6 versnellingsbak tov 5 versnellingsbak
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
6 versnellingsbak tov 5 versnellingsbak
Mij is afgelopen weekend op de ring opgevallen dat ik diverse keren moest wennen aan een andere versnellingsbak verhoudingen.
Ik heb meer dan 300 rondjes gereden met de vorige TT die 5 versnellingen had, en afgelopen zondag viel me meer dan ooit op dat andere verhoudingen van de 6 bak ervoor zorgde dat ik toch mijn oude ritme gewent was.
Ondanks het snelle schakelen met DSG, lijkt me in eerste instantie een 5 bak meer tot zijn recht komen op de Ring. Ik ga er dan even vanuit dat ze bij een 6 bak allemaal iets korter bij elkaar liggen.(iets dat niet altijd zo is)
Daarnaast speelt het natuurlijk ook mee welke karakteristiek de motor heeft (is het bijvoorbeeld een turbo, etc)
Ik denk dat het ook een kwestie van wennen zal zijn.
Had niet verwacht dat zulke "kleine dingen" ook meteen zouden opvallen.
Ik heb meer dan 300 rondjes gereden met de vorige TT die 5 versnellingen had, en afgelopen zondag viel me meer dan ooit op dat andere verhoudingen van de 6 bak ervoor zorgde dat ik toch mijn oude ritme gewent was.
Ondanks het snelle schakelen met DSG, lijkt me in eerste instantie een 5 bak meer tot zijn recht komen op de Ring. Ik ga er dan even vanuit dat ze bij een 6 bak allemaal iets korter bij elkaar liggen.(iets dat niet altijd zo is)
Daarnaast speelt het natuurlijk ook mee welke karakteristiek de motor heeft (is het bijvoorbeeld een turbo, etc)
Ik denk dat het ook een kwestie van wennen zal zijn.
Had niet verwacht dat zulke "kleine dingen" ook meteen zouden opvallen.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Ik ben juist van een 6 bak (Honda S2000) naar een 5 bak gegaan (330i).
En heb nog m'n Alfa en dat is ook een 5 bak.
Tja mij maakt het allemaal weinig uit moet ik zeggen. Vind 5 bak ook prima.
Die zes op de S2000 gebruikte haast niet, alleen bij langere ritten op de snelweg als ik ff niet wilde gasgeven. Die auto maakte sowieso een hoop geluid (onder de 4500rpm zat je niet op de snelweg) dus dan is die 6 net iets rustiger. Verder vrij nutteloze versnelling.
Verschilt vast per auto maar een 6 bak vind ik geen eis in m'n volgende auto. Ik let er bij de aankoop ook niet zo op.
En heb nog m'n Alfa en dat is ook een 5 bak.
Tja mij maakt het allemaal weinig uit moet ik zeggen. Vind 5 bak ook prima.
Die zes op de S2000 gebruikte haast niet, alleen bij langere ritten op de snelweg als ik ff niet wilde gasgeven. Die auto maakte sowieso een hoop geluid (onder de 4500rpm zat je niet op de snelweg) dus dan is die 6 net iets rustiger. Verder vrij nutteloze versnelling.
Verschilt vast per auto maar een 6 bak vind ik geen eis in m'n volgende auto. Ik let er bij de aankoop ook niet zo op.
- volvoc30
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
- Locatie: Breda (parel van het zuiden!)
- Fabian
- Berichten: 7235
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Ik heb geen piepende banden gehoord langs de baan Rob, moet je niet eerst even wat gas geven en de versnellingen uitnutten voordat je door blijft schakelen?
Maar idd, versnellingen komen niet altijd uit. Ook met een 5 bak hoor. Ach ja, moet je de bocht ervoor of die erna maar wat anders nemen, dan klopt alles weer


Maar idd, versnellingen komen niet altijd uit. Ook met een 5 bak hoor. Ach ja, moet je de bocht ervoor of die erna maar wat anders nemen, dan klopt alles weer

- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Ik heb een sterke voorkeur voor een zesbak.
Mijn Alpina B10 3.2 Touring (260pk op 1700kg) heeft een vijfbak die zodanig is gespatieerd dat het apparaat een top van meer dan 250km/h kan halen. De versnelling liggen daardoor vrij ver uit elkaar wat het moeilijk maakt om het vermogen goed te benutten. De terugval in toeren bij het opschakelen is erg groot. Het hoge gewicht helpt ook niet mee. Met een zesbak zou het een stuk makkelijker zijn om deze wagen op toeren te houden.
Mijn Alpina B10 3.2 Touring (260pk op 1700kg) heeft een vijfbak die zodanig is gespatieerd dat het apparaat een top van meer dan 250km/h kan halen. De versnelling liggen daardoor vrij ver uit elkaar wat het moeilijk maakt om het vermogen goed te benutten. De terugval in toeren bij het opschakelen is erg groot. Het hoge gewicht helpt ook niet mee. Met een zesbak zou het een stuk makkelijker zijn om deze wagen op toeren te houden.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Dat bedoel ik ook.Rebel schreef:Ik vond het bij een groot aantal bochten fijn Rico. Kon me lekker schrap zetten en het stuur goed stevig vasthouden.
Mijn 325i touring heeft een 5 bak, en die is eigenlijk te kort. In de 5 loopt de auto in de toerenegrenzer terwijl hij nog snelheid wil maken. Kom ook niet verder dan 243 km/h teller. en dan is ie echt aan het hakken. (geen overdrive)
De auto die ik daarvoor had een 323i had ook een 5 bak, maar die was langer, ik kon daarmee bijna 248/250 km/h teller rijden en had nog toeren over.
Ik had gewoon graag een 6 bak op de touring gehad.
In het algemeen gaat mijn voorkeur uit naar een 6 bak.
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Klopt Fabian, bij Adenauer had ik diverse malen dat ik met de 2 en de 3 lag te klooien. Ik blijf erbij dat de vorige 5 bak op sommige punten lekker aanvoelde. Ik zal eraan moeten wennen.
Tevens viel me op dat ik nog nooit zo een grote slijtage aan mijn banden had na 12 rondjes in het verleden. Dit was me al eerder opgevallen na het 5 rondje smiddag's.
Kan het zijn dat deze TT meer "mechanische grip" heeft mede door audi magnetic ride en een verbeterd onderstel en bredere spoorbreedte?
Ik heb er echt van staan te kijken hoe snel de banden heen zijn in vergelijk met mijn vorige TT, na een dag rijden.
Daarbij zijn deze ook nog eens breder (245 tav 225 op de vorige)
Ze zijn wel mooi egaal afgesleten, en uiteraard buiten meer dan binnen.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Want zoals Fabian al aangaf, heb ik minder gepusht dan ik met de vorige TT op het laatst deed.
Tevens viel me op dat ik nog nooit zo een grote slijtage aan mijn banden had na 12 rondjes in het verleden. Dit was me al eerder opgevallen na het 5 rondje smiddag's.
Kan het zijn dat deze TT meer "mechanische grip" heeft mede door audi magnetic ride en een verbeterd onderstel en bredere spoorbreedte?
Ik heb er echt van staan te kijken hoe snel de banden heen zijn in vergelijk met mijn vorige TT, na een dag rijden.
Daarbij zijn deze ook nog eens breder (245 tav 225 op de vorige)
Ze zijn wel mooi egaal afgesleten, en uiteraard buiten meer dan binnen.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Want zoals Fabian al aangaf, heb ik minder gepusht dan ik met de vorige TT op het laatst deed.
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Ojaa, en nu ik toch aan het zeuren ben, misschien kan iemand me verklaren waarom de rechterkant van de auto meer vol rubberdeeltjes zit dan de linkerkant. Omdat het merendeel van de bochten naar rechts is?
Ojaa, en om rico nog ff af te schrikken...
Gister de auto ff afgespoeld, en kwam wederom tot de ondekking dat er een stuk of 8 flinke putjes aan steenslag bij zaten op het front c/q motorkap.
Een dagje Ring staat gelijk aan een dosis steenslag. Maar dat mag de pret niet drukken....
Ik verheug me alweer op de volgende keer
Ojaa, en om rico nog ff af te schrikken...
Gister de auto ff afgespoeld, en kwam wederom tot de ondekking dat er een stuk of 8 flinke putjes aan steenslag bij zaten op het front c/q motorkap.
Een dagje Ring staat gelijk aan een dosis steenslag. Maar dat mag de pret niet drukken....
Ik verheug me alweer op de volgende keer

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Dan ga je niet hard genoeg !Rebel schreef:
Ojaa, en om rico nog ff af te schrikken...
Gister de auto ff afgespoeld, en kwam wederom tot de ondekking dat er een stuk of 8 flinke putjes aan steenslag bij zaten op het front c/q motorkap.
Ik ben namelijk de steentjes al weer voorbij voordat ze de kans krijgen om op te spatten.

- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Voor een auto met een turbo voldoet vaak een 5 bak met redelijk lange overbrengen al door het koppel wat je in overvloed hebt. Het hoge koppel trekt hem meestal vrij makkelijk door de versnellingen heen.
Een NA motor daarintegen moet je vaak hoog in toeren houden wil je optimaal presteren. Ik merk het zelf met mijn eigen auto heel goed dat ik soms een versnelling te kort kom. Om goed de gang er in te houden moet ik boven de 5300 toeren blijven en dat lukt soms niet altijd. Soms is een bocht net te snel voor een bepaalde versnelling waardoor je bijna in de toerenbegrenzer komt terwijl je in een hogere versnelling weer net buiten het vtec valt.
Een NA motor daarintegen moet je vaak hoog in toeren houden wil je optimaal presteren. Ik merk het zelf met mijn eigen auto heel goed dat ik soms een versnelling te kort kom. Om goed de gang er in te houden moet ik boven de 5300 toeren blijven en dat lukt soms niet altijd. Soms is een bocht net te snel voor een bepaalde versnelling waardoor je bijna in de toerenbegrenzer komt terwijl je in een hogere versnelling weer net buiten het vtec valt.
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Het ligt imho helemaal aan de overbrengingen. Maar daar is door de fabrikant meestal wel aardig over nagedacht
M3 3.0 met 5 bak en M3 3.2 met 6 bak hebben dezelfde 1 t/m 5 bijvoorbeeld.
Als je nu naar de snelheden kijkt, 170 in 3, 220 in 4 enz dan lijkt dat lang maar dat valt wel mee, de versnellingen liggen an sich redelijk dicht bij elkaar alleen kan je zo hard in elke versnelling door een lang diff. Je toeren terugval is niet heel erg groot.
Ik heb op de M3 dan een ander diff gezet maar dat is zeker niet altijd voordelig voor je acceleratie of op een circuit. Het ligt er echt per situatie maar net aan of het wel of niet uit komt.
Voor op de ring enz boeit die 6e versnelling niet maar op de snelweg vind ik het lekker rijden. Helemaal met een stock diff, je kan als je wil nog steeds met 160 warm rijden, zit je nog onder de 3000 RPM

M3 3.0 met 5 bak en M3 3.2 met 6 bak hebben dezelfde 1 t/m 5 bijvoorbeeld.
Als je nu naar de snelheden kijkt, 170 in 3, 220 in 4 enz dan lijkt dat lang maar dat valt wel mee, de versnellingen liggen an sich redelijk dicht bij elkaar alleen kan je zo hard in elke versnelling door een lang diff. Je toeren terugval is niet heel erg groot.
Ik heb op de M3 dan een ander diff gezet maar dat is zeker niet altijd voordelig voor je acceleratie of op een circuit. Het ligt er echt per situatie maar net aan of het wel of niet uit komt.
Voor op de ring enz boeit die 6e versnelling niet maar op de snelweg vind ik het lekker rijden. Helemaal met een stock diff, je kan als je wil nog steeds met 160 warm rijden, zit je nog onder de 3000 RPM

-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
- Knot
- Berichten: 40153
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
De 5bak op de M3 was prima, oke, zuinig was ie niet en hij liep de toerenbegrenzer in bij 270 maar je kon lekker ver doorhalen. Op de Nordschleife ook prima, geen enkele keer in de problemen gekomen dat ik ergens tussenin moest zitten. Enige wat ik me kan herinneren was op Zandvoort de tarzan dat ik meer power onderin 3 wilde hebben en einde 2 net niet ging.
De GTC met 120pk / 6bak zat ik op de Nordschleife veel meer in de problemen, Adenauer Forst 2/3, Breidscheid-ExMuhle voor 3 seconden naar zn 4 en weer terug, dat soort geintjes. Op de snelweg is het wel weer lekker als je in 6 met lage toeren kan dieselen, verder niet.
De GTC met 120pk / 6bak zat ik op de Nordschleife veel meer in de problemen, Adenauer Forst 2/3, Breidscheid-ExMuhle voor 3 seconden naar zn 4 en weer terug, dat soort geintjes. Op de snelweg is het wel weer lekker als je in 6 met lage toeren kan dieselen, verder niet.
- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
Vind het heerlijk om een 6 bak te hebben nu ik sinds kort de 330d heb. Lekker 180 cruisen met 3000rpm 
Heb nu wel als ik met de m3 over de autobahn rij dat ik hem constant in de 6 wil zetten.... die hij dus niet heeft
Had trouwens toen ik overging van 325i naar m3 op de ring ook moeite met ritme vinden door de andere diff-verhouding, well beide 5-bak verder.

Heb nu wel als ik met de m3 over de autobahn rij dat ik hem constant in de 6 wil zetten.... die hij dus niet heeft

Had trouwens toen ik overging van 325i naar m3 op de ring ook moeite met ritme vinden door de andere diff-verhouding, well beide 5-bak verder.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: BMWDennis, nickdoesburg, Semrush [Bot], Thomas H, Will F. en 11 gasten