Fotografie
- Robin Hartog
Re: Fotografie
Foto komt me bekend voor, al eens eerder geplaatst?
Mooie foto!
Mooie foto!
- markk
@Michele: Erg mooie foto. Zoiets heb je al een keer eerder laten zien. Ben erg benieuwd hoe je het hebt gedaan. Qua lichtmeten, sluitertijd/diafragma instellen, flitser instellen en rondlopen met flitser.
Zojuist een foto van m'n HTC telefoon afgehaald van 1e kerstdag in Amsterdam. Vind 'em wel erg leuk eigenlijk. Echt zo'n moment van damn geen DSLR bij me en maar een foto met de HTC gemaakt. Kleurenversie ziet er niet uit qua kwaliteit, ruis, kleurzwemen en weet ik wat. Maar in z/w is ie best te pruimen.

Mark.
Zojuist een foto van m'n HTC telefoon afgehaald van 1e kerstdag in Amsterdam. Vind 'em wel erg leuk eigenlijk. Echt zo'n moment van damn geen DSLR bij me en maar een foto met de HTC gemaakt. Kleurenversie ziet er niet uit qua kwaliteit, ruis, kleurzwemen en weet ik wat. Maar in z/w is ie best te pruimen.

Mark.
- MartijnGizmo
Mooie plaat Mark, bewijst maar weer eens dat de beste camera diegene is die je bij je hebt! 
- dvh
Jep ! Fraai.
Telefooncamera's worden steeds beter ook.
Telefooncamera's worden steeds beter ook.
- Robin Hartog
Vind hem eigenlijk niet heel bijzonder. 
Zit trouwens al de hele dag te kwijlen bij de foto's @ boston.org/bigpicture
Damn..
Zit trouwens al de hele dag te kwijlen bij de foto's @ boston.org/bigpicture
- dvh
Heel bijzonder is het ook niet. Maar voor een telefoonkiekje, best sfeervol.
Ik heb vandaag ook een kiekje gemaakt in Heusden met de iphone.

Ik heb vandaag ook een kiekje gemaakt in Heusden met de iphone.
- KW
Ziet er idd goed uit... voor een zwartwit plaat (ben niet zo van de zwartwitplatenmarkk schreef:@Michele: Erg mooie foto. Zoiets heb je al een keer eerder laten zien. Ben erg benieuwd hoe je het hebt gedaan. Qua lichtmeten, sluitertijd/diafragma instellen, flitser instellen en rondlopen met flitser.
Mark.
Maar wat denk ik erg meespeelt bij het slagen van die foto in zwartwit is de goed zichtbare oude sfeer van de stad. Een interieurfoto van met felgekleurde lampen sfeervol interieur van een discotheek, of een moderne auto zal er in zwartwit waarschijnlijk niet uit zien.
Deels waar. Beter een slechte foto, of uberhaupt een foto, dan geen fotoMartijnGizmo schreef:Mooie plaat Mark, bewijst maar weer eens dat de beste camera diegene is die je bij je hebt!
- Joop
Soms wel een manier om een foto nog wat op te knappen...
...fotootje van een paar jaar terug, die ik (bij thuiskomst erachter komende) met veel te hoge ISO waarde geschoten had...:

...fotootje van een paar jaar terug, die ik (bij thuiskomst erachter komende) met veel te hoge ISO waarde geschoten had...:
- KW
Afgelopen nacht nog wat leuks op de sensor van m'n ultracompact gekregen.

En fotografisch totaal mislukt, maar op de een of andere manier blijf ik het een fascinerende plaat vinden. Sommige delen extreem bewogen, andere juist haarscherp. En er is werkelijk niets bewerkt aan deze foto.

Gewoon echt een bizarre plaat
En ja dat zijn 2 vuurpijlen die op de grond klappen
niet mijn idee, was alleen met m'n camera bezig 
En fotografisch totaal mislukt, maar op de een of andere manier blijf ik het een fascinerende plaat vinden. Sommige delen extreem bewogen, andere juist haarscherp. En er is werkelijk niets bewerkt aan deze foto.
Gewoon echt een bizarre plaat
En ja dat zijn 2 vuurpijlen die op de grond klappen
- Michele
Vermoedde al dat ik 'm eerder neergemikt had, maar kon 'm niet vinden, vandaar de doorlink vanaf 500px.com.markk schreef:@Michele: Erg mooie foto. Zoiets heb je al een keer eerder laten zien. Ben erg benieuwd hoe je het hebt gedaan. Qua lichtmeten, sluitertijd/diafragma instellen, flitser instellen en rondlopen met flitser.
Techspecs: men neme een garage vol f-jes, een onbepaalde hoeveelheid TL balken, een statief met daarop een camera die handmatig op lange sluitertijden gezet kan worden en een losse speedlight (bij mij alles Nikon, maar merk maakt feitelijk niet uit).
- Zet de camera -witbalans op flitslicht, anders wordt het beeld te blauw.
- Met een losse lichtmeter (of met de meter van je camera) meet je de belichting bij diafragma 8 of 11 op100 of 200 ISO (default van je camera). In dit geval kwam daar een belichtingstijd van ergens rond de 10 seconden uit. Stopje onderbelichten.
- Vervolgens draai je het diafragma zo ver dicht dat de tijd oploopt tot rond de 15-20 sec. Je moet namelijk wel de tijd hebben om te kunnen rondlopen.
- Je zet de speedlight flitser op M, en afhankelijk van het richtgetal van het ding op een deelwaarde (1/2 of 1/4 vermogen bijvoorbeeld) om de oplaadtijd te verkorten. Eventuele zoomkop op groothoek (28-35) zetten om al te felle lichtpunten op de auto's te voorkomen.
- Druk op de sluiter van de camera (5 sec. zelfontspanner verdient aanbeveling, dan heb je de tijd om al "in positie te gaan staan"
- Als de sluiter open gaat begin je manueel te flitsen en richt je op alle delen die je ingeflitst wilt hebben. je loopt al flitsend ACHTER de camera langs en zorgt dat je buiten de beeldkring blijft (anders heb je namelijk een losse flitskop ergens in beeld).
Als de sluiter weer dicht gaat bekijk je het resultaat en doe je het eventueel nogmaals als het het je niet geheel bevalt (histogram).
LET OP: altijd verse batterijen gebruiken voor de flitser ivm de oplaadsnelheid!
LET OP2: nabewerking is onvermijdelijk om de kleurzweem van de TL balken er uit te halen. Fitslicht drukt het grotendeels weg, maar niet helemaal (de gloed boven de auto's is een TL-bak en die was heel licht groengeel).
Uiteraard kan je met een ruisvrije camera ook de boel op 3200 ISO zetten en je gang gaan zonder flits, maar dan heb je toch delen die niet zo plastisch worden als me een flitssessie omdat ze in de schaduw blijven.
Laatst gewijzigd door Michele op 02 jan 2013, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
allen
Zo leer je nog eens wat! 
- markk
Duidelijk. Dank.Michele schreef:Vermoedde al dat ik 'm eerder neergemikt had, maar kon 'm niet vinden, vandaar de doorlink vanaf 500px.com.markk schreef:@Michele: Erg mooie foto. Zoiets heb je al een keer eerder laten zien. Ben erg benieuwd hoe je het hebt gedaan. Qua lichtmeten, sluitertijd/diafragma instellen, flitser instellen en rondlopen met flitser.
Techspecs: men neme een garage vol f-jes, een onbepaalde hoeveelheid TL balken, een statief met daarop een camera die handmatig op lange sluitertijden gezet kan worden en een losse speedlight (bij mij alles Nikon, maar merk maakt feitelijk niet uit).
- Zet de camera -witbalans op flitslicht, anders wordt het beeld te blauw.
- Met een losse lichtmeter (of met de meter van je camera) meet je de belichting bij diafragma 8 of 11 op100 of 200 ISO (default van je camera). In dit geval kwam daar een belichtingstijd van ergens rond de 10 seconden uit. Stopje onderbelichten.
- Vervolgens draai je het diafragma zo ver dicht dat de tijd oploopt tot rond de 15-20 sec. Je moet namelijk wel de tijd hebben om te kunnen rondlopen.
- Je zet de speedlight flitser op M, en afhankelijk van het richtgetal van het ding op een deelwaarde (1/2 of 1/4 vermogen bijvoorbeeld) om de oplaadtijd te verkorten. Eventuele zoomkop op groothoek (28-35) zetten om al te felle lichtpunten op de auto's te voorkomen.
- Druk op de sluiter van de camera (5 sec. zelfontspanner verdient aanbeveling, dan heb je de tijd om al "in positie te gaan staan"
- Als de sluiter open gaat begin je manueel te flitsen en richt je op alle delen die je ingeflitst wilt hebben. je loopt al flitsend ACHTER de camera langs en zorgt dat je buiten de beeldkring blijft (anders heb je namelijk een losse flitskop ergens in beeld).
Als de sluiter weer dicht gaat bekijk je het resultaat en doe je het eventueel nogmaals als het het je niet geheel bevalt (histogram).
LET OP: altijd verse batterijen gebruiken voor de flitser ivm de oplaadsnelheid!
LET OP2: nabewerking is onvermijdelijk om de kleurzweem van de TL balken er uit te halen. Fitslicht drukt het grotendeels weg, maar niet helemaal (de gloed boven de auto's is een TL-bak en die was heel licht groengeel).
Uiteraard kan je met een ruisvrije camera ook de boel op 3200 ISO zetten en je gang gaan zonder flits, maar dan heb je toch delen die niet zo plastisch worden als me een flitssessie omdat ze in de schaduw blijven.
Beetje trial & error qua belichting / flitsvermogen dus. Ik dacht dat er iets super intelligents achter zat mbt:
- geen ander licht dan flitslicht (dan maakt sluitertijd dus weinig meer uit)
- een lichtmeter en het meten van multiple flashes achterelkaar
Mark.
- Michele
Nee, niet helemaal trial and error, want je zet de belichting in principe donkerder dan de gemeten waarden en dan licht je de plaat op met deelvermogen flitsjes. Als je volle bak M gebruikt wordt de boel overbelicht. Sluitertijd maakt daarom wel degelijk uit. Je moet namelijk altijd weten wat de werkelijke belichting is. Alleen in een echt inktzwart hol kan je je sluiter open zetten zolang je wilt. Maar dan breek je je nek weer in het donker tussen het flitsen door.... Bovendien moet je de tijd hebben om die delen extra licht te geven die jij uitgelicht wilt hebben. In de betreffende foto's bijvoorbeeld niet geflitst aan de zijkant van de Spyder.
Hieronder nog een plaatje dat wel geheel rondom geflist is op alle delen die zichtbaar zijn.
Sec gesproken kan het uiteraard probleemloos op je laatstgenoemde manier, maar dan ben je net zo lang bezig met meten als dat je het gewoon doet zoals omschreven.
Strobists zullen bovendien melden dat het ook gewoon kan met meerdere TTL flitsers en een TTL trigger, maar dan moet je die wel bij de hand hebben.

Hieronder nog een plaatje dat wel geheel rondom geflist is op alle delen die zichtbaar zijn.
Sec gesproken kan het uiteraard probleemloos op je laatstgenoemde manier, maar dan ben je net zo lang bezig met meten als dat je het gewoon doet zoals omschreven.
Strobists zullen bovendien melden dat het ook gewoon kan met meerdere TTL flitsers en een TTL trigger, maar dan moet je die wel bij de hand hebben.
- markk
Idd, dat dacht ik ook
Vind het effect wat je krijgt wel erg leuk. Vond ik al en stond nog op m'n to do lijst...
Mark.
Damn, en door KW moet ik ook nog meer met groothoek gaan doen. Druk, druk, druk...
- Macboy
Dat zegt die toch ook niet ? Ik vind het wel moedig van je om iets niet mooi te vinden en dat ook te zeggen maar het moet ook niet zo zijn dat in dit draadje alleen parels worden geplaatst toch ?Robin Hartog schreef:Vind hem eigenlijk niet heel bijzonder
- dvh
Foto-topics zijn juist leuk omdat je alles kan posten zolang je er maar een beetje moeite voor doet.
- MartijnGizmo
Prima te combineren, groothoek + flitsen!markk schreef:Michele schreef: Vind het effect wat je krijgt wel erg leuk. Vond ik al en stond nog op m'n to do lijst...
Mark.
Damn, en door KW moet ik ook nog meer met groothoek gaan doen. Druk, druk, druk...
- Robin Hartog
Nee hoor, zeker niet, maar van Markk had ik alleen wat beters verwacht omdat hij juist vaak goeie platen plaatst! Maar misschien had ik nog wel moeten zeggen waarom:Macboy schreef:Dat zegt die toch ook niet ? Ik vind het wel moedig van je om iets niet mooi te vinden en dat ook te zeggen maar het moet ook niet zo zijn dat in dit draadje alleen parels worden geplaatst toch ?Robin Hartog schreef:Vind hem eigenlijk niet heel bijzonder
Ik vind er te weinig of juist teveel detail in zitten, lastig uit te leggen, ik weet niet waar ik me op moet focussen, er is niet echt sprake van 1 onderwerp imho; maar misschien ligt het puur mijn smaak hoor.
Zeg ook zeker niet dat er alleen maar parels geplaatst moeten worden; in tegendeel.
- KW
Hmm idd, precies wat op mijn to-do lijstje staat om te proberenMartijnGizmo schreef:Prima te combineren, groothoek + flitsen!
- markk
Foto is niet door mij genomen. Werd gepost op een M3 forum door iemand. Foto is genomen met iphone. Ik heb 'em alleen bewerkt. Erg jammer dat ik geen hires/raw uit een DSLR had om mee te spelen...

Mark.

Mark.
- markk
Zo vanavond weer eens met de Nikon en een prime-lens de stad (Amsterdam) ingedoken. Erg leuk. Doe ik eigenlijk te weinig.
[1]

[2]

[3]

[4]

[5]

[6]

Mark
(disclaimer: Ik had twee primes bij me. Een 35mm en een 50mm
)
[1]

[2]

[3]

[4]

[5]

[6]

Mark
(disclaimer: Ik had twee primes bij me. Een 35mm en een 50mm
-
Xave30
Stuk voor stuk leuke foto's Markk. Nrs. 1 en 3 zijn de beste uit je serie. 
- Thom
Mooie sfeerfoto's Mark! Vooral die waar het water vrijwel glad is, vanwege de spiegeling.
- MartijnGizmo
Ik vind ze wel erg geel om eerlijk te zijn...
-
ErikS
Vogelkoppies in Israel.....