi het statische negatieve camber een tikje teveel maar dat is met wat eenvoudig meetwerk wel te bepalen
Op Zandvoort denk ik dat je, zoals in het andere draadje al neergepend, met een 3.91 "te lang" staat. Voor maximum acceleratie is een 4.27 zelfs nog te lang mijns inziens.
Gezien Zandvoort redelijk vlak is zijn de 200Nmm-voorveren denk ik een goede keuze(frequentie ca 2,5 cps) , weinig roll daardoor. Misschien is met deze veren en nog een stabi het statische negatieve camber een tikje teveel maar dat is met wat eenvoudig meetwerk wel te bepalen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], erwin20vt, jessedehaan, L5S1 en 13 gasten