Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 jul 2008, 12:02

Kun je geld mee verdienen joh :lol:

Roman

Bericht door Roman » 02 jul 2008, 12:08

Arthur schreef:Kun je geld mee verdienen joh :lol:
Je zou er een comedy script zelfs uit kunnen halen :lol:

Maar toch, de helft van de makelaars die er waren zijn het afgelopen jaar koppie onder gegaan. De bouw sector is ook sterk aan het inkrimpen.

En allemaal vanwege corruptie, en algemene domheid van de mensen met de touwtjes in handen.

(over corruptie, 5de keer in 3 jaar dat in de regio Marbella het hele gemeentebestuur inclusief burgemeester is gearresteerd voor corruptie, fraude etc. Praten hier over heel veel miljoenen euros)

GTRene

Bericht door GTRene » 02 jul 2008, 12:46

Is ook allemaal best begrijpelijk...

tis net als het piramidespel, je weet wel de mensen die onder je zitten betalen degene die erboven zit, dat gaat net zolang goed tot je niet genoeg betalende mensen meer onder jou hebt zitten die kunnen betalen...

en juist die grote voet van die piramide heeft niet zoveel meer omdat alles zo duur is geworden door de graaiers die boven aan staan...dat geld moet ergens vandaan komen en die graaiers doen niet veel...dus moet van onder hen komen...dus op den duur stort dat gedeeltelijk in tot het weer wat hersteld is en dan gaan ze weer gewoon door...gelukkig zien steeds meer mensen dat en stellen ze waar ze "kunnen" maximum standaards in, dat zie je terug komen op allerlij vlakken, helaas krijgen we nog een aantal jaren last van dat juk op de schouders, en vooral een bepaalde groep mensen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 02 jul 2008, 12:56

Recessie? Het kabinet heeft net een meevaller van 150 miljoen :D die afkomstig is van de accijns verhoging op diesel per 1-7 natuurlijk..

GTRene

Bericht door GTRene » 02 jul 2008, 13:03

Niels schreef:Recessie? Het kabinet heeft net een meevaller van 150 miljoen :D die afkomstig is van de accijns verhoging op diesel per 1-7 natuurlijk..
ja lol :lol: maar heb je gehoord waar ze het aan willen verdelen? :roll: sommige dingen dan denk je van, ze zijn doof en geven geld ook net zo makkelijk weer weg aan zaken die helemaal niet belangrijk zijn! ja voor hen die al geld zat hebben, maar voor de gewone burger? ja daar is ook wel een klein voorstel van, maar die andere voorstellen dan denk je van :?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jul 2008, 17:00

Vandaag wat nare berichten:
Autoverkoop tussen de 30 - 40% gedaald bij de Amerikaanse merken in de US.
Starbucks sluit 600 vestigingen, 12.000 mensen op straat. Mensen kunnen in de US al niet eens meer een kopje koffie buiten de deur kopen. Dat is triest. In de EU komen er wel weer vestigingen bij, maar ik vraag me af of de EU daarop zit te wachten.... en of dat het juiste moment is?

In NL: 2 op de 3 thuiszorg instellingen gaan dit jaar failliet.
http://www.nu.nl/news/1638615/30/%27Mee ... en%27.html
tering, hoeveel mensen werken daar wel niet? Mijn vriendin werkt bij zo'n instelling naast haar baan in 't onderwijs. En dat loopt inderdaad niet lekker. Management en administratie is echt ruk geregeld.

Een grote aannemer van een ex-klant van ons: failliet (waren overigens prutsers waar wij liever niet mee werkten..., maar toch).

Huizenkopers wachten af:
http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/nieu ... edaald.xml

Her en der zijn nog grote groepen werknemers aan het zeiken over werkdruk en loonsverhogingen, terwijl ze, als ze iets verder konden kijken dan hun neus lang is, binnen een paar jaar en masse ontslagen worden. Doorwerken, luie flikkers! :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jul 2008, 17:03

Autoverkoop VS naar laagste punt in tien jaar
02-07-2008 | Gepubliceerd 14:53
De Amerikaanse autoverkopen stevenen op een ongekend dieptepunt af. In de afgelopen maand werden maar liefst 18 procent minder nieuwe wagentjes verkocht.

De Amerikaanse automerken kampen met een enorme terugloop. Ford verkocht in juni maar liefst 28 procent minder. Chrysler zag zelfs een min van 36 procent.
General Motors deed het ondanks een niet geringe terugval van 18 procent nog relatief goed. Dit was mede te danken aan de mogelijkheid om tegen een rente van 0 procent een autolening af te sluiten. Dankzij deze actie bleef GM de Amerikaanse marktleider. Het bedrijf bleef Toyota (-21 procent) voor.
Volgens analisten zijn de verkoopcijfers in tien jaar tijd nog nooit zo laag geweest. Over heel 2008 worden naar verwachtingen minder dan 15 miljoen auto's verkocht. Het afgelopen decennium werden gemiddeld meer dan 16 miljoen auto's per jaar verkocht.
Redenen zijn uiteraard de kwakkelende economie en de omhoog schietende benzineprijzen.
Daardoor is veel minder vraag naar pick-up trucks en SUV's, maar veel meer naar energiezuinige auto's. Veel fabrieken draaien op hun top om in de vraag naar de laatste groep te voorzien. Maar het kan die vraag nog altijd niet bijhouden.
De verminderde autoverkopen zijn daarmee deels terug te voeren op een scheve verhouding tussen vraag en aanbod. Het zal volgens onderzoekers nog zeker een paar maanden duren voor dit verbetert.
Toyota is het merk dat het hardst door deze scheefgroei wordt geraakt. Met de Prius, de Yaris en de Corolla heeft het drie zuinige modellen. Maar het bedrijf kan de enorme vraag naar die auto's bij lange na niet aan. En zag zijn totale Amerikaanse afzet in juni dus met 21 procent inzakken.
Door de enorme verkoopafname worden nu vragen gesteld bij de solvabiliteit van de Amerikaanse merken. Kunnen ze deze teruggang financieel wel aan? Vooral nu de modellen met een flinke winstmarge, zoals SUV's, steeds minder worden verkocht.
Volgens de merken zelf is dat nog lang geen probleem, vertelden ze aan de New York Times. GM liet weten dat het overweegt zijn activiteiten op te splitsen in een Amerikaanse en een internationale tak. Met een aandelenemissie wil het vervolgens de internationale activiteiten ondersteunen.
Het enige merk dat zich aan de malaise wist te onttrekken is Honda. De verkopen van deze fabrikant stegen zelfs met 1 procent in juni. De Fit en Civic verkochten goed.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jul 2008, 17:06

Toyota is het merk dat het hardst door deze scheefgroei wordt geraakt. Met de Prius, de Yaris en de Corolla heeft het drie zuinige modellen. Maar het bedrijf kan de enorme vraag naar die auto's bij lange na niet aan. En zag zijn totale Amerikaanse afzet in juni dus met 21 procent inzakken.
De rest van de auto's dalen dus zo hard, dat de verkoop van die drie modellen niet toereikend is om een omzetstijging te realiseren? Vind ik opvallend, dan wel vreemd. Volgens mij is de reden simpeler: mensen kopen ook geen hybride. Dan maar rijden met een huidige auto. Geen afschrijving, dat heft de brandstofkosten wel weer op. Toch?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jul 2008, 17:07

Het is trouwens dat dit nu gebeurd, net nu het Muscle Car tijdperk in volle glorie bezig is aan een revival. Net als voor de oliecrisis in de jaren '70. De geschiedenis herhaalt zich. Wie heeft er al een olietank in de tuin? :lol:

RVV

Bericht door RVV » 02 jul 2008, 17:07

Allemaal komkomer nieuws en bangmakerij. Die thuiszorg toestanden zouden inderdaad wel eens flink gesaneerd mogen worden, alleen dan moeten er weer een zooi interim mannetjes aangerukt worden die gelijk bij binnenkomst hun eigen factuurtjes gaan schrijven met 6 nullen.

Verder denk ik dat we hier in NL gewoon fucking verwend zijn. Als ik lees dat bij de opening van de nieuwe Saturn in Groningen 6000 man :shock: op de stoep staan om 12 uur 's nachts dan is het echt nog niet zo verrot als sommigen je willen laten geloven.

En bouwondernemers die failliet gaan, da's toch gewoon heel normaal ? Is nooit anders geweest.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jul 2008, 17:30

Klopt, aannemers gaan vaak failliet, maar het is nu echt een topdrukte bij de meeste bouwbedrijven die ik ken. In dit geval hebben ze veels teveel 'gegokt' op een nog grotere omzetstijging, maar die bleef uit. Maar er is meer aan de hand Rico.

Dit linkje zegt het beter dan ik als leek kan doen:
http://economischfinancieelnieuws.wordp ... -recessie/

Mijn gevoel, ervaring en 'inzicht' als leek zegt me dat we nog steeds aan de vooravond van die recessie staan. En dat ons hoogtepunt van economische groei nu pas gepasseerd is. Eerlijk gezegd had ik dat hoogtepunt al eerder verwacht, maar goed, ook de experts twijfelden daarover in de afgelopen jaren. Maar nu is er meer aan de hand, vooral omdat alle signalen waar ik mij als amateurbelegger/econoom (lol) altijd op richt, op volle toeren draaien op dit moment. Van bangmakerij is geen sprake meer. We are in trouble. Hier wat Cav-wijsheden (geleerd van mensen die er meer verstand van hebben dan ik, duh):

Truckers:
- Truckers die klagen = negatieve cyclus van +- 5 jaar
- Truckers die blij zijn = positieve cyclus van +- 5 jaar

Loonsverhogingen:
- Zodra mensen loonsverhogingen vragen en toebedeeld krijgen, dan zie je de 2 jaar erna massa ontslagen en er recessie ontstaat
- Zodra niemand klaagt over lonen, dan zie je dat mensen alles nog kunnen betalen en dus de economie op korte en middellange termijn niets te vrezen heeft. Nu is dus het tegenovergestelde aan de orde, wereldwijd.

Euro-Dollar koersen
- Amerikanen kopen geen europese producten en diensten meer
- Europeanen profiteerden tot nu toe enkele jaren van de lage dollar koers, door goedkoop in te kopen in de us, daar vakantie te vieren etc.. Wat je ziet is dat de Dollar vanaf nu gaat terugkruipen, maar dat duurt heel lang. Onze koopkracht neemt af en daar profiteren de amerikanen dus niet van. Dus daarom gaat deze recessie heel lang duren.

Huizenprijzen:
De huizenprijzen en verkopen stagneren. Dat is enorm slecht voor de economische groei. Dat gebeurde tot nu toe vooral in de US, Spanje en UK (volgens mij). Maar NL zal nu ook gaan volgen. De doorstroming die we afgelopen jaren wel hadden, die stagneert. Dat is echt slecht voor bouwbedrijven, opdrachtverstrekking en personeel, onderaannemers, makelaars, notarissen etc. etc. etc. Dit raakt een veel groter deel van de economie dan de meeste mensen zich kunnen voorstellen.

Olie- en grondstofprijzen:
Die stijgen al jaren, maar nu de vraag naar producten afneemt kunt je concluderen dat de kosten om die producten te fabriceren te hoog liggen. Aangezien de olieprijs niet snel zal dalen, moet er gekort gaan worden op personeel.... maar hoever kun je gaan? Niet zo ver. Grote faillisementen en keldering van aandelenkoersen tot gevolg als ik maar even in doom-termen blijf praten.

Politiek:
Als Balkenende dadelijk stopt, dan komt er een kabinet wat het HEEL erg zwaar krijgt. Want er is geen enkele marge. Die 150 miljoen is een lachertje. De overheid is een veels te grote kostenpost. De gaten die gaan ontstaan kunnen niet gedicht worden. Ook de overheid zal drastisch moeten saneren.... en dat wil je niet met een toenemende werkloosheid. Balkenende had heel veel profijt van de economie, waar ze veel minder invloed op hadden dan ze zelf zeggen imho.
- Belastingverhogingen komen altijd net voor 't weer slechter gaat met de economie. Logisch ook, want bedrijven en burgers komen er niet meer uit, dus er moet ergens bespaard/bezuinigd worden. En dat betekent altijd een afname van de vraag, waardoor omzetten en winsten slinken en dus bedrijven failliet gaan, dan wel (flink) moeten saneren in het personeelsbestand en minder zullen investeren.

De kredietcrisis doet hier overal nog een schep bovenop, waardoor centrale banken in de knel komen en niet meer weten of ze er nu goed aan doen om rentes te verlagen of te verhogen.

In NL hebben we één systeem wat redelijk goed werkt (zolang iedereen werkt) en dat is het BKR. Dat beschermt mensen nog enigszins tegen hoge afbetalingen. Maar zodra mensen en masse op straat komen, dan kunnen ze die aflossingen echt niet betalen. Of ze moeten ervoor verhuizen.... en dat betekent: huizen voor dumpprijzen verkopen in een dalende/onzekere markt.

Als ik Starbucks was, dan zou ik alvast subsidie aanvragen om daklozen gratis koffie te verschaffen.... gouden handel over een paar jaar.....
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 02 jul 2008, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jul 2008, 17:33

Even die link gecopy-paste:

---
Artikel afkomstig uit De Tijd - 11/06/2008 - 22:48
De Europese beurzen vielen gisteren voor de zesde dag op rij terug, een salamicrash die we de voorbije drie jaar niet meer meegemaakt hebben. De Bel20 flirtte begin mei nog met de grens van 4.000 punten. Nu komt de kaap van 3.500 punten in zicht.

Geografisch is de belegger nergens veilig. De beurzen van bejubelde groeilanden storten nog meer in elkaar dan de westerse markten, met verliezen van 40 procent in China, 25 procent in India, en 60 procent in Vietnam. Sinds Nieuwjaar! De beleggers vrezen een wereldwijde recessie, uitgelokt door stagflatie een forse groeivertraging in combinatie met een ontsporende inflatie wegens de dure olie en landbouwproducten.

De centrale banken staan machteloos. Meer zelfs: ze zijn zelf een deel van het probleem. Vorige week donderdag waarschuwde de Europese Centrale Bank voor een renteverhoging in juli. Daarmee zette voorzitter Jean-Claude Trichet een molen in gang die exact het tegenovergestelde resultaat heeft van wat hij wil voorkomen: een oplopende inflatie. Zijn waarschuwing deed de dollar kelderen tegenover de euro, waardoor beleggers zich massaal indekten tegen een dollardaling door oliefutures (financieel derivaat) te kopen. Trichets uitspraken stuurden de oliekoers in twee dagen 13 procent hoger, een nooit geziene klim, en dat terwijl het zwarte goud aan de basis ligt van de wereldwijd ontsporende inflatie.

Maar Trichet als grote boeman afschilderen, is onterecht. De man heeft er geen schuld aan dat zijn wapens in de geglobaliseerde economie nog amper effect hebben. Zijn timing kwam alleszins ongelegen, want de beurzen waren net wat aan het herstellen en de olieprijs was licht aan het corrigeren. De renteverhogingen die de monetaire bonzen in het vooruitzicht stellen, zijn er traditioneel op gericht de kredietverstrekking te hinderen, waardoor de groei van de geldhoeveelheid afneemt. Renteverhogingen remmen ook de investeringen af, en temperen volgens de handboekjes ook daarmee de groei en de inflatie.

Net dat kunnen we missen als kiespijn. De banken draaien wegens de kredietcrisis de liquiditeitskraan sowieso al dicht, wat een heropleving van de woningmarkt onmogelijk maakt. De rentedreigingen van de centrale bankiers sturen bovendien de marktrentes hoger, waardoor de winstmarges van de al zwaar getroffen banken nog kleiner worden, en zij extra afboekingen moeten doen wegens de dalende obligatie- en aandelenkoersen die daarvan het gevolg zijn.

Pak dus liever de oorzaken aan van de oplopende inflatie, in plaats van met rentedreigingen de economie in een recessie te storten. Daarvoor moet de vraag en het aanbod van olie en grondstoffen in evenwicht worden gebracht. Voor een uitputtelijke grondstof als olie kan dat enkel door minder te verbruiken, voor de landbouw is de taak makkelijker door meer aan te planten.

Veel aandelen zijn intussen goedkoop, maar dreigen nog goedkoper te worden. Want de beursellende is al lang niet meer te wijten aan de woningcrisis in de VS. Banken lijden onder de neergang van de markt op zich, industriële bedrijven zien hun kosten fors stijgen, terwijl de consument wegens de onheilsberichten de vinger op de knip houdt. Eens keert het plaatje, dat is zeker. Dan zorgt de opwaartse beweging automatisch voor een genezing van de koersen. Maar de timing kan niemand voorspellen.

origineel geschreven door Serge Mampaey

GTRene

Bericht door GTRene » 02 jul 2008, 18:58

Ik zal de ecomnomie wel ff stimuleren helaas...maar wel van me reserve aaah

binnen een maand tijd ongeveer, eerst de combimagnetron kapot, dus nwe gekocht, dan de stofzuiger kapot, dus ff die uit de garage en straks nwe kopen, en nu net m'n breedbeeld TV kaduk aaaaaaaah damn die staat ook meer dan 8 jaar veel aan :lol: maar k*t dat kost me knaken...
morgen maar eens shoppe, anders ist helemaal saai thuis...

zeg weer 1200,-euro weg :? wie stimuleert nog meer de economie :lol:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 02 jul 2008, 19:21

Ik ben geen econoom en heb er maar beperkt 'verstand van' en zicht erop maar als je het nu eens andersom bekijkt: zou een grote recessie ook niet voordelen kunnen opleveren? Ik bedoel, de sterkeren overleven altijd wel en de zwakkeren (zeg maar de minst efficiënte organisaties, ambtenaren en bedrijven) vallen weg of moeten sterk inkrimpen. Het is wel een rigoreuze schoonmaak maar kan op de langere termijn ook weer positieve invloed hebben. Ik zit zelf in de IT en vlak voordat de internetbubble uiteen spatte een jaar of wat terug kon iedereen in de IT werken die een computer aan kon zetten. Iedereen kent de verhalen van het uitzoeken van de auto van de zaak in de showroom van de dealer. Dat is uitelkaar gespat maar heeft naar mijn mening positief uitgepakt. De 'prutsers' vielen weg en de goeien bleven over.

Soms moet iets even erg slecht gaan voordat er iets goeds uit voortvloeit.
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 02 jul 2008, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 02 jul 2008, 19:22

GTRene schreef:Ik zal de ecomnomie wel ff stimuleren helaas...maar wel van me reserve aaah

binnen een maand tijd ongeveer, eerst de combimagnetron kapot, dus nwe gekocht, dan de stofzuiger kapot, dus ff die uit de garage en straks nwe kopen, en nu net m'n breedbeeld TV kaduk aaaaaaaah damn die staat ook meer dan 8 jaar veel aan :lol: maar k*t dat kost me knaken...
morgen maar eens shoppe, anders ist helemaal saai thuis...

zeg weer 1200,-euro weg :? wie stimuleert nog meer de economie :lol:
Je kunt beter aandelen media-markt kopen :lol:

Tom

Bericht door Tom » 02 jul 2008, 19:25

Ja Wouter maar dan spreek je over 1 sector. Dat is natuurlijk iets heel anders dan de hele woningmarkt of economie die klapt. Dan praat je over al het geld dat in omgang is.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 02 jul 2008, 19:35

Tom schreef:Ja Wouter maar dan spreek je over 1 sector. Dat is natuurlijk iets heel anders dan de hele woningmarkt of economie die klapt. Dan praat je over al het geld dat in omgang is.
Heb je zeker gelijk in Tom maar toch, bepaalde diensten, bedrijven en producten zullen altijd nodig blijven, al gaat het economisch slecht. In dat geval overleven de sterkeren. Maar inderdaad, zoiets gaat niet voor alles op vrees ik. Mensen zullen minder snel een woning durven kopen waardoor de woningmarkt op 'slot' komt te zitten. Dit merk ik zelf al, mijn flatje raak ik ook maar niet kwijt :? (nu al een maand of 8 te koop) terwijl zoiets een paar jaar terug in dagen of weken weg zou zijn. De makelaar heeft er uiteraard ook veel last van, ze verkopen momenteel amper iets.

Niall

Bericht door Niall » 02 jul 2008, 20:22

Moet je voor de gein eens kijken waar BMW en Mercedes de meeste autos verkopen. Dan snap je wel waarom zij binnenkort minder auto's zullen moeten gaan bouwen

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 03 jul 2008, 01:39

Wouter81 schreef:
Soms moet iets even erg slecht gaan voordat er iets goeds uit voortvloeit.
Eerst zaaien dan oogsten, ik heb een flashback van het vorige kabinet volgens mijn :lol:

wjn

Bericht door wjn » 03 jul 2008, 09:42

Niels schreef:Recessie? Het kabinet heeft net een meevaller van 150 miljoen :D die afkomstig is van de accijns verhoging op diesel per 1-7 natuurlijk..
En walgelijk om te horen dat ze dat dan maar meteen weer helemaal gaan uitgeven !!

Ipv. te kijken of wat verhogingen teruggedraait kunnen worden, wat ook weer ten goede komt van de economie.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jul 2008, 09:44

@Wouter: Zo'n periode vormt karakter inderdaad. In al het negatieve zit inderdaad iets positiefs. Mensen worden creatiever, gaan weer echt ondernemen, letten op de kwaliteit in plaats van de kwantiteit en uiteindelijk zorgt dat wel weer voor een nieuwe impuls. Maar dan zijn er al veel 'slachtoffers'.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 jul 2008, 11:09

AEX op 403..............................we tellen af, hij zakt door de 400 punten grens.................................... :shock:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 jul 2008, 11:12

Over economische cycli gesproken, dit is de man die er wel een visie over had/heeft;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kondratieff-golf

romo

Bericht door romo » 03 jul 2008, 11:13

Even wat leesvoer, donders interessant..............................

Kondratieff
Geschreven door Tom Lassing
13 mrt, 08:36
Nikolai Dmyitriyevich Kondratieff (1892 - 1938)
Wie was Kondratieff?

De basis van de Kondratieff Theorie ligt in het communistische Rusland begin 20e eeuw. Het is een bijzonder verhaal van een man die uiteindelijk een bijzonder, maar niet bijster gelukkig leven heeft geleid.
Kondratieff zal waarschijnlijk later als één der opmerkelijkste economen in de geschiedenis gezien gaan worden. Misschien wel juist omdat hij zijn theorie in opdracht van zijn communistische regering schreef. Een regering die hem zo dankbaar was, dat hij naar de Goelag gestuurd werd, alwaar hij uiteindelijk ter dood gebracht werd. De val van het communistische systeem gaf hem zijn uiteindelijke gelijk. De inzichten die Kondratieff de wereld heeft gegeven, zijn van onschatbare waarde. Zijn theorie kan worden uitgelegd in de vorm van een economie die door tijden van lente, zomer, herfst en winter gaat. Zo is het verhaal voor iedereen te begrijpen. De winstgevende inflatie periode staat voor de lente. Stagflatie staat voor de zomer. Winstgevende deflatie staat voor de herfst en deflatie zelf staat voor de winter. In 1949 eindigde de laatste Kondratieff golf. We zagen winstgevende inflatie in de periode 1949-1966, stagflatie in 1966-1982, winstgevende deflatie in 1982-2000 en zouden na 2000 in de winter deflatie moeten zitten. Die brengt ons dan naar een depressie. Geen leuk vooruitzicht, maar zo werkt het met de seizoenen.

Professor Nickolai Kondratieff hielp de Russische communisten kort na de revolutie in 1917 met het opstellen van het eerste Sovjet 5 jarenplan. Hij analyseerde daarbij de factoren die de Sovjet economie zouden stimuleren. In 1926 publiceerde Kondratieff zijn gegevens in een rapport met de naam: "Long Waves in Economic Life". Josef Stalin was van mening dat de uitkomst van het rapport anti-communistisch was en daarmee anti Stalin. Stalin zag er een oppositie tegen de nationalisatie van de landbouw in. Kort na de publicatie van het rapport in 1928 werd Kondratieff dan ook ontslagen als directeur van het instituut voor de studie van ondernemingsactiviteiten. Hij werd gearresteerd in 1930 en werd veroordeeld tot de Russische Goelag (Gevangenis, met extreem zwaar regime, vaak gelegen in Siberië). Zijn veroordeling werd in 1938 heroverwogen, waarna hij de doodstraf kreeg. Naar alle waarschijnlijkheid is Kondratieff nog in 1938 omgebracht.

Kondratieff's belangrijkste uitspraak was dat kapitalistische economieën lange economische golven kenden van boom naar bust. Die golven duurden zo'n 50 tot 60 jaar. Kondratieff's bestudeerde de periode 1789 tot 1926 en was gericht op de prijzen en op de rentestanden. Kondratieff's theorieën uit de jaren 20 werden overduidelijk zichtbaar in de depressie van de jaren dertig.

Op dit moment worden we zeker in het Westen (Amerika, Europa) weer geconfronteerd met een Kondratieff Winter (depressie). Dat terwijl de rest van de wereld een enorme economische groei verwacht. De FED probeert met alle macht de depressie buiten de deur te houden, maar haar handelingen zijn feitelijk de handelingen van een socialistische/communistische regering, die niet wil erkennen dat we door de verschillende fases heen zullen moeten gaan. Een bos zal ook iedere zoveel jaar afbranden. Dat houdt het bos gezond en weerbaar.
Eén cruciaal punt in de Kondratieff theorie is dat het altijd een wereldwijd fenomeen is. Hoewel de huidige winter in Amerika en Europa overduidelijk lijkt, is dat nog niet het geval in de BRIC landen. Kan het zijn dat er toch meerdere seizoenen tegelijk in de wereld kunnen bestaan?

Het mooie aan de theorie van Kondratieff is het feit dat hij zag dat ook het sentiment van mensen in de perioden duidelijk anders werd. Iets dat momenteel in Socionomics ook helder uitgelegd wordt. In Nederland zien we dat aan Balkenende 4, het kabinet dat alles verbied en totale controle over de inwoners wil verkrijgen. Niets mag en de regering moet alles weten. Van iedereen moet een volledig (medisch) dossier bestaan, compleet met vingerafdrukken en DNA. We kunnen straks alleen met het openbaar vervoer met een door de staat verstrekte pas die alle ritten die u maakt keurig bijhoudt. Dit is een compleet ander beeld als dat het kabinet Lubbers indertijd uitstraalde. Dat was het 'zakenkabinet' er moest gewerkt worden en vol optimisme werd er ook gewerkt. Minder overheid bemoeienis toen, terwijl de overheid nu alles wil reguleren en denkt dat er zonder haar geregel geen leven mogelijk is.
Ook 11 september 2001 was in feite een gebeurtenis die ook echt alleen in die tijd kon plaatsvinden. Het leek wel of de wereld er rijp voor was. Amerika loopt altijd een paar jaar voor op Europa en de acties die Bush toen vervolgens met zijn 'Patriot Act' uitvoerde, zien we in 2007/2008 terug in Balkenende 4.

We kunnen dus aan de regering, maar ook aan de toonaangevende ondernemers zien in welke Kondratieff fase we met de economie zitten. Onze grote ondernemers en CEO's die stuk voor stuk in financiële schandalen verwikkeld raken. Een teken van de tijd.
Dat beeld werkt misschien niet op ieder individu, maar ook aan de algemene mode zien we of het lente of winter is. In de winter dragen we immers meer kleren. Zie de regering in Nederland, die behoorlijk zwaar christelijk is en liefst iedereen ziet lopen met veel bedekkende kleding. Weer niet teveel, want dan doet het aan de boerka denken, maar 'oben ohne' gaat het in de zomer van 2008 steeds moeilijker krijgen. Steeds meer badplaatsen willen al die blootheid afschaffen of het moeilijker maken. Het lijkt een grap, maar dat is het niet. Het is overduidelijk dat we in Nederland richting de winter gaan, net zoals Bush Amerika de winter in bracht. Zoals gezegd, de FED doet er alles aan om dat te voorkomen, maar of het medicijn straks dan niet kwalijker is dan de ziekte zal wel blijken. Banken die ze zaak belazerden niet failliet laten gaan, houdt ook in dat de rotte appels niet uit de economie gesneden werden. Niemand heeft dan ook maar iets geleerd en de fouten blijven gemaakt worden.

Kondratieff noemde in zijn werk over de winter de gevolgen van een niet populaire oorlog een winter kenmerk. De vorige golf zag de Tweede wereldoorlog als eindpunt en met het grote herstel na die oorlog begon de lente. Momenteel verliest Amerika haar rijkdom in Irak en Afghanistan en is die oorlog tegen het terrorisme steeds minder populair aan het worden. Daar worden mensen depressief en ontevreden van en dat zien we dan overal terug.
Hoe we het ook wenden of keren, we gaan in het Westen naar de Kondratieff winter toe, als we er al niet al jaren midden in zitten.

Ons geluk is dan nog het feit dat mogelijk andere delen van de wereld toch nog altijd in de lente verblijven. Deze 'fout' in de Kondratieff theorie kan voor actieve beleggers de redding zijn. Als dat namelijk inderdaad zo is, kunnen we dus de bakens verzetten en in ieder geval ons kapitaal nog in een ander jaargetijde laten vertoeven.

Lente (winstgevende inflatie, groei)
De groei fase van een economie, zoals we die nu in Brazilië, Rusland, India en China (BRIC) zien, duurt ongeveer 25 jaar. Wat in die periode opvalt, is dat consumenten hard werken en steeds meer producten willen bezitten. De werkloosheid is laag en productiviteit en lonen gaan omhoog. De overheid is hier een redelijk passieve participant in de economie.

Zomer (inflatie, stagflatie)
Op een gegeven moment komt er een moment dat men van die verkregen weelde wil gaan genieten. Men wil meer vakantie, meer pensioen en meer rechten. Er ontstaat gaandeweg wat sociale onrust. De zomer is aangebroken. Een mooie tijd, want iedereen is rijk, maar de eendracht waarmee men in de lente aan het werk was, is verdwenen. De rijkdom is enorm en vol optimisme stapt men maar zo in een ondoordachte oorlog. 1812 was zo'n oorlog, maar 1865 in Amerika ook. 1914-1918 was ook zo'n oorlog. Was Vietnam niet ook zo'n overbodige luxe oorlog?
Werk is niet meer heilig en wat werk precies moet zijn, wordt heroverwogen. De oorlog die men vol optimisme heeft ingezet is er mede oorzaak van dat de herfst haar intrede doet.

Herfst (Winstgevende deflatie, groei)
Uiteindelijk blijkt de groei gekeerd te worden door gebrek aan grondstoffen en eventueel willige werknemers. De wil om er collectief voor te gaan is er niet meer. Men eist nu de rechten op basis van de verworvenheden op. Het zijn toch ook nog vaak tijden van groot optimisme, zoals we dat zagen in de roaring twenties 1920 - 1929, en de nieuwe wereldorde van Bush Sr. 1982 - 2000.
Grondstoffen worden schaarser en duurder. Door te besparen en te lenen kan men nog lang op hetzelfde welstandniveau blijven leven/feesten, maar de volgende generatie ziet langzaam in dat ze niet zo welvarend zal worden als dat de vorige was. Er is ook niet meer voor iedereen werk. De herfst komt af en toe met een storm en geeft al een indruk van hoe de winter kan worden. De winter willen we geen van allen in, maar uiteindelijk komen we er toch omdat de economie de last niet meer kan dragen. Steeds minder mensen actief, steeds duurdere en schaarsere grondstoffen en belastingen is veel en veel te hoog worden.

De winter breekt aan (deflatie, krimp)
Hier gaat het mis. Het financieel bestel kraakt onder haar eigen gewicht en kan bezwijken. De in de herfst aangegane leningen worden onhoudbaar en onbetaalbaar. (Klinkt dit bekend?) Men kan zich niet langer meer uit de problemen lenen.
Opvallend is steeds weer de opkomst in de winter van religieus extremisme. De KKK rond en na 1865, de nazi's in de jaren dertig en momenteel zien we het moslimextremisme en niet te vergeten de kliek waartoe Bush behoord, die in feite ook besloot de wereld te veroveren.

In een klassieke winter zijn er drie depressie jaren en 15 hersteljaren waarin de economie vlak blijft en daardoor op adem komt.
Er is deflatie en lonen dalen dramatisch. Dit is de periode waarin we enorme oorlogen zien. We zijn boos op de buren en willen hebben wat zij hebben. In 1835 tot 1844 de USA-Mexicaanse oorlog, 1875 tot 1896 de Spaans - Amerikaanse oorlog. 1929-1945 de periode van de 2e wereldoorlog en 2001 tot ... de oorlog tegen het terrorisme.

Voor Kondratieff was de winter de schoningstijd. In deze periode werden alle rotte plekken uit de economie gesneden. In feite werd de economie er weer gezond van en kon na verloop van tijd de lente weer aanbreken. Een beetje leuke winter oorlog kon ook zorgen voor een wat kleinere hoeveelheid arbeiders, zodat de werkloosheid via die weg ook een stuk minder werd en er minder monden te voeden waren.
In de loop van de winter konden eerdere uitvindingen beter uitgewerkt worden en was er de tijd om innovaties een kans te geven. Juist die vreselijke oorlogen waren dan ook vaak tijden waarin veel nieuwe uitvindingen gedaan werden.
In de omslag van winter naar lente zien we ook vaak dat de samenleving radicaal veranderd. Iets wat in de groei periode nog extreem gevonden werd, kan in de daarop volgende lente zomaar gemeengoed worden.

Waar staan we begin 2008?
In mijn ogen zijn er twee bewegingen gaande.
In bijvoorbeeld Argentinië, Rusland en Brazilië heeft men de ineenstorting van schulden en de munt al achter de rug. De lente is er aangebroken. China en India zitten niet precies in die situatie, maar ook daar is men overduidelijk lente-achtig bezig. Deze economieën lijken daarmee voor te lopen op het Westen, dat eind jaren negentig ook in dezelfde problemen had moeten komen, maar door Greenspan werd 'gered'. Door toen de 'ziekte' niet uit te snijden, maar door haar door te laten rotten, werd in 2007 wederom een groot financieel schandaal duidelijk. Amerika en Europa zijn daarom in feite in de winter blijven steken, terwijl de rest van de wereld al in de lente is gekomen. Het is nu de vraag, of Amerika, Japan en Europa de rest van de wereld terug de winter intrekken, of dat de opbouw van waarde in de andere landen al zo snel gaat, dat die in de lente blijven en wij via die weg toch uiteindelijk relatief makkelijk door de winter heen komen. Gezien de koersverliezen op de beurzen, begin 2008, ziet het er voor dat laatste scenario niet best uit. De onwil van vooral Amerika om bedrijven failliet te laten gaan als ze dat verdienen, werkt tegen. Die instelling is pertinent niet kapitalistisch. De economie heeft het nodig dat het rotte fruit de mand uitgegooid wordt. Bedrijven en politici die de zaak bedonderden moeten verdwijnen. Doe dat niet en hun slechte gedrag zal anderen stimuleren.

Ik schreef al eerder, Bush is in feite de meest beroerde president die Amerika zich op dit moment zou kunnen wensen. Pas als hij uit beeld is, kan het echte kapitalistische Amerika weer opstaan en de lente doen aanbreken. Die lente kan in Europa en Amerika dan nog wel een jaar of vijf op zich laten wachten, maar hoe beroerder Bush het nu doet, des te gunstiger is het voor het aanbreken van de lente.
Langzaam aan zal de wereld in de komende golf gelijk komen te lopen. Na een wat kortere Westerse lente (minder accumulatie van rijkdom) gaan we dan gelijk met BRIC mogelijk al wat sneller de zomer in. De zomer waarin de BRIC landen hun luxe oorlogen zullen gaan ontketenen. Het Westen heeft dan die luxe niet meer.

Hoe ver kunnen de beurzen dalen in de wintertijd?
In een klassiek patroon verliest de beurs 90% van haar waarde. Voor u dat onmogelijk lijkt, moet u eens kijken naar de grafiek van de Nasdaq. Die index daalde tot 1620 op 4 april 2001. Op 10 maart 2000 stond die index nog op 5132. Het zat er voor de Nasdaq, waar de schoning wel heeft plaatsgevonden, dus redelijk klassiek uit.
De Dow Jones, wiens bedrijven wel gered werden door de FED, zag er duidelijk anders uit. Er werd wel veel verloren, maar lang niet genoeg om de winter uit beeld te krijgen.

De kans bestaat, dat we in het Westen nu al vanaf 2000 met de winter bezig zijn. Een Internet- en tech sector heeft de depressie al doorlopen en zit er deels nog midden in. Kijkt u naar bedrijven als Ordina. LogicaCMG en een Getronics dat recent voor een prikkie door KPN is overgenomen.
De bankensector zit er begin 2008 midden in. We zien daar nu koersdalingen die al dicht bij 70% komen. De FED doet wat ze kan om de winter buiten de deur te houden, maar ondertussen wordt sector na sector 'geschoond'. Het probleem is alleen dat er te weinig bedrijven definitief uit de economie gesneden worden. De dollardaling is ook een winteruiting. Ook daar zien we een daling die al extreem genoemd mag worden.
We kunnen het ons amper indenken, maar de Dow Jones zou in een ideale correctie terug naar 2000 moeten. Punt is alleen dat die index nogal raar wordt samengesteld en daarmee beter niet als voorbeeld kan dienen.
De S&P500 is een betere index om naar te kijken. We zien in die index een dubbele top en een hoogste stand van 1576 en een laagste stand van 788 op 12 mrt 2003. 'Slechts' een daling van 50%. De S&P zou in een klassieke beweging terug naar onder de 300 moeten. We staan momenteel net boven de 1300. Er is dus nog wel wat ruimte omlaag. Met de dubbele top die zichtbaar is, is die ruimte er technisch ook wel. Ik wil niet teveel als een doemdenker gezien worden, maar als we de Kondratieff voor 'waar' aannemen, dan weten we dat het onafwendbaar is dat de S&P richting 300 zal gaan.
Dat is als Amerika de winter nog niet serieus gehad heeft. De daling tot 788 lijkt simpelweg niet heftig genoeg voor de schoning die Kondratieff voor ogen had. Het is niet leuk om te constateren, maar ik kan het op dit moment niet anders zien.
Blijft het de vraag of Kondratieff het bij het juiste eind had. Die conclusie moet ieder voor zich maken. Het is nogal wat.

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 03 jul 2008, 11:39

Mooi stuk met zeker enige waarheid erin.. is toch ook al jaren bekend: 7 goede jaren 7 slechte jaren!
Het feit is dat ik toch nog even de kat uit de boom kijk met het bestellen van mijn 125i Coupe (€57000,-) laat het geld nog ff lekker in de zaak zitten, want mijn bedrijf is wel afhankelijk van de woningmarkt en als de huizenmarkt stagneert zullen wij dat zeker merken.. (voorlopig dit jaar 15% groei :D )

Plaats reactie