BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Knot » 31 okt 2012, 19:02

Ik zou zeker een lot halen of een bezoekje casino met 5k op rood :)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28595
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Martijn_bmw » 31 okt 2012, 19:08

:lol: inderdaad René!

@knot toch een mooie waarde na 3 ton ervaring...

En die paar pk meer/minder voel je nauwelijks ;-)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Knot » 31 okt 2012, 19:14

Toch vind ik t vreemd dat anderen met ook 2 ton o.i.d. erop wel die 200pk halen.

Heb het inderdaad getest, burnen voor en na chippen ging ongeveer hetzelfde, erna misschien een klein vleugje meer rook, dat komt wel overeen met de grafiek.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Reind » 31 okt 2012, 19:49

Meten met gelijke maten is hier denk ik wel van toepassing. Uitslagen van andere 328itjes zeggen mij niet zoveel. De aandrijving niet op orde bekend natuurlijk ook meer aandrijfverliezen. En die word meegenomen is de berekening.

Ik vind de uitslagen zo slecht nog niet. Helemaal niet nadat hij bijna 6x de wereld is rond geweest.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door GTRene » 31 okt 2012, 20:28

idd, zeker niet slecht...was wellicht wel ff beter geweest dat je eerst een tank Ron98 er door gejast had en dan weer tanken en dan op de bank...
van 95 naar 98 of hoger kan in de piek wel wat paardjes schelen....of zelfs de juiste olie in blok en bak en achteras waar ie lekker soepel van wordt.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Knot » 31 okt 2012, 21:01

De juiste en frisse olie zit overal wel in hoor, maar met deze mapping loopt ie sowieso beter op 98 dus zal dat eens 2 tankjes doen en dan nog eens banken.

Wel apart dat Fifth Gear ook gemeten had op een GTI met 6x externe brandstoftoevoer en dat BP Ultimate bijvoorbeeld maar 0,3pk verschil maakte met een willekeurige 95!

Vandaar dat ik o.a. mijn 10 cent per liter beter wil besteden en er gewoon 95 in gooi, dan maar wat harder trappen voor je gevoel maar ik zal het eens proberen... we zullen zien.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Spijkerhard » 31 okt 2012, 21:08

Mooi resultaat toch!
Knot schreef:Het verhaal is/was toch dat een 325i op 192pk zat en een 328i met 300cc meet op papier op 193pk was gezet voor de duitse verzekeringsgrenzen destijds terwijl er eigenlijk ruim 200pk in zat?
Was dat niet (ook) om op papier voldoende marketing afstand tot de 535i te houden?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door GTRene » 31 okt 2012, 21:14

ik doelde meer in de richting van dikke olie, ik wilde een tijd geleden ook eens heel goed en duur (duurder) spul overal in mikken.
doch door die olieen die wel super smeerden doch een wat te dikke film had? of in elk geval wrijfing.
werd de motor zwaarder belast omdat ie er harder aan moest trekken e.d. dat zag je zelfs in de tijd van 100 naar 200 duidelijk terug :tooth:
en het schakelen was als ie koud was een crime maar zodra warm goed, doch dat gaf al aan dat overal een beetje zat en het al met al redelijk wat paardjes opslokte.

zal bij die van jou niet zo zijn maar ik had dat destijds, was iets "te goed" :drieling:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Knot » 31 okt 2012, 21:29

De bak heb ik Castrol SMX in, dat schakelt zelfs soepeler dan die standaard olie die erin zit en er komt na een uurtje Assen nu geen rook meer uit de middentunnel :)

De Castrol 10W60 in het blok is natuurlijk aan de dikke kant. Wellicht dat je met een 5W40 (of 0W30 wat er bij aanschaf in zat vanuit de BMW dealer bij mij) nog wat winst pakt. Het blijft zwemmen door dikke modder voor de motor met de TWS olie maar het smeert m wel lekker als ie laaiend heet is.

Gebruikersavatar
N!co
Berichten: 390
Lid geworden op: 06 aug 2008, 11:57
Locatie: BMW Z4 & CT200h & Triumph street triple 675 & BMW F650

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door N!co » 31 okt 2012, 21:51

129pk gemeten, berekend 189pk krukas. :shock: Is dat normaal, zoveel verliezen?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door ///Joost » 31 okt 2012, 22:05

N!co schreef:129pk gemeten, berekend 189pk krukas. :shock: Is dat normaal, zoveel verliezen?
Dit begrijp ik dus ook niet, het is 37% verlies in de aandrijflijn en dat is wel ERG veel. Vandaar dat ik het nooit zo heb op het terugrekenen naar vliegwiel PK's. Tenzij het wel degelijk klopt, maar dan lijkt het erop alsof je een extreme weerstand in je aandrijflijn hebt zitten.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 31 okt 2012, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Niels » 31 okt 2012, 22:08

Normaal is volgens mij iets van 22% maar misschien dat het ook van de bank afhangt (wijze van meten/bereken). 189pk vind ik zeker netjes te noemen!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Knot » 31 okt 2012, 22:11

Joost, aan vliegwiel valt zo toch niks te meten, het is puur wiel vermogen teruggerekend aan de hand van de waarden die je voor een desbetreffende bank aan moet houden lijkt me.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door ///Joost » 31 okt 2012, 22:33

Knot schreef:Joost, aan vliegwiel valt zo toch niks te meten, het is puur wiel vermogen teruggerekend aan de hand van de waarden die je voor een desbetreffende bank aan moet houden lijkt me.
Nou, het licht er dus aan. Aan een bank kun je geen waardes ontlenen en die op de auto toepassen. Je zult OF (en dit doen de meesten) bij het uitdrijven van de auto direct na gas los in z'n vrij het vermogen moeten meten en dit optellen bij het gemeten wielvermogen.
OF (en zo deden wij het op de HTS) je hebt een bank die de auto kan aandrijven. Dit is hetzelfde principe, maar iets nauwkeuriger. Je zet de auto in z'n vrij, laat de bank de auto aandrijven en je meet zo de inwendige verliezen.
Maar goed, zoals ik al zei, je weet nooit echt wat het exact moet zijn, dus als je het over wielPK's hebt is het tenminste eenduidig. VliegwielPK's meet je wel exact op een motorproefstand.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Knot » 31 okt 2012, 22:36

Ik ben er ook geen expert in maar volgens mij heeft Martin het gas los / neutraal principe toegepast.

133pk aan de wielen... dat je daar uberhaupt drifts mee kunt leggen en de 245 kunt halen. :shock:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8766
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door MParallel » 01 nov 2012, 01:17

Knot schreef:Het verhaal is/was toch dat een 325i op 192pk zat en een 328i met 300cc meet op papier op 193pk was gezet voor de duitse verzekeringsgrenzen destijds terwijl er eigenlijk ruim 200pk in zat?
Niet op papier. De motor is afgeknepen op het spruitstuk. Met een M50 inlaat haal je in feite de begrenzer eraf die de 328i onder de 200pk houdt.

Net als vroeger het propje uit de uitlaat van je scooter. :lol:

Maar als die met standaard spruitstuk dan toch boven de 200 zou zitten, dan zou zo'n model met M50 inlaat rond de 230-240pk zitten...!?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Knot » 01 nov 2012, 07:51

Die discussie hebben we al gevoerd natuurlijk in het M50 mod topic.

Als je standaard een erg gezonde auto hebt die 205pk levert dan mag je blij zijn als je met die M50 mod en goed afstellen op 220pk zit. Om 240pk te halen zit je echt aan de grens van het standaard M52 blok, moet je inlaat, uitlaatspruitstuk, software, kat etc aanpakken en moet het allemaal gunstig uitpakken voor je.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door frank de jonge » 01 nov 2012, 08:52

Weet nog wel die ex 328i van mij, dat ging als een kanon!
Die had ook M50 inlaat, bewerkte kop en scherpere nokkenstokken.

Toen we in 2009 van de ring naar huis gingen nadat ook het volledige M3 uitlaat eronder hing hebben we 270 op GPS aangetikt (duurde wel een tijdje maar 250 zaten we zo op) De naald draaide de teller helemaal uit tot onder in het digitale km.vlak :)

Waren nog eens tijden :wave:

Online
Richardt.
Berichten: 6763
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Richardt. » 01 nov 2012, 09:06

Ik vind het vermogen zo gek niet Knot. Staan toch aardig wat kilometers op en heeft er toch wel een aantal behoorlijk zware kilometers op zitten, meer dan goed onderhoud voorkomt dan toch niet dat er een paar paardjes weglopen.

En ach, vermogen is ook maar een getal. Je weet wat je met het apparaat kan en dat lijkt me het belangrijkste ;)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door ///Joost » 01 nov 2012, 09:38

Richardt. schreef: En ach, vermogen is ook maar een getal. Je weet wat je met het apparaat kan en dat lijkt me het belangrijkste ;)
Er wordt inderdaad veel te veel geluld over peak HP. Van die draadjes kan ik me dood aan ergeren. Driveability is mijns inziens veel belangrijker. :thumbup:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Knot » 01 nov 2012, 09:52

Frank, ik loop bij 245 teller (240 gps) in de begrenzer dus veel harder zal ie niet lopen met dit diff.

De auto reageert na chippen wel beter, vooral tussen de 2500 en 4000 toeren voel je dat ie alerter is, dat vind ik al voldoende restultaat. Zal m straks eens op 98 gaan rijden kijken wat dat brengt en als ie eraan gewend is nogmaals rollen puur voor de weet.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8766
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door MParallel » 01 nov 2012, 10:53

Knot schreef:Frank, ik loop bij 245 teller (240 gps) ..
Dan heb je wel een bizar nauwkeurige teller. Bij die snelheden heb je flinke afwijking.

Afgelopen zomer op de Autobahn had ik hem net voor de 240 op de teller, maar de GPS gaf toen toch echt 220km/h aan. Wat me een stuk realistischer lijkt.

En wat betreft die M50 inlaat, dat is toch allemaal al lang bekend? Tenzij grotere gaskleppen (ja meervoud) ook nog een aantal pk's geven, maar je leest overal dat M50+BBTB wel 20-25 pk erbij geven. (don't blaim the messenger).

Ik heb ook nog eens nagevraagd over een volledige M3 uitlaat op engels forum, waar dat ter sprake kwam. Daar kwam toch echt duidelijk naar voren dat je een leuke sound kreeg, maar de auto niet lekkerder liep, en al zeker geen meer pk's.
In dat M3 uitlaat verkoop topic wordt hier het tegenovergestelde beweerd.

Maar goed, wat het op papier ook allemaal mag zijn, de 328i met M50 inlaat en BBTB doet het zeker leuk als je bij 5k rpm het pedaal tegen de bodem aan duwt. Jammer alleen dat je binnen een seconde dan ook in de begrenzer hangt. :lol:

PS. Op dat forum is een 328i met 260pk, maar daar is dan ook echt alles aan gedaan wat mogelijk is. Wat genoemd is, en dan nog zaken als fan delete, underdrive pulleys. Kan het lijstje wel opzoeken voor nieuwsgierigen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40218
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door Knot » 01 nov 2012, 11:17

Daar zitten inderdaad een aantal mensen die echt het maximale uit een 328i gehaald hebben, zoveel tijd, geld en moeite wil ik er niet in steken hoor, gewoon trappen.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door frank de jonge » 01 nov 2012, 11:46

Underdrivepulleys en fandelete geven geen vermogen, alleen snellere reactie op het gaspedaal. Minder motormassa in beweging zetten

BBTB is een grotere gasklep van een M50blok, die had ik ook op mn 328i destijds. Sterker nog, heb er nog 1 van dat type in de schuur liggen :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 328i sedan [Op de testbank geweest]

Bericht door GTRene » 01 nov 2012, 11:56

zou een licht vliegwiel en dus sneller reageren van de motor, prettig zijn voor een meer drift-kar?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Estoque, Fabian, Fedmas, Joël D., KoenM, Majestic-12 [Bot], Martin*, maurizio, Richardt., Rivanov, Sidney, SlowCo, Ti-Tourist (Erik), tomgtr, Will F., Williams en 18 gasten