3D printer kopen - waar op letten?
- dvh
3D printer kopen - waar op letten?
Ik wil een 3D-printer kopen.
Waar moet je op letten. ::!Iemand ervaring hiermee?
De bedoeling is wat creatief semi-zakelijk gebruik.
Gebruikt iemand al zo'n ding? Zitten er nadelen aan waar je in de praktijk rekening mee moet houden?
Waar moet je op letten. ::!Iemand ervaring hiermee?
De bedoeling is wat creatief semi-zakelijk gebruik.
Gebruikt iemand al zo'n ding? Zitten er nadelen aan waar je in de praktijk rekening mee moet houden?
- Snipe
Re: 3D printer kopen - waar op letten?
Cool. Print je er even één voor mij zodra je 'm hebt?dvh schreef:Ik wil een 3D-printer kopen.
- Riceaux
Heb je ervaring met 3D-tekenprogramma's? Of wil je alleen standaard templates van internet gaan printen?
- Downforce Hans
Print er voor mij ook maar 1 dan...........Snipe schreef:Cool. Print je er even één voor mij zodra je 'm hebt?dvh schreef:Ik wil een 3D-printer kopen.

- dvh
Nee geen ervaring.Riceaux schreef:Heb je ervaring met 3D-tekenprogramma's? Of wil je alleen standaard templates van internet gaan printen?
Maar is het niet zo dat je ook 3D scanners hebt die een voorwerp om kunnen zetten in een digitaal 3D ontwerp?
- dvh
Ik ga het eerst uitproberen op briefgeld .. 

- Luco
Jaja lekker goedkoop montuurtjes printen he 

- Riceaux
Het is vast mogelijk. Maar wil je kwalitatief goed spul printen met standaard ontwerpen of gewoon dingen dupliceren kan je denk ik beter dit door een bedrijf laten doen. Wat je ook kan doen is SolidWorks downloaden en hierbij gewoon de tutorials volgen, heb je snel genoeg onder de knie en dan kan je printen wat je wilt.dvh schreef:Nee geen ervaring.Riceaux schreef:Heb je ervaring met 3D-tekenprogramma's? Of wil je alleen standaard templates van internet gaan printen?
Maar is het niet zo dat je ook 3D scanners hebt die een voorwerp om kunnen zetten in een digitaal 3D ontwerp?

-
Heb je die mac toch net te snel verkocht!dvh schreef:Nee geen ervaring.Riceaux schreef:Heb je ervaring met 3D-tekenprogramma's? Of wil je alleen standaard templates van internet gaan printen?

- RVV
Waarom zou je iets in 3D willen printen?
-
Ik zie maar zo voor me;RVV schreef:Waarom zou je iets in 3D willen printen?
Leuke 'hoofdjes' waar je brillen op kan presenteren.......
Merklogo's etc etc.
Bij bedden niet handig, bij brillen lijkt het me prachtig!
- HJ2
Ik weet niet waar jij op moet letten, maar ik zou iig letten op resolutie. Alles groter dan 0.3 mm vind ik maar zozo.
Ook de materialen waarmee je gaat printen zijn belangrijk. Moet het nog gespoten worden, dan wil je dat je e.e.a. fatsoenlijk kunt schuren, dat is niet met alle materialen even gemakkelijk. Ook wil je dat de verf goed hecht.
ga je dunwandige constructies printen, let dan op dat deze ook kunnen worden geprint zonder dat er extreme spanningen in het materiaal komen, of plaats voldoende ribben ter verstijving zodat de boel vormvast is.
Ik ben bang dat e.e.a. budget gedreven is dat je al snel aan een extrusiemodelletje zit
Ook de materialen waarmee je gaat printen zijn belangrijk. Moet het nog gespoten worden, dan wil je dat je e.e.a. fatsoenlijk kunt schuren, dat is niet met alle materialen even gemakkelijk. Ook wil je dat de verf goed hecht.
ga je dunwandige constructies printen, let dan op dat deze ook kunnen worden geprint zonder dat er extreme spanningen in het materiaal komen, of plaats voldoende ribben ter verstijving zodat de boel vormvast is.
Ik ben bang dat e.e.a. budget gedreven is dat je al snel aan een extrusiemodelletje zit

- WJ
Volgensmij wil hij gewoon onderstaand design weer terug in de mode brengen!

Vleugels!
Vleugels!
- HJ2

Dame Edna!
Of het laatste model Saab met de Chromen bril

- frankv
Moet je doen! Is hartstikke leuk. Volgens mij is de beste tegenwoordig een Ultimaker. Bij Protospace.nl in Utrecht weten ze er alles van, kun je ook een workshop doen en kun je ze ook in stadia leren bouwen. De Ultimaker komt daar oorspronkelijk ook vandaan.
Ik heb bij een event laatst vier van die dingen gehad, met begeleiding. Het vergt best wat inspanning om modellen te maken, bijvoorbeeld in Google Sketchup, maar wat er uit kan komen is opzienbarend.
Een ultimaker kost meen ik 1600 euro, gebouwd en wel. Als je hem zelf bouwt bespaar je jezelf een paar honderd euro.
Ik heb bij een event laatst vier van die dingen gehad, met begeleiding. Het vergt best wat inspanning om modellen te maken, bijvoorbeeld in Google Sketchup, maar wat er uit kan komen is opzienbarend.
Een ultimaker kost meen ik 1600 euro, gebouwd en wel. Als je hem zelf bouwt bespaar je jezelf een paar honderd euro.
- dvh
Het zou mij, buiten dat ik het een leuke gadget vind, te doen zijn om servicegevallen op te lossen.
Als iemand zjjn bril in 2e is gebroken en het model is niet meer leverbaar kan ik een tijdelijke noodoplossing maken. Gewoon voor de fun natuurlijk. Maar dat is wel een serieus handige mogelijkheid.
Als iemand zjjn bril in 2e is gebroken en het model is niet meer leverbaar kan ik een tijdelijke noodoplossing maken. Gewoon voor de fun natuurlijk. Maar dat is wel een serieus handige mogelijkheid.
- HJ2
Dan heb je eerder een resolutie van 0.05 nodig, daarvoor heb je een stevige lening nodig
- frankv
Ik vind het een leuke gedachte, maar van hoeveel monturen moet je dan wel niet modellen hebben? Als ik bij mijn opticien kom gaan er altijd lades en lades met monturen open, honderden moeten het er zijn , zoniet duizenden in een jaar. Daar bouw je nooit een database van op. En dan moet je dus een kapotte bril scannen oid om hem na te maken.
Misschien is het leuk voor kinderbrillen, kunnen ze elke week een nieuwe mascotte printen en op hun montuur klikken.
Misschien is het leuk voor kinderbrillen, kunnen ze elke week een nieuwe mascotte printen en op hun montuur klikken.
- michaelvg
Dit wil ik wel volgen laatst ook mee bezig geweest voor een nieuw prototype maar helaas waren onze eisen te groot en de techniek nog niet ver genoeg ivm prijs/kwaliteit.
Het gaat zeker iets voor de toekomst worden waar misschien ook nog wel grote problemen van kunnen komen of andere dingen weer makkelijk opgelost kunnen worden.
Het gaat zeker iets voor de toekomst worden waar misschien ook nog wel grote problemen van kunnen komen of andere dingen weer makkelijk opgelost kunnen worden.
- JP
De toepassingen van de 3D printers worden steeds breder....

Nieuws.nlVictoria-universiteitsstudent Jake Evill heeft een ingenieuze oplossing om van lompe gipsarmen af te komen: hij verzon een manier om de ondersteunende materialen na te maken met een 3D-printer, maar dan zonder de nadelen.
Gips: het is een enorm handige uitvinding als je je arm of pols gebroken hebt. Het ondersteunt goed en helpt de breuk te herstellen. De beste uitvinding sinds het gesneden brood, behalve een klein puntje: als je jeuk hebt, berg je maar. Ook is het niet waterbestendig en kan het na een tijd ook nog eens behoorlijk stinken.
Dag jeuk
De afgestudeerde Nieuwzeelandse Jake Evill uit Wellington heeft al een idee klaar liggen: hij wil met zijn concept voortaan een luchtige, lichte versie van de brace afdrukken met een 3D-printer. Het ontwerp is licht en open, waardoor je ermee zou moeten kunnen douchen en er ook kleding overheen kan dragen. Ook krabben gaat een stuk makkelijker, aldus de maker. Hallo Cortex, dag jeuk.
Passende print
Met behulp van de polymeer polyamide wil hij in dunne laagjes een netwerk van draden printen die met zijn allen precies om de arm passen. Hiervoor gebruikt hij röntgenfoto's van het gebroken bot en een scan van de ledematen zelf, waardoor alles exact moet aansluiten. Hoewel het nog een concept is, hoopt Evill zijn ontwerp zo snel mogelijk naar de markt te kunnen brengen.
- Max V
Erg mooi concept, ik ben benieuwd!
Ik ben wel benieuwd hoe je arm eruit ziet als je na een zomer dat ding eraf haalt. Dan heb je een panterarm
Ik ben wel benieuwd hoe je arm eruit ziet als je na een zomer dat ding eraf haalt. Dan heb je een panterarm

- sh00ks
@ DvH: Ik was benieuwd of je reeds een 3D-printer hebt gekocht en hoe deze je bevalt, zowel in zakelijk als in fun-gebruik 

-
Ik zag gisteren in DWDD dat ze al bezig zijn met een zelf reparerend spul uit een 3D printer.
Dus stel je maakt een jurkje (waar die vrouw het voor gebruikt...) en er komt een scheur in;
Na verloop van tijd is die scheur er niet meer en repareert het zichzelf....
Dus stel je maakt een jurkje (waar die vrouw het voor gebruikt...) en er komt een scheur in;
Na verloop van tijd is die scheur er niet meer en repareert het zichzelf....

- HJ2
Enkele weken geleden een 3D print beurs in Veldhoven bezocht. Op het lab hebben wij behoefte aan zo'n ding dus met een collega naar Veldhoven afgereisd.
Voor wat betref het printen in kunstof op grotere formaten viel het me allemaal een beetje tegen. Er zijn wel Ulti-maker-achtige apparaten die een groter werkbereik hebben, zelfs groot genoeg voor onze wensen, maar de kwaliteit van de filament printers vind ik niet echt vooruit gegaan. Voor ons werk (windtunnelmetingen) voldoet het igg niet.
Echter in het kleine bereik zijn er fantastische printers die op 25 micron kunnen printen! Wat gaaf voor de modelbouw! (maar onbetaalbaar) Dit ding print delen in dezelfde kwaliteit als foto-ets onderdelen, maar dan in 3D. Werkelijk prachtig!
Deze printers printen niet met opsmelten van filamenten, maar werken met stereo lithografie. Een hars die uithardt onder invloed van (laser of projector) licht.
In de industrieele toepassingen is ook veel vordering gemaakt'. M.n. het slectieve lasersintering van metalen is mooi om te zien. Ook zag ik een ashoes die was geprint (flexibel en duurzaam!) Straks kunnen we dus de deurrubbers van de Lotus weer printen. Die krengen zijn niet meer te krijgen.
De filament (consumenten) printers zijn enorm gezakt in prijs. Dat heeft alles te maken met het verlopen van patenten. Die patenten komen ook te vervallen voor Lasersintering, en wel dit jaar als ik het goed heb. Ik verwacht dat lasersinterprinters voor de consumentenmarkt een orde goedkoper worden en ook de nauwkeurigheid een orde toeneemt. Leuk om die brillen te printen dus.
Apropos brillen printen: Ik kijk naar mijn collega, blijkt hij een eigen ontworpen en geprinte bril op te hebben! (het feit dat je het ziet zegt al iets over de resolutie...) Maar het zag er wel bijzonder gaaf uit!
Voor wat betref het printen in kunstof op grotere formaten viel het me allemaal een beetje tegen. Er zijn wel Ulti-maker-achtige apparaten die een groter werkbereik hebben, zelfs groot genoeg voor onze wensen, maar de kwaliteit van de filament printers vind ik niet echt vooruit gegaan. Voor ons werk (windtunnelmetingen) voldoet het igg niet.
Echter in het kleine bereik zijn er fantastische printers die op 25 micron kunnen printen! Wat gaaf voor de modelbouw! (maar onbetaalbaar) Dit ding print delen in dezelfde kwaliteit als foto-ets onderdelen, maar dan in 3D. Werkelijk prachtig!
Deze printers printen niet met opsmelten van filamenten, maar werken met stereo lithografie. Een hars die uithardt onder invloed van (laser of projector) licht.
In de industrieele toepassingen is ook veel vordering gemaakt'. M.n. het slectieve lasersintering van metalen is mooi om te zien. Ook zag ik een ashoes die was geprint (flexibel en duurzaam!) Straks kunnen we dus de deurrubbers van de Lotus weer printen. Die krengen zijn niet meer te krijgen.
De filament (consumenten) printers zijn enorm gezakt in prijs. Dat heeft alles te maken met het verlopen van patenten. Die patenten komen ook te vervallen voor Lasersintering, en wel dit jaar als ik het goed heb. Ik verwacht dat lasersinterprinters voor de consumentenmarkt een orde goedkoper worden en ook de nauwkeurigheid een orde toeneemt. Leuk om die brillen te printen dus.
Apropos brillen printen: Ik kijk naar mijn collega, blijkt hij een eigen ontworpen en geprinte bril op te hebben! (het feit dat je het ziet zegt al iets over de resolutie...) Maar het zag er wel bijzonder gaaf uit!