BMW, Alfa of Volvo?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Max V

BMW, Alfa of Volvo?

Bericht door Max V » 01 mar 2013, 12:40

Ik heb mijn huidige auto alweer ruim twee jaar en aangezien ik 70k per jaar rijd mag ik weer een nieuwe leasebak uitzoeken. Nu heb ik wat zaken tegen elkaar afgewogen en zijn de volgende auto's overgebleven:

- BMW 116i EDE Business Sport
- Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Limited Edition Automaat
- Volvo V40 D2 R-design

Wanneer je naar de pk's kijkt steekt de Alfa er met 170 pk met kop en schouders bovenuit. Ook de automaat trekt me wel (ik rijd nu hybride en de automaat bevalt zeer goed) en met de Limited Edition heeft Alfa een aantrekkelijk aangeklede auto!

De BMW staat erbij omdat ik dat gewoon een toffe bak vind. Met 136 pk is hij ook niet slecht bedeeld. En ik zal eerlijk zeggen dat de naam BMW mij gewoon erg aanstaat. De twee BMW's die ik zelf heb gehad waren nochtans de leukste auto's die ik heb gehad.

Dan is er nog de Volvo, die niet zozeer sportief is, maar wel full option en een prachtig interieur heeft. Gecombineerd met de R-design eigenschappen is dit gewoon een zeer fijne auto. Ook is het voordeel van deze auto dat hij goed zit, wat voor mij belangrijk is omdat ik zoveel rijd en vanwege de stand van mijn ruggengraat wat rug- en nekklachten heb.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is. Moet ik voor de meeste fun gaan (Giulietta), voor de naam en uitstekende rij-eigenschappen (BMW), of voor de luxe en goede zitpositie (Volvo)?
Laatst gewijzigd door Max V op 01 mar 2013, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.

dvh

Re: BMW, Alfa of Volvo?

Bericht door dvh » 01 mar 2013, 12:45

Met 70k p/j en lichamelijke klachten zou ik voor comfort kiezen.
De Volvo dus

Mooi ding ook.

Luco

Bericht door Luco » 01 mar 2013, 12:52

+1

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 01 mar 2013, 12:55

Ik zou bij rug/nekklachten icm met zoveel kilometers ook de auto kiezen waar je het beste in kunt zitten.

70k per jaar zijn natuurlijk heel wat uurtjes dat je erin moet zitten ;)

Max V

Bericht door Max V » 01 mar 2013, 12:58

Op zich ben ik het daar wel mee eens, maar de klachten zijn niet dusdanig dat ik er zaken substantieel voor moet aanpassen.

Ik ga zaterdag een proefrit doen in de BMW en hopelijk ook in de Giulietta (als de Mazda/Alfa dealer in Groningen de juiste heeft staan), dan kan ik pas een uitspraak doen over de zitpositie van de BMW en de Alfa.

Max V

Bericht door Max V » 01 mar 2013, 12:59

Het feit dat de Volvo zo goed zit betekent namelijk niet meteen dat de andere twee auto's dat niet doen...

Ik kreeg wel de waarschuwing van een collega dat ik de Alfa alleen moet proefrijden als ik hem echt wil, want volgens hem wil je dan nooit meer iets anders... of zou dat iets zijn wat iedereen over zijn eigen auto zegt?

Luco

Bericht door Luco » 01 mar 2013, 13:01

Ligt eraan als je alfa fanaat bent ben je bevooroordeeld.

Maar dat je nu niks aan hoeft te passen vanwege je rug en nek betekent natuurlijk niet dat als een auto wat minder zou zitten je er veel meer last van kan krijgen.
Uitkijken dus.

ErikS

Bericht door ErikS » 01 mar 2013, 13:02

BMW dan alleen met sportstoelen!

Ik zou voor de BMW gaan. Heb er gewoon wat mee, het gevoel met rijden wat een andere auto niet heeft.
Toevallig v/d week in een E46 318 gereden, 4 cilinder... Wat stuurde die auto lekker zeg.....

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 01 mar 2013, 13:06

Ah, ik had niet begrepen dat je ze alledrie nog niet geprobeerd had. En zoals Erik al zegt, er zijn verschillende mogelijkheden qua stoelen dus dat is ook nog een optie.

Puur qua uiterlijk en uitrusting zou ik voor de Alfa gaan, daarna de BMW. De Volvo doet mij het minste, maar is met R-design ook geen lelijke verschijning.

Je hebt jezelf een lastige keuze op de hals gehaald :lol:

Max V

Bericht door Max V » 01 mar 2013, 13:09

Haha klopt!

Ik heb de Volvo al wel gereden, die doet het erg goed hoor!

De BMW heeft standaard sportstoelen, dus dat zit wel goed :-)

Ik heb de afgelopen twee jaar en 150k kilometers doorgebracht in een Toyota Auris Hybride. Niet bepaald de beste stoelen, maar de klachten zijn in de afgelopen twee jaar niet meer geworden (ook niet minder). Dus ik zou de invloed niet willen overdrijven, al neem ik het zeker wel mee in de overweging.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat er tussen een BMW, Alfa en Volvo niet zoveel verschil in stoelen zit als tussen bijvoorbeeld de Auris en de Volvo. In dat opzicht ga ik er dus sowieso behoorlijk op vooruit.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 mar 2013, 13:10

Volvo, no doubt!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 01 mar 2013, 13:30

V40 zou het voor mij zijn. Maar jij bent jij... :tooth: En dit is DF dus BMW :kikker:

Maar je hebt 2 benzines en 1 diesel. Is ook verschil in reiscomfort. Als in tanken, toeren maken (lawaai) etc. Met 70kkm/j is een diesel wat fijner lijkt mij. Weet zo niet de specs van de BMW en de Alfa maar is de BMW niet wat magertjes tov de Alfa? 136pk om 170pk? Weet niet wat de Nm's doen.

RVV

Bericht door RVV » 01 mar 2013, 13:35

Zou het echt laten afhangen van de juiste zitpositie Max. Los daarvan vind ik de Alfa de mooiste van het stel, Dan de Volvo. De 1 serie, tja... als BMW adept zeggen mij de instappers van BMW me echt heel weinig.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 01 mar 2013, 13:36

ErikS schreef:BMW dan alleen met sportstoelen!

Ik zou voor de BMW gaan. Heb er gewoon wat mee, het gevoel met rijden wat een andere auto niet heeft.
Toevallig v/d week in een E46 318 gereden, 4 cilinder... Wat stuurde die auto lekker zeg.....
+1. Ik heb van de week een 318ti mogen proberen. Dat stuurt toch wel een stukje scherper dan mijn ex 325ti. Sportstoelen in een BMW zitten echt geweldig. :thumbup: Volvo lijkt me ook een fijne reisauto. Van de Giulietta zou ik iedere dag super blij worden als ik er naar toe zou lopen. Nog geen makkelijke keuze dus. :mrgreen:

2000USA

Bericht door 2000USA » 01 mar 2013, 13:45

Hmmm, in eerste instantie zou ik gezien je situatie ook de Volvo zeggen (Diesel, ruimte, stoelen), hoewel deze me een beperkte houdbaarheidsdatum lijkt te hebben (qua frisheid, nu ok/mooi, straks saai). BMW vind ik gewoon niet mooi.

Afgelopen jaar heb ik zo'n 15.000 gereden met de Alfa in 1.4 MA TCT, hele fijne en als het moet snelle auto, en een van de mooiste ook. Ivm de 70k per jaar, zou ik (buiten de brandstof) zeggen neem 17" ipv 18", stuurt even direct, maar iets meer comfort. Ik kan me zo voorstellen dat de stoelen je iets tegenvallen, maar dat is persoonlijk. Positie is goed, maar ik miste iets steun. Wellicht met elektrische stoelverstelling meer mogelijkheden (had ik niet, ook geen lendesteun).

Zitpositie in de BMW zal wel goed zitten en Volvo staat erom bekend (ken beide niet), maar dat kan jij voor jezelf alleen bepalen! :df:

MB A-Klasse al overwogen? (edit: lees net Suffe SUV draadje).

Max V

Bericht door Max V » 01 mar 2013, 14:16

Je had het al gelezen, maar toch nog:

De Mercedes viel af vanwege het foeilelijke navigatiesysteem. Verder een prima auto!

De 17 inch was het sowieso geworden en de benzine betaal ik niet zelf. Maakt het wat makkelijker :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 01 mar 2013, 14:32

BMW.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 mar 2013, 15:35

ErikS schreef:Toevallig v/d week in een E46 318 gereden, 4 cilinder... Wat stuurde die auto lekker zeg.....
klopt echt de lekkerst stuurende auto die ik tot nu toe heb gehad balans is gewoon top :df:

///Joost

Bericht door ///Joost » 01 mar 2013, 16:15

Voor mij zou het de Volvo worden.

De nieuwe V40 vind ik gewoon echt een hele mooie auto. Veilig en staat bekend om z'n goede comfort, wat in jouw geval belangrijk is. Mooi intereur ook...R design is helemaal de bomb en maakt m af.

Als BMW liefhebber ben ik eerlijk dat ik de nieuwe 3 deurs echt verschrikkelijk vind. De coupe vind ik wel mooi, maar daar gaat het hier niet om. Dus daar zijn we gauw klaar mee. Als je per se een achterwielaandrijver wilt (wat je volgens mij geen pre vind gezien je keuzes) koop je een goedkope E36 of E46 ernaast om mee te spelen.

De Alfa is ook niet mijn smaak. Zie je te vaak rijden en dan die voorkant...mon dieu!

Dus als het om deze drie auto's gaat, gebaseerd op jouw omstandigheden....de Volvo. :thumbup:

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 01 mar 2013, 17:19

Vind de nieuwe 1 serie persoonlijk niet mooi, dus die zou voor mij afvallen.

Keuze zou dan tussen de Alfa en de Volvo gaan met lichte voorkeur voor de V40.
Ken zelf het comfort van Volvo erg goed en aangezien het een diesel is zou dat ook nog een extra pluspunt zijn

350 Z

Bericht door 350 Z » 01 mar 2013, 17:21

Vergeet niet dat de 1-serie behoorlijk hard is geveerd en niet echt comfortabel is.
Voor mij zonder twijfel de Volvo.

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 01 mar 2013, 18:27

Ik heb de Giulietta, maar dan een QV, bevalt mij uitstekend. Ik vind het een hele fijne auto maar objectief gekeken zullen de andere twee wel beter zijn.

Stoelen zitten op lange ritten erg goed en comfortabel, maar mogen voor het lekkere stuurwerk wel wat meer steun in de leuningen bieden.

Als je wat meer info wilt hoor ik het wel.

Max V

Bericht door Max V » 01 mar 2013, 21:58

Ik vind de neus van de BMW erg mooi, de achterkant ben ik niet zo zeker van. Als het een BMW wordt, wordt het trouwens een 5-deurs, ik vind 3-deurs totaal niet praktisch.

De Giulietta trekt me wel, maar de proefrit zal de doorslag geven. Als hij niet lekker zit, dan gaat het sowieso over. Het is overigens wel een hele mooie auto en mijn vriendin die vindt dat ik hem alleen daarom al moet nemen. Nou is dat niet echt een goed argument, want zij vindt het uiterlijk het enige wat belangrijk is ;-)

De Volvo heb ik al gereden en dat zit goed en rijdt goed. Ondanks dat hij maar 115 pk heeft, kan hij prima meekomen. Qua opties en comfort wint de Volvo het sowieso, dus de proefrit in de andere twee zal de doorslag geven...

Morgenochtend een ritje in de BMW en (hopelijk) in de Alfa. Dan weet ik meer!

Max V

Bericht door Max V » 01 mar 2013, 22:02

Mark 320iS schreef:Ik heb de Giulietta, maar dan een QV, bevalt mij uitstekend. Ik vind het een hele fijne auto maar objectief gekeken zullen de andere twee wel beter zijn.

Stoelen zitten op lange ritten erg goed en comfortabel, maar mogen voor het lekkere stuurwerk wel wat meer steun in de leuningen bieden.

Als je wat meer info wilt hoor ik het wel.
Dat zal ik onthouden, thanks! De QV is mij wat te duur, maar het zal geen wereld van verschil zijn.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 01 mar 2013, 22:13

Uiteraard kan ik heel objectief zeggen dat de BMW een mooie auto is, maar toch zal ik voor de V40 kiezen, afwerkingsniveau is zeer hoog, goed uitgerust in de meeste lease budgetten en de D2 is tot de 100 best een leuke motor. Ook een recente update gehad en valt nu net weer in de gunstige bijtellings categorie.

Leuk detail, de bak in de Volvo, de 1e versnelling is eigenlijk te kort en bedoeld om onder belasting of als de motor koud is rustig weg te trekken. Eigenlijk moet je in zijn 2 wegtrekken, langere versnelling en beter geschikt voor het sportievere wegrijden. :tong:

Plaats reactie