Idd ongelofelijk mooie platen

Focus ligt zo te zien op de horizon, want de molen en die gebouwen/bomen zijn wel haarscherp. Wat is hier fototechnisch eigenlijk niet goed aan? Kleuren zijn goed, scherpte is goed, horizon staat recht...
Verder hoop mazzel hebben dat je toevallig op het juiste moment op de juiste plek bent om dit aanzicht te hebben.
Hielke schreef:Over de relatie fotogear en de kwaliteit van de foto's zoals hierboven door mensen besproken.
Zolang je het OOG niet voor de te nemen plaat hebt is die relatie, die er vanzelfsprekend is, van totaal ondergeschikt belang. Dvh's iPhone foto's zijn het bewijs. Bijna zonder uitzondering schitterende platen door onderwerp, moment en compositie.
Het ZIEN kun je jezelf overigens voor een deel wel aanleren.
Klopt, en dat oog mis ik voor m'n gevoel nog steeds. Af en toe heb ik wel een ingeving of kom ik per ongeluk wat tegen dat een mooie foto oplevert (zoals hierboven), maar het lukt me nog steeds niet goed om de 'regie' daarvan zelf in handen te hebben. Een goede fotograaf kan qua belichting en compositie vrij goed zelf bepalen hoe de foto eruit gaat zien, daar moet ik echt nog veel beter in worden.
En ja, goede gear helpt daar tot nu toe wel degelijk bij, de foto's die ik nu maak zijn echt veel beter dan voor ik een SLR had. Omdat het goed helpt de foto beter naar m'n hand te zetten.
Ik zal de komende tijd, naast de foto-opdracht die ik hier al gehad heb, ook eens wat pics met m'n telefoon maken
dvh schreef:@KW, ik zat net even door wat oude foto's te snuffelen.
Nu ik een paar weken een nieuwe camera heb en wat gewend ben geraakt aan de betere kwaliteit daarvan, heb ik bij veel oude foto's toch wel zoiets van: 'ow'.. really ? Kwaliteit is beduidend slechter. Uiteraard. Ik gebruikte voorheen alleen de iphone voor zover dat een camera genoemd mag worden.
Toch kon ik me er redelijk mee redden.
Als ik nu naar wat onderstaande foto's kijk, vind ik ze nog steeds goed te doen.
Natuurlijk, daar zitten absoluut goede platen bij

is mij met m'n telefoon nog niet gelukt.
Dat de OMD beter foto's maakt dan de Iphone mag ook wel.. Dat verwacht je gewoon. Daar is imho ook weinig bijzonders voor nodig. Beetje leuk hoek zoeken, focus instellen en het is al snel een strakke plaat.. Maar er wat creatiefs mee doen, dat heeft totaal niks met je gear te maken. Als je dat niet ziet, is het ook erg moeilijk aan te leren. Denk ik dan.
Ik hoef niet perse iets creatiefs, met een gewoon strakke plaat ben ik ook al gauw blij. En voor mij persoonlijk wordt een plaat snel strak met
- (ultra) breedhoek
- (ultra) tele
- kleine scherptediepte
Het gewone middenbereik (eq 35-85 mm of zo) heb ik meestal niet zoveel mee. Maar da's nogmaals persoonlijke voorkeur. En maar net wat voor een compositie uitkomt.
Opa schreef:Compo wordt iig. bepaald door de fotograaf, maar de fotograaf heeft ook heel veel invloed op de kwaliteit....het is nog altijd de fotograaf die de camera instelt en als de camera niet goed ingesteld is dan wordt de kwaliteit daar ook niet beter van.
Ook met goeie spullen kun je onscherpe, niet op 't juiste punt scherpe, te weinig/veel scherpte-diepte, overbelichte, onderbelichte, te blauwe/gele[witbalans], korrelige, enz. foto's maken.
Klopt, maar bij fatsoenlijke gear
kun je dat tenminste allemaal los van elkaar instellen
CA is trouwens vaak met Photoshop weg te werken, zijn meest magenta tinten.

CA daarvan is het grootste punt, maar was niet het enige dat ik ben tegengekomen. Heb laatste dagen veel dingen gezien en gelezen dus weet ff uit m'n hoofd niet meer wat precies allemaal.