Inschrijving kosten autosport!

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Luco » 07 aug 2013, 14:23

Trouwens is die 1875 ook vertekenend, want als je het hele seizoen inschrijft zit je op 1250 per evenement.

@Andre, reiskosten spelen wel degelijk een rol, als je 300 inschrijfgeld moet betalen en 1300 euro transportkosten bij de yttc, of je betaald 1250 inschrijf en 100 transportkosten dan ben je in het tweede geval nog altijd goedkoper uit.

Tja de dpp swift cup, hoeveel auto's 6 van dit jaar en 5 van vorig jaar, het is maar wat je wilt.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Hielke » 07 aug 2013, 14:56

Het relaas van Bert is spot on.

Mannen als Andre en Jacky van den Ende horen daarom niet in de DSC thuis. Mits je het vanuit het perspectief van de kenner en echte autosportliefhebber bekijkt that is! Voor de massa en de grote sponsors tellen andere zaken. In het geval van Andre onthoudt de massa (lezers van enkele regionale kranten) dat hij tijdens het grootste autosportevenement van Assen de beide races gewonnen heeft. Heeft die coureur een kartbaan in Heerenveen? Dan willen ze daar ook eens gaan kijken en rijden. Bingo. Zo prijs je jezelf de markt in. Heel slim.

Van den Ende is behalve een goede rijder jammer genoeg voor hem ook een schraper. Hij wil zichzelf tijdens de DSC dagen op Assen laten zien. In het kiezen van de teams heeft ie dan weer niet zo'n goede hand. Wel legt ie essentiële contacten die later, als ie in een competitieve klasse mee wil gaan doen, doorslaggevend voor z'n deelname kunnen zijn. Ook heel slim.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Reind » 07 aug 2013, 16:41

Bert omschrijft het uitstekend inderdaad.

En dat het DSC concept een succes is blijkt wel uit andere nieuwe klasses die ongeveer hetzelfde zijn opgezet.
De Blancpain endurance series is daar een mooi voorbeeld van, hoewel daar goede coureurs wel tot hun recht komen.

GT4 heeft dit jaar ook al de combinatie professional/amateur.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Petrolhead Tom » 07 aug 2013, 16:54

Prima relaas van Bert. Knappe business case dat DSC.

Dick van Elk
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2008, 22:41

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Dick van Elk » 13 aug 2013, 15:57

Het blijft een leuk forum met vooral een hoop slappe ouwe ... . Sommigen van jullie kunnen rekenen en begrijpen het redelijk, alleen Andre heeft met rekenen een beetje moeite, hij kan overigens wel snel rijden :-)

Ik heb het tijdens de briefing van het vorige evenement al een keer uitgelegd maar toen was Andre er niet bij. Ik wil het nog wel een keer doen.

Rijtijd tijdens de Gamma was voor twee groepen netto 360 minuten ( met 65 deelnemers) en geen 165 minuten, dat vertekend het beeld een beetje.

Gemiddeld kost rijtijd per minuut afhankelijk van het circuit en het type dag ( geen geluid mogen maken, veel geluid of onbeperkt) tussen de 125,00 en 250,00 per minuut waarbij Francorchamps het duurste is.

Wij rijden doorgaans op grote evenementen tijdens geluidsdagen. Als we nu de Gamma Days eens heel redelijk op 165,00 per minuut zetten kom ik op 360 x 165,00 = 59.400 en dan is er verder van de gehele organisatie er omheen nog niets betaald.

Het inschrijfgeld is gemiddeld iets hoger dan wat Luco aan geeft ( de GT's betalen meer en sponsoren de onderste klassen hierdoor) en komt op ongeveer 1.350.00 x 65 deelnemers zou zijn 87.750 zijn.

De bruto marge is hier dus ongeveer 28.350 maar er zitten nog wat addertjes onder het gras, een aantal Belgische ex SOT deelnemers hadden het gehele inschrijfgeld al betaald toen de SOT in April stopte en daar hebben we een deal mee gesloten waardoor de opbrengst aan inschrijfgeld ongeveer op 80K uit komt.

Nog steeds een redelijke marge maar er zijn ook circuits waar de kosten van rijtijd hoger liggen en dan wordt de marge behoorlijk dun of ontbreekt zelfs. Alleen door de inkomsten die we daarnaast genereren via sponsors en hospitality is het gehele feestje te betalen.

Ik klaag niet maar het is ieder jaar weer een grote opgave de begroting dekkend te kunnen maken, Natuurlijk ik zou met de inschrijfformulieren aan kunnen komen op het circuit, in een kantoortje kunnen gaan zitten en iedereen daarna een prettig weekend wensen. Dan zouden we gezellig geld verdienen maar zo doen we het niet.

We zijn een professionele organisatie met Renate in vaste dienst, zijn publicitair druk bezig en richten ons doelbewust op de Non Professionals. Een keuze die we vanaf het begin hebben gemaakt en die gelukkig redelijk crisis bestendig maakt. Om ons heen valt de ene na de andere organisatie om en wij zijn al druk aan het plannen voor 2014.

Dankzij deze keuzes bestaan we na 13 jaar nog steeds en zijn niet ten onder gegaan aan de problemen waarmee andere kampioenschappen mee kampen. Ik vind het nog steeds leuk en zo lang dit blijft ga ik er mee door.

Groet, Dick van Elk

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Petrolhead Tom » 13 aug 2013, 16:00

:thumbup: succes! Er verdwijnt al te veel.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Luco » 13 aug 2013, 16:27

:thumbup:

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door ErikS » 13 aug 2013, 17:20

Nice eerste post zeg. :mrgreen:

Welkom.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Downforce Hans » 13 aug 2013, 18:34

ErikS schreef:Nice eerste post zeg. :mrgreen:

Welkom.
Volgens mij kan jij niet tellen wat toch wel belangrijk is als zelfstandige. :tooth:

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door ErikS » 13 aug 2013, 18:45

:mrgreen:

Ik kan prima tellen, maar ik vind het mooi om te zien dat als je de feiten (dus blijkbaar) niet kent, het makkelijk afvlammen is.... Ik had verwacht dat ie wel wat meer van de huurkosten afwist voordat ie weer begon over, het gaat altijd over de achterlijke prijzen.....

Let wel; Ik ben het met hem eens: Voor mij alleen hobbyboppen op het circuit. De prijzen gaan nergens over, maar blijkbaar is het nodig.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Downforce Hans » 13 aug 2013, 19:43

Nou, dan kom ik volgende week ff 5 kazen halen en reken ik er 1 af.......... :thumbup: :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Luco » 13 aug 2013, 19:46

Downforce Hans schreef:Nou, dan kom ik volgende week ff 5 kazen halen en reken ik er 1 af.......... :thumbup: :mrgreen:
neem er voor mij ook 5 mee, das een deal, 5 halen 1 betalen :lollerdelol:

Dick zijn eerste post hier was geloof ik in mijn topic, toen ik net de seat had gekocht om dsc te gaan rijden.
Ooit kom ik weer rijden Dick :tooth:

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Andre » 13 aug 2013, 22:34

Dick als jij dit soort bedragen per minuut moet gaan betalen. Dan vraag ik mij af wie dan brutaal ze zakken zit te vullen?

Het Circuit? Wie is dan de oom Dagobert?


Als event organizers dit soort bedragen durven vragen word het dan niet eens tijd om een jaartje over te slaan voor de DSC op bepaalde evenementen?

superbikes en de oldtimers betalen in verhouding tot de DSC bijna niks. Nee Dick van Elk en ze clubje mag de hoofdprijs betalen. Die betalen toch wel.

Paar teams en rijders binnen de DSC zullen de kar trekken en niet moeilijk doen. Maar de sport klasse loopt nu wel leeg die trekken het niet meer! Binnen de Supersport hoor ik ook al klaagzangen van verschillende rijders en teams.

Ik had geen sponsering voor inschrijfgeld en moet eerlijk toegeven ik vindt het teveel uit eigen beurs. Voor het inschrijfgeld van de DSC rij ik bijna een complete shortrally dat is inclusief huur auto. Het begint nu echt scheef te lopen. Waar nu werkelijk het lek zit is me nog steeds onduidelijk. Ik ben wel naar een zonnig land geweest maar heb geen zonnesteek opgelopen het rekenen gaat nog steeds perfect.

In de huizen markt denken ze ook dat de bomen tot aan de hemel groeien. De tijden zijn veranderd. De circuits en organizers mogen huur/inschrijf prijzen wel eens laten zakken. We moeten allemaal een stapje terug doen. In de autosport is het ook crisis. Op Zandvoort bestaat er al bijna geen race klasse meer. Iemand een idee hoe dat nou kan?

Dick van Elk
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 apr 2008, 22:41

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Dick van Elk » 14 aug 2013, 22:38

Andre, ik denk niet dat er echt zakken gevuld worden. Ik ben vandaag op de Nurburgring geweest om de huur van het circuit door te spreken. Ze hebben daar een prachtige gedetailleerde prijslijst waarbij je de GP baan huurt, en apart allerlei faciliteiten zoals de paddock ( opgesplitst in gedeelten, de boxen e.d. .)

Alle personeel voor de gehele organisatie, medische dienst ambulances , geluidsmeting, alle marchalls, pitlane officials, afsleepwagens, schoonmaak, beveiliging , parkeerbegeleiding . racecontrol, administratie tot aan de juffrouw voor de kopiermachine moet je dan zelf regelen ( lees inhuren via derden)

In totaal praat je dan over 250 man om een weekend te runnen en die doen het niet gratis, OCA's die als vrijwilliger werken kennen ze daar al lang niet meer, minimum tarief 100 euri pppd.

Als je alles dan bij elkaar optelt dan kost 3 dagen waarschijnlijk 175K zonder mijn kosten, deel dat eens door het aantal netto raceminuten tussen 08:30 en 18:00 dan weet je waar die prijzen per minuut vandaan komen.

Als je drie dan dagen huurt voor wagens zoals de Swiftjes dan betaal je 3 x bedrag X, Wil je meer geluid maken dan komt er 4250 per dag bij en wil je voldoende geluidsruimte hebben voor onze GT's dan kost het 7500 per dag extra.

Ik zit dan makkelijk op 200K. en ik zie nog niemand zijn zakken vullen, De vaste kosten van een circuit zijn hoog, en ik denk dat Assen zijn zaakjes het beste voor elkaar heeft mede dankzij de TT. Vrijwel alle overige circuits lijden aan marginaal bestaan of worden overeind gehouden door overheidssubsidies. Nurburgring is technisch failliet, Spa ligt aan het infuus, Zolder schrijft voor het eerst in 5 jaar zwarte cijfers en Zandvoort doet het redelijk denk ik, maar het zijn zeker geen winstmachines.

Een oplossing is alle wagens zodanig dempen zodat we op "goedkope" dagen kunnen rijden door de week maar of de deelnemers dat leuk vinden, ik denk het niet.

Ik steek de meeste energie in het in stand houden van de Sportklasse , om nieuwe rijders te trekken hebben we in samenwerking met Hella zelfs gratis inschrijvingen geregeld voor nieuwkomers maar er is weinig geld. Er bellen dan rijders die dan al een keer gratis mogen rijden en vragen dan ook nog een gratis setje banden :-)

Gemiddeld 10K inschrijfgeld is een fors bedrag maar op de meeste budgetten die nodig zijn ook weer niet de grootste post. Ik lever er veel terug, oa veel publiciteit die het mogelijk maakt grotere en kleinere sponsors aan te trekken. Alleen geldt hier een rare wet, het is relatief makkelijker sponsors te vinden die aan een GT project mee willen doen dan met een swiftje in de Sportklasse.

De bedragen die gevraagd worden voor de evenementen waar we aan deelnemen zijn dus alleszins redelijk. Alleen als ik de evenementen helemaal zelf organiseer zoals op de Slovakiaring, Zolder en Assen ben ik relatief goedkoper uit maar loop ook een groter risico, er moeten dan wel toegangskaartjes verkocht worden en als je dan zoals vorig jaar op Zolder op zondag regen hebt zie je plotseling 5.000 bezoekers minder die 25 euri betaald zouden hebben of een klassen die mee rijdt kan achteraf de rekening niet betalen.

Ik ga voorlopig op de ingeslagen weg door, ik denk dat er nog wel wat series zullen omvallen in binnen- en buitenland en die rijders willen toch graag racen en toevallig kan dat leuk bij ons. Survival of the fittest heet dat geloof ik.

Groet Dick

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Luco » 14 aug 2013, 22:52

Als ik even kijk naar mijn eigen onkosten was een jaar SC rijden gewoon rond de 80k zonder schade en zonder aanschaf auto, wel inclusief alle onderhoud, kleine updates en banden.
En met 80k zat ik niet aan de bovenkant van de klasse qua budget.
En dan had ik bij diverse leveranciers best een fikse korting voor onderdelen, olie en wat andere zaken.
De eerste twee jaar was de auto niet verzekerd, dus als je dat ook nog goed wilt regelen dan zit je al snel rond de 100k.
Ow ja en dat is dan nog ex btw.

Dus de inschrijving is dan tussen de 10 en 15 procent.

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door hanske » 14 aug 2013, 23:10

Waren we toch maar blijven badmintonnen!!! :nah:

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Andre » 14 aug 2013, 23:34

Dick het is prachtig dat je zo openhartig bent. En zoveel inside info geeft.

Maar dit soort bedragen gaat toch nergens meer over. Als de crisis nog iets verder doorzet dan hebben we straks ook geen circuits meer.

Wij huren papenburg ook vaak af om te driften. Ook daar weten ze van tarieven.
Als dat nog duurder word dan is het met driftdagen ook klaar. Je krijgt dan op gegeven moment geen klant meer die het inschrijf tarief nog wil en kan betalen.

Extra betalen voor geluid etc. Het is ronduit diefstal. En nog kunnen de circuits nauwelijks bestaan. Lijkt de overheid wel die hun huishoud boekje ook niet voorelkaar krijgen met gaten in de handen als kraters!
Word tijd dat de bezem erdoor gaat en de exploitatie veel simpeler word gemaakt. Mensen eruit en 15 jaar terug in de tijd. Simpel en duidelijk en minder geld verslinde burocratie en directie!

Toch snap ik 1 ding niet. Daar heb ik nog geen antwoord op.

Waarom betaald een superbike rijder 225 euro voor 1.5 uur rijtijd op de gamma days en de DSC veel meer. Superbikes zijn ook niet heel stil. En dan zijn daar nog de oldtimers die ook genoeg geluid maakten maar lang niet het inschrijfgeld betalen als een DSC rijder. Of heb je daar minder officials en kopieer dames voor nodig en word de monitor kamer op slot gedraaid en kan de wedstrijd leider naar huis?

Dan komt het volgende waarom zou ik als supersport rijder mee willen betalen aan het extra geluid wat een gt auto produceert?
Laatst gewijzigd door Andre op 14 aug 2013, 23:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Petrolhead Tom » 14 aug 2013, 23:35

Ik vind het een behoorlijk sneu topic worden en heb diep respect voor Dick van Elk dat hij zich komt verdedigen terwijl daar eigenlijk geen noodzaak toe bestaat. Iedereen hier weet dat Andre al jaren een enorme aversie heeft jegens alles wat ook maar lichtelijk in verband kan worden gebracht met het DSC en/of Zandvoort. Terwijl hij dat toch niet nodig heeft lijkt me?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Luco » 14 aug 2013, 23:44

Tja, autosport is nu eenmaal duur, en een circuit onderhouden ook.
Maar Andre als de kostprijs van een 12 minuten karten bij jouw bv 5 euro is, dan reken je bij je klanten toch ook meer als die 5 euro? Anders hou je het niet lang vol.
Kwestie van ondernemen toch?

Volgens mij doet Dick het voor 99% omdat die het leuk vind, en die overige 1% om wat te doen te hebben :tooth:

Gebruikersavatar
martijn kool
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mei 2009, 08:53
Locatie: Nijverdal

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door martijn kool » 14 aug 2013, 23:45

Gelukkig bestaat er ook nog DNRT waarbij het inschrijfgeld 250 euro is. Het superraceweekend, waarbij het verdeeld is over 2 dagen met meer wedstrijden kost slechts 300 euro.

Uiteraard is dat appels met peren.

Overigens wil ik wellicht ook gebruik maken van het eenmaal gratis meerijden in de supercarchallenge, blijk je een internationale licentie te moeten hebben, wie dat bedacht heeft? Maar goed, het is alsnog wel mogelijk.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Luco » 14 aug 2013, 23:50

martijn kool schreef:Gelukkig bestaat er ook nog DNRT waarbij het inschrijfgeld 250 euro is. Het superraceweekend, waarbij het verdeeld is over 2 dagen met meer wedstrijden kost slechts 300 euro.

Uiteraard is dat appels met peren.

Overigens wil ik wellicht ook gebruik maken van het eenmaal gratis meerijden in de supercarchallenge, blijk je een internationale licentie te moeten hebben, wie dat bedacht heeft? Maar goed, het is alsnog wel mogelijk.
Die kan jij volgend jaar gewoon aanvragen :thumbup:

Gebruikersavatar
martijn kool
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mei 2009, 08:53
Locatie: Nijverdal

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door martijn kool » 14 aug 2013, 23:50

nu ook wel. Eerst maar even zien hoe het komend weekend gaat :)

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Wouter » 14 aug 2013, 23:53

Petrolhead Tom schreef:Ik vind het een behoorlijk sneu topic worden en heb diep respect voor Dick van Elk dat hij zich komt verdedigen terwijl daar eigenlijk geen noodzaak toe bestaat. Iedereen hier weet dat Andre al jaren een enorme aversie heeft jegens alles wat ook maar lichtelijk in verband kan worden gebracht met het DSC en/of Zandvoort. Terwijl hij dat toch niet nodig heeft lijkt me?
Het Topic gaat niet alleen over de DSC, maar de kosten voor het huren van een circuit in het algemeen.
Ik meende ook altijd de de sigaren van Dick gesponsord werden door de rijders ;) De uitleg van Dick is hierin heel helder. Het blijft toch jammer dat het huren van het circuit deze bedragen moet kosten en dat de bepaling of het een geluidsdag is of niet hierin een factor speelt.

Een dag assen afhuren voor een trackday zal +/- 15.000 euro kosten. Tuurlijk heb je dan niet de Marshalls, medische hulp etc. die je voor een race benodigd bent, maar dat het prijsverschil zo groot is vind ik wel schrikbarend.

Dick, Heb je ook een verklaring voor het verschil van inschrijfgeld bij de motoren? Dit ligt een klap lager als voor de DSC, of zie ik iets over het hoofd? Het motorrijden is namelijk financieel aantrekkelijker m.b.t. de baanhuur.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Andre » 15 aug 2013, 00:06

Van mij ook diep respect voor Dick.

Dit is algemeen topic over inschrijf gelden en waarom de verschillen zo uiteen lopen.

Discussie is toch een forum?

Juist prachtig die uitleg van Dick waar vindt je zo iemand die zo openhartig is over de gang van zaken!

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Inschrijving kosten autosport!

Bericht door Andre » 17 aug 2013, 21:36

We hebben grootse insideinfo gehad, maar waarom het inschrijfgeld voor de superbikes op de gamma racing Days voor 225 euro kan (DSC 1800 euro) zal waarschijnlijk naast de moord op JFK het grootste onopgeloste mysterie ooit blijven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten