Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Fotografie

Bericht door dvh » 25 jan 2013, 23:57

Afbeelding

Deze foto is overigens ook helemaal niet scherp.
De focus ligt ergens links , of op oneindig? Waardoor het rechts helemaal wazig wordt.
Door het beperkte licht komt daar ook nog een flinke korrel bij. Het riet op de voorgrond is onscherp.

Ik heb geen idee wat voor camera Mark gebruikt. Maar waarschijnlijk goed materiaal.
Toch vind ik het een prachtige foto!
Terwijl ie technisch misschien helemaal niet zo perfect is.

KW

Bericht door KW » 26 jan 2013, 01:37

Idd ongelofelijk mooie platen :)
Focus ligt zo te zien op de horizon, want de molen en die gebouwen/bomen zijn wel haarscherp. Wat is hier fototechnisch eigenlijk niet goed aan? Kleuren zijn goed, scherpte is goed, horizon staat recht...

Verder hoop mazzel hebben dat je toevallig op het juiste moment op de juiste plek bent om dit aanzicht te hebben.

Hielke schreef:Over de relatie fotogear en de kwaliteit van de foto's zoals hierboven door mensen besproken.

Zolang je het OOG niet voor de te nemen plaat hebt is die relatie, die er vanzelfsprekend is, van totaal ondergeschikt belang. Dvh's iPhone foto's zijn het bewijs. Bijna zonder uitzondering schitterende platen door onderwerp, moment en compositie.

Het ZIEN kun je jezelf overigens voor een deel wel aanleren.
Klopt, en dat oog mis ik voor m'n gevoel nog steeds. Af en toe heb ik wel een ingeving of kom ik per ongeluk wat tegen dat een mooie foto oplevert (zoals hierboven), maar het lukt me nog steeds niet goed om de 'regie' daarvan zelf in handen te hebben. Een goede fotograaf kan qua belichting en compositie vrij goed zelf bepalen hoe de foto eruit gaat zien, daar moet ik echt nog veel beter in worden.

En ja, goede gear helpt daar tot nu toe wel degelijk bij, de foto's die ik nu maak zijn echt veel beter dan voor ik een SLR had. Omdat het goed helpt de foto beter naar m'n hand te zetten.

Ik zal de komende tijd, naast de foto-opdracht die ik hier al gehad heb, ook eens wat pics met m'n telefoon maken ;)

dvh schreef:@KW, ik zat net even door wat oude foto's te snuffelen.
Nu ik een paar weken een nieuwe camera heb en wat gewend ben geraakt aan de betere kwaliteit daarvan, heb ik bij veel oude foto's toch wel zoiets van: 'ow'.. really ? Kwaliteit is beduidend slechter. Uiteraard. Ik gebruikte voorheen alleen de iphone voor zover dat een camera genoemd mag worden.

Toch kon ik me er redelijk mee redden.
Als ik nu naar wat onderstaande foto's kijk, vind ik ze nog steeds goed te doen.
Natuurlijk, daar zitten absoluut goede platen bij :thumbup: is mij met m'n telefoon nog niet gelukt.

Dat de OMD beter foto's maakt dan de Iphone mag ook wel.. Dat verwacht je gewoon. Daar is imho ook weinig bijzonders voor nodig. Beetje leuk hoek zoeken, focus instellen en het is al snel een strakke plaat.. Maar er wat creatiefs mee doen, dat heeft totaal niks met je gear te maken. Als je dat niet ziet, is het ook erg moeilijk aan te leren. Denk ik dan.
Ik hoef niet perse iets creatiefs, met een gewoon strakke plaat ben ik ook al gauw blij. En voor mij persoonlijk wordt een plaat snel strak met
- (ultra) breedhoek
- (ultra) tele
- kleine scherptediepte
Het gewone middenbereik (eq 35-85 mm of zo) heb ik meestal niet zoveel mee. Maar da's nogmaals persoonlijke voorkeur. En maar net wat voor een compositie uitkomt.

Opa schreef:Compo wordt iig. bepaald door de fotograaf, maar de fotograaf heeft ook heel veel invloed op de kwaliteit....het is nog altijd de fotograaf die de camera instelt en als de camera niet goed ingesteld is dan wordt de kwaliteit daar ook niet beter van.
Ook met goeie spullen kun je onscherpe, niet op 't juiste punt scherpe, te weinig/veel scherpte-diepte, overbelichte, onderbelichte, te blauwe/gele[witbalans], korrelige, enz. foto's maken.
Klopt, maar bij fatsoenlijke gear kun je dat tenminste allemaal los van elkaar instellen :)

CA is trouwens vaak met Photoshop weg te werken, zijn meest magenta tinten. :wink:
CA daarvan is het grootste punt, maar was niet het enige dat ik ben tegengekomen. Heb laatste dagen veel dingen gezien en gelezen dus weet ff uit m'n hoofd niet meer wat precies allemaal.

markk

Bericht door markk » 26 jan 2013, 08:10

dvh schreef:Afbeelding

Deze foto is overigens ook helemaal niet scherp.
De focus ligt ergens links , of op oneindig? Waardoor het rechts helemaal wazig wordt.
Door het beperkte licht komt daar ook nog een flinke korrel bij. Het riet op de voorgrond is onscherp.

Ik heb geen idee wat voor camera Mark gebruikt. Maar waarschijnlijk goed materiaal.
Toch vind ik het een prachtige foto!
Terwijl ie technisch misschien helemaal niet zo perfect is.
gear: d700 en afd 35 f2.

Het is een handheld hdr dus mogelijk wat ghosting bewegingsonscherpte
Focus ligt op de horizon.
Er is veel mist dat zorgt voor wazigheid / onscherpte.
In de bewerking heel bewust de clarity (geeft ook de illusie van (on)scherpte) TERUG gedraaid om het hdr effect van overscherpe structuur te minimaliseren en het wazige effect van de mist te benadrukken.
Dit behalve vd de eerste meters (dus daar iets meer scherpte/clarity) om daar juist weer wat scherpte te krijgen. Weer om het mist effect te benadrukken. De eerste meters kun je zien.
En het molentje is iets scherper / contrastrijker gemaakt. Is qua compositie nl. een belangrijk element in de foto. Geldt ook voor de invoerende lijn die de sloot maakt naar de zon toe.

@kw: Dat is dat ik bedoelde met spelen met onscherpte ipv scherpte. Mist is daar ideaal voor.

Iets vergelijkbaars heb ik gedaan met de elektriciteitsmasten. Op de voorgrond zie je structuur / scherpte in de sneeuw en de rechterpoot vd de grote mast. Vervolgens zie je in de verte mist, maar de bovenkant is redelijk helder en de lijnen lopen de mist in. Subtiele onscherpte, geholpen door mist.
Ook heb ik in de nabewerking het groothoek perspectief gecorrigeerd zodat de grote mast zoveel mogelijk RECHT staat ipv voorover valt.

Is er vooraf over nagedacht? Nee want ik wist niet wat ik voor foto's ging maken. Maar bij het maken vd foto is wel op de compositie gelet. Bewust gekozen voor scherp diafragma (f9) en lui geweest qua belichting. Auto iso en gewoon brackets genomen van 9 trapjes.

Wel heel bewust die ochtend foto's gaan maken. Heldere hemel, sneeuw, opkomende zon.

Ook thuisgekomen heel bewust gaan bewerken. Zowel de single frames als de HDR, Uiteindelijk gekozen voor de HDR maar dat wist ik niet van te voren.

Had het beter gekund? Tuurlijk.
- Statief meenemen ipv handheld brackets/hdr,
- betere / modernere lens met betere optische eigenschappen en minder CA (afd 35 is oud, optisch redelijk maar heel erg goed maar wel lekker compact).
- grijskaart mee voor perfecte witte sneeuw / witbalans
- wat meer tijd en moeite nemen om de juiste belichting op het basisframe te krijgen.
- er 5 minuten eerder zijn want er vloog bij bovenstaande foto net een groep gansen de lucht in. Was voor de compositie rechts in het beeld nog leuker geweest. Maar helaas ik was te laat...

Met name de sneeuw / voorgrond in bovenstaande foto ben ik nog niet helemaal blij mee qua bewerking. Mag iets helderder, iets witter. Misschien speel ik er zo nog wel even mee.

Mark.

markk

Bericht door markk » 26 jan 2013, 09:17

Met name de sneeuw / voorgrond in bovenstaande foto ben ik nog niet helemaal blij mee qua bewerking. Mag iets helderder, iets witter. Misschien speel ik er zo nog wel even mee.
Done.

Nieuw:
Afbeelding

Oud:
Afbeelding

(kleurbalans (warmer) en belichting (+1 EV) van de voorgrond / sneeuw wat gecorrigeerd. Witbalans in de lucht iets kouder gemaakt).

ErikS

Bericht door ErikS » 26 jan 2013, 09:42

@ KW; Compositie maakt de foto. Als je dat niet doet, dan komt er nooit niks van................

Peric

Bericht door Peric » 26 jan 2013, 10:43

@ Tom Verhaaf, leuke foto!

allen

Bericht door allen » 26 jan 2013, 10:48

dvh schreef:Gave foto overigens van de bird... :kikker:
Over gear gesproken.
Afbeelding
Afbeelding
M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm 1:2.0

Me likey
Dat is op jouw camera ergens halverwege de 20mm? Lijkt me een heerlijke lens. Aanschaffen maar! :mrgreen:

Foto's zoals die van Tom hierboven vind ik ook wel leuk.

Afbeelding
permission denied by Tookaphotoof, on Flickr
Laatst gewijzigd door allen op 31 jan 2013, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS

Bericht door ErikS » 26 jan 2013, 11:43

Nietszeggende foto die door compositie toch 'spannend' is om naar te kijken!

Xave30

Bericht door Xave30 » 26 jan 2013, 13:02

@ Markk - Oude versie vind ik veel leuker.

frankv

Bericht door frankv » 26 jan 2013, 13:06

allen schreef:Dat is op jouw camera ergens halverwege de 20mm? Lijkt me een heerlijke lens. Aanschaffen maar! :mrgreen:
Dat wordt vergelijkbaar met 24mm op Full Frame, M43 heeft een cropfactor van 2. Maar het ding kost tegenwoordig nog wel 629 euro:
http://www.fotobooms.nl/detail/0/172/60 ... 3A2.0.html

Of als je hem in het zwart wilt 929 euro, zwart, 320 euro duurder, only Olympus!
http://www.fotobooms.nl/detail/0/172/60 ... it%21.html

Deze Panasonic 14/2.5 is in de aanbieding voor maar 199 euro, doet qua beeldkwaliteit niet echt onder voor de Olympus 12/2.0, maar is natuurlijk een wat andere lens. Ik had er ooit eentje maar die heb ik verkocht omdat 28mm (op FF) me niet zo lag, geen klassieker, maar voor 199 zou ik er eigenlijk gewoon weer eentje moeten kopen:
http://www.fotobooms.nl/detail/0/172/59 ... lk%29.html

dvh

Bericht door dvh » 26 jan 2013, 13:11

Als je niet naar de prijs zou kijken Frank maar puur naar de capaciteiten en beeldkwaliteit, welke zou dan de beste keuzen zijn volgens jou ?

De 12mm is goed ontvangen in de internetreviews. En als ik iets erbij wil naast mijn 45mm , is dan juist iets met een brede hoek. Zoom heb ik nog niet zoveel mee. Ben geen vogelspotter en in de dierentuin kom ik niet zo vaak.
Macro vind ik leuk voor de fun, maar ook erg duur qua lenzen.

Maar landschappen, in of rondom gebouwen of grote groepen mensen zoals op feestjes ect op de foto zetten daar is de 12mm prima voor geschikt. En de beeldkwaliteit is enkel lovend ( als ik de mensen moet geloven die erover schrijven )

Michele

Bericht door Michele » 26 jan 2013, 13:25

KW schreef:
Ga je ook gewoon verdiepen in nabewerking, bij digitale fotografie ontkom je daar echt niet meer aan.
Dat weet ik, maar daarvan kan ik eerlijk zeggen dat ik niet goed genoeg weet wat ik doe. Ik zie vaak wel dat een foto niet helemaal lekker oogt qua kleuren, maar waar het aan ligt weet ik niet en krijg het ook niet vaak voor elkaar om dat goed te krijgen.
Ohja, en schiet gewoon in RAW. Zijn tientallen gratis RAW programmaatjes te krijgen. Irfanview gebruikte ik bijv. Of gewoon trial van Photoshop of Lightroom proberen.
Nabewerking is noodzakelijk als je het maximale uit je beeld wil halen. de Jpeg uit de camera is maar een interpretatie die de camerasoftware geeft van het opgenomen beeld, op basis van de instellingen die de fotograaf gemaakt heeft: belichting, scherpstelling, witbalans, maar ook de variabelen in het gebruikersmenu (levendigheid, verscherping, contrast, verzadiging etc.) , RAW beelden "ontwikkelen" zorgt voor betere resultaten dan de jpeg straight uit de camera omdat je veel meer variabelen achteraf kunt corrigeren, inclusief CAS en vignettering. Je hebt Photoshop als ik kijk naar je screenshots, dus heb je ook Camera-Raw. Update Camera Raw voor de D3200 en trek je RAW beelden eerst maar eens daar door heen. Online zijn er trouwens zat basistrainingen Photoshop te vinden, en anders koop je voor een tientje bij de slegte een boek.
KW schreef:
Over de CA etc zou ik me dan even geen zorgen maken, de lens die je noemt en die op papier top zou zijn is wel erg kostbaar.
Van die DX35 1.8 lees en zie ik echt teveel negatiefs, niet alleen in reviews, maar zie het ook in de meest simpele voorbeeldfoto's die er mee geschoten zijn. Zelfde als voor die dure, dat die goed is is niet alleen op papier maar ook de ervaring van willekeurig anderen. Dat prijsverschil is er blijkbaar niet voor niks :P
CAS is met twee drukken op de knop aan te passen met camera-raw. Dat heeft namelijk profielen voor alle mogelijke objectieven om lensfouten te corrigeren. Als je het op de 35mm f1.8 van 175 euro niet acceptabel vindt, ga je het op een acht keer duurdere lens ook niet acceptabel vinden. Die is wel beter namelijk, maar niet 8x beter en vertoont eveneens CAS.
KW schreef:
Michele schreef:Dat is dus precies wat ik bedoel: je focust je teveel op de spullen die je denkt nodig te hebben om een goede foto te maken, maar dat is niet zo. Je moet juist uit je bestaande spullen halen wat er in zit.
Dat snap ik maar dat lukt dus niet zo goed. Lichtgevoeligheid ofwel diafragmagrootte is hierbij het grootste probleem, aangezien de ISO omhoog gooien voor mij geen optie is ivm teveel ruis (de ruis is met ISO 100 al te zien, laat staan boven de 400).
Jouw camera zou bij 400 ISO verhoudingsgewijs brandschone plaatjes moeten leveren, tenzij je de ruisreductie hebt uitgezet, onderbelichte foto's maakt of de jpeg compressie te hoog hebt staan.
Als je de ruis van de D3200 bij 100 ISO al teveel vindt, denk ik dat je moet stoppen met je fotohobby want dan valt alles tegen behalve een Haselblad H4D. En zelfs daar zul je vermoedelijk nog wat op aan te merken hebben.
KW schreef:
Ik heb een voorstel. Online fotocursusje. Ga gewoon eens op stap met alleen maar je 16-85 en probeer eens om zoiets stoms als een bushokje op 6 verschillende, verrassende manieren in beeld te brengen met gebruik van slechts 6 opnamen. Juist: iedere opame moet anders zijn en je mag maar 6 foto's maken. Niet schieten, schieten en schieten en dan naderhand wissen, maar iedere opname raak. Dan leer je kijken en gebruik maken van wat je hebt.
Vervolgens pleur je die foto's zonder ze te aan te passen ergens neer met een linkje. Let op dat de exif info beschikbaar bljft! (dus niet uploaden als internetbestand naar een site waar alles gewist wordt, maar naar Flickr o.i.d.) en dat linkje plak je hier. Vervolgens vertel ik je hoe ik er over denk en wat je zou kunnen verbeteren. Mag openbaar, maar ook via PM als je dat prettiger vindt.
Haha klinkt interessant :) dat ga ik es doen. Evt een ander object dan een bushokje mag ook, maar met zelfde idee/intentie?
Nee. Dat mag niet. Bushokje of anders geen cursus. Want met een onderwerp dat je zelf uitkiest kan je al gauw leuke dingen doen. Het is juist de bedoeling dat je creatief leert denken en dat kan alleen door een opdracht te krijgen om iets te fotografen waar je in eerste instantie nooit foto's van zou gaan maken uit eigen beweging.

frankv

Bericht door frankv » 26 jan 2013, 13:27

@dvh

Ik heb de pana 14/2.5 net online gekocht, voor 199 nieuw kan ik die niet laten liggen.

Tja, wat is mooi, dat is echt je eigen smaak. In FF beeldhoeken sprekend vind ik 24mm fijn, 28mm niet zo. Waarom dan toch de pana gekocht? Ik vind de Olympus 12/2.0 gewoon idioot duur, en ik heb al een lens met dat bereik. Mijn Panasonic 7-14/4 vind ik geweldig, die gaat dus van 14-28 (FF), en de lichtsterkte van 4 vormt eigenlijk nooit een probleem vanwege de grote hoek. 1/ff-brandpuntsafstand haal je altijd wel, en dan is het met f4 gelijk ook allemaal goed scherp. Want dat vind ik het mooie aan de meest m43 lenzen, ze lijken wijd open gelijk allemaal goed scherp te zijn.

De 14/2.5 gebruik ik dan op mijn GF1 body, als ik nog kleiner en onopvallender wil dan de 20/1.7

Je hebt in m43 eigenlijk de volgende lenzen om uit te kiezen van groothoek tot standaard:
pana 7-14/4 (perfect wat mij betreft, wel 940 euro ofzo)
oly 9-18/4-5.6 (net niet mijn bereik, 7 of 9mm scheelt echt, en 5.6 heb je op 18mm weinig aan)
oly 12/2.0 (goed, maar duur vind ik, iets van 640 voor alleen deze brandpuntsafstand)
pana 12-35/2.8 (geweldig ding lijkt me, wel 950 euro, zou ik graag willen hebben, maar wel groot)
pana 14/2.5 (199 dus...)
oly 17/2.8 en 17/1.8 (beide niet heel goed ontvangen en de 1.8 is weer idioot duur)
pana 20/1.7 (klassieker wat mij betreft)
pana 25/1.4 (schijnt heel goed te zijn, maar ken hem niet, onvoldoende meerwaarde tov de 20/1.7 voor mij)

Volgens mij is dit het lijstje zo'n beetje.
Laatst gewijzigd door frankv op 26 jan 2013, 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.

WJ

Bericht door WJ » 26 jan 2013, 13:29

Het uitzicht is zo slecht nog niet in de wintertijd

Afbeelding

dvh

Bericht door dvh » 26 jan 2013, 15:52

Congrats Frank ! 199,- is een koopje inderdaad.
De 1.2/20 is inderdaad kostbaar. Echter ben ik wel overtuigd van de meerwaarde. Weinig vertekening en goede beeldkwaliteit, met daarbij een fraai uiterlijk..

Het is deels een gevoelskwestie. Wil gewoon wat goeds. En dat het deels hobby is mag het van mij ook wel wat kosten. Zolang de M4/3 in opmars zijn blijven deze lenzen toch populair en kun je ze altijd nog goed kwijt.
( als ik zie wat ze vragen op ebay ect.. blijft duur ! )

@WJ
Zachte lucht..

Vanochtend was er veel kleur te zien in de wolken.
Hier nog wat snapshot van vanochtend.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door dvh op 26 jan 2013, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

KW

Bericht door KW » 26 jan 2013, 15:58

Weer erg mooi DVH :)

Michele schreef:Nabewerking is noodzakelijk als je het maximale uit je beeld wil halen. de Jpeg uit de camera is maar een interpretatie die de camerasoftware geeft van het opgenomen beeld, op basis van de instellingen die de fotograaf gemaakt heeft: belichting, scherpstelling, witbalans, maar ook de variabelen in het gebruikersmenu (levendigheid, verscherping, contrast, verzadiging etc.) , RAW beelden "ontwikkelen" zorgt voor betere resultaten dan de jpeg straight uit de camera omdat je veel meer variabelen achteraf kunt corrigeren, inclusief CAS en vignettering. Je hebt Photoshop als ik kijk naar je screenshots, dus heb je ook Camera-Raw. Update Camera Raw voor de D3200 en trek je RAW beelden eerst maar eens daar door heen. Online zijn er trouwens zat basistrainingen Photoshop te vinden, en anders koop je voor een tientje bij de slegte een boek.
Bedankt voor de uitleg, zal er eens naar kijken. Al denk ik dat het voor mezelf beter is niet overal tegelijk mee bezig te zijn. Zoals ErikS zegt, zonder goede compositie ben je zowiezo nergens, dus misschien verstandig als ik me daar voorlopig eerst mee bezig hou. Dat is tot nu toe mijn grootste probleem. Kleur en belichting komt daarna wel.

CAS is met twee drukken op de knop aan te passen met camera-raw. Dat heeft namelijk profielen voor alle mogelijke objectieven om lensfouten te corrigeren. Als je het op de 35mm f1.8 van 175 euro niet acceptabel vindt, ga je het op een acht keer duurdere lens ook niet acceptabel vinden. Die is wel beter namelijk, maar niet 8x beter en vertoont eveneens CAS.
175 euro vind ik fysiek niet teveel voor een lens, maar ik vind het zonde om er geld aan uit te geven als ik er uiteindelijk niet tevreden over ben. Dan geef ik liever veel meer uit aan een dure lens waar ik wel tevreden over ben. Zogezegt vind ik de prijs-prestatieverhouding van die DX35 1.8 lang niet zo goed als van de 24/1.4 en 14-24/2.8 zover ik daar over kan oordelen aan de hand van meerdere verschillende reviews/reviewers en onbewerkte voorbeeldfoto's. Maar op korte termijn zal ik uberhaupt nog even geen lens kopen omdat ik ook nog andere uitgaven heb.

Verder is het zo dat ik liever FX-lenzen koop dan DX, omdat ik zekerweten deze DX-camera vervang door een full frame voor die lenzen versleten zijn, en dan kan ik die gewoon blijven gebruiken. Deze D3200 is voor mij een opstap (niet voor niks instapmodel) naar het werken met DSLR's, dus voorlopig doe ik het hier nog even mee, maar zal zeker geen permanent blijvertje zijn.

Jouw camera zou bij 400 ISO verhoudingsgewijs brandschone plaatjes moeten leveren, tenzij je de ruisreductie hebt uitgezet, onderbelichte foto's maakt of de jpeg compressie te hoog hebt staan.
Als je de ruis van de D3200 bij 100 ISO al teveel vindt, denk ik dat je moet stoppen met je fotohobby want dan valt alles tegen behalve een Haselblad H4D. En zelfs daar zul je vermoedelijk nog wat op aan te merken hebben.
Ruisreductie staat zoals ik eerder zei absoluut uit, dat geeft namelijk in fijne details (zoals kleding/stof en gras/bomen) een lelijke blur, een van de hoofdredenen om van m'n oude compact af te willen. En ik heb het pasgeleden getest, die ruisonderdrukking werkt zeker als het aankomt op kleur-ruis, maar de korreligheid blijft even groot.
Verder is het bekend dat de D3200 geen ruiskoning is, dus hoewel het 10x beter is dan m'n oude compact is het nog zeker niet geweldig. Andere APS-C en FF camera's zijn daar zover ik in reviews en foto's van anderen gezien heb echt beter in.

Nee. Dat mag niet. Bushokje of anders geen cursus. Want met een onderwerp dat je zelf uitkiest kan je al gauw leuke dingen doen. Het is juist de bedoeling dat je creatief leert denken en dat kan alleen door een opdracht te krijgen om iets te fotografen waar je in eerste instantie nooit foto's van zou gaan maken uit eigen beweging.
Ok, duidelijk, goed dat ik het dus ff vraag ;)
(al is een brievenbus zoals ik veronderstel ook niet iets dat ik zomaar uit mezelf ga fotograferen)

Freek

Bericht door Freek » 26 jan 2013, 16:38

Die foto van markk komt me bekend voor, ik heb er een die er op lijkt in ieder geval. :blink:

Afbeelding

ErikS

Bericht door ErikS » 26 jan 2013, 16:39

Nice!

Ik vind hem wat fijner kijken dan die van Mark........
De scherpte is toch wel lekker.

KW

Bericht door KW » 26 jan 2013, 16:39

Ik vind ze allebei erg mooi, zowel deze als die van Markk.

dvh

Bericht door dvh » 26 jan 2013, 16:41

Freek schreef:Die foto van markk komt me bekend voor, ik heb er een die er op lijkt in ieder geval. :blink:

Afbeelding
nice !

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 26 jan 2013, 16:47

Tjee, wat een lappen tekst hier zeg. ;)

@KW: Over de compositie; als ik fotografeer let ik op 3 dingen: compositie (maakt of breekt de foto), scherpteligging (waar focus ik op) en de basis instellingen zoals sluitertijd, diafragma en ISO. Foto maken en kijken of ik het er op het schermpje tevreden mee ben. Zo niet dan nog een keer maken. :)

Dus ja, compositie is zo ongeveer het belangrijkste wat er is..

Ik ben inmiddels thuis en al mijn foto's aan het importeren, kan niet wachten om er mee aan de slag te gaan, zal nog wel een tijdje duren voor ik alles heb doorgewerkt.. 1600 foto's ofzo. Allemaal RAW. :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 26 jan 2013, 17:19

1600?! Die Pen is je dan goed bevallen. :D

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 26 jan 2013, 17:23

allen schreef:1600?! Die Pen is je dan goed bevallen. :D
Zeker gezien het feit dat 'slechts' 600 uit de EOS gekomen zijn.. :mrgreen:

Moet alleen even heel snel een nieuwe HDD halen, ik heb ruimte tekort..

Tot nu toe welgeteld 1 foto kunnen 'doen' en ben ik redelijk tevreden over. Hoefde ook bijna niets aan bewerkt te worden, beetje bijgesneden en contrast. Uit de PEN deze, met ISO 1600. :)

Afbeelding

allen

Bericht door allen » 26 jan 2013, 17:32

dvh schreef:Congrats Frank ! 199,- is een koopje inderdaad.
De 1.2/20 is inderdaad kostbaar. Echter ben ik wel overtuigd van de meerwaarde. Weinig vertekening en goede beeldkwaliteit, met daarbij een fraai uiterlijk..
12 Bedoel je dan toch?
Iig, alleen dit is al de reden dat ik voor de Olympus lens zou gaan:

Xave30

Bericht door Xave30 » 26 jan 2013, 17:40

Geweldige compositie Freek!!!

Plaats reactie