Horloge / Horloges topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Macboy

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Macboy » 23 jan 2013, 00:15

frankv schreef:Wat is eigenlijk het meest overrated merk met de slechtste verhouding tussen uurwerk en verkoopprijs?
Dat moet toch wel IWC zijn ?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 jan 2013, 00:33

Macboy schreef:
frankv schreef:Wat is eigenlijk het meest overrated merk met de slechtste verhouding tussen uurwerk en verkoopprijs?
IWC en Panerai. Van der Gang....Hublot....

Let wel: Mooi afgewerkt zijn ze zeker.En ze zijn ook 'mooi'. En ze gooien 't op 'limited zus en zo'...
Beste verhouding Longines, Oris, Seiko, Rolex, Omega, Jaeger le Coultre, Zenith...

Tom

Bericht door Tom » 23 jan 2013, 09:26

TW Steel :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 23 jan 2013, 09:36

Macboy schreef:

Misschien dat niet iedereen het er mee eens is, maar ik vind dit gelden voor de extreem dure complicaties. Eigenlijk ieder horloge boven de 50000 euro.

Dimer

Bericht door Dimer » 23 jan 2013, 10:24

Robin schreef:
Macboy schreef:
IWC en Panerai. Van der Gang....Hublot....

Let wel: Mooi afgewerkt zijn ze zeker.En ze zijn ook 'mooi'. En ze gooien 't op 'limited zus en zo'...
Beste verhouding Longines, Oris, Seiko, Rolex, Omega, Jaeger le Coultre, Zenith...
Voor de IWC's en Panerai met Eta/Sellita/Valjoux/Unitas etc uurwerken ben ik het hier mee eens. Maar voor de manufacture zeker niet.

Macboy

Bericht door Macboy » 23 jan 2013, 10:28

Dat moet je dan wel toelichten Rico. Als de ontwikkelkosten voor een horloge waarvan er maar 10 gemaakt worden moet worden verdeeld over 10 horloges dan zal de prijs soms explosief hoog zijn tov exemplaren waarvan er 5000 worden gemaakt. Het enkele feit dat een horloge dus duurder is dan €50.000 kan toch niet betekenen dat de verhouding prijs/uurwerk dus niet deugt ?

Integendeel, de prijs is dan nog steeds acceptabel als je ziet hoeveel uur erin gestoken is. En dan heb ik het niet eens over de ontwikkelkosten alleen. Sommige horloges kosten gewoon een half jaar tot een jaar om in elkaar te kunnen zetten.

Dus je kunt niet zeggen elk horloge boven de €50.000 zonder nadere toelichting.

///Joost

Bericht door ///Joost » 23 jan 2013, 10:32

Macboy schreef:Dat moet je dan wel toelichten Rico. Als de ontwikkelkosten voor een horloge waarvan er maar 10 gemaakt worden moet worden verdeeld over 10 horloges dan zal de prijs soms explosief hoog zijn tov exemplaren waarvan er 5000 worden gemaakt. Het enkele feit dat een horloge dus duurder is dan €50.000 kan toch niet betekenen dat de verhouding prijs/uurwerk dus niet deugt ?

Integendeel, de prijs is dan nog steeds acceptabel als je ziet hoeveel uur erin gestoken is. En dan heb ik het niet eens over de ontwikkelkosten alleen. Sommige horloges kosten gewoon een half jaar tot een jaar om in elkaar te kunnen zetten.

Plus het feit dat extreem dure horloges vaak bezet zijn met meerdere edelstenen of kostbare metalen, wat natuurlijk ook de prijs hoger maakt.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 23 jan 2013, 10:38

Een jaar nodig om een horloge in elkaar te zetten?

Bizar zeg :hot:

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 23 jan 2013, 11:17

Bram schreef:Een jaar nodig om een horloge in elkaar te zetten?

Bizar zeg :hot:
Ja, maar dan kost ie geen 50K hoor ;) ...

Ben

Elmar

Bericht door Elmar » 23 jan 2013, 11:23

En in dat jaar zijn ze niet 40 uur in per week bezig met dat horloge..oftewel marketing gelul.

Robin

Bericht door Robin » 23 jan 2013, 11:39

Tom schreef:
TW Steel :mrgreen:
LOL ik vergat de grootse boef in m'n verhaal daarboven : U Boat. Bagger ohne Ende.

Verder waardeer ik juist 'n complication, de prijs is pun t 2. Centenkwestie:)

Zo'n complication zie ik als 'n Huayra, One 77, F40, F1, etc.

Het gaat meer imo om eta based leuke merkklokken die bij de één 1500 kosten en bij de ander 5 mile met 't zelfde uurwerk voor 90%....inderdaad Dimer. Maar m'n 5004 vind ik ook veel te duur voor 't gebodene. Veel en veel te duur.

Robin

Bericht door Robin » 23 jan 2013, 11:43

Macboy schreef:.Sommige horloges kosten gewoon een half jaar tot een jaar om in elkaar te kunnen zetten.
Aan mekaar te lullen bedoel je? :kikker:

Bron Rolexforum.nl
DISCLAIMER: Ik ben gek op Patek:)
Afbeelding

Robin

Bericht door Robin » 23 jan 2013, 11:53

///Joost schreef:
Macboy schreef:Dat moet je dan wel toelichten Rico. Als de ontwikkelkosten voor een horloge waarvan er maar 10 gemaakt worden moet worden verdeeld over 10 horloges dan zal de prijs soms explosief hoog zijn tov exemplaren waarvan er 5000 worden gemaakt. Het enkele feit dat een horloge dus duurder is dan €50.000 kan toch niet betekenen dat de verhouding prijs/uurwerk dus niet deugt ?

Plus het feit dat extreem dure horloges vaak bezet zijn met meerdere edelstenen of kostbare metalen, wat natuurlijk ook de prijs hoger maakt.
Dat is vaak 'n andere categorie dan de Patek/Breguet/AP/JLC/IWC etc complication.Daar zitten vaak geen edelstenen in. Maar alles kan natuurlijk. Leren bandje vaak. Van 5 meier minimaal:) 2 reepjes...
Die dingen zijn van goud of platina of van carbon weetikveel, maar als je de massa van dat materiaal gaat terugrekenen wordt je ook gewoon getild natuurlijk.

Voorbeeld: Submariner Rolex staal: 6800,-
Submariner 18k goud: 28000,-(?)
Zou betekenen dat kast en band van 18krt voor dik 20k euro staat? Goud is zelfs makkelijker te bewerken ook nog. Voor 20k euro heb je 'n halve kilo fijn(puur) goud 24karaat.
Aan 'n Sub zit misschien 170-180 gram 18 krt goud. MAXIMAAL. 5 a 6 mile maximaal aan goud(op dit moment januari 2013)...schat ik.

RVV

Bericht door RVV » 23 jan 2013, 11:55

Elmar schreef:En in dat jaar zijn ze niet 40 uur in per week bezig met dat horloge..oftewel marketing gelul.
Mee eens. Ik geloof ook niet dat men een jaar aan een uurwerk werkt. Ik begrijp best waarom bepaalde complicaties moeilijk zijn om toe te passen. Maar face it. In tegenstelling tot 150 jaar geleden heeft men allerlei machines beschikbaar. Ook de onderdelen van die extreem dure horloges worden met machines gemaakt. Het is IMHO ook een mythe die de fabrikanten graag in stand houden. Tourbillon techniek voor lage prijzen aanbieden (rond de 30k) werkt namelijk ook niet. In het verleden is dit wel eens geprobeerd. Maar het type koper wil namelijk geen goedkope Tourbillon. Die wil gewoon 80 tot 100k plus betalen. Waarom? Omdat hij het geld er voor over heeft. Vanwege de extreem hoge prijzen is het ook extreem exclusief. Dat koopt men. Dit geld ook voor horloges met andere kostbare complicaties. Maa dat feit rechtvaardigd in mijn ogen niet de zogenaamde hoge kostprijs. Dus op basis van de verhouding uurwerk tov uiteindelijke vraagprijs. En wees nou eerlijk. Horloges die 5 ton kosten. Daar laat je een compleet huis voor bouwen. Of je koopt er een dikke Ferrari voor. Kijk eens wat voor een vakmanschap daar in zit. Ik veroordeel de hoge prijzen niet. Maar zie geen logische prijs/productie kosten verhouding. Ik zie het meer als een vorm van kunst. Daarvan is de prijs ook niet rationeel te verklaren.

Robin

Bericht door Robin » 23 jan 2013, 12:02

Ja, liever 'n Appel aan de muur dan 'n klokhuis in de hand ofzo:)

Macboy

Bericht door Macboy » 23 jan 2013, 12:38

Rico duidelijk verhaal leest zo wel beter weg dan die eerdere blote zin van je :thumbup:

Robin lol @ yes we can ! Hoewel Patek uurwerken maakt als geen ander, maar ik snap je grap.

Robin

Bericht door Robin » 23 jan 2013, 12:45

Bij prijs/kwaliteit denk ik bijv aan 'n Omega Moonwatch met hesaliteglas, 'eigen' origineel handowind 861 caliber, chrono, karakter en goede wederverkoop als je 'm kwijt wil. Wv 3300,-(hij is wel in prijs omhoog gegaan) Idem de Submariner/GMT Rolex lijn. Daytona met 'n superuurwerk is wel 'prijsvast'maar kwa aanschaf zit je ook erg hoog. Idem bepaalde Panerais(liefst met eigen caliber)

Wil je voordeliger:G Shock, Seiko, Fortis, Oris, Longines nasar mijn idee.

///Joost

Bericht door ///Joost » 23 jan 2013, 13:14

RVV schreef:
Elmar schreef:En in dat jaar zijn ze niet 40 uur in per week bezig met dat horloge..oftewel marketing gelul.
Mee eens. Ik geloof ook niet dat men een jaar aan een uurwerk werkt. Ik begrijp best waarom bepaalde complicaties moeilijk zijn om toe te passen. Maar face it. In tegenstelling tot 150 jaar geleden heeft men allerlei machines beschikbaar. Ook de onderdelen van die extreem dure horloges worden met machines gemaakt. Het is IMHO ook een mythe die de fabrikanten graag in stand houden. Tourbillon techniek voor lage prijzen aanbieden (rond de 30k) werkt namelijk ook niet. In het verleden is dit wel eens geprobeerd. Maar het type koper wil namelijk geen goedkope Tourbillon. Die wil gewoon 80 tot 100k plus betalen. Waarom? Omdat hij het geld er voor over heeft. Vanwege de extreem hoge prijzen is het ook extreem exclusief. Dat koopt men. Dit geld ook voor horloges met andere kostbare complicaties. Maa dat feit rechtvaardigd in mijn ogen niet de zogenaamde hoge kostprijs. Dus op basis van de verhouding uurwerk tov uiteindelijke vraagprijs. En wees nou eerlijk. Horloges die 5 ton kosten. Daar laat je een compleet huis voor bouwen. Of je koopt er een dikke Ferrari voor. Kijk eens wat voor een vakmanschap daar in zit. Ik veroordeel de hoge prijzen niet. Maar zie geen logische prijs/productie kosten verhouding. Ik zie het meer als een vorm van kunst. Daarvan is de prijs ook niet rationeel te verklaren.
Wat een wijheid allemaal in 1 post zeg! 100% mee eens.

WJ

Bericht door WJ » 23 jan 2013, 13:16

Ik moet zeggen dat ik na deze eerste week erg tevreden ben met mijn Seiko'tje. Loopt ook netjes. :)

Ik heb nooit wat met G-shock gehad, maar stiekum vind ik deze toch wel leuk;
Dimer schreef: G-Shock GW7900 'Burning Red' (niet mijn foto)

Afbeelding

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 23 jan 2013, 13:18

Als ik het bos in ga met de studenten, ik ben immers nog militair, draag ik een Suunto Core All Black :) Erg fraai klokje, gekocht voor de bergsport.

Afbeelding

Roy RS

Bericht door Roy RS » 23 jan 2013, 13:37

hmm, veel wijsheden, maar toch ook wel wat onwaarheden.

Natuurlijk wordt er geen jaar gewerkt aan dat horloge a 40 uur per week en natuurlijk zijn veel zaken machinaal. Maar onderschat toch maar even niet dat vrijwel alles in een eigen uurwerk met kleine oplage gewoon met het handje gemaakt wordt!

Ik weet ook niet hoe je dat voor je ziet, een uurwerk waar er tussen de 1 en 100 van gemaakt worden, hoe wil je dat machinaal/ geautomatiseerd maken? Enkel de uitwisselbare delen kunnen ze uit het schap van de volautomaat nemen.

Ik ben bij het atelier van C. van der Klaauw geweest, waar mijn klokje vandaan komt, en daar heb ik veel gezien van de complicaties en hoe die gemaakt worden. We hebben het hier over een horlogier die zijn uurwerken inkoopt en zijn complicaties zelf maakt. Dat zelf maken kun je in de meest pure vorm opnemen.

Er stond daar een jongen een onderdeel te frezen, hij gaf aan dat hij ongeveer een uur tot 1,5 uur bezig was de machine in te stellen en dat er dan 1 onderdeeltje uitkwam, ze maken die dan veelal in serie van 10, maar als het nieuwe deel gemonteerd wordt in de machine moet alles opnieuw ingesteld worden.
Hij ging zo'n deel maken waar ik bij stond en toen ging het van "hmm". Deel was mislukt, hij zegt als je het wilt zien moet je nog een uurtje blijven, ik kan opnieuw beginnen.

Dit is wat extreem natuurlijk, maar met name het kleine spul, maar ook de opengewerkte rotor, wijzerplaat en kast (in mindere mate) kosten veel tijd om te maken, zeker als de oplage erg klein is.

Eigenlijk vond ik de prijs van mijn klok ineens helemaal niet zo hoog. Bij de grote merken, met mooiere panden, marketing en meer mensen betaal je voor hetzelfde of minder een hoger bedrag. Je ziet dat ook mooi aan de prijsontwikkeling van de Klaauwuurwerken na de overname, ze gaan meer aan marketing doen, meer distribueren , meer automatiseren en aan de andere kant wordt de prijs hoger.

Er is wel een omslagpunt waar de marges en gecreëerde schaarste wat mee gaan spelen en de prijzen een beetje zot worden.

allen

Bericht door allen » 23 jan 2013, 13:40

Bram schreef:Als ik het bos in ga met de studenten...
:bloemetje:

Jammer dat die horloges altijd zo groot zijn. Zelf pas de nieuwe Garmin gepast ivm gps en het vele wandelen. Dat soort horloges komen altijd ruimschoots m'n polsje voorbij. :mrgreen:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 23 jan 2013, 14:01

allen schreef:
Bram schreef:Als ik het bos in ga met de studenten...
:bloemetje:

Jammer dat die horloges altijd zo groot zijn. Zelf pas de nieuwe Garmin gepast ivm gps en het vele wandelen. Dat soort horloges komen altijd ruimschoots m'n polsje voorbij. :mrgreen:
Ja die Bram is een aparte.........om het een beetje te verdoezelen heeft hij zijn oude naam (partyondude) maar veranderd in Bram....... :lol:

Robin

Bericht door Robin » 23 jan 2013, 14:33

Roy RS schreef:Ik ben bij het atelier van C. van der Klaauw geweest, waar mijn klokje vandaan komt, en daar heb ik veel gezien van de complicaties en hoe die gemaakt worden. We hebben het hier over een horlogier die zijn uurwerken inkoopt en zijn complicaties zelf maakt. Dat zelf maken kun je in de meest pure vorm opnemen.
Van der Klaauw, tja prijs/kwaliteit is redelijk ok. Z'n uurwerken koopt ie in , daar ga je al. Hij zit hier trouwens verderop. Vroeger kwam ie wel bij me in de winkel even babbelen. Marketing heeft ie goed in de gaten, hulde daarvoor, maar 't wordt nooit 'n AP/VC/JLC/Patek....Ik zie hem op Maurice Lacroix niveau qua afwerking en beleving. Dat is voor beide 'n compliment en geen sneer naar beide overigens.
Laatst gewijzigd door Robin op 23 jan 2013, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 23 jan 2013, 14:34

Dag heren,

Ik kom weer even ruw inbreken in dit horlogedraadje, omdat dit het beste hier past denk ik.
Op pagina 215 had ik mijn nieuw bestelde horloge al geïntroduceerd, maar werd ik volkomen genegeerd.
En terecht natuurlijk!
Want na al die prachtige klokken waar het hier in dit draadje over gaat met de bijbehorende prijzen :duh: , valt mijn aankoop natuurlijk een beetje uit de toon....
Met een aanschafprijs van € 3,49 (yep, de komma staat op de goede plek :tooth: ) inclusief verzenden vanuit China zit ie namelijk helemaal aan het andere eind van het spectrum. Maar omdat ie bedoeld was voor een projectje waarvan ik niet wist of het zou lukken en hoe het er uit zou komen zien, vond ik het duur zat. :bag:

Gisteren kwam hij binnen en kon mijn projectje beginnen. Eerst gekeken of hij het überhaupt deed (dat verwacht je eigenlijk niet voor die prijs...) en toen begonnen met demonteren en bewerken. De bandjes eraf, de glasplaat afgeplakt en de nokjes er afgezaagd. Daarna de kast mooi rond gevijld en gladgeschuurd. Vervolgens dubbelzijdige tape op het achterdeksel geplakt en de kast zwartgelakt.

Na een aantal uren op de verwarming kon hij toen eindelijk op de plek bevestigd worden waar ik hem voor bedoeld had. In het zicht bij de andere klokken!

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. (please be gentle... :bloemetje: )

P.S. Nee ik kan niet fatsoenlijk fotograferen helaas.
Bijlagen
1 Horloge bij binnenkomst.jpg
1 Horloge bij binnenkomst.jpg (98.53 KiB) 1554 keer bekeken
2 Bandjes eraf.jpg
2 Bandjes eraf.jpg (128.87 KiB) 1554 keer bekeken
3 Glas afgeplakt en nokjes eraf.jpg
3 Glas afgeplakt en nokjes eraf.jpg (184.53 KiB) 1554 keer bekeken
4 Rondom gladgeschuurd.jpg
4 Rondom gladgeschuurd.jpg (172.69 KiB) 1554 keer bekeken
5 Zwartgelakt.jpg
5 Zwartgelakt.jpg (158.51 KiB) 1554 keer bekeken
7 Op de bedoelde plek!.jpg