Porsche ingeruild

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Paul

Re: Porsche ingeruild

Bericht door Paul » 22 mei 2009, 17:46

Netjes!!!!!!!!

aandrijfverliezen staan voor een RWD op ongev 18%

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 22 mei 2009, 19:22

Rollenbank berekend ook die aandrijf verliezen, dus geeft zowel motor als wiel pk`s en koppel aan

David R.

Bericht door David R. » 25 mei 2009, 08:52

Zoals ik al had verwacht vielen de testresultaten tegen. Auto zat omgerekend op 575 nm en 400 pk op het blok (352 pk op de achterwielen). Er is dus 105 nm en 80 pk verdwenen. Volgens mij heeft het weer met het inlaatspruitstuk te maken. Auto stond weer erg te vlammen en krijgt dus gewoon te veel benzine. Wordt het zo zachtjes aan zat en ben aan het kijken of ik het blok niet kan inruilen op een gewoon GT3 blok of een cup blok. Deze blokken zijn wel iets minder sterk maar zijn in mijn optiek veel eenvoudiger (geen turbo's ,intercoolers etc) en passen dus beter bij wat ik met de auto doe (trackday en vervolgens in de hoek zetten tot de volgende trackday). Auto moet dan wel omgebouwd worden van lucht naar watergekoeld maar goed dat moet te doen zijn. Wordt vervolgd.

David R.

Re: Porsche blok + bak ingeruild

Bericht door David R. » 10 jul 2009, 09:10

Ondanks dat de motor het goed heeft gedaan afgelopen dinsdag op Spa toch besloten het blok en de bak te ruilen voor voor een 996 GT3 motor en cupbak. Auto moet dus weer terug gebouwd worden naar watergekoeld. Gelukkig had Ham Car nog veel spullen liggen waardoor de kosten beperkt blijven. GT3 blok had pas 1300 km gelopen en bak was compleet gereviseerd een aangepast. Op Spa met iemand staan praten die ook met een turboblok had gereden maar ook was overgestapt op een GT3 blok. Ook hij was de storingen zat en vond tevens dat het GT3 blok veel beter te rijden was. Indien de toeren niet tot het uiterste worden gebruikt moet het ook mogelijk zijn met dit blok ca 80 uur te rijden voor revisie. Tevens is het mogelijk een standaard uitlaat te monteren waardoor het weer mogelijk moet worden om ook op Zolder en Assen te rijden zonder na 2 rondjes weggestuurd te worden. Ham Car ging nog bekijken of de uitlaatnokkenassen moesten worden aangepast zodat je een cupmotor krijgt. Afhankelijk van de extra pk's en betrouwbaarheid, en de kosten hiervan nemen we hierover een besluit.

Michel P

Bericht door Michel P » 10 jul 2009, 09:50

Denk dat dit een zeer verstandige switch is, als iets je plezier bederft is het wel technische problemen.

Succes met de ombouw.

Michel

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 10 jul 2009, 09:54

Ben het helemaal met Michel eens.
Ik kan me voorstellen dat je er helemaal gek van wordt van steeds het geouwehoer van een auto die steeds kuren vertoond.
Dadelijk gewoon weer probleemloos rijden zonder bang te zijn dat er weer wat kapot gaat lijk me een verademing.
Succes met de Engine swap.

Grtz,Hanz06 :wink:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 10 jul 2009, 10:02

Hanz,

Is het voor David niet verstandiger de Porsche in het geheel in te ruilen voor zoiets als getoond in de link?
http://www.racecarsdirect.com/listing/2 ... LMGT2.html
Gaan ook niet kapot 8)

Tim R

Bericht door Tim R » 10 jul 2009, 12:34

Deze ´vette stond anders niet ver vooraan in zijn klasse! :banaan:

Afbeelding

Degelijke optie, dat wel, maar doe mij de Porsche maar!

David R.

Bericht door David R. » 05 aug 2009, 12:11

Ombouw is intussen in volle gang. Ze liepen toch nog wel tegen een paar probleempjes aan. Omdat zij toen een luchtgekoelde motor hebben ingebouw konden ze een extra grote fia tank inbouwen aangezien ze geen last meer hadden van waterleidingen. Nu hij weer watergekoeld wordt moet de tank dus weer worden aangepast.
Op de plaats waar het expansievat moet komen is de kooi doorgetrokken dus daar past het niet meer (ook weer vanwege de luchtgekoelde motor). Hier moet bekeken worden als het blok er daawerkelijk inzit hoeveel ruimte er over blijft.
Dan het blok zelf. Het gasklephuis wordt nu elektronisch aangestuurd dit moet worden omgebouwd naar een gasklephuis dat weer gewoon met de kabel wordt aangestuurd. Variabele nokkenassen worden vervangen door cup nokkenassen.
Ze denken nog een week of 2 tot 3 nodig te hebben.

David

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 aug 2009, 12:25

Poeh, beste klus dus nog :hmmm:

Emiel

Bericht door Emiel » 05 aug 2009, 12:55

Hele verstandige keuze in deze. Als iets niet werkt moet je keuzes maken en zorgen dat je plezier niet bedorven word.

Het moet wel goed werkend te krijgen zijn geweest maarja hoever wil je dan nog gaan, zie het bij adres waar ik veel kom zakelijk en prive, die bouwt V8 motoren en(tot ruim boven de 1000pk indien nodig) daar zitten toch soms wel wat rare dingen tussen die andere tuners hebben gemaakt wat eruit gehaald moet worden.

Hopelijk kun je over 3 a 4 weken de auto "goed gebruiken" zonder problemen!

Keep us posted, erg benieuwd.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 10 aug 2009, 13:15

lijkt me erg balen dat je zo'n mooie racer hebt en er is steeds wat mee.......je hebt blijkbaar veel gedult....ik was er allang klaar meegeweest...hopelijk is ie straks helemaal top!!!

David R.

Bericht door David R. » 18 aug 2009, 14:57

Zaterdag weer even geweest en hij vordert gestaag. Nokkenassen van de motor zijn vervangen door cupnokkenassen, koelers en leidingen zitten erin.
Afbeelding
Uitlaatsysteem is besteld bij europipe. De 2 originele dempers aan de zijkant had hij nog liggen maar de 2 katalysatoren die in het midden zitten niet. Men maakt nu in de maatvoering van de katalysatoren 2 gewone dempers zodat ik nu maximaal gedempt ben, en hopelijk gewoon op Assen en Zolder kan rijden. Voor Spa maken we dan nog een andere uitlaat (open) waarbij even gekeken moet worden of dat met dezelde mapping gaat. Motor wordt deze week gemapped en men verwacht op ca 420 pk uit te komen. Dat is natuurlijk wel iets minder als het turboblok maar ik verwacht dat dit gewoon veel fijner (en hopelijk minder storingen) rijdt. De schokbrekers zijn opgestuurd naar Bilstein voor rebuild. Rechtsachter was er echter zo slecht aan toe dat ze daar niets meer mee konden. Men adviseerde bij Bilstein na uitleg over de auto en wat ik er mee doe om cupschokbrekers te nemen ipv deze te reviseren. Cupschokbrekers zijn niet instelbaar maar om eerlijk te zijn deed ik daar toch nooit iets mee. Volgens Bilstein rijdt 90% van de Porschecup op deze schokbrekers en zolang je niet op de ring komt zijn ze perfect. Prijs was ook wel prettig in vergelijking met wat eronder zat dus dat maar gedaan. Komend weekend was de 24 uur van Zolder dus had hij even geen tijd maar hij hem hoopte volgende week klaar te krijgen zodat ik over 2 wkn op Zolder mooi even kan testen.

David R.

Bericht door David R. » 27 aug 2009, 16:01

Motor is gemapped en geeft nu met dit uitlaatsysteem (max demping) ca 420 pk en 410 nm. Met open uitlaatsysteem zou dit dus iets meer kunnen zijn.
Nu is mij wel eens verteld dat 420 pk atmosferisch gelijk staat aan 480 pk geblazen. Het verlies in vermogen zit hem dan voornamelijk in koppel want de turbomotor gaf (als alles goed functioneerde) ca 600 nm koppel. Tevens maar eens even afwachten wat het verschil in bakverhoudingen is. Met de biturbo was het een GT2 bak en nu dus een cupbak. Ik verwacht dat daar ook nog wel wat verschil in te merken is.
Schokbrekers zijn vervangen dus ook dat is volgende week mooi te testen.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 27 aug 2009, 16:03

Mooi nieuws, op naar de probleemloze km's !!

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 27 aug 2009, 16:07

Ik denk dat je met de cup-motor een leukere auto hebt om te sturen David. Je kunt nu op zoek gaan naar de grenzen van de wagen zonder je zorgen te maken over die turbodruk. Lekker atmo rondknallen. Klinkt ook nog eens veel lekkerder ;)

David R.

Bericht door David R. » 27 aug 2009, 16:17

Dat hoop ik ook. Jaak Janssen (ham car) was er dus de laatste keer bij op Spa en vond de auto toch ook wel wat lastig te berijden en hij heeft al 35 jaar ervaring met dit soort auto's. Uiteraard had dit ook te maken met de verrotte schokbrekers maar toch ook met de manier waarop de motor zijn vermogen afgaf. Het vermogen was wat lastig te doseren zeg maar.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 27 aug 2009, 17:10

Gaaf. Eindelijk weer lekker zonder zorgen knallen. Hopen dat je nu gehele dag op Zolder kunt rijden. Vorige keer was jammer.

Aad

Bericht door Aad » 27 aug 2009, 17:20

En ik maar denken dat het een halve dag is :angel:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 27 aug 2009, 17:22

Dan heeft Peter je genaaid! :nana:

:oops: :oops:

GTRene

Bericht door GTRene » 27 aug 2009, 20:30

goed bezig kerel, trouwens heb je al gelezen dat de nieuwste RS motor 450pk NA heeft? :shocking:

trouwens met NA heb je ook minder last op warme dagen waar je een Porsche vaak lekker kan rijden (op droog) goede keuze NA oke dan, misschien een SC erop :mrgreen: :wink:

David R.

Bericht door David R. » 31 aug 2009, 16:50

Afgelopen zaterdag het blok erin gehangen. Ik denk wel 20 keer moeten passen voor hij eindelijk goed zat. Motorsteun en baksteun zijn anders dus moesten aangepast worden. Waterleidingen zitten perfect ondanks dat de kooi wat in de weg zit. Ze hebben vandaag alles afgelast en alle leidingen goed vastgezet. Tevens zijn ze bezig om alle stacksensoren te plaatsen. Zaterdag de motor nog even horen lopen op de motorenbank en met deze uitlaten heb ik goede hoop onder de geluidlimiet te blijven op Zolder en Assen zodat we wat vaker kunnen gaan rijden. Radiators voor moeten nogmaals verplaatst worden want die lopen tegen de voorwielen. Morgen de auto weer opbouwen en als alles goed gaat woensdag testen waar we waarschijnlijk ook nog wel het een en ander tegenkomen.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 31 aug 2009, 17:31

Ben heel benieuwd David! We gaan hem woensdag zien en vooral horen ;)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 31 aug 2009, 17:34

Nou, ik denk dat er een andere auto is die meer herrie maakt.......... :whistle:

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 01 sep 2009, 19:26

Is de auto met de nieuwe setup nu ook lichter geworden, of heft de waterkoeling het gewichtsvoordeel van de NA-motor tov de geblazen motor op?

Plaats reactie