Hardloop draadje

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Hardloop draadje

Bericht door RobS » 28 okt 2012, 20:33

///Joost schreef:Effe een kickje...

Gebruikt hier iemand de Strava app? Ik gebruik m zowel voor fietsen als lopen. Echt superhandig, je kunt zo exact bijhouden waar je geweest bent, hoe snel, welke afstand, etc. Maakt een GPS horloge compleet overbodig.
Ja, ik! :)

http://www.strava.com/athletes/626510

Ik gebruik het voornamelijk op de fiets, ik loop maar zelden hard. Onlangs wel de halve marathon van Eindhoven gedaan met maar minimaal training in 1:43. --> http://app.strava.com/runs/24986907#
Ik had niet verwacht dat het zo goed zou gaan, puur op conditie opgebouwd met fietsen.

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Hardloop draadje

Bericht door Mnrk » 28 okt 2012, 21:20

Over een paar weken de Westrandweg Run, 10km rennen op de nieuwe snelweg A5 bij Amsterdam.
Wil 'm binnen 45 minuten lopen, dan ben ik erg tevreden!

Overigens gebruik ik RunKeeper als app om vanalles bij te houden. Waarschijnlijk hetzelfde idee als Strava...

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Hardloop draadje

Bericht door RobS » 29 okt 2012, 08:05

Strava heeft ook een competitie element in zich, je kan namelijk segmenten aanmaken, vervolgens worden alle Strava gebruikers gerangschikt op dat segment (moet je het uitraard wel gereden of gelopen hebben).

Hier bijvoorbeeld een viaduct bij mij in de buurt, als het weer eens lekker weer is ga ik voor een top 3 notering :P

Afbeelding

De segmenten worden voornamelijk door fietsers gebruikt en nog maar minimaal door lopers.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hardloop draadje

Bericht door ///Joost » 01 feb 2013, 11:56

///Joost schreef:OT: Gisteren weer m'n vaste 8 km trainingsrondje gedaan in 35 minuten. Effe flink doorgejast en even uit de comfort-zone gegaan. :kikker: Vandaag gaat het wat rustiger aan.
Schaamteloze topic kick...Nog steeds middenin de training voor de Barcelona Marathon. Na een kleine 12 weken marathon training zit ik op 600 km totaal, met nog 6 weken te gaan. De zondagen zijn nu echt lang met vorige week 29 km en volgende week 32 km. Temp is dan wel wat lager met 5:15/km, dus dat scheelt. Alhoewel korter (8-13km) zijn de woensdagen en zaterdagen een stuk intensiever met 4:10/km tempo. Momenteel nog steeds 1 dag cross training, 5 dagen lopen, 1 dag rust...Pas 1 trainingsdag gemist.

Projected marathon pace is 4:30/km. Ik heb er echt damn veel zin in. :kikker:

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Hardloop draadje

Bericht door Mathieu » 01 feb 2013, 13:17

:gek:

Respect, gemeend :thumbup:

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Hardloop draadje

Bericht door Mnrk » 01 feb 2013, 13:27

Wauw wat een tempo loop jij... :duh:
Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat lopen in het zonnige Zuiden!

Ik ben maandag voor het eerst weer eens gaan lopen na de Westrandwegrun (46:51 min - 10km).

Online
KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Hardloop draadje

Bericht door KoenM » 01 feb 2013, 14:51

RobS schreef:Strava heeft ook een competitie element in zich, je kan namelijk segmenten aanmaken, vervolgens worden alle Strava gebruikers gerangschikt op dat segment (moet je het uitraard wel gereden of gelopen hebben).

Hier bijvoorbeeld een viaduct bij mij in de buurt, als het weer eens lekker weer is ga ik voor een top 3 notering :P

De segmenten worden voornamelijk door fietsers gebruikt en nog maar minimaal door lopers.
Werkt dat Strava beter dan runkeeper / nike + ?
Daarmee heb ik vaak dat hij de weg kwijt raakt, als ik wat verder buiten de hoofdwegen kom :roll:
Lijkt me haast dat dit hetzelfde zal zijn, aangezien ze beide gebruik maken van GPS?

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Hardloop draadje

Bericht door @iko » 04 feb 2013, 22:47

zijn er nog mensen die CPZ gaan lopen? 24 maart
http://www.rwcircuitrun.nl/

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Hardloop draadje

Bericht door Mnrk » 05 feb 2013, 14:50

@iko schreef:zijn er nog mensen die CPZ gaan lopen? 24 maart
http://www.rwcircuitrun.nl/
Yep! :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hardloop draadje

Bericht door ///Joost » 12 feb 2013, 12:29

Afgelopen zondag 32km gedaan in 2:45 uur op ongeveer 5:15 per km volgens schema. Ik merk nu wel echt dat de km's beginnen aan te tikken en was dan ook behoorlijk moe toen ik thuis kwam. Dit kwam grotendeels ook doordat ik te laat van huis was weggegaan (stom). Ik moet me aanleren om in het weekend echt vroeger te gaan lopen. Anders kom ik niet uit met m'n eten met te veel tijd tussen ontbijt voor en lunch na het lopen, aangezien ik alleen sportdrank meeneem (zelfde systeem als uiteindelijk in marathon).

Deze week is weer een step back week met zondag 20km als langste afstand. Volgende week wordt de laatste echt zware week van m'n schema met 69km totaal en zondags weer een 32'er. Dan begint het afbouwen, om uiteindelijk te knallen op 17 maart. :headbang:
Ik voel me goed en nog geen reden om 3:10 niet te kunnen verwezenlijken.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Hardloop draadje

Bericht door Mathieu » 12 feb 2013, 13:00

:thumbup:

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Hardloop draadje

Bericht door Richardt. » 12 feb 2013, 13:02

Lekker bezig Joost, zoals jij er mee bezig bent moet het vast en zeker lukken de 17e :thumbup:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hardloop draadje

Bericht door ///Joost » 18 feb 2013, 20:34

Thanks guys.

Vandaag even lekker een stuk omgefietst na m'n werk naar huis. Morgen 8km, woensdag 13km, donderdag weer 8km, Vrijdag off, zaterdag 8 km en zondag weer 32km...Brr, pittige week. Maar vanaf volgende week gaan we dan ook de taper in.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Hardloop draadje

Bericht door RobS » 23 feb 2013, 17:14

///Joost schreef:Thanks guys.

Vandaag even lekker een stuk omgefietst na m'n werk naar huis. Morgen 8km, woensdag 13km, donderdag weer 8km, Vrijdag off, zaterdag 8 km en zondag weer 32km...Brr, pittige week. Maar vanaf volgende week gaan we dan ook de taper in.
Het verschil tussen 5:15 en 4:30 is best flink, meer dan 1km/u harder, ga je dat serieus redden denk je, voor de volle 42km?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hardloop draadje

Bericht door ///Joost » 23 feb 2013, 18:02

RobS schreef:
///Joost schreef:Thanks guys.

Vandaag even lekker een stuk omgefietst na m'n werk naar huis. Morgen 8km, woensdag 13km, donderdag weer 8km, Vrijdag off, zaterdag 8 km en zondag weer 32km...Brr, pittige week. Maar vanaf volgende week gaan we dan ook de taper in.
Het verschil tussen 5:15 en 4:30 is best flink, meer dan 1km/u harder, ga je dat serieus redden denk je, voor de volle 42km?
Trainen op de lange duurlopen doe je met opzet een stuk langzamer dan marathontempo. Dit om te voorkomen dat je door de wekenlange training al compleet afgebeuld bent terwijl je nog moet starten. Advies is om de wekelijkse duurlopen zo'n 30-50 sec/km langzamer te lopen.
De snelle trainingen (voor mij op woensdag en zaterdag) zijn dan weer op marathontempo of een stukje sneller. Ik loop ze altijd een 15 sec/km sneller. Zo zie je maar, iedere training heeft een bepaald tempo met een bepaald doel.
Het lijkt secondenwerk. Maar na verloop van tijd krijg je heel goed in de gaten wat je lichaam aankan en wat niet. Ik denk dat een 3:10 echt het plafond is als ik kijk naar de vrije tijd en de motivatie die ik in trainen kan steken met een 40+ urige werkweek ernaast..
Of ik het echt ga redden weet ik op 17 maart, maar alles in de training wijst erop dat ik het moet kunnen, maar dan moet ik me op de dag zelf ook goed voelen uiteraard. Het werkt wel motiverend natuurlijk. Je moet altijd realistisch haalbare doelen stellen om gemotiveerd te blijven. :D

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hardloop draadje

Bericht door ///Joost » 14 mar 2013, 10:49

17 Maart komt eraan! Hopelijk staan alle sterren in 1 lijn zondag a.s. Ik ben in ieder geval klaar om te knallen. Al met al volgens mij 1 of 2 trainingen gemist in een kleine 5 maanden, dus daar kan het niet aan liggen.

Gisteren heb ik m'n laatste training gehad van 7 km. Nu is het alleen nog maar rusten en misschien hier en daar wat wandelen en stretchen om de boel los te houden. Goed water drinken vanaf nu en koolhydraten opschroeven naar bovengemiddelde waardes.

Morgen vertrekken vriendinlief en ik met het vliegtuig naar Barca, ik heb er echt onwijs veel zin in, wat het resultaat ook moge zijn. :D

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Hardloop draadje

Bericht door Mnrk » 14 mar 2013, 12:56

Heel veel succes Joost!
Zondag lijkt een prima dag te worden, 20 graden, half bewolkt en een windkrachtje 3.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Hardloop draadje

Bericht door ///Joost » 20 mar 2013, 13:24

Nou jongens, het zit erop. Als eerste bedankt voor de aardige reacties en de aanmoedigingen. Het heeft geholpen. :D
Al met al uiteindelijk gefinished in een PR van 3:08:04. Ik wilde de 3:10 breken en dat is gelukt. Als ik m'n tussentijden bekijk, heb ik er denk ik aardig uitgehaald wat er te halen viel. Ik heb niet gewandeld en de 2e helft net ietsje langzamer gelopen dan de eerste helft. Zoals bij elke marathon kwamen ook hier de laatste 6-7 km uit m'n kleine teen. Nondeju, wat duurden vooral die laatste 3 km lang zeg. Maar als je dan uiteindelijk finisht in een nieuw PR, dan is dat wel een behoorlijke euforie.
Het weer zou ik omschrijven als perfect loopweer met een graad of 12 en een heel licht spatje regen af en toe.

De dagen erna hebben vriendinlief en ik nog gezellig genoten van al het moois dat Barcelona te bieden heeft. Natuurlijk ook meteen een mooi excuus om jezelf helemaal lavenloos te eten. :lol:

Nu eerst even lekker rusten en dan wil ik me wellicht gaan toeleggen op wat triathons...we zullen zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Re: Hardloop draadje

Bericht door Mathieu » 20 mar 2013, 14:10

Petje af :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Hardloop draadje

Bericht door Martijn_bmw » 20 mar 2013, 17:30

gefeliciteerd!! echt een top prestatie ;-)

en mooie stad he Barcelona ben er ook eens geweest en me daar bijzonder goed vermaakt :-)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 09 jun 2013, 11:45

Hardlopen en ik zijn nooit vrienden geweest, maar vanochtend ging het een keertje anders. Voor het eerst hard gelopen.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (78.76 KiB) 3043 keer bekeken

Online
KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Hardloop draadje

Bericht door KoenM » 09 jun 2013, 12:01

Doe je goed zeg :thumbup:

Wel oppassen dat je niet je knie overbelast, mijn kraakbeen was overbelast omdat ik ineens weer fanatiek begon te lopen. (Conditie was er nog wel).
Na een maand rust en fysio ben ik er eindelijk weer redelijk vanaf..
Je belast je knie heel anders met hardlopen ten opzichte van gewoon lopen.

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Hardloop draadje

Bericht door Mnrk » 09 jun 2013, 12:12

Dat is een keurige tijd op 16km als je voor het eerst loopt!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Hardloop draadje

Bericht door RVV » 09 jun 2013, 20:29

AH leuk om te lezen, ik heb ook geen referentiekader, na 700 a 800 meter wilde ik al afhaken. Vond het niet echt lekker gaan. Maar toch even doorgezet en na pak em beet 2 km zat ik in een lekker flow. Qua wandelen pak ik altijd een afslag eerder, route komt dan op 11 km uit. Maar ik wilde gewoon eens kijken wat ik kon volhouden zonder te rusten of wandelen tussendoor. Dus lekker doorgezet. Laatste kilometers was conditioneel niet zo'n probleem. Alleen heb ik eigenlijk verkeerde schoenen voor hardlopen. Namelijk vrij zware wandelschoenen (Meindel) voor ruig terrein. Wel veel demping maar de afrol is niet echt optimaal. Daardoor wat onnodige wrijving in de schoenen zelf. Al met al wel een voldaan gevoel. Ga het zeker wat vaker doen. Eerst maar eens achter goede schoenen aan.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Hardloop draadje

Bericht door romo » 09 jun 2013, 20:37

Heb je voor het eerst hardgelopen en dan gelijk 17 km???

Als dat zo is dan is het zwaar af te raden, dit is overbelasting pur sang !!

Maar ik zal het wellicht verkeerd begrepen hebben. Heb ik het wel goed begrepen en heb je weinig tot geen loop ervaring dan is bovenstaande niet echt slim.

Die eerste 700-800m zat je nog niet in de "steady state", daarna werd het beter omdat dan je zuurstof systeem optimaal is ingeschakeld .


Een knie krijgt grofweg een factor 4-5 keer het lichaamsgewicht te verduren tijdens hardlopen waarbij er sprake is van een zweeffase.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Bokkepoot, dave van marion, Stefan en 203 gasten