Mijn motorfiets

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Mijn motorfiets

Bericht door markk » 17 feb 2013, 11:59

Rond 1992. Net getrouwd, aan het afstuderen en vrouwlief zwanger. Voorgenomen om van m'n eerste salarissen direct een motorfiets te kopen: "Anders komt het er de eerste 5 jaar niet van". Vooruitziende blik want circa 5 jaar daarna kwam de vervanger, de motorfiets die ik ECHT wou hebben. Sparen, sparen, sparen, echtelijke ruzies maar uiteindelijk stond ie er, mijn motorfiets, mijn Yamaha FJ1200. Een jonge gebruikte, uit 1993. Blij als een groot kind met z'n nieuwste speeltje.

Inmiddels is het ding, net zoals ik, op leeftijd. En soms denk ik wel eens "waar doe ik het allemaal voor". Wegenbelasting, verzekering, onderhoud, poetsen, etc. Het kost allemaal wat. Zowel geld als moeite.

Vanochtend kreeg ik het antwoord op die vraag. Vrouwlief was voor 8.00 de deur uit en moest werken. Zonlicht schijnt door de hemel. Motorpak aan, hoesje eraf, sloten eraf en ondanks de gebruikssporen en leeftijd ziet ie er nog gewoon mooi uit. (Geld voor mij ook volgens mijn vrouw ;-)) Direct kwam er al wat van dat gevoel terug van toen ik 'em ophaalde bij de dealer, "yes, mijn motorfiets" :-)

Starten en direct lopen. Ondanks dat ie een paar maanden had stilgestaan. Ahhh, daar doe je dus dat onderhoud voor. Warmdraaien en weer even rustig wennen aan het rijden met een zware motorfiets. Tweewielers de laatste tijd wat gemeden vanwege het winterweer en een motorfiets rijdt sowieso veel anders dan de brom/motorscooters waarmee ik normaliter op weg ben.

Ben nooit zo'n held op tweewielers. Dus geen knee-downs e.d. FJ1200 is daarom voor mij nog steeds de perfecte motorfiets. Zwaar en meer dan genoeg, met name ouderwets smeuig, vermogen. Dus koppel bij lage toeren, altijd kracht. Of je nou in 2 bij 6000rpm het gas opendraait of in 5 bij 2000rpm. Altijd voel je direct die duw naar voren en pakt de luchtgekoelde viercylinder enthousiast op om je binnen luttele seconden in de gevarenzone te plaatsen. Zowel de gevarenzone voor je leven als voor de geldigheid van je rijbewijs.

Apart eigenlijk. Dat gevoel van toen "yes mijn motorfiets" gaat niet weg. Ondanks z'n leeftijd, ondanks z'n toen best hoge aanschafprijs en ondanks het feit dat de rugtas met fotografie apparatuur die ik meehad tegenwoordig 3x zoveel waard is dan de FJ1200. Maar goed, lekker belangrijk allemaal, het is en blijft mijn motorfiets / FJ1200. Carpe diem.


Mark.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. (Sorry, kan het niet laten om weer een extreme HDR te maken...)
Afbeelding

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17192
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Mijn motorfiets

Bericht door dvh » 17 feb 2013, 14:57

Mooi man.
Lekker retro.

Leuke foto's ook! Ook de HDR ;-)

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1840
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Mijn motorfiets

Bericht door Barend » 17 feb 2013, 16:15

Heerlijk, lekker een rondje op de motor rijden..
Die van mij staat in de winterstalling, waar ik hem niet-rijdend in heb gezet.
Binnenkort er dus uit halen, en onderhoud uitvoeren, en hopen dat ie het daarna weer gaat doen.

Leuke foto's!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn motorfiets

Bericht door Knot » 17 feb 2013, 16:30

Ik zag ze wel gaan maar mij te koud. Heb het bij een uurtje wandelen gehouden met de kleine meid.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Mijn motorfiets

Bericht door markk » 17 feb 2013, 17:20

Koud ? Het was heerlijk met motorpak aan (wel met voering ;-)).

Mark.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn motorfiets

Bericht door daNpy » 17 feb 2013, 19:31

Direct kwam er al wat van dat gevoel terug van toen ik 'em ophaalde bij de dealer, "yes, mijn motorfiets"
Dat gevoel herken ik :D
Liep de motorzaak in om mijn motor op te halen. In het voorbij lopen trekt een motor in mijn ooghoek mijn aandacht. "Da's een mooi ding" dacht ik in een flits. Stond naar mijn eigen motor te kijken :tooth:

Helaas heb ik geen winterpak (en ook geen zin om pekel te poetsen) dus de mijne staat nog lekker onder zijn hoes te wachten tot het voorjaar. Maar zin is er zeker! :hungry:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Mijn motorfiets

Bericht door Petrolhead Tom » 17 feb 2013, 20:22

Toffe fiets! Mooi verhaal weer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten