Porsche 911 SC

Een eigen hoekje voor alle klassiekers!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Porsche 911 SC

Bericht door Mathieu » 13 mei 2013, 11:15

Gisteren voor de allereerste keer in een 'oude' 911 gereden. Een Porsche 911 SC om precies te zijn.

Wat gaaf, ik ben helemaal blij :df:

Wat ik me afvraag. Zijn de machines een beetje betrouwbaar? En loop je hierop leeg qua onderhoud?
Ik heb namelijk geen flauw idee.

Wat zijn ze mooi, he :love:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4916
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Porsche 911 SC

Bericht door Roy RS » 13 mei 2013, 12:41

ik weet het niet, maar ben een tijdje op zoek gegaan en het viel me op dat er vrijwel niets te koop staat waar niet iets vermeld is in de trant van : "volledige motorrevisie gehad", "opnieuw ingepakt", "moet gereviseerd worden" enz enz. Ben bij een paar auto's gaan kijken en dit geldt ook voor de 964.

Mij bekroop wat teveel het gevoel dat die blokken erg veel tijd, geld en aandacht nodig hebben en houden en ik heb ervan afgezien.

Neemt niet weg dat ze bijzonder mooi zijn en dat er uiteraard goede rondrijden, mijn gevoel is maar een gevoel. Daarbij houdt je bij sportieve auto's op leeftijd toch altijd wel een zakje geld achter de hand voor extra onderhoud.

Online
Gebruikersavatar
SvB
Berichten: 645
Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
Locatie: Utrecht

Re: Porsche 911 SC

Bericht door SvB » 13 mei 2013, 13:32

Leuke dingen zo'n SC, heb er jaren eentje gehad. (bjr. 1980)
Nu heb ik een 3.2 carrera (bjr.1986) die is nog een heel stukkie fijner.
De mensen die nog niet in het bezit zijn geweest van een Elfje hebben het vaak over de kosten en afgeragde bakken.
Het valt heel goed mee kwa kosten, zou er zo weer een paar kopen.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche 911 SC

Bericht door GTRene » 13 mei 2013, 14:01

mooi spul, helemaal vandaag de dag als je met zoiets rijd, mooie tijdloze looks.
het blijft een technisch verhaal, maar dat geld voor elke auto.
opzich denk ik dat het goed spul is helemaal voor de leeftijd, beste zal zijn 1 te kopen waar veel al van is vervangen :mrgreen:
kun jij weer ff verder bijwijze van :ongeveer als:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Porsche 911 SC

Bericht door Niels » 14 mei 2013, 07:30

Gaaf Mathieu, ik vind dit type ook nog altijd het mooiste (en dan de Turbo natuurlijk). Heb ooit eens proefgereden in een 3.2 maar die wilde ik dan ook als 2e auto inzetten en daarvoor vond ik em niet echt geschikt. Een mooie kost geld, dan is het onderhoud wel te doen denk ik.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Porsche 911 SC

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2013, 13:38

Gewoon doen! Aankoopkeuring kan geen kwaad.

Lees je een beetje in, vraag FaF om mee te gaan en koop de juiste kleur (dat was de tip van mijn Porsche-garagist aan zijn klanten, ivm jongensdroom-beeld dat moet kloppen).

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Porsche 911 SC

Bericht door Mathieu » 14 mei 2013, 14:12

Helaas heb ik nog geen spaarpot voor de jongensdroom, blijft dus nog even dromen :(

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Porsche 911 SC

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2013, 15:37

Dan heb je in ieder geval tijd om je in te lezen. Een SC is een prima keus om mee te beginnen als je je 911-carrière net begint. Ondanks de crisis e.d. denk ik dat ze snel in prijs/waarde zullen stijgen. Vroege 'G's' gaan ook hard omhoog (net als de 924/944/968 bij onze Oosterburen). Nette exemplaren zijn er genoeg, maar zullen steeds minder vaak dagelijks worden gebruikt en daarmee neemt toch een soort van schaarsheid toe.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche 911 SC

Bericht door GTRene » 14 mei 2013, 17:10

Mathieu schreef:Helaas heb ik nog geen spaarpot voor de jongensdroom, blijft dus nog even dromen :(
hoeft toch ook niet? kom op...we leven in NL, gewoon wat huurtoeslag-en en kinderopvang en PGB zorg geld? e.d. aanvragen, ze controleren schijnbaar toch niet goed in NL, kan je zo een kleine 10K wellicht vangen in het eerste jaar :ongeveer als:

;-)

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Porsche 911 SC

Bericht door Vlokmans » 30 jun 2013, 22:29

Een interessante draad, toch even een schop.

Vorig jaar reed ik ook een eindje in een 3.0 SC, een US model, maar ik vond het ook briljant. Sterker nog, het was het laatste zetje om die andere boxer de deur uit te doen. Niet helemaal een vergelijk, maar vooruit....om vervolgens in een M3 te belanden. Desalniettemin blijft een SC of een 3.2 trekken. Er is genoeg over te lezen op andere fora, dat weet ik, maar Mathieu slingert 'em hier aan en ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de ervaringen van de rijders hier. Ook omdat ik simpel weg niet op alle fora mee kan lezen :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche 911 SC

Bericht door GTRene » 01 jul 2013, 10:00

1 van de leukste uit die SC serie is dacht ik deze bijzondere uitvoering

1980's Porsche 911 Carrera CS

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ward
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 mar 2006, 14:01
Locatie: Belgie

Re: Porsche 911 SC

Bericht door Ward » 12 aug 2013, 10:45

Rene, dat is een 3.2 Clubsport en dus geen 911 SC.

Mijn ervaring:
Ik heb nu al 7 jaar een 911 SC uit 1978 (mijn eerste 911) en ik kan beamen dat dit nog echt autorijden is. Natuurlijk niet het snelste wat je voor dat geld kan krijgen maar wel dikke fun!
In de 911 wereld wordt de SC gezien als redelijk bulletproof mits je een goede koopt:
- Gegalvaniseerd dus roest is minder een issue (mits geen schade of goed gerepareerd) Het blijft natuurlijk wel een auto van minstens 30 jaar oud ...
- ophanging / remmen / ... allemaal redelijk simpel maar doeltreffend
- motorblok met CIS Kjetronic is niet het meest sportieve dat Porsche gebouwd heeft maar wel oerdegelijk, betrouwbaar en relatief zuinig. Ombouwen naar EFI / Carbs wordt de laatste jaren ook vaak gedaan omdat de CIS onderdelen duur beginnen worden (en moeilijk leverbaar)

In mijn geval is een deel van de hobby ook zelf sleutelen wat ook mogelijk is aangezien de techniek zo simpel is en er relatief weinig speciale tools nodig zijn.
Daarnaast is er een grote aftermarket beschikbaar en heeft de 911 zo'n grote fanbase (zeker in de US) dat je heel veel hobbyisten 911 rijders hebt (bv via forums als Pelicanparts, early911, ...) die je kunnen helpen je auto te herstellen / optimaliseren / ...
Ik denk dat er weinig auto's zijn waar er zoveel aftermarket performance onderdelen voor zijn (bv remmen update naar nieuwere types, 935 / Elephant Racing / Rebel racing / ... ophanging, PMO carbs, carbon body onderdelen ...)

Ideale beginners 911 die je, indien gewenst, kan blijven updaten en verbeteren!

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1388
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Porsche 911 SC

Bericht door JoostSchouten » 12 aug 2013, 11:01



:love:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche 911 SC

Bericht door GTRene » 12 aug 2013, 11:21

is een SC alleen 3.0 en vanaf 3.2 heet die dan alleen carrera 3.2 oid?
dacht dat die types allemaal SC waren :D
kom er dus lekker van in de war :bag:

ik had destijds een 1976 Carrera 3.0 coupe, een hele mooie en wist toen ik die kocht helemaal niet dat die zo bijzonder was en zeldzaam, van die types waren er maar weinig gemaakt, totaal incl targa en wat rhd modellen slechts 3.687 stuks...
Ik dacht destijds te hebben gelezen dat type wat ik had slechts 1425 stuks?
vandaar dat ik op een dag zonder de auto te hebben geadverteerd, maar die wel eens op mijn oprit stond in Wierden...er een busje stopte waarvan de bestuurder het raampje los draaide en vroeg, wil je die auto niet verkopen? tja...ik dacht ff na en zei voor dat bedrag (voor mij een leuk extraatje) mag die best weer weg, en die man zei, oke verkocht :shock: ow... :mrgreen:

en nu nog steeds is dat ding veel meer waard dan ik hem heb verkocht in Guldens destijds in 1994. :D
The Carrera 3.0 engine was essentially the Phenomenal 911 Turbo’s 2994 cc engine minus the turbocharger. Built before the ’911 SC’ it has everything the SC has, and more. It’s a different drive with more power @200bhp; more torque @188 ft/lb @4200rpm and it was 10% lighter too. It has the 6 bolt flywheel and a crank from the legendary 73 Carrera RS. The 3.0 carrera would go on to be the basis for all future developed 911’s up to 1989 including the 911SC and 3.2 Carrera. Performance numbers for the Carrera 3.0 are astonishingly similar to those of the famed Carrera RS of the early 70′s and it’s the last time Porsche would use the Carrera name until the Mid 80′s.

Despite a reputation for being a ‘tamed-down’ version of the original 2.7RS and 2.7 Carreras, The Carrera 3 had almost identical 0-60 and 0-100mph performance figures but was endowed with so much extra torque that it could pull from 25 to 100mph in top gear over 3 seconds faster than either of its production predecessors. The Carrera 3.0 is arguably a better car than the 2.7, even though the latter has the cache of sharing an engine with the RS 2.7 and the older revvy unit made the car more fun to drive.
leuk verhaal over die carrera 3.0 welke weer de voorloper was van die 3.0 SC, je moet het allemaal maar kunnen onthouden :mrgreen:

http://911carrera3.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

edit, die rally SC RS klinkt uber :df:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9692
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Porsche 911 SC

Bericht door frank de jonge » 06 sep 2013, 23:34

Zo een hebben wij ook ooit gehad

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten