Veel plezier daar !
Gelijk nog even een fototje spammen
Ik stoor me er in de meeste gevallen niet aan, maar vind het idd zeker geen meerwaarde hebben in dit geval.markk schreef:Leuke foto's maar stoor me mateloos aan alle scheve perspectief lijnen. Zeker als je met groothoek bezig bent camera volledig recht houden. Nu heb je teveel naar boven gericht.
(Of naar boven richten en later in LR, Photoshop, etc. corrigeren. Enkel dat kost je een deel van de foto en dan moet je originele compositie wat "ruimer" zijn)
Mark.
Ja dat bedoel ik. En idd komt door het omhoog richten dat het erger wordt. Het is ook aardig inherint aan groothoek lens en perspectief van hetgeen je in beeld wil brengen, ook als de lens zelf 0,0 ton/kussen vervorming heeft.Michele schreef:@KW: bedoel je met vertekening die acherover vallende gebouwen en scheve lijnen? Verder zie ik namelijk nauwelijks vertekening (tonvorm of kussenvorm).
Ik heb even in m'n camerasettings gekeken en die optie heeft altijd al uitgestaan, camera doet daar dus niks mee. Maar zal het zometeen gelijk even proberen. Evenals RAW schieten maar met dat bestandsformaat kan ik niks dus dat moet ik ook nog even uitzoeken.Ik vermoed dat jouw camera dit echter al behoorlijk goed corrigeert als je in jpeg werkt (camera weet wat voor lens er op zit en past al diverse logaritmen toe bij het omzetten van de ruwe beeldinformatie naar jpeg). Je zou eigenlijk een RAW beeld er naast moeten leggen in photoshop of lightroom om dit zeker te weten.
Het klopt idd dat veel niet helemaal recht isdvh schreef:De meeste gebouwen in de binnenstad van Den Bosch lopen ook echt zo scheef
Niet geheel correct: vallende lijnen komen niet door vervorming in de lens. Alleen hol en bol trekkende lijnen worden veroorzaakt door het objectief, maar dat zie ik bij de laatste 2 foto's van KW niet terug. Onderste is zelfs zeer strak te noemen aan de randen.frankv schreef:@kw als het je niet lukt om die "vallende lijnen" recht te krijgen, heb je vervorming in je lens
Yup, maar die uitdrukking snapt de man in de straat doorgaans nietdvh schreef:Convex en concaaf lenzenbollingen![]()
Op tassen wordt de marge gemaakt. Camera's gaan bijna voor kostprijs + BTW over de toonbank, behalve direct na de introductie. Als je als verkoper een uur moet praten om een iets langer op de markt zijnde camera van 4-500 euro te verkopen maak je feitelijk verlies want de verkoper kost per uur meer dan de camera aan marge oplevert. Een tas met korting aanbieden op voorwaarde dat een klant een camera koopt is dus de makkelijkste manier om iemand over de streep te trekken.dvh schreef: Vorige week een fijn feuteauw-tasje gehaald.
Echter belachelijk duur die tasjes ! En lelijk!.. Sjiew..
Een PEN is een M4/3 camera.dvh schreef:Snel aan de M4/3 camera Robin
Veel plezier daar !
Gelijk nog even een fototje spammen
Dat klopt. Als ik er door kijk en draai langzaam rond zie ik in beeld alles vertekenen door de grote hoek. De vallende lijnen zie ik ook, en hoewel ik zie dat het niet helemaal klopt heb ik me er nooit aan kunnen storen. Tot jullie er over beginnen dat het zo fout isMichele schreef:Het mooie met een reflex is echter dat je al door de zoeker de vallende lijnen ziet. Je kijkt namelijk door de lens en ziet dus het effect van de gebruikte lens.
Dat heb ik geprobeerd met de 1e foto van de Sint Jan, maar het is na een half uur kloten in CS5 niet gelukt om een toonbaar resultaat te krijgen. Uiteindelijk had ik alle verticale lijnen wel verticaal, maar is de rechter toren anderhalf keer zo breed geworden. En dat ziet er ook niet uit.Zet de boel dus gewoon lekker recht in photoshop achteraf, is maar weinig werk.
Niet zo gek ook met die hoge mm's, daarin heb je dat effect vrijwel niet meer. Als ik inzoom naar die waarden zijn de vallende lijnen ook vrijwel geheel weg.Straatje met 80-200mm:
Opname met 75mm en naderhand iets gecropt en recht gezet:
Deze vind ik 'te recht' gezet, de rechter pilaar, ziet eruit alsof die naar rechts helt ook al staatie recht (gezichtsbedrog). Voor mijn gevoel oogt die foto daarom niet helemaal natuurlijk.Opname met 19mm en naderhand rechtgezet in photoshop:
Dat zou wel een stuk makkelijker zijn idd.frankv schreef:en je eigenlijk een grid in je viewer moet hebben om ze echt recht te krijgen in je compositie, je moet je camera echt horizontaal houden
Weet niet of het zo hoort maar het rechter verkeersbord is nogal ovaal (platgedrukt) terwijl dat duidelijk rond zou moeten zijn vanuit dit oogpunt.
Hier valt het niet op, dus in feite zie ik in deze foto geen vallende lijnen. Dat komt omdat als ik zelf in een bos sta en omhoog kijk (zonder camera) zie ik precies hetzelfde. Deze foto oogt imo dus wel natuurlijk.deze heeft vallende lijnen:
http://farm8.staticflickr.com/7067/7002 ... 07c5_z.jpg
???????? Kun je even uitleggen wat je precies bedoeld? De verhoudingen kloppen namelijk overal bij die foto. Verloop in grootte en breedte bij een van je af gekeerd vlak heet perspectief. En aangezien de foto gemaakt is naast en vanonder 't ronde verkeersbord is alles wat linksachter op de foto staat dus verder weg dan alles wat rechts of linksvoor op de foto staat.KW schreef:Edit: nou ik nog es beter kijk, heel die foto klopt van geen kanten. De ramen van het achterste gebouw zijn aan de rechter kant verticaal platgedrukt en de ramen aan de linker kant horizontaal platgedrukt. Leuk dat de verticale lijnen verticaal staan, maar vind het eigenlijk geen gezicht zo als alles zo vervormd is. 'vallende' verticale lijnen vind ik persoonlijk dan een stuk minder storend.
Zoals al eerder aangegeven: dat is niet afhankelijk van welke lens je gebruikt maar van de hoek waaronder de fotograaf werkt. Wetten van de optica stellen daarbij: 16mm is 16mm oftie nou in en 16-85 zit, in een 14-24 of in een 11-16. Alleen de ton- of kussenvormige vertekening kan verschillen. Er bestaan geen lenzen die geen vallende lijnen geven als je ze omhoog richt.KW schreef:Heb nog een vraagje aan Markk. Jij hebt die Nikkor 14-24 f2.8. Heb je met 14-16mm ervaring met dit soort (stad) foto's maken? Wat zijn je ervaringen met die lens? Is het effect van die vallende lijnen daarmee erger of juist minder?
Bij perspectief veranderd de grootte van een object, niet de (hoogte-breedte) verhouding (van de ramen), wat in jouw foto wel het geval is.Michele schreef:???????? Kun je even uitleggen wat je precies bedoeld? De verhoudingen kloppen namelijk overal bij die foto. Verloop in grootte en breedte bij een van je af gekeerd vlak heet perspectief. En aangezien de foto gemaakt is naast en vanonder 't ronde verkeersbord is alles wat linksachter op de foto staat dus verder weg dan alles wat rechts of linksvoor op de foto staat.
Ok.Zoals al eerder aangegeven: dat is niet afhankelijk van welke lens je gebruikt maar van de hoek waaronder de fotograaf werkt. Wetten van de optica stellen daarbij: 16mm is 16mm oftie nou in en 16-85 zit, in een 14-24 of in een 11-16. Alleen de ton- of kussenvormige vertekening kan verschillen. Er bestaan geen lenzen die geen vallende lijnen geven als je ze omhoog richt.
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Baidu [Spider], Berry1000RR, Bombadil, Joost H., MarcF, tomgtr en 27 gasten