Fotografie

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
markk

Re: Fotografie

Bericht door markk » 31 dec 2012, 09:55

Eens. SB400 is leuk klein flitsertje voor erbij. Maar als je echt wilt flitsen pak dan een SB700 of meer. Heb je kleurfilters, een draaibare kop, commander mode, remote mode, etc.

Tassen: Ik heb een standaard Nikon rugtas. Gebruik ik veel op vakantie of bij een shoot. Kun je het belangrijkste spul meenemen. Lekker ruim en zelf in te delen.

Verder:
- een diepe schoudertas waar precies body+grip en 24-70 in kan.
- een klein schoudertasje waar precies body+grip en een kleine prime (24/35/50) in kan.

Mark.

Maik

Bericht door Maik » 31 dec 2012, 10:47

@KW: heb jij ruisonderdrukking helemaal uit staan op je camera? Bij mij staat die instelling op "normaal" wat hele goede resultaten geeft en helemaal niet extreem is vind ik.
Dit soort platen bekijk ik nooit op 100%, en als je dat niet doet kan je gewoon veel relaxter fotograferen zonder hele gekke lenzen te kopen.
Print jij je foto's 100% uit? Serieuze vraag...

allen

Bericht door allen » 31 dec 2012, 11:11

LOL, volgens mij is er geen amateuristische hond die de foto's op 100% formaat uit gaat printen. En om zo'n foto op 100% formaat in z'n geheel op je monitor te kunnen zien is al helemaal onmogelijk. En toch komen de meeste consumenten al klaar bij de gedachte van een camera met 312 triljoen megapixels. :tooth:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 31 dec 2012, 11:58

KW schreef:En nog wat anders, waar ik al lang aardig moeite mee heb:
wat voor camera-tas hebben jullie?
Heb na 2x verkeerde inschatting en omruilen nu een Lowepro Flipside-300 rugzak, maar toen een tijd later die 50-500 erbij kwam was die natuurlijk gelijk te klein. Ik wacht nog even met een nieuwe tot die groothoeklens er is omdat ik dan pas weer op zoek kan naar het juiste formaat.

Ik was aanvankelijk op zoek naar een schoudertas omdat dat makkelijker in gebruik is, maar met het gewicht wat ik nu al heb, en straks nog meer is, is een rugzak zeker comfortabeler en makkelijker dragen.

Waar kiezen jullie voor? Alles dat je hebt in 1 grote tas/rugzak of heb je 2 of 3 kleinere en neem je alleen die mee die je nodig denkt te hebben? Ik heb iig geen zin om meer dan 1 tas mee te moeten nemen :)
Ik heb 2 schoudertassen, maar sinds ik de Lowepro Slingshot 302 AW heb gebruik ik die allebei niet meer.
Mijn camera met 200mm. en 2x teleconverter erop en de zonnekap uitgeschoven past er makkelijk in z'n geheel in, incl. nog een aantal andere lenzen en troep. :)

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 31 dec 2012, 12:19

Ik heb hier gewoon 1 rugtas waar alles in past. Als ik mij dSLR meeneem wil ik ook gelijk alles kunnen meenemen. Tuurlijk, ik heb niet zo snel mijn camera te pakken als bijv. met een Slingshot, maar dat is dan ook het enige makken. Voor de rest is het heerlijk met ook nog een laptop compartiment. :)

dvh

Bericht door dvh » 31 dec 2012, 12:22

Iphone is toch wel makkelijk soms :tooth:
Ik ben er zelf al uit, ga een 650d halen met 135mm lens, of zo'n combi 55mm en 200mm (kit)lens.
Om te beginnen is dat prima.

Denk dat ik gewoon zo'n koort voor om de nek neem ipv een tas. Als ik hem meeneem met bijv een boswandeling ofzo, lijkt me dat makkelijker ?
Laatst gewijzigd door dvh op 31 dec 2012, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 31 dec 2012, 12:23

Die Tamron lens die je al vaker is aangeraden is echt een geniaal ding. Kan hem je van harte aanbevelen.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 31 dec 2012, 12:33

Ik heb 6-7 tassen volgens mij, variërend van rolkoffer waar alles in kan (net nog handbagage-formaat) tot klein schoudertasje. Horses for courses! :)

Rebel

Bericht door Rebel » 31 dec 2012, 14:29

dvh schreef:Iphone is toch wel makkelijk soms :tooth:
Ik ben er zelf al uit, ga een 650d halen met 135mm lens, of zo'n combi 55mm en 200mm (kit)lens.
Om te beginnen is dat prima.

Denk dat ik gewoon zo'n koort voor om de nek neem ipv een tas. Als ik hem meeneem met bijv een boswandeling ofzo, lijkt me dat makkelijker ?

Ik gebruik al jaren een Canon Handstrap. Geeft extra grip om de camara goed stil te houden en draagt makkelijk. Had een hekel aan die opzichtige nekband.

KW

Bericht door KW » 31 dec 2012, 14:31

Bedankt voor de reacties allemaal wbt de tassen :)

Michele schreef:@KW: ik kan jou niet helemaal meer volgen. Je geeft een vermogen uit aan glas vanwege je kaliteitseisen, maar als het gaat om een flitser ga je voor de simpelste. Terwijl een goede en veelzijdige flitser juist heeeeeel veel creatieve mogelijkheden biedt. Koop dan direct een SB700, daar heb je tenminste wat aan. De SB400 is nauwelijks spannender dan de ingebouwde flitser van je camera. Ik bedoel: of je nou 129 uitgeeft aan een simpel recht vor zijn raap flitsertje of 249 aan iets waar je alle kanten mee uit kunt en jaren plezier van hebt, maakt niet zo heel veel meer uit, tis een afrondingsverschilletje op het bedrag waar jij mee speelt.

P.S. tassen zijn persoonlijk. Ik heb er vijf en pak de tas die voor het doel het meest geschikt is als ik ergens heen moet. Meestal een Domke F2 reportagetas, maar soms ook een rugzak of een fotovest en losse lenskokers. Als je alles in 1 tas wilt hebben kan je kijken naar een Lowepro Photo trekker. Dat zijn echte rugzakken met goed draagcomfort en veel ruimte.
Ik heb er 2 dagen op gestudeerd en nagedacht en ik denk niet dat ik een grotere nodig ga hebben. Ik fotografeer tot nu toe uberhaupt al amper met flits en doe dat ook het liefst, maar ik wil gewoon net iets meer dan de standaard flits kunnen zoals omhoog via het plafond reflecteren. Een 700 is al ruim 2x zo groot en meer dan 2x zo duur, en dat voor iets dat ik denk maar zelden te gaan gebruiken, daarbij als ik die 700 of hoger alleen al zie gaat het al duizelen, gewoon TEveel opties, TEveel mogelijkheden, dat trek ik gewoon niet, lol. Het moet gewoon simpel zijn, flits aan flits uit klaar :P ... Die lenzen die een vermogen kosten gebruik ik tenminste nog. Daarom net als de body, zo simpel mogelijk beginnen. En, als die 400 echt te weinig blijkt (wat ik me niet kan voorstellen) en/of ik er beter mee overweg kan kan ik alsnog een 700 kopen (en die 400 evt weer verkopen).

Ik had er ook een ME-1 externe stereo mic bij gekocht omdat m'n ervaring is dat ik ook veel film met m'n camera, maar tot nu toe maar 1x gebruik om te proberen (goed het automeetingseizoen duurt nog ff, dan komt dat wel).

markk schreef:Heb je kleurfilters, een draaibare kop, commander mode, remote mode, etc.
Dat gebruik ik toch allemaal niet, in tegenstelling tot de lenzen zie ik mezelf daar nog niet uitgebreid mee gaan spelen.

Maik schreef:@KW: heb jij ruisonderdrukking helemaal uit staan op je camera? Bij mij staat die instelling op "normaal" wat hele goede resultaten geeft en helemaal niet extreem is vind ik.
Dit soort platen bekijk ik nooit op 100%, en als je dat niet doet kan je gewoon veel relaxter fotograferen zonder hele gekke lenzen te kopen.
Print jij je foto's 100% uit? Serieuze vraag...
Nee ik print niks uit. Ik ben gewoon een pixelnerd, moet gewoon scherp zijn, daar geniet ik gewoon van. Daarbij kun je dan makkelijk een flink stuk croppen, daarna nog een flink stuk verkleinen, en alsnog een fatsoenlijk formaat plaat overhouden om online (zoals hier) te posten.

En zeker als ik nu al zoveel negatiefs lees over de scherpte die ik hier tot nu toe post... moet ik vooral niet stoppen met pixelneuken.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 31 dec 2012, 14:40

De slechtste plek voor een flitser is trouwens op je camera (behalve voor reportagewerk misschien).

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 31 dec 2012, 14:47

MartijnGizmo schreef:De slechtste plek voor een flitser is trouwens op je camera (behalve voor reportagewerk misschien).
Niet iedereen is hier een strobist Martijn. ;)

Gebruik jij ook nooit een flitser op je camera om een persoon in te flitsen?

KW

Bericht door KW » 31 dec 2012, 15:20

MartijnGizmo schreef:De slechtste plek voor een flitser is trouwens op je camera (behalve voor reportagewerk misschien).
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar zoals gezegt ben ik geen strobist (grappig woord). Heb al een hekel aan al dat geflits vanuit de berm :mrgreen:

Heb het vooral gekocht om mee te experimenteren, daar ga ik niet gelijk duur spul voor aanschaffen. Een flitser is vaak ongewilde noodzaak, gebruik het liever niet dan wel.

Michele

Bericht door Michele » 31 dec 2012, 15:35

KW schreef:Een flitser is vaak ongewilde noodzaak, gebruik het liever niet dan wel.
Daar zijn heel veel reportagejongens het niet mee eens. Ook heel veel studiojongens trouwens. Goed flitsen levert meerwaarde.
Als je de 400 uiteindelijk te simpel blijkt te vinden kan je proberen 'm te verkopen, maar dat gaat vermoedelijk niet lukken. Te simpel dingetje en tweedehands daarom lastig kwijt te raken = geld weggooien.

Opa

Bericht door Opa » 31 dec 2012, 16:06

KW schreef:
MartijnGizmo schreef: Daar ben ik het helemaal mee eens, maar zoals gezegt ben ik geen strobist (grappig woord). Heb al een hekel aan al dat geflits vanuit de berm :mrgreen:

Heb het vooral gekocht om mee te experimenteren, daar ga ik niet gelijk duur spul voor aanschaffen. Een flitser is vaak ongewilde noodzaak, gebruik het liever niet dan wel.
Externe flitser heb ik ook niet en de flitser die in de camera ingebouwd zit gebruik ik bijna nooit, oftewel ik flits zo goed als nooit. :wink:
Afgelopen voorjaar heb ik met 2 softboxen alle soorten amarylissen die ze bij ons op het bedrijf hebben gefotografeerd.....ongeveer 50 soorten en van elk soort wilden ze 2 verschillende foto's.
Dat is 1 van de weinige keren geweest dat ik vaak geflitst heb. :mrgreen:

Opa

Bericht door Opa » 31 dec 2012, 16:46

Hier wat voorbeelden van die amarylissen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dvh

Bericht door dvh » 31 dec 2012, 19:25

Mooi man !

KW

Bericht door KW » 31 dec 2012, 19:27

Mooie plaatjes weer Opa :thumbup:
Michele schreef:Daar zijn heel veel reportagejongens het niet mee eens. Ook heel veel studiojongens trouwens. Goed flitsen levert meerwaarde.
Als je de 400 uiteindelijk te simpel blijkt te vinden kan je proberen 'm te verkopen, maar dat gaat vermoedelijk niet lukken. Te simpel dingetje en tweedehands daarom lastig kwijt te raken = geld weggooien.
Ik wist dat je zoiets ging zeggen :mrgreen:
Maar het blijft ook voorkeur, net als soort lens dat je graag gebruikt (groothoek of tele).
Goed flitsen kan ongetwijfeld meerwaarde leveren, maar het moet wel je ding zijn en je moet er goed mee om kunnen gaan (anders wordt het slecht flitsen en dan kun je het beter niet doen :P).

frankv

Bericht door frankv » 31 dec 2012, 19:31

@opa prachtige bloemenfoto's!

@kw als je zo'n pixelneuker bent, dan loont het volgens mij zeker om eens wat andere lenzen dan die Sigma 50-500 te proberen

Over pixelneuken... Ik fotografeer rustig met ISO3200 als ik een avondfoto in Parijs wil maken. Ik weet dat als ik hem verklein naar internetformaat voor op een beeldscherm, dat de ruis dan grotendeels wegvalt. Dat er veel ruis in zit als ik ga pixelpeepen interesseert mij niets. Je moet gewoon bekijken hoe je een foto uiteindelijk gaat gebruiken. Afgezien van ruis van de sensor kan een foto onscherp zijn omdat hij bewogen is, of omdat de focus verkeerd staat. niet ok, maar dat kan een artistiek effect hebben. Maar waar ik wel een hekel aan heb, is als een lens geen lekker beeld geeft. Ik moet er een "klik" mee hebben.

Michele

Bericht door Michele » 31 dec 2012, 20:22

KW schreef:Goed flitsen kan ongetwijfeld meerwaarde leveren, maar het moet wel je ding zijn en je moet er goed mee om kunnen gaan (anders wordt het slecht flitsen en dan kun je het beter niet doen :P).
Klopt. Goed flitsen zie je niet, slecht flitsen zie je wel.

@opa: ik heb geen verstand van bloemen maar dit zijn mooie plaatjes.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 31 dec 2012, 21:44

@Opa: Mooie platen idd!
Michele schreef:
KW schreef:Goed flitsen kan ongetwijfeld meerwaarde leveren, maar het moet wel je ding zijn en je moet er goed mee om kunnen gaan (anders wordt het slecht flitsen en dan kun je het beter niet doen :P).
Klopt. Goed flitsen zie je niet, slecht flitsen zie je wel.
Ben ik het ook weer niet mee eens, het kan juist heel mooi zijn!

Xave30

Bericht door Xave30 » 31 dec 2012, 22:32

Leuk Opa. Das weer wat anders. :D

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 31 dec 2012, 22:53

Als we het toch over flitsen hebben, wat mij opvalt is dat mijn Samsung Galaxy S3 telefoon een betere flits aflevert dan mijn doelgericht ontworpen Canon 300D camera.
Ik ga ervan uit dat ik als relatieve leek de instellingen niet goed voor elkaar krijg, zo ja dan ben ik in dit specifieke geval benieuwd hoe die met de 300D alsnog zouden moeten lukken of dat ik er beter aan doe om op termijn voor een modernere camera te gaan.

Michele

Bericht door Michele » 01 jan 2013, 16:12

Flits (stuk of 10 x al rondlopend manual ingeflitst op een belichtingstijd van 15 seconden bij F16):
Afbeelding

Xave30

Bericht door Xave30 » 01 jan 2013, 16:16

:)

Plaats reactie