Vertel!Wel neerleggen he die Brutjes, anders zijn ze zo bubbulloos en geoxideerd...
lekkere wijnen onder de 5 euro?
-
Re: lekkere wijnen onder de 5 euro?
- dvh
Als je gasten krijgt moet zo'n fles er wel een beetje leuk uit zien op tafelRoy RS schreef:als er veel staal op de fles zit, is ie altijd goed toch? Wel neerleggen he die Brutjes, anders zijn ze zo bubbulloos en geoxideerd...

Maar vond hem voeig jaar erg goed smaken.
@Erik, ik zal het onthouden voor volgend jaar

- Roy RS
Ik zal jou toch niet uit hoeven leggen dat bubbels die rechtop bewaard worden erg snel oxideren en de moes verliezen?! De kurk droogt uit, koolzuur eruit, zuurstof erin en foetsie is je moes en smaak.ErikS schreef:Vertel!Wel neerleggen he die Brutjes, anders zijn ze zo bubbulloos en geoxideerd...
Maar dit is vast niet wat je bedoelt, want dit weet jij als collega natuurlijk zelf ook...
-
De kurken van de huidige kwaliteit mag dit eigenlijk niet meer gebeuren.
En ook jij weet dat bubbels zonder jaartal (vintage) evengoed binnen een jaar opmoeten vanwege frisheid.
Neerleggen is altijd beter, maar aangezien er zo'n 13 bar op een flesje bubbels staat komt daar echt geen zuurstof bij hoor.
dat kom pas voor na jaren rechtop staan....... En dan is de lekkerheid van een gewone bubbel er evengoed al vanaf!
Vintage altijd plat, de gewone bubbel gewoon binnen een jaar opdrinken.
Edit; Collega? Vertel! :strong:
En ook jij weet dat bubbels zonder jaartal (vintage) evengoed binnen een jaar opmoeten vanwege frisheid.

Neerleggen is altijd beter, maar aangezien er zo'n 13 bar op een flesje bubbels staat komt daar echt geen zuurstof bij hoor.

Vintage altijd plat, de gewone bubbel gewoon binnen een jaar opdrinken.
Edit; Collega? Vertel! :strong:
- Roy RS
Ik heb jaren als sommelier gewerkt en heb 7-8 jaar een parttime zaak in wijnen. Particulier met name in het hoge segment en zakelijk zowel hoog als (heel) laag.
Bubbels adviseer ik altijd binnen t jaar te drinken, to be sure. Ik heb van diverse huizen klachten retour gekregen van bubbels die plat waren en kurk hadden binnen een half jaar, elke keer staand bewaard!
Het gebeurd met name (sneller) bij de goedkopere cava's en prosecco's maar ik heb ook enkele voorbeelden van Laurent Perier met het probleem. Ik denk dat juist door de grote druk op de fles dat de bubbels er zo gevoelig voor zijn, de kurk hoeft maar een vleugje te droog te worden (gebeurd nogal snel als je een fles in de woonkamer bewaard met verwarming aan/uit/aan/uit) en de grote koolzuurdruk baant zich een weg door de minste weerstand, dus weg is de moes en hop daar is de zuurstof.
Ik neem altijd t zekere voor t onzekere en leg mijn dozen ook plat opgeslagen bij alle bubbels!
Ben wel met je eens dat t niet mag gebeuren...
Ik zou willen zeggen we doen een keer een wijnmeeting, maar dat is zo'n verrekte slechte combi!
Bubbels adviseer ik altijd binnen t jaar te drinken, to be sure. Ik heb van diverse huizen klachten retour gekregen van bubbels die plat waren en kurk hadden binnen een half jaar, elke keer staand bewaard!
Het gebeurd met name (sneller) bij de goedkopere cava's en prosecco's maar ik heb ook enkele voorbeelden van Laurent Perier met het probleem. Ik denk dat juist door de grote druk op de fles dat de bubbels er zo gevoelig voor zijn, de kurk hoeft maar een vleugje te droog te worden (gebeurd nogal snel als je een fles in de woonkamer bewaard met verwarming aan/uit/aan/uit) en de grote koolzuurdruk baant zich een weg door de minste weerstand, dus weg is de moes en hop daar is de zuurstof.
Ik neem altijd t zekere voor t onzekere en leg mijn dozen ook plat opgeslagen bij alle bubbels!
Ben wel met je eens dat t niet mag gebeuren...
Ik zou willen zeggen we doen een keer een wijnmeeting, maar dat is zo'n verrekte slechte combi!
-
Wijnmeeting 
-
Ben het op zich met je eens, maar als 'deze fout' al in de kurk zit doe je er weinig tot niets aan en zal je altijd zien dat de wijn evengoed niet goed meer is..... De zogenaamde klacht wijnen blijf je altijd hebben, want kurk is en blijft een natuur produkt.Bubbels adviseer ik altijd binnen t jaar te drinken, to be sure. Ik heb van diverse huizen klachten retour gekregen van bubbels die plat waren en kurk hadden binnen een half jaar, elke keer staand bewaard!
De goedkopere cava's en prosecco's verkoop ik in ieder geval niet. Het verschil in prijs moet ergens vandaan komen. Wijnen slechter, dan maakt de kurk ook minder uit etc etc. Perier is trouwens geweldig. De rose vintage en de demi sec zijn toch wel favoriet in z'n soort bij mij. Moet is echt prut als je het gaat vergelijken met perier en bijvoorbeeld Pol Roger die ik veel verkoop.
Ik doe een 'aardig aantal' flessen met bubbels op jaarbasis, en er komt er eigenlijk nooit een terug.
Ik wil best een keer een combomeeting opzetten, met goed eten en elke gang begeleid met onze wijnen.
Zorg dan wel dat er een hotel is, want rijden + alcohol is voor mij inderdaad ook een no-go.
Als ik zeg;
5 gangen diner bij de Salentein
elke gang begeleid met 2 soorten wijn uit ons assortiment en natuurlijk een 'binnenkomertje'
Verzamelen bij mijn winkel, auto's bij het hotel om de hoek parkeren en dan vervoer erbij.......
Hotel zelf regelen dus buiten de prijs!
En dat voor zo'n €75,- aanbied...... Interesse?! iemand?!
De dag erop natuurlijk een mooie tourrit door gelderland, volgens mij moet dat een succes worden! :banging:
-
Het autorijden en drinken is natuurlijk wel een probleem. Denk ook niet dat er veel animo is voor een hotelovernachting. Dat maakt het een beetje lastig. Ik zelf zou een wijnproeverij leuk vinden met wat informatie erbij. Wat kennis opdoen en wat nieuwe wijntjes drinken/proeven, dus niet kegel naar huis. Ik drink nog steeds wijn en merk dat mijn kennis wel telkens wat groter wordt maar eigenlijk met hele kleine stapjes. Daarom leuk om misschien eens een slag te kunnen maken en ook leuk als je dat met df-ers kunt delen. Hier of buiten het forum.
Soort praatgroepje voor alcoholisten. :drinking:
Soort praatgroepje voor alcoholisten. :drinking:
-
Proeverij kan ook,
Misschien kunnen Roy en ik dan allebei wat meenemen?! Altijd leuk, een vergelijkend waren onderzoek.
Als je serieus proeft, dus met spuugbakken, heb je na een 25 soorten toch nog een goed glas wijn binnen.
Houd daar rekening mee.
Ik rijd na een proeverij ook altijd gewoon naar huis, maar als je verder moet...... Nee, lijkt me niet verstandig.
Misschien kunnen Roy en ik dan allebei wat meenemen?! Altijd leuk, een vergelijkend waren onderzoek.

Als je serieus proeft, dus met spuugbakken, heb je na een 25 soorten toch nog een goed glas wijn binnen.
Houd daar rekening mee.
Ik rijd na een proeverij ook altijd gewoon naar huis, maar als je verder moet...... Nee, lijkt me niet verstandig.
-
Gisteren avond;

Wat een geweldige bourgogne.
Wat een geweldige bourgogne.
- Roy RS
Lekker kaasje ook! En ik ben meer liefhebber van de ultra brut, demi sec is niet zo mijn dingetje, smaken blijven altijd verschillen zie je wel weer. Proeverij is altijd leuk, maar 1 kapitein op t schip is voldoende, ik neem dan wel enkel de bubbel vooraf mee! Zal ik je verassen met de beste prijs kwaliteit die ik tot nog toe gevonden heb!
-
- Auto: M3P, 130i
Roy,
Ik wil je wel terug naar huis rijden in de Atom na een avondje.
Zie ik Erik ook weer eens en kan ik gelijk wat kazen inslaan

- dvh
Na een avond kaas + wijn volgas naar huis op de passagiersstoel van een Atom = succesrecept voor een kotsfestijn 
-
dvh schreef:Na een avond kaas + wijn volgas naar huis op de passagiersstoel van een Atom = succesrecept voor een kotsfestijn

-
Always welcome my friend!indobesar schreef:Roy,

Lol @ DVH.

- Roy RS
Daar leent ie zich wel goed voor, je kunt gewoon blijven zitten en als er wat brokjes met of zonder saus binnenboord vallen, dan kun je dan gewoon met de tuinslang wegsproeien!dvh schreef:Na een avond kaas + wijn volgas naar huis op de passagiersstoel van een Atom = succesrecept voor een kotsfestijn