Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Luco » 12 jul 2013, 10:47

ErikS schreef:Als ze er 6 % van maken koop ik ff snel een auto voordat ze het terug draaien! :lol:

Dat bedoel ik, mensen blijven (vooral grote) aankopen uitstellen, als je alles naar 6% gooit zal dit een grote stimulans geven in het koopgedrag van mensen, want op elke 100 euro heb je er 15 meer te besteden dan nu.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 12 jul 2013, 10:52

In theorie wel, in de praktijk zal het niet zo gaan. De prijs wordt een paar procent aangepakt en de ondernemer trekt er wat extra's tussenweg.

Zo drastisch verlagen lijkt me dan ook niet handig, zo rap mogelijk terug naar 19% lijkt me voor nu het beste.

Luco

Bericht door Luco » 12 jul 2013, 11:00

Ik denk dat dat wel meevalt, de concurrentie doet dan gewoon zijn werk.

RVV

Bericht door RVV » 12 jul 2013, 11:15

dvh schreef:http://www.nu.nl/economie/3523791/minis ... lagen.html

Worden er goede ideeën geopperd door detailhandel-Nederland, wordt het onder het mom van ' 't brengt niet genoeg op' van tafel geveegd.

Die ministers.. Die snappen het echt niet.
Zoals Rutte die een half jaar wou wachten met zijn hervormingen ( na de btw verhogen ) om te kijken of de binnenlandse economie wat aan zou trekken.
Koop dat huis, koop die nieuwe auto. Voordat wij de btw weer verhogen en de overdrachtsbelasting opkrikken.
Did i say that out loud? ... Oeps..

Wat een stelletje naïeve pennendraaiers zijn het toch.
Het consumentenvertrouwen win je niet door diezelfde consument het onmogelijk te maken wat te durven doen met zijn spaarcenten met al die financiële onzekerheid die diezelfde overheid hen boven het hoofd laat hangen als een dreigende onweersbui. Al die mensen durven niet meer. Bang om een foute keuze te maken. Want what if...

De overheid moet daarom het voorbeeld geven.
Wil je consumentenvertrouwen? Stel je dan vertrouwd op.
Wil je consumeren ? Maak het aantrekkelijk.

Verlaag die btw. Blijf van kinderopvangtoeslag af. Blijf van hypotheekrente af.
Deze systemen lopen al decennia.. Ok.. Het is niet ideaal. Maar moet je hier nu aan gaan morren wanneer het schip de bodem al raakt of wacht je even totdat het weer vaart ?

Op deze manier gebeurd er niks.
We zakken alleen verder weg en dan achteraf zie je nieuwsberichten van " we hadden eerder moeten handelen"

Je kan de btw 50% maken. Als er geen handel meer is, komt er geen geld binnen en geen vreten op tafel.

Dipshits.

Ondertussen bij onze Oosterburen;

http://nos.nl/artikel/522570-groot-vert ... nomie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het Duitse consumentenvertrouwen is op het hoogste punt in zes jaar gekomen. Duitse werknemers hebben de afgelopen tijd meer loon gekregen en de werkloosheid is lager dan in andere Europese landen.

Volgens onderzoeksbureau GfK stijgt het vertrouwen van 6.5 in juni naar 6.8 de komende maand. Dat is het hoogste punt sinds september 2007, toen een vertrouwen werd gemeten van 7.5.

Eerder deze week werd bekend dat ook het vertrouwen onder Duitse ondernemers stijgt. De Duitse economie wordt gezien als één van de sterkste motoren van de Europese economie.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 12 jul 2013, 11:16

Klinkt hoopgevend, zou mooi zijn als wij daar iets van kunnen meepikken.

BTW terugschroeven naar 6% is natuurlijk onzin. Dat kost gegarandeerd veel meer dan het oplevert. Gewoon terug naar 19%, dat geeft al aardig wat extra lucht.

RVV

Bericht door RVV » 12 jul 2013, 11:22

Inderdaad, echte stimuleringsmaatregelen zouden de mensen er toe kunnen verleiden om weer (wat) uitgaven te doen. En dus niet enkel het terugdraaien van de BTW verhoging van slechts 2%...
Ware het niet dat ondernemers die 2% noodgedwongen voor hun kiezen nemen. Want het in theorie verhogen van je prijzen waar je als ondernemer recht op hebt werkt in de praktijk niet bepaald. Concurrentie druk, handhaven van psychologische prijzen etc. Dus komt het er op neer dat je weer als detailhandel 2% marge moet inleveren. En dat is veel op dit moment. Ik ben beddenverkoper, dat doe ik nog altijd met veel plezier, gelukkig maar, maar verkopen gaat niet vanzelf. Voor elke order werk je de lul uit de broek, ben je soms uren met een klant bezig.. maar gelijktijdig ben ik ook uren voor de fiscus bezig. Want als ik niks verkoop, komt er geen euro binnen bij de fiscus. Voorheen lulde ik voor 19%, nu doe ik het voor 21%. En ja dat voelt gewoon zuur. Omdat er gewoon geen extra omzetstijging tegen over staat.

RVV

Bericht door RVV » 12 jul 2013, 11:28

Bram schreef:Klinkt hoopgevend, zou mooi zijn als wij daar iets van kunnen meepikken.

BTW terugschroeven naar 6% is natuurlijk onzin. Dat kost gegarandeerd veel meer dan het oplevert. Gewoon terug naar 19%, dat geeft al aardig wat extra lucht.

Bram of wij daar wat van kunnen mee pikken, is vooral psychologisch. De Duitser durft wel geld uit te geven de Nederlander niet. Dat is ook voor een groot deel de basis van de misère die nu heerst. Angst regeert nu in Nederland.
Detailhandel Duitsland in de lift

ANP

Toegevoegd: vrijdag 28 jun 2013, 09:43
Update: vrijdag 28 jun 2013, 09:51

De winkelverkopen in Duitsland zijn in mei met bijna een procent gestegen ten opzichte van april. De melding van het federale bureau voor de statistiek is opnieuw een bewijs dat het goed gaat met de Duitse economie.

Analisten hadden een minder sterke stijging verwacht. Eerder werd ook al bekendgemaakt dat de werkloosheid in mei onverwacht was gedaald.

Eergisteren werd gemeld dat het consumentenvertrouwen in Duitsland op het hoogste niveau staat in bijna zes jaar. De Duitse ondernemers zien de toekomst ook met vertrouwen tegemoet.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 12 jul 2013, 11:34

Even wat anders dan economie: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... king.html/" onclick="window.open(this.href);return false;

En maar lachen om al die gekke anti-Europa partijen.... :bag:

dvh

Bericht door dvh » 12 jul 2013, 11:36

Maar in Duitsland gaan wonen dus.........

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 jul 2013, 11:45

Wouter81 schreef:Even wat anders dan economie: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... king.html/" onclick="window.open(this.href);return false;

En maar lachen om al die gekke anti-Europa partijen.... :bag:
What else is new...

Dat is dus echt van alle tijden.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 12 jul 2013, 12:03

RVV schreef:
Inderdaad, echte stimuleringsmaatregelen zouden de mensen er toe kunnen verleiden om weer (wat) uitgaven te doen. En dus niet enkel het terugdraaien van de BTW verhoging van slechts 2%...
Ware het niet dat ondernemers die 2% noodgedwongen voor hun kiezen nemen. Want het in theorie verhogen van je prijzen waar je als ondernemer recht op hebt werkt in de praktijk niet bepaald. Concurrentie druk, handhaven van psychologische prijzen etc. Dus komt het er op neer dat je weer als detailhandel 2% marge moet inleveren. En dat is veel op dit moment. Ik ben beddenverkoper, dat doe ik nog altijd met veel plezier, gelukkig maar, maar verkopen gaat niet vanzelf. Voor elke order werk je de lul uit de broek, ben je soms uren met een klant bezig.. maar gelijktijdig ben ik ook uren voor de fiscus bezig. Want als ik niks verkoop, komt er geen euro binnen bij de fiscus. Voorheen lulde ik voor 19%, nu doe ik het voor 21%. En ja dat voelt gewoon zuur. Omdat er gewoon geen extra omzetstijging tegen over staat.
Vandaar dat het terugdraaien van de BTW verhoging ook geen effect zal hebben op het koopgedrag van de mensen. Het eerder genoemde consumentenvertrouwen is hier veel te laag waardoor er een neerwaartse spiraal is ontstaan. Mensen werden eerst wat voorzichtiger met uitgeven, daardoor kwam er een rem op de economie. Als gevolg daarvan gingen er bedrijven failliet en liep de werkeloosheid op. Daardoor werden de meeste mensen nog terughoudender met uitgeven en kromp de economie zelfs. Nog meer angst en nog minder uitgaven..... etc, etc.

Kortom we hebben het zelf in de hand maar zitten te wachten tot de ander als eerste begint met uitgeven. Dat zie je het sterkst op de huizenmarkt. Vroeger kocht je heel makkelijk eerst een ander huis om daarna pas na te gaan denken door welke makelaar je je eigen huis eigenlijk zou laten verkopen.
Nu zit iedereen op zijn stoepje te wachten tijdens de openhuizenroute met de appeltaart in de oven in de hoop eerst het eigen huis te kunnen verkopen. Dus moet de doorstroming van onderuit door de starters komen die het juist erg moeilijk gemaakt wordt om überhaupt een hypotheek te krijgen. kortom, de markt zit op slot en komt niet snel meer op gang.

De economie en het consumentenvertrouwen hangen psychologisch zeer sterk aan die huizenmarkt. Dus ook daar hoeven we de komende jaren weinig opleving te verwachten ben ik bang.

En dan te bedenken dat ik mezelf nog best een optimist vind... :bag:

Luco

Bericht door Luco » 12 jul 2013, 12:07

Bram schreef:Klinkt hoopgevend, zou mooi zijn als wij daar iets van kunnen meepikken.

Ik denk dat het uiteindelijk voor de staat meer op gaat leveren omdat mensen weer wat uit gaan geven, nu geven ze niks uit, alleen het noodzakelijke, meer niet.

Die 2% geeft echt geen lucht omdat 80% van de ondernemers die 2% heeft genomen en dus bij het terugdraaien de consument er niet van profiteert en juist die consument moet gaan consumeren.

Bram

Bericht door Bram » 12 jul 2013, 12:13

De overheid pakt per jaar een 42 miljard aan BTW.

Haal daar 15% vanaf en dan heb je een gat in je begroting van 10 miljard. Dat maak je niet zomaar goed lijkt me.

Luco

Bericht door Luco » 12 jul 2013, 12:17

Bram schreef:De overheid pakt per jaar een 42 miljard aan BTW.

Haal daar 15% vanaf en dan heb je een gat in je begroting van 10 miljard. Dat maak je niet zomaar goed lijkt me.
Ja en als mensen meer uit gaan geven maak je daar een groot gedeelte van goed, kijk maar naar de verhoging van de btw, heeft 2 miljard gekost, dus 1 miljard per procent :)

Dus als je dat doorrekent zou verlagen naar 6% op het ogenblik 15 miljard opleveren.
Maar laten we uitgaan van de helft.

overigens klopt je rekensom niet
42 miljard aan btw is van 21% btw, dus het bedrag waar men btw over krijgt is grofweg maal 5 en is dus 210 miljard
6% van 210 miljard is grofweg 13 miljard, het gat is dus groter dan 10 miljard.

Kost dus geld, maar als de consument weer uit gaat geven en er meer verdiend wordt komt er ook bij de staat weer meer geld binnen en niet alleen via de btw.
Laatst gewijzigd door Luco op 12 jul 2013, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 12 jul 2013, 12:21

Nouja dás iets te mskkelijk rekenen Luco, verder mee eens daar niet van.

Die 2 % in okt heeft ons burger/ondernemers teveel gekost dus 2 er werr af en je bent er nog niet. Naar 6 is ook iets te gek. Terug naar 15% zou mooi zijn.

ErikS

Bericht door ErikS » 12 jul 2013, 12:22

Robin schreef:Nouja dás iets te mskkelijk rekenen Luco, verder mee eens daar niet van.

Die 2 % in okt heeft ons burger/ondernemers teveel gekost dus 2 er werr af en je bent er nog niet. Naar 6 is ook iets te gek. Terug naar 15% zou mooi zijn.
Eens.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jul 2013, 12:31

zou het wel prettig en makkelijk vinden (voor het rekenwerk) dat ze naar een rond percentage gaan qua btw :D

20% schiet niet op...15% is te moeilijk rekenen.

10% zou ik echt super vinden, makkelijk en overzichtelijk en toch nog een redelijk percentage.

daarnaast wat subsidies en afschaffen, vooral voor bepaalde onnodige zaken als luxe/sportieve auto's voor zakenlui/bedrijven? die in bepaalde situaties 50<>70%? eraf/terug kunnen halen via belasting mogelijkheden?
dat wordt dan betaald door alle belastingbetalers neem ik aan, dat soort rare zaken moet op de schop, in elk geval niet meer zo het nu is.

Robin

Bericht door Robin » 12 jul 2013, 12:37

GTRene schreef: 20% schiet niet op...15% is te moeilijk rekenen.
Hoe bedoel je dat? Jij als particulier hoeft de btw toch niet te verrekenen?

Als iets 100,- kost incl BTW (dus voor de consument) nu, zit daar 17,36 btw in

Bij 15% is datzelfde verhaal 13,04

Bij 10% is dat 9,09 dus geen 10 euro wat jij waarschijnlijk denkt?

ErikS

Bericht door ErikS » 12 jul 2013, 12:43

Robin schreef:
GTRene schreef: 20% schiet niet op...15% is te moeilijk rekenen.
Hoe bedoel je dat? Jij als particulier hoeft de btw toch niet te verrekenen?

Als iets 100,- kost incl BTW (dus voor de consument) nu, zit daar 17,36 btw in

Bij 15% is datzelfde verhaal 13,04

Bij 10% is dat 9,09 dus geen 10 euro wat jij waarschijnlijk denkt?
Inderdaad, en als particulier maakt dat toch niet uit?!
Je betaald de prijs @ het prijskaartje, en niet anders.....

Robertdj

Bericht door Robertdj » 12 jul 2013, 12:46

Hij bedoelt denk ik van ex naar inc btw, maar dan nog slaat 't nergens op.
Je hoeft geen wiskundige te zijn om ergens 15% bij te rekenen. :bag:

Robin

Bericht door Robin » 12 jul 2013, 12:49

Robertdj schreef:Hij bedoelt denk ik van ex naar inc btw, maar dan nog slaat 't nergens op.
Je hoeft geen wiskundige te zijn om ergens 15% bij te rekenen. :bag:
Klopt ook:)

Dus als een auto bijv. 750 krukas pk heeft en 15% aandrijfverlies , hoeveel aan de wielen dan René?

:tooth:

Luco

Bericht door Luco » 12 jul 2013, 12:55

GTRene schreef:zou het wel prettig en makkelijk vinden (voor het rekenwerk) dat ze naar een rond percentage gaan qua btw :D

20% schiet niet op...15% is te moeilijk rekenen.

10% zou ik echt super vinden, makkelijk en overzichtelijk en toch nog een redelijk percentage.

daarnaast wat subsidies en afschaffen, vooral voor bepaalde onnodige zaken als luxe/sportieve auto's voor zakenlui/bedrijven? die in bepaalde situaties 50<>70%? eraf/terug kunnen halen via belasting mogelijkheden?
dat wordt dan betaald door alle belastingbetalers neem ik aan, dat soort rare zaken moet op de schop, in elk geval niet meer zo het nu is.
Ow dus iemand die een zaak heeft, goed verdiend en zich dus scheel betaald aan belastingen mag geen dure auto rijden en gebruik maken van de aftrekmogelijkheden?
Beetje vreemde redenatie Rene.

RVV

Bericht door RVV » 12 jul 2013, 13:00

Consumentenprijzen EX BTW verplicht zou dat een oplossing zijn? Geen idee eigenlijk, meningen?

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jul 2013, 13:01

ex btw berekening idd.

10% ergens bij op rekenen vind ik (geen grote reken knobbel :tooth: ) wel makkelijk maar 15% wordt al wat moeilijker, alhoewel je dan idd ook eerst de gemakkelijke 10% kunt doen + de helft daarvan er bij op (met hoofdrekenen) is 15% idd ook niet zo moeilijk.

15% mag van mij dan ook, maja heb het niet alleen voor het zeggen :mrgreen:

edit: @Luco, die dikke 'fun' of sportieve auto hoeft zo'n persoon idd niet mede met belastinggeld te financieren, daarbij als die goed verdiend kan/mag die zelf kiezen of hij/zij een extra dikke bak wil halen as you can understand I guess.

Bram

Bericht door Bram » 12 jul 2013, 13:02

Waarom zou je dat willen dan?

Plaats reactie