It's a car Jim...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
markk

It's a car Jim...

Bericht door markk » 24 mar 2013, 13:26

11:30 zondagochtend. Ben al weer 1,5 week terug van Tenerife en van de ideen die je hebt als je daar loopt (lekker voorjaar, onderhoud doen aan auto's, stukje motorrijden, etc.) komt natuurlijk niets terecht. Veels te koud. Vanmiddag verjaardag en net ontbijt in de mik, wat te doen ?

Welnu we pakken de sleutels van de EVO. Staat er helaas wat vies bij. Katten hebben er overheen gelopen en er staan kattenpoten op. Damn wat heb ik daar een pleuris hekel aan. Maar wat doe je eraan? Ben gek op beesies en katten in het bijzonder. En een keertje de spons erover en het is weer weg.

Starten en de 4 cylinder turbo begint te brommen door z'n open uitlaat. Eerlijk brommen. Niet zoals tegenwoordig sound engineering wordt toegepast maar gewoon een eerlijke diepe roffel uit een steenkoud blok / uitlaat.

In achteruit en rollen. Huh het lijkt wel of de rem aanloopt want uitrollen doet ie niet zonder aandrijving. Staat direct stil. Maar goed dat zullen de steenkoude sperdiffs wel zijn met hun stropige olie.

Inmiddels is het 11:45 dus ik denk "rustig warm rijden en rond 12:00 mag het gas erop" .

Veel spoorvorming in de weg en de EVO klapt alle kanten op. Ook trekt ie naar rechts. Dus eerst maar even de banden op spanning brengen bij het dichtsbijzijnde benzine station. Was hard nodig.

Kwartiertje later is alles "opgelost". Auto rolt op helling gewoon naar achteren. Waren dus blijkbaar toch de koude diffs en de olie :-) Ook het trekken naar rechts is nu voorbij.

Gas erop op de binnenwegen. Kleine weilandjes, bochtjes langs rivieren. WTF. Je bent geen seconde met hetzelfde bezig. Of je trapt in 2 het pedaal naar het schutbord en een seconde later hangt ie bijna in z'n toerenbegrenser en moet je schakelen. Als je dat hebt gedaan komt er een bocht op je af. Redline 3 is 140 km/h, ahum, dus vol op de rem, heel-and-toe, terug schakelen naar 2. Insturen en na de apex weer vol op het gas. Je voelt de auto zetten, de diffs het vermogen regelen en put,put,put oh dat was de toerenbegrenser al weer in 2 net boven de 100...

Omstanders die je tegenkomen en zich al 3 minuten afvragen waar dat geluid vandaan komt kennen steevast 2 soorten reacties. Ofwel boze, wijzend naar het voorhoofd welke gek in welke asociale auto er nu weer aan komt rijden ofwel vriendelijk. Waarschijnlijk liefhebbers die de auto en het rijden waarderen evenzo mijn rijgedrag als ze wel hebben gehoord dat ik vol in 3 aankwam zetten maar stapvoets langs hun en hun hondje rijdt dat ze aan het uitlaten zijn.

Soms denk ik wel eens zal ik Knot een belletje geven. Kan ie 'em komen kopen / ophalen. Hij wil zo graag iets nieuws / speciaals en dan heeft ie ook echt iets speciaals en kan ie 4WD driften leren. Maar nee na een uurtje zoals vandaag vervagen dat soort waanideeen als sneeuw voor de zon.

Wat een auto. Trillend van de adreneline kom ik er altijd uit. Doodmoe ook maar voldaan en met een smile van oor tot oor.

Ik stel me zo voor over een paar honderd jaar als Spock de auto vindt, erin stapt , z'n eerste meters aflegt en verslag moet uitbrengen aan zijn Starfleet commander dat ie roept "It's a car Jim, it's a car, but not as we know it".

Mark.
:df:

(helaas geen foto's maar deze oude zegt genoeg over geluid uit dikke uitlaten en kinderlijk spelen met auto's...)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door markk op 24 mar 2013, 17:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: It's a car Jim...

Bericht door Bram » 24 mar 2013, 13:33

:clap:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 24 mar 2013, 13:46

Lekker weer Mark! :df: Als je het nog niet gezien had: in de EVO weer een hele lofzang met meerdere generaties Evo's...

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 24 mar 2013, 14:19

MartijnGizmo schreef:Lekker weer Mark! :df: Als je het nog niet gezien had: in de EVO weer een hele lofzang met meerdere generaties Evo's...

Hou op schei uit, sinds dat artikel is de evo-itch weer een flink stuk meer gaan jeuken maar heb er echt niet de ruimte voor op dit moment :? .

Oja, verder leuk geschreven, as usual :thumbup: !

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 24 mar 2013, 17:21

@Markk Heerlijk!

@Peter; Je wil DF toch een fijne vernieuwing geven?

Laat Mark lekker columns op de frontpage schrijven!
Als er iets DF is, zijn dat zijn verhalen wel.

Fedmas
Auto: A3 45 TFSIe

Bericht door Fedmas » 24 mar 2013, 17:55

Barend schreef:@Markk Heerlijk!

@Peter; Je wil DF toch een fijne vernieuwing geven?

Laat Mark lekker columns op de frontpage schrijven!
Als er iets DF is, zijn dat zijn verhalen wel.
+Oneindig! :hungry:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 24 mar 2013, 18:36

Ik vind het een hartstikke leuk idee!
Lijkt je dat iets, Mark? :)

Macboy

Bericht door Macboy » 24 mar 2013, 19:24

Nee dan gaat ie weer naast zijn schoenen lopen ;)

Prachtig verhaal Mark echt mooi leesvoer op de zondag.

markk

Bericht door markk » 24 mar 2013, 19:31

Macboy schreef:Nee dan gaat ie weer naast zijn schoenen lopen ;)

Prachtig verhaal Mark echt mooi leesvoer op de zondag.
Hoezo weer ????

@Peter: Wat is het verschil met column op voorpagina en een topic op het forum ? Als je een topic op het forum op de voorpagina wilt zetten dan kun JIJ dat toch gewoon doen? (zie verslag Andre over Finland)

Mark.

Plaats reactie