Koppakking? Of toch wat anders

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HJ2

Koppakking? Of toch wat anders

Bericht door HJ2 » 15 apr 2013, 17:06

Heren (en die enkele dame) forumgenoten,

Een maatje van me heeft drukopbouw in zijn koelsysteem.
Ik vermoed een doorslag in de koppakking tussen cilinder en het koelcircuit.

De koppakking + distri + oliekeerringen bij de riem zijn onlangs door de garage vervangen en de kop is daarbij keurig gevlakt. Als het dus de koppakking is, is het garantie (is al beklonken) maar:

Volgens de garage kan het ook een scheur in de kop zijn of een scheur in het onderblok ...
Kan ik dat op de een of andere manier achterhalen zonder de hele boel uit elkaar te schroeven?

Zelf kom ik op het moment niet verder dan een compressietest..... Maar wellicht da ik de meest eenvoudige, briljante methode van diagnose geheel over het hoofd zie nu....

Het gaat overigens om een Volvo V70 AWD met 270 PK (maar dan niet zo'n lelijke hoge, maar hij ziet er uit als een gewone station...)

Alle tips welkom! :hungry:

Luco

Re: Koppakking? Of toch wat anders

Bericht door Luco » 15 apr 2013, 17:21

waterpomp, als die kapot is en niet goed rondpompt krijg je ook drukopbouw in je koelsysteem.

Als je doorslag hebt moet er of olie in je koelsysteem zitten of koelvloeistof in je olie.

HJ2

Bericht door HJ2 » 15 apr 2013, 17:42

Thanks Luco.

Ik neem aan dat die vervangen is bij de distri wissel, maar die nemen we mee bij het trouble shooten...
Er waren al eerder problemen met de waterpomp: lekkage langs de as (!)

Nog methodes om verschil te zien in lekkage pakking of gescheurde blok-delen?

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 15 apr 2013, 18:44

Je kan evt. een cilinder lektest uitvoeren.

Door bijv. een oude bougie hol te maken van binnen en daar dan perslucht van de compressor op te zetten.

je zet de zuiger van de cilinder die je wilt te testen helemaal boven in na de compressie slag (kleppen dus dicht)
auto in de versnelling zetten en op de handrem.

als er dan drukopbouw is in het koelwater reservoir (bellen) is het vrijwel zeker je koppakking.

Maar het mooiste is toch de boel demonteren en een spoor van lekkage vinden. een kop of onderblok afpersen is heel lastig.
cilinderkoppen zijn wel af te persen, maar dat gebeurt wanneer ze koud zijn, als de motor loopt word het warm en zet het uit, vaak gaan ze dan lekke.

HJ2

Bericht door HJ2 » 15 apr 2013, 18:59

Thanks!

Blok is ook nog eens voorzien van Gas en zowiezo heel heel lastig om aan te sleutelen...
Alle simpele methoden gaan we dus eerst proberen :-)

Roy RS

Bericht door Roy RS » 15 apr 2013, 19:10

V70 staat zover ik weet bij de vroege t5 blokken bekend om scheurende cilinderwanden, wellicht heeft deze dat ook bij een waterleiding, maar ik zou zeggen dat ie dat wel zou merken omdat ie dan rookt alsof r een nieuwe paus is...

HJ2

Bericht door HJ2 » 15 apr 2013, 19:27

Koelmiddelverbruik is 1l op 100 zonder sporen van lekkage.... Dan zou je toch wel een nieuwe paus moeten zien ja. Ik ga eens even kijken of hij echt zo rookt...

Dat sluit dan ook de waterpomp uit dunkt mij? :gek:

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 15 apr 2013, 20:10

Als de waterpomp niet voldoende werkt, loopt je temp. echt wel op! en gooit hij het koelwater uit het reservoir.

HJ2

Bericht door HJ2 » 15 apr 2013, 20:13

Natuurlijk! :dood:

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 15 apr 2013, 20:19

Kleine lekkage aan de buitenkant van het blok ook nog niet 100% uitsluiten, kleine lekkage`s zijn soms moeilijk te zien, vooral als het verdampt op een warme motor.
Mooiste is dus ook het koelsysteem op druk te zetten. zijn speciale setjes voor en neem aan dat de garage waar de koppaking vv is zoiets ook wel heeft. die zijn ook wel blij als de kop er niet af hoeft voor garantie lijkt me...

HJ2

Bericht door HJ2 » 15 apr 2013, 20:24

Ik ga:

1. Compressietesten
2. Afpersen koelcircuit (oppassen voor liquid lock?)
3. toch nog ff kijken of er iets van rook zichtbaar is.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 15 apr 2013, 20:36

Met Compressie meten ga je zo`n kleine lekkage niet vinden, enigste kans is met een cilinderlek test. als er koelvloeistof in de cilinder komt brand deze mooi schoon maar aangezien alles pas nog los is geweest word dit lastig controleerbaar.

met liquid lock bedoel je dat er zoveel koelwater in de cilinder komt dat deze niet meer rond draait? daar hoef je niet bang voor te zijn, als de lekkage zo groot is dan is er zonder rookgordijn niet mee te rijden.

Emiel

Bericht door Emiel » 15 apr 2013, 21:05

Om je nog meer moed in te spreken,

Ik heb een MR2 gehad met een scheur in het blok, daar stroomde het enkel uit als het blok warm was.
Echt sporen kon je niet zien.

Succes :lol:

HJ2

Bericht door HJ2 » 15 apr 2013, 21:06

MR2 .....

Emiel

Bericht door Emiel » 15 apr 2013, 21:12

Ja dat roept herrineringen op he :swinging:

HJ2

Bericht door HJ2 » 15 apr 2013, 21:14

Jazeker, hele fijne!

Van een tijd dat ik nog niet kon sleutelen en dat was toch een stuk gemakkelijker...
(maar ook net zo leuk als nu :df: )

Emiel

Bericht door Emiel » 15 apr 2013, 21:19

Toen kosten het geld om Willie weer te bezoeken in Volkel of de Toyota dealer een rib eruit te laten rukken.

Nu zijn de ribben bont en blauw van het in/op/onder de auto liggen, geschaafde knokkels, knieen beurs , etc. :lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 apr 2013, 21:43

Onderscheid is niet gemakkelijk te maken tussen lekke koppakking of scheuren in cilinderkop/onderblok. Tenminste, ik zou niet weten hoe. E.e.a. afpersen op welke manier dan ook zal resulteren in hetzelfde tenzij warmte of stand van de zuiger (in geval van scheur in onderblok) een rol speelt. Je kunt dus wel e.e.a. analyseren maar of het echt een goed beeld zal geven....

Mocht de garage de boel gaan open maken dan zou ik er graag bij zijn als kop en onderblok gescheiden worden :wink:

HJ2

Bericht door HJ2 » 16 apr 2013, 09:09

Hmja... Heel vrolijk worden we er niet van, maar ik was er al bang voor dat e.e.a. moeilijk is te zien.
Misschien hebben we wel gelul en zien we bij het afpersen wel degelijk een lek (blijven hopen, blijven hopen)

Bedankt allemaal zo ver, het is weer educatief...

Peric

Bericht door Peric » 18 apr 2013, 20:27

Luco schreef:Als je doorslag hebt moet er of olie in je koelsysteem zitten of koelvloeistof in je olie.
Hoeft niet persé hoor, er kan ook precies een scheurtje inzitten die van cilinder naar een koelkanaal loopt. Dan komt er geen olie bij..

Luco

Bericht door Luco » 18 apr 2013, 20:38

Peric schreef:
Luco schreef:Als je doorslag hebt moet er of olie in je koelsysteem zitten of koelvloeistof in je olie.
Hoeft niet persé hoor, er kan ook precies een scheurtje inzitten die van cilinder naar een koelkanaal loopt. Dan komt er geen olie bij..
Als er 1 liter koelvloeistof verbruikt wordt, moet je dat in de olie zien als die verder niet rookt en geen lekkage aan de buitenkant te zien is.

HJ2

Bericht door HJ2 » 18 apr 2013, 21:58

Om plan B achter de hand te hebben... Zaterdag allejezus vroeg afreizen naar Uden of all places om te kijken naar ruilmotoren (2.4T 5cil.)

Plan A is toch de kop er af te trekken en naar de pakking te kijken ;-)

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 18 apr 2013, 23:08

Dus helemaal geen sporen van lekkage? Das jammer. Thermostaten willen wel eens stuk gaan waardoor ie druk op blijft bouwen maar dan tuft ie het er wel bij het reservoir uit.

Waterpomp kan maar dan zit er waarschijnlijk al een imi pomp op. Orginele heb ik nog gen schoep zien verliezen.

Bougies eruit en even kijken of er niet 1 cilinder schoner is dan de ander...schoongespoeld door de koelvloeistof dus.
LPT blokken hebben wat meer de neiging om te scheuren in het onderblok. Hogere compressie in combinatie met dunnere cilinderwanden. Als je daar vanaf wilt zijn gewoon een T5 blok erin doen, alle randdelen overzetten en klaar. Ga je naar een 2.3 met dikke cilinderwanden. Zou zelfs goed gaan met orginele ecu, en anders turbo van de T5 erop vrotten en laten remappen bij een goede tuner.

Hoe komt ie aan 270pk? is ie al getuned?

HJ2

Bericht door HJ2 » 21 apr 2013, 19:29

Yep, 2 van de 5 bougies vertonen een opvallende schone zijde.

Excuse me my language, maar ik ben lichterlijk verkeerd voorgelicht.
Het gaat om een 'slechts' 200 PK blokkie.

We zijn zaterdag vroeg in Uden wezen kijken naar een donor. Ik vind het lastig om te zien of een blok goed is of niet.

In elk geval zag ik dat:
- De turbo wel wat radiale speling heeft. Is dit een kogelgelagerde of een glijlager? Als het 't eerste is, dan wordt ik niet heel erg warm.... veder:
- Koelkanalen allemaal mooi schoon
- Oliekanalen vol met prima olie, verder niks
- Koolaanslag op de nokkenassen (zat niet erg vast)
- Witte bloemkolen op de aluminium delen (buitenzijde)

Volgende week gaat de kop eraf en weten we het zeker.
Mocht er een scheur worden gevonden, dan gaat de donor erin (weinig keus) Daarbij denk ik aan het volgende preventieve onderhoud:

- Alle vloeistoffen en filters (duh!)
- Distri + rollen, spanners e.c.
- Keerringen nokkenas, krukas
- Waterpomp,
En verder, .. sjah... geen idee eigenlijk! Moeten er nog sensoren worden vervangen waar we straks niet meer bijkomen? Of actuatoren?

Verdere tips weer welkom, i'll keep you posted :-)

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 21 apr 2013, 19:34

Die witte 'bloemkolen' op het aluminium lijkt me niet zo bijzonder. Klinkt als oxidatie van het aluminium, dat houd je toch...

Plaats reactie