Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom V

Re: Fotografie

Bericht door Tom V » 09 mei 2013, 22:47

Tnx guys. :) Vond het leuk om weer eens wat te proberen.

@ frankv, bij de foto's is er niet zo veel aangepast. Cropped naar 16:9, af en toe wat kleuraanpassingen zoals een beetje vibrance en saturatie. Kwa scherpte heb ik juist dit weekend veel staan oefenen op pannen met wat langere sluitertijden. De meesten hierbij zijn tussen de 1/30 en 1/50.
dvh schreef:Druk dagje vandaag.
koninginnenfeest, Efteling en daarna nog even naar de zeepkistrace wezen kijken.
Altijd lache.. Die kleine mannen met hun creaties volgas de dijk af :)

Bij sommige was de spanning goed af te lezen..
Afbeelding
Dit is echt de meest briljante foto die ik dit jaar heb gezien. De blik in de ogen, het helmpje, het karretje, de kleuren, klopt gewoon volledig.

Xave30

Bericht door Xave30 » 09 mei 2013, 23:38

Sfeervol Frankv.

dvh

Bericht door dvh » 09 mei 2013, 23:48

Thnx Frank, en Tom.
Leuke strandfoto ook!

En ja, alles wat ik recent post is alleen met de Olympus e-m5 gemaakt.
De Iphone blijft tegenwoordig in de pocket :-)
Ik gebruik ook voor 90% alleen de 45mm...

Ben een tijdje enthousiast bezig geweest met het uitproberen van andere lenzen.
De enige die is blijven hangen is de 75mm. Om z'n scherpte en om de mooie scherptediepte.
Maar het bereik is voor mij minder bruikbaar. En het is geen goedkoop lensje voor erbij.
Heb na wat korte probeersels een 12-50mm kitlens aangeschaft. En die is naast de 45mm het langste blijven hangen.

Ik kan wel zeggen dat ik de 45mm nooit weg zou doen. Gewoon echt een toplens. En voor dat geld kan ik me niks beters voorstellen. Zou ook iedereen aanraden die maar enigszins creatief bezig wil zijn met zijn camera de kitlens te vergeten en gewoon enkel de 45mm aan te schaffen.

Waarom heb ik dan toch de kitlens gekocht?
Eerst had ik de intentie om het als allround te gebruiken. 12mm is lekker breed. En dat is het ook. Maar de 50mm gebruik ik nooit. Gewoon niet mooi. Te plat.. Geen gevoel bij. Zeker niet na de 45mm.
De 12mm.. Ik denk dat ik hier nog geen een foto gepost heb die ik ermee gemaakt heb.
Ik gebruik het enkel voor niet-hobby foto's. Gewoon als ik even iets op de foto moet zetten en ik wil een breed plaatje gebruiken. Wat overigens eigenlijk net zo goed met de iphone kan op dat moment. Want die is ook vrij breed.

De macro-stand vind ik dan wel weer leuk. En die gebruik ik dan ook regelmatig.
Echter.. De lens is zo ontzettend sloom.. Leuk als je een slak op de foto wil zetten. Maar zoals onlangs de Bij. Dat kost behoorlijk wat tijd voordat je iets fatsoenlijks geschoten hebt. En dat in volle verlichting.

De 12mm gebruik ik eigenlijk gewoon niet.. Ik kan omgevingfoto's erg mooi vinden maar de Nederlandse omgeving vind ik , over het algemeen, verre van spannend om op de foto te zetten.
Suffe bloemen zijn ook niet spannend. Of grassprietjes. Maar dat vind ik leuk en sfeervol om het een mooie volle uitstraling te geven. Nutteloos. Maar dat is hobbyfotografie denk ik.

Betreft het recht uit de camera komen............. :)
Niks wat ik hier post komt recht uit de camera.
Ik ben een slechte fotograaf. Het technisch fotograferen heb ik weinig kaas van gegeten. Mijn camera staat eigenlijk altijd op de automatische stand. Deze bied wel wat mogelijkheid tot spelen met sluitertijd ect. Maar voor de rest gewoon autofocus en schieten.

Ik heb gewoon een beeld in mijn hoofd hoe ik iets wil vastleggen en de camera, lightroom en photoshop helpen me erbij om het resultaat te geven wat ik wil.. Meestal dan. Want ik ben eigenlijk nooit echt tevreden.
Meestal als ik een dag later kijk zie ik weer dingen die ik niet mooi vind, of anders had willen doen..
Wellicht kennen jullie het gevoel? Komt bij mij regelmatig voor namelijk.

Maar ergens probeer ik het wel apart te houden. Ik maak foto's voor de lol. Ik gebruik lightroom om ze de gewenste uitstraling te geven. Maar photoshop gebruik ik eigenlijk zo min mogelijk. Als ik bijv echt een leuke foto heb maar er zit net iets wat stoort in de weg. Dan gebruik ik photoshop. Maar geen grote modificaties ofzo. Dan beschouw ik de foto gewoon als mislukt.

Alhoewel..
Neem bijvoorbeeld deze foto:
Afbeelding
Dit was wat ik in gedachte had toen ik dit beest zijn pracht en praal zag staan showen.
Dus dan sta je daar.. 's ochtends vroeg.. in de kinderboerderij, een hoop mensen om je heen.. Doet die pauw eindelijk wat je wil.. loopt er een freaking eend voor..
Afbeelding
Maar dit was de foto die ik wilde hebben.. Gewoon precies goed. Hoofd recht, mooi recht ervoor.. Veren in volle glorie zichtbaar.. Maar er zit een hoofd in de weg.
Nu heb ik wel 20 foto's gemaakt van die pauw.. En vlak na bovenstaande maakte ik deze:
Afbeelding
Ook prut.. Maar dit bied perspectief.......................... :)

Je kan wellicht al raden wat er gebeurd is. Ik heb gewoon het onderlichaam van foto 2 geplakt op foto 1 en een beetje poetsen en boenen in photoshop geeft het resultaat zoals ik hier gepost heb.

Nu moet ik zeggen dat dit een uitzondering is.. Want dat het kan wil niet zeggen dat ik dit altijd doe. Meestal beschouw ik de foto ook als verloren.. Of ik moet gefrustreerd zijn..
En die irritante veer die bovenin zit stoort me ook nog steeds.. Maar daar doe ik niks aan. Kan wel.. Maar gewoon.. Hoort erbij dus het staat erbij. Die eend hoorde er niet bij.. :mrgreen:

Maar dit:
Afbeelding
Dit is gewoon niet eens scherp. En nou lijkt het alsof hier veel aan is geshopt. Maar ook dat is niet het geval.
Afbeelding
Dit is het origineel.
Kleuren waren prettig ( in mijn ogen ) en de donkere rand is gewoon de inleg van het dubbelglas in de hoek van een raam. Je ziet zelfs nog een lelijke rafelige kitrand in de vage achtergrond.
Dit is geen hele goede foto. Maar wel eentje waarmee ik het leuk vond om een beetje de modden.
Enige wat ik gedaan heb ik de zwarte balk wat uitgesmeerd/vervaagd zodat je er niks meer in kan zien en het totaal wat vager wordt ( want de Bij is ook niet scherp ) En ik heb een beetje nep spetters/bokeh toegevoegd.

Bokeh vind ik overigens erg mooi. Maar bij de papegaai-pics hierboven, en alle andere bokeh-foto's die ik gepost heb. Heb ik nooit iets aan bewerkt. Komt allemaal recht uit de 45mm zuiko lens. Prachtig lensje daarom.

Lang verhaal weer.
Ik photoshop graag.. En als ik het doe, is het meestal wel duidelijk.
Maar wanneer ik foto's maak probeer ik het zo origineel mogelijk te houden.
En ik doe het voor m'n lol. Voor de rest heeft het geen enkel nut wat ik ermee doe.
En dat is het leukste, want dan kun je het allemaal zelf beslissen :)

Photoshop is wel handig overigens.
Onlangs moesten we met alle kinderen op komen dagen om een foto voor opa te maken. Een foto met alle kleinkinderen.. Dat zijn er aardig wat.

Er was een fotograaf ingehuurd. Gewoon een neppert :mrgreen: Een vriend van een vriend.. weet ik het.
Uiteindelijk waren de foto's gemaakt .. maar hadden de vrouwe er toch wat op en aanmerkingen op. Want het ene kindje keek niet goed, of de andere was niet zichtbaar ect.

Dit vonden ze (niet ik) de beste foto.
Afbeelding
Maar bij pijl 1 kijkt het meisje niet zo leuk. Bij pijl 2 is er een niet goed zichtbaar en bij pijl 3 zie je de mama achter de baby. En een zwevende baby is ook zo gek..
Afbeelding
Deze foto stond bij pijl 1 het meisje er iets beter op. Bij pijl 2 is het meisje wel zichtbaar Alleen bij pijl 3 nog steeds een mama in beeld.
Uiteindelijk heb ik wat geprobeerd mee te helpen door er dit van te maken. Of de fotograaf het leuk vind weet ik niet... maar dit willen de vrouwen nu gebruiken..
Afbeelding
Bij voorheen pijl 1 is nu het gezicht van foto 2 gecopyeerd. Bij pijl2 het meisje uit foto 2 verhuisd en verruild voor de mama en de baby.

Opgelost :)
Bedankt photoshop.

Tijdje terug had ik deze gepost.
Afbeelding
En ook nog op een ander forum.
Gewoon niemand die er iets van heeft gezegd.
Maar dit is gewoon een gespiegelde foto. Bijna dan. Want het mondje en neus is niet gespiegeld. De rest wel.
( kijkt bijv maar naar de inkeping v/d oren , had ik makkelijk weg kunnen shoppen.. maar ja.. ;) )
Maar het maakt de foto wel weer leuk.. Vind ik dan.. Net even wat anders. Je ziet er wat aan.. Maar je kan je vinger er niet op leggen wat het nu is.. Totdat je dat oor ziet.. En dan weet je het..

Het is overigens helemaal mis gegaan met die kat..
Afbeelding

Dit is geshopt.
Maar mijn foto's, zo min mogelijk.
Maar recht uit de camera ? Helemaal niks.

:)

dvh

Bericht door dvh » 10 mei 2013, 00:17

.

KW

Bericht door KW » 10 mei 2013, 02:16

frankv schreef:@kw, sorry maar ik vind ze idd redelijk saai, alleen die foto van de twee op de startgrid zou je met een retro instagram filter nog kunnen maken tot iets broeierigs, US cars spreken mij ook niet aan

en zoals zo vaak vraag ik me wel eens af, hoeveel van deze foto's van @dvh en @tomv zijn zo out of cam?
Net als bij zo'n beetje iedereen die hier pics post zijn mijn foto's ook niet zo uit de camera. Zeker sinds ik Lightroom heb komt er geen foto meer online die niet ernstig in lightroom bewerkt is. 280 van de 391 foto's van de American Sunday heb ik in Lightroom bewerkt en ben daar verspreid over 2 dagen zeker 24 uur bijna nonstop mee bezig geweest. Nog los van die vliegtuigen bij Schiphol en die meeuwen. Verschil tussen origineel en bewerkt is als dag en nacht. Dat je niet van US-auto's houdt is kwestie van smaak, en heeft niks te maken met of een foto goed is of niet. De foto's die ik gepost heb geven heel goed de sfeer van de dag weer, missie geslaagd wat mij betreft.

En dan nog die meeuwen. Geen spannende beesten, maar fototechnisch superstrak. Belichting goed, kleuren goed, compositie netjes, en superscherp. Moet een foto perse van een spannend dier/object zijn die je in Nederland niet zomaar voor je neus zit? Dan blijft er weinig over dat jullie leuk vinden...

En knip en plakwerk in Photoshop zoals dvh hierboven uitlegt doe ik eigenlijk nooit, gewoon geen zin in, wat dat betreft moet de foto gewoon meteen goed zijn. Enige dat ik na Lightroom nog doe is een leuke uitsnede croppen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 10 mei 2013, 08:44

@dvh: Ik sta telkens weer versteld van de mooie foto's die je post, niets ten nadele van anderen natuurlijk. Maar ik vind het echt knap. De foto van het jong uit die zeepkistenrace is gewoon echt geniaal. Wat een plaat als je de ouders van dat kind bent, echt eentje om in te lijsten!!

frankv

Bericht door frankv » 10 mei 2013, 09:33

mooie toelichting @dvh! alleen nu zijn er nog wel maar 12 kleinkinderen omdat je de zwevende baby weg hebt gesjopped toch?

allen

Bericht door allen » 10 mei 2013, 09:52

KW, even een eerlijke post van mij die misschien niet in goede aarde gaat vallen. Ik weet soms niet wat ik met je posts aan moet.
Je werkt verspreid over twee dagen, 24 uur non stop. Hoe doe je dat?
Je wilt een reactie op je foto's en die krijg je dan. Vervolgens geef je aan dat we dan maar geen liefhebbers zijn van Amerikaanse auto's en dat de foto's wel degelijk goed zijn.
De meeuwenfoto's zijn in jouw ogen perfect, maar de beesten zijn nu eenmaal saai.
Je foto's zijn technisch perfect, maar als dat zo is snap ik niet waarom je een uitsnede moet maken.

Wat wil je nu eigenlijk van iedereen horen? Dat ze perfect zijn en dat je 'koning' bent?
Of wil je een eerlijk antwoord, waarmee je de volgende keer rekening probeert te houden?
Geef de volgende keer aan of je lofzang of kritiek wilt?

@David, leuk om te laten zien hoe je soms foto's kunt bewerken. Petje af daarvoor. Lijkt me een bewerkelijk proces waar ik het geduld vooralsnog niet voor heb. Ik zit dan ook niet graag voor de computer.

Laatste foto van Frank vind ik leuk.

Rupie

Bericht door Rupie » 10 mei 2013, 10:29

Je moet er ook achter gaan zitten dommie.. :ga weg:

/einde HansZ06 mode

:)

KoenM

Bericht door KoenM » 10 mei 2013, 10:35

KW, ik ben langs de foto's gescrold omdat ik ze niet interessant vond.

Een aantal van de auto foto's zouden als je het mij vraagt door elke bezoeker gemaakt kunnen worden, dus ook door mij :tong:
Bijvoorbeeld deze foto:
Afbeelding

Belichting van de auto is wel prima, maar verder..
- De foto is niet recht van voren genomen, maar ook weer niet schuin opzij zodat je de zijkant ook op de foto krijgt..
- Er staan allemaal mensen omheen, die wat mij betreft niet bijdragen aan een goede sfeer.
- De lucht is helemaal wit uitgeslagen.

Ik snap wel dat je er ook weinig van kon maken daar aangezien het gewoon druk was en de auto's waarschijnlijk dicht op elkaar stonden, maar zet hem dan gewoon niet in het fotografie topic, maar in een ander topic ;)

Doe er mee wat je wilt.

dvh

Bericht door dvh » 10 mei 2013, 11:18

Joost, Frank, Allen, thnx
En wat Koen en Allen zeggen.

KW, ik kijk bijv regelmatig op 500px.com om mooie plaatjes te zien en wat inspiratie te halen.
En in probeer mijn foto's ook te reflexteren tegenover wat ik daar zie.
En dan kom ik meestal tot de conclusie dat ik maar een prutser ben die nog veel moet leren.

Als je nou naar die Amerikanen foto's kijkt. En je neemt daarna een kijkje op 500px en zoekt op autofoto's.
Wat denk je zelf dan?

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 10 mei 2013, 11:21

Tijdje niks geplaatst hier, maar dvh, die foto van dat jochie op die trapauto is inderdaad heerlijk! :D

Foto van de pauw is ook lekker. Welke 45mm lens had je ook alweer?

@Tom V: Fijne foto's zeg! Lekker gepand. :)

@Frankv: Die kleuren zijn echt bril-jant. :D

dvh

Bericht door dvh » 10 mei 2013, 11:24

Olympus 45mm m.zuiko
Afbeelding

Best buy voor je M4/3 camera.

frankv

Bericht door frankv » 10 mei 2013, 11:38

Ik zal nog eens wat lijnen op de strandfoto zetten om mijn idee van de compositie te verduidelijken. De 45/1.8 heb ik, en zou ik meer moeten gebruiken...

Ik heb mijn "take" op een foto van @KW gemaakt die volgens mij nog het meeste kansen biedt, en post hem hier even onder de foto zoals @KW die zelf heeft geplaatst:

@KW versie:
Afbeelding

mijn versie:
Afbeelding

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 10 mei 2013, 11:56

Eerlijk gezegd vind ik het resultaat niet echt denderend Frank.. Zo donker links.. Volgens mij merk ik ook wat onscherpte bij die foto, maar kan ook door het verkleinen/uploaden komen..

frankv

Bericht door frankv » 10 mei 2013, 12:07

ach, je kunt ook niet alles... misschien wat teveel vignettering toegevoegd, dat was bedoeld om de focus wat meer op het centrum te krijgen om de auto's wat meer als onderwerp uit te lichten, en met de wat andere kleuren het idee te geven dat de foto ook uit de jaren 70 zou kunnen komen

de onscherpte kan idd best komen omdat ik geen origineel had, maar het gaat ook maar om het idee

allen

Bericht door allen » 10 mei 2013, 12:35

In mijn ogen valt er gewoon niets van de foto te maken. Het is een snapshot. Niets meer en niets minder.
daar is niets mis mee alleen moet je dan geen oohs en wows verwachten.
Eigenlijk moet je dar sowieso nooit van iemand verwachten, ook al is het nog zo leuk als iemand het mooi vindt.
Laatst gewijzigd door allen op 10 mei 2013, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 10 mei 2013, 12:49

Precies.

Overigens vind ik het origineel ook al niet overlopen van scherpte, was niet specifiek gericht op jouw bewerking. :)

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 10 mei 2013, 13:04

Ben overigens ook weer bezig met bewerken, en beetje aan het spelen met Photoshop.. Wat vinden jullie van onderstaande?

Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 10 mei 2013, 13:07

Robin Hood, stukje onderaan wegsnijden zou de foto ten goede komen denk ik.
Laatst gewijzigd door Xave30 op 10 mei 2013, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Rupie

Bericht door Rupie » 10 mei 2013, 13:08

Vlek rechts vind ik storend.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 10 mei 2013, 13:12

Heb dat even geprobeerd en is inderdaad beter. Dit was het origineel trouwens. Jammer dat ik de RAW file niet meer kon vinden, dus moest het met een JPG'tje doen..

Afbeelding

Zoals ik al zei; beetje spelen met licht effectjes enzeauw..

@Ruben: Die "vlek"/flare kan idd beter verwerkt worden. Zie het effect veel, probeer het een beetje onder de knie te krijgen, dat surrealistische gevoel te creeeren, IMHO best gaaf effect. Maar wel even onder de knie krijgen. Wellicht is het ook niet helemaal de foto daarvoor.
Laatst gewijzigd door Robin Hartog op 10 mei 2013, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Rupie

Bericht door Rupie » 10 mei 2013, 13:13

Volgens mij staat ie ook iets rechts van het midden. Ik zou er dan voor kiezen om links ook maar een stuk weg te snijden.

Xave30

Bericht door Xave30 » 10 mei 2013, 13:16

Jij ook snijden?

Luco

Bericht door Luco » 10 mei 2013, 13:38

Ik vind toch vaak de originele mooier dan de bewerkte, ik vind bewerkte fotos vaak niet meer reeel/echt.

Plaats reactie