'93 BMW M3 (exit)/'04 Audi A4 1.8T (exit)/'04 BMW 330i
- Jim V.
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Gaskleppen in sync
hey Joost, mooi verslag.. duidelijk verhaal
ik heb wat betreft de melding kapot achterlicht alleen de stekkers een keertje losgemaakt en de lampjes er een keertje eruitgehaald en terug erin.. en tot nu toe geeft hij geen foutmelding meer dus ik wacht het even af.
ik heb wat betreft de melding kapot achterlicht alleen de stekkers een keertje losgemaakt en de lampjes er een keertje eruitgehaald en terug erin.. en tot nu toe geeft hij geen foutmelding meer dus ik wacht het even af.
- frank de jonge
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Lentekriebels
///Joost schreef:Vanmiddag even m'n 4 Styling 22 velgen weggebracht voor restoratie. Ik heb verschillende opties bekeken (spuiten, poedercoaten) en verschillende bedrijven overwogen. Vwb natlak spuiten, wat ik eigenlijk graag wilde, kreeg ik al snel te horen dat de spaakjes erg dicht bij elkaar staan, waardoor er moeilijk gedekt gespoten kan worden. Kan zijn...ik weet te weinig van spuiten af, om daar een mening over te hebben. Dit was trouwens de mening van een bekend velgenreparateur. Poedercoaten na natlak spuiten was de enige optie om toch alles netjes te dekken (450 Euro). Eventueel daarna glad schuren en weer spuiten voor een perfect resultaat (450 Euro extra). Ik vond de prijs echter te hoog. En dan ging het alleen nog maar om het cosmetische deel.
Poedercoaten alleen was natuurlijk ook een mogelijkheid en al snel kwam ik terecht bij Wheelcare in Zeeland (NB). Van deze beste man heb ik veel goede, of eigenlijk alleen maar goede, reviews gelezen, dus een belletje was snel gedaan.
Vanmiddag maar direkt de velgen weggebracht en tot zover ben ik echt tevreden. Vriendelijk ontvangen, aardige kerel en direkt de velgen op de draaibank om te kijken of ze recht waren. Ik ging er dus vanuit dat de velgen recht waren, omdat ik nooit problemen had. Maar na testen met een meetklok ter plekke zaten er toch in 3 van de velgen lichte deuken.Toch wel goed dat dit gevonden is, dan worden ze tenminste helemaal knap. Ik ga voor een zilvergrijze kleur zonder metallic, dus zo dicht mogelijk bij de OEM finish. Daar nog een laag blanke lak over, wat de finish een enigszins blauwe waas geeft, maar dat vind ik niet zo'n punt.
Prijs is helemaal OK! Dit is gewoon z'n full time werk achter z'n huis, dus verstand heeft ie er wel van.
Ik kreeg nog complimenten dat de velgen in zo'n goede originele staat waren. Hij zag ze zo niet vaak meer. Blijkbaar ontstaan er haarscheuren bij de dunne spaakjes, omdat er deels magnesium gebruikt wordt en die van mij waren perfect in orde. Nog nooit aan gedraaid, geschuurd of gespoten.
Ter info...Ik heb ze in deze staat weggebracht. Nu is het wachten tot ze klaar zijn. Over 2 weken haal ik ze op.
...kan niet wachten.
Ben ook serieus benieuwd hoe je ze terug krijgt.
Mijn wielen gaan 1 dezer dag ook naar een spuiter om weer strak te maken. Lak aan de binne nkant van de wielen liet los en bij de spaken begon het ook los te laten.
-
S50B30 heeft idd ook die aansluitpunten in het uitlaatspruitstuk. Punt is alleen dat je over een reeks identieke CO meters moet beschikken wil het niet heel omslachtig worden. Jouw inlaatspruitstukken hebben nog vacuumaansluitingen dus met de mechanische basis goed kun je hier wel op vacuum finetunen.
Onderdrukwaarde was volgens mij toch echt 500mBar maar dat zie je vanzelf als je de boel aansluit, zoveel kun je er niet aan stellen dus je zit toch altijd of in de buurt van de 300 of in de buurt van de 500.
Ik zou indien nog niet gedaan ook nog even de o-ringen van de stelschroeven (onder de afdekkapjes of tamper proof caps) vervangen door verse. Klusje van niks. Dan stelschroeven indraaien, 1 slag los en van daaruit beginnen met afstellen.
Op vacuum stel je uitsluitend stationair af, maar het is grappig om te horen hoe de motor daarop reageert en vaak ineens een stuk mooier en rustiger stationair gaat lopen.
Onderdrukwaarde was volgens mij toch echt 500mBar maar dat zie je vanzelf als je de boel aansluit, zoveel kun je er niet aan stellen dus je zit toch altijd of in de buurt van de 300 of in de buurt van de 500.
Ik zou indien nog niet gedaan ook nog even de o-ringen van de stelschroeven (onder de afdekkapjes of tamper proof caps) vervangen door verse. Klusje van niks. Dan stelschroeven indraaien, 1 slag los en van daaruit beginnen met afstellen.
Op vacuum stel je uitsluitend stationair af, maar het is grappig om te horen hoe de motor daarop reageert en vaak ineens een stuk mooier en rustiger stationair gaat lopen.
- ///Joost
Thanks, dit beantwoordt wel wat van mijn vragen. Ik vervang inderdaad de o-ringen van de stelschroeven samen met de tamperproof caps (en maak alles netjes schoon en vrij van roetaanslag) wanneer ik de vacuumafstelling doe...na het kleppenstellen dus. Het zou best kunnen hoor, dat de onderduk 500 mbar is. Dat zie ik dan wel inderdaad. Ik ben superbenieuwd hoeveel invloed dat gaat hebben, omdat het toch een beetje de icing op de cake is.Jeroen E21 schreef:S50B30 heeft idd ook die aansluitpunten in het uitlaatspruitstuk. Punt is alleen dat je over een reeks identieke CO meters moet beschikken wil het niet heel omslachtig worden. Jouw inlaatspruitstukken hebben nog vacuumaansluitingen dus met de mechanische basis goed kun je hier wel op vacuum finetunen.

Alleen nog even wat vacuummeters aanschaffen, want die heb ik nog geen.
- InjectTheVenom
Kun je die bij een beetje automaterialenzaak niet huren? Is namelijk een beetje erg veel goedkoper dan aanschaffen.
- ///Joost
Mja, wellicht wel. Het is wel fijn om zelf die meters te hebben, maar als ik ze kan lenen, dan zou dat wel mooi zijn natuurlijk.
Gaat wel een beetje tegen mijn verslaving in van het verzamelen van speciaal gereedschap.
Gaat wel een beetje tegen mijn verslaving in van het verzamelen van speciaal gereedschap.

-
Weet niet waar je zit maar d'r zijn vast wel wat mensen door het land heen die een setje hebben.
- ///Joost
Brabant ZO. Ik kan evt. met goede korting wel de meters kopen (zelfs het model met 6 meters), maar ik ga ze natuurlijk niet al te vaak gebruiken. Dus lenen zou wel een goede optie zijn. Ik ken alleen niemand die die dingen heeft.
- ///Joost
Nou, morgen is het dan zo ver...Ik ga m'n velgen ophalen. René van Wheelcare heeft er 3 moeten richten zoals afgesproken en alle 4 zijn ze uiteraard gestraald, netjes gemaakt en gepoedercoat. Ik ben ontzettend benieuwd.
Begin volgende week laat ik even voor nop de banden erop leggen bij een adresje hier in de buurt. Vandaag meteen even nieuwe ventielen gescoord bij de Kwikfit...Wat denk je? Ik kreeg ze gewoon gratis mee. Zo maar, zonder nog iets anders nodig te hebben, ik kom daar verder nooit,... gewoon zo uit het niets. Needless to say was ik flabbergasted dat ik bij de Kwikfit gewoon gematst werd.
Kwestie van vriendelijk vragen wellicht.
Foto's volgen morgen als ik de velgen opgehaald heb.
Vandaag trouwens ook even nieuwe olie besteld, omdat het inspectie-tijd is.
Begin volgende week laat ik even voor nop de banden erop leggen bij een adresje hier in de buurt. Vandaag meteen even nieuwe ventielen gescoord bij de Kwikfit...Wat denk je? Ik kreeg ze gewoon gratis mee. Zo maar, zonder nog iets anders nodig te hebben, ik kom daar verder nooit,... gewoon zo uit het niets. Needless to say was ik flabbergasted dat ik bij de Kwikfit gewoon gematst werd.

Foto's volgen morgen als ik de velgen opgehaald heb.
Vandaag trouwens ook even nieuwe olie besteld, omdat het inspectie-tijd is.

- GTRene
spannend...de banden om die vers gespoten velgen laten leggen...
mag je wel iemand met goede apparatuur hebben

mag je wel iemand met goede apparatuur hebben

- ///Joost
Mijn dag is helemaal goed! Zojuist heb ik de velgen opgehaald bij Wheelcare in Zeeland (B). Ze zijn echt heel erg mooi geworden. Er is een lichte sinaasappelhuid zichtbaar, maar dat was van tevoren aangegeven. Ik heb ook voorbeeldwielen gezien. Dit komt door de milieuvriendelijke poeders die tegenwoordig gebruikt moeten worden. Maar goed, het valt amper op, dus ik zit hier echt helemaal niet mee.
Alles is echt supernetjes gestraald en strak gemaakt. Hier en daar een heel klein stofje, maar goed, je kunt ook muggenziften. Het blijven velgen en en zullen wel meer krasjes op komen. Overigens bij gepoedercoate velgen even na 50 km rijden de wielbouten natrekken ivm de lak in de boutgaten.
Al met al heel erg tevreden...3 velgen gericht en 4 velgen compleet restyled (poederlak + blanke laag) voor nog geen EUR 400. René is echt heel schappelijk met z'n prijzen en hij weet zeker waar ie over praat. Ik kan hem aan iedereen aanbevelen.

Ik wil ze nu wel proberen bij te houden met schoonmaken. Misschien om het half jaar er even helemaal afhalen en ook van binnen afschrobben. Ik ben benieuwd of jullie dit doen, en zo ja om de hoeveel tijd.
Alles is echt supernetjes gestraald en strak gemaakt. Hier en daar een heel klein stofje, maar goed, je kunt ook muggenziften. Het blijven velgen en en zullen wel meer krasjes op komen. Overigens bij gepoedercoate velgen even na 50 km rijden de wielbouten natrekken ivm de lak in de boutgaten.
Al met al heel erg tevreden...3 velgen gericht en 4 velgen compleet restyled (poederlak + blanke laag) voor nog geen EUR 400. René is echt heel schappelijk met z'n prijzen en hij weet zeker waar ie over praat. Ik kan hem aan iedereen aanbevelen.
Ik wil ze nu wel proberen bij te houden met schoonmaken. Misschien om het half jaar er even helemaal afhalen en ook van binnen afschrobben. Ik ben benieuwd of jullie dit doen, en zo ja om de hoeveel tijd.
- frank de jonge
- GTRene
nice...als nieuw
ik had de velgen nog nooit schoongemaakt aan de binnenkant, doch toen ik de buitenkant een keer wat mooier wilde maken die slecht was, maakte ik ook de binnenkant schoon waar een laagje van jaren remstof e.d. op kwam/zat...
toen ik dat schoon had bleek daaronder de lak nog bijna perfect
terwijl de buitenkant welke je regelmatig schoonmaakte erg slecht was geworden met bv alu corrosie e.d....dus wellicht nooit meer velgen schoonmaken is beste optie

ik had de velgen nog nooit schoongemaakt aan de binnenkant, doch toen ik de buitenkant een keer wat mooier wilde maken die slecht was, maakte ik ook de binnenkant schoon waar een laagje van jaren remstof e.d. op kwam/zat...
toen ik dat schoon had bleek daaronder de lak nog bijna perfect

terwijl de buitenkant welke je regelmatig schoonmaakte erg slecht was geworden met bv alu corrosie e.d....dus wellicht nooit meer velgen schoonmaken is beste optie

- Roy RS
Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Velgen weer als nieuw
Ziet er erg goed uit!
Ik was mijn wielen elke keer van binnen en buiten....maar ik heb makkelijk kletsen....kan aan 2 kanten bij. Bij de vorige auto's deed ik altijd gewoon de zichtbare kant en dan zo ver mogelijk naar binnen poetsen.
Ik was mijn wielen elke keer van binnen en buiten....maar ik heb makkelijk kletsen....kan aan 2 kanten bij. Bij de vorige auto's deed ik altijd gewoon de zichtbare kant en dan zo ver mogelijk naar binnen poetsen.
- ///Joost
Thanks. Ik lees ook wel eens dat men een laagje wax erop wrijft. Je zou dan de remstof makkelijker weg kunnen poetsen.
- frank de jonge
-
Dit heb je nodig om die wielen de komende jaren te onderhouden:
http://www.wax-it.be/webshop/ez-detail- ... ushes.html
Borstel waarmee je makkelijk tot het einde van het velgbed geraakt en met een rubberen steel van binnen die geen krassen maakt. Ook is er een rand rond het handvat zodat je je knokkels niet openhaalt. De haren blijven bij intensief gebruik rechtstaan en zijn toch erg zacht. Een aanrader!
En deze kit:
http://www.wax-it.be/webshop/auto-fines ... n-set.html
Moest je daily wagen zijn, zou ik ook nog dit aanraden:
http://www.wax-it.be/webshop/auto-fines ... t-524.html
http://www.wax-it.be/webshop/ez-detail- ... ushes.html
Borstel waarmee je makkelijk tot het einde van het velgbed geraakt en met een rubberen steel van binnen die geen krassen maakt. Ook is er een rand rond het handvat zodat je je knokkels niet openhaalt. De haren blijven bij intensief gebruik rechtstaan en zijn toch erg zacht. Een aanrader!
En deze kit:
http://www.wax-it.be/webshop/auto-fines ... n-set.html
Moest je daily wagen zijn, zou ik ook nog dit aanraden:
http://www.wax-it.be/webshop/auto-fines ... t-524.html
-
Twee jaar geleden ook mijn velgen van de daily laten stralen en poedercoaten, op enkele plaatsen (rond de centercaps en ventielen) begint het toch weer te "blazen". 

-
Fantastisch Joost!!
- Vlokmans
Heel netjes!
Lang geleden, toen ik nog Subaru reed en een setje velgen bestelde bij Rarerims, kreeg ik er ook zo'n potje was bij, voor op de velgen. Deed z'n werk wel goed eigenlijk en kwaad zal het sowieso niet kunnen. Maar ik denk dat een goede willekeurige (auto)was net zo goed is.
Lang geleden, toen ik nog Subaru reed en een setje velgen bestelde bij Rarerims, kreeg ik er ook zo'n potje was bij, voor op de velgen. Deed z'n werk wel goed eigenlijk en kwaad zal het sowieso niet kunnen. Maar ik denk dat een goede willekeurige (auto)was net zo goed is.
- InjectTheVenom
Bekend en ontzettend lekker gevoel 

- dvh
Ziet er weer fraai uit.
Mooi ding.
Mooi ding.
-
Gewone carnauba wax heeft andere eigenschappen en dan voornamelijk meer glans te bieden. Iets wat je niet noodzakelijk nodig hebt op velgen. En daarnaast kost wheel wax maar de helft van een beetje deftige wax. Ten slotte gebruik je best een andere applicator om te vermijden dat je metaaldeeltjes over de lak van de carrosserie schuurt.Vlokmans schreef:Maar ik denk dat een goede willekeurige (auto)was net zo goed is.
- ///Joost
Bedankt jongens voor de aanbevelingen. Ik ga het eerst eens proberen met gewone autowax. Ik begrijp dat je het zo gek kan maken als je wilt, maar een speciale poets kit voor alleen m'n velgen a EUR 70 vind ik nou net wat te ver gaan. Maar dat is natuurlijk persoonlijke keuze...het zal best werken.Jussi schreef:Gewone carnauba wax heeft andere eigenschappen en dan voornamelijk meer glans te bieden. Iets wat je niet noodzakelijk nodig hebt op velgen. En daarnaast kost wheel wax maar de helft van een beetje deftige wax. Ten slotte gebruik je best een andere applicator om te vermijden dat je metaaldeeltjes over de lak van de carrosserie schuurt.Vlokmans schreef:Maar ik denk dat een goede willekeurige (auto)was net zo goed is.
-
Begrijp ik best!
Het was maar om aan te geven wat je het best gebruikt indien je ze toch maximaal wil beschermen. Belangrijkste om voor ogen te houden is dat je niet met dezelfde applicator/doek daarna over de lak gaat.
Ik wens je er veel genot van!

Ik wens je er veel genot van!