Eigen bedrijf maar ook in de deel WW
-
Eigen bedrijf maar ook in de deel WW
Mede forum gebruikers,
ik wil een eigen bedrijfje gaan opzetten naast m'n dagelijkse loondienst. Nu zit ik ook deels in de WW omdat we een faillissement mee hebben meegemaakt afgelopen april. Ik maak nu gemiddeld tussen de 25 en 35 uur en voor de overige uren ontvang ik dus WW. Het werk gaat wel de goede richting op dat ik straks dus weer +40 uur kan werken.
Nu wil ik in een hele ander takt van het bedrijfsleven (grafisch) een eigen bedrijfje beginnen waar ik een leuk zakcentje mee kan verdienen. Dus geen hoofd inkomen.
Nu is dus mijn vraag: Komt mijn WW in gevaar als ik het op mijn eigen naam zet?
Ik zat eraan te denken om het desnoods op mijn vaders naam te zetten en later op mijn eigen naam wanneer ik geen WW mee heb.
Is dit verstandig?
BVD
ik wil een eigen bedrijfje gaan opzetten naast m'n dagelijkse loondienst. Nu zit ik ook deels in de WW omdat we een faillissement mee hebben meegemaakt afgelopen april. Ik maak nu gemiddeld tussen de 25 en 35 uur en voor de overige uren ontvang ik dus WW. Het werk gaat wel de goede richting op dat ik straks dus weer +40 uur kan werken.
Nu wil ik in een hele ander takt van het bedrijfsleven (grafisch) een eigen bedrijfje beginnen waar ik een leuk zakcentje mee kan verdienen. Dus geen hoofd inkomen.
Nu is dus mijn vraag: Komt mijn WW in gevaar als ik het op mijn eigen naam zet?
Ik zat eraan te denken om het desnoods op mijn vaders naam te zetten en later op mijn eigen naam wanneer ik geen WW mee heb.
Is dit verstandig?
BVD
- dvh
Re: Eigen bedrijf maar ook in de deel WW
Nee.Is dit verstandig?
En ja. Je WW komt in gevaar. Logisch want je gaat meer inkomen generenen en dat heeft invloed op de WW uitkering.
Een bedrijfsrekening / bv op iemand anders zijn naam zetten zal ook belletjes doen rinkelen bij de belastingdienst.
Maar deze materie is dusdanig complex dat je dat wellicht beter bij een goede boekhouden/accountant kan vragen.
- Luco
Niet zo slim als je dat wilt doen om dat hier neer te zetten, uiteindelijk is het natuurlijk gewoon valsheid in geschrifte.
Maar als je ww hebt mag je bijverdienen, gewoon zorgen dat net je uitkering hetzelfde blijft en pas meer gaan doen als je weer 40 uur werkt.
Aan de andere kant, als je bijverdient, waarom zou je dan nog ww willen hebben?
Maar als je ww hebt mag je bijverdienen, gewoon zorgen dat net je uitkering hetzelfde blijft en pas meer gaan doen als je weer 40 uur werkt.
Aan de andere kant, als je bijverdient, waarom zou je dan nog ww willen hebben?
-
Het is niet de bedoeling dat ik er maandelijks aan verdien. Het zal zo nu en dan eens iets zijn, 1x in de 3 maanden en dan praat je over 500 tot 1000 extra. En als ik daardoor dan m'n WW verlies loop ik er meer op achteruit... :SLuco schreef: Aan de andere kant, als je bijverdient, waarom zou je dan nog ww willen hebben?
- Roy RS
de regel is dat je tijdens je ww net zoveel effort in je eigen zaak mag steken als voorheen qua uren, maar je moet de zaak minimaal 6 maanden voor de start van de uitkering gestart zijn.
dit gaat dus nooit goedkomen bij jou. ik zou even wachten.
dit gaat dus nooit goedkomen bij jou. ik zou even wachten.
- Luco
Thommy schreef:Het is niet de bedoeling dat ik er maandelijks aan verdien. Het zal zo nu en dan eens iets zijn, 1x in de 3 maanden en dan praat je over 500 tot 1000 extra. En als ik daardoor dan m'n WW verlies loop ik er meer op achteruit... :SLuco schreef: Aan de andere kant, als je bijverdient, waarom zou je dan nog ww willen hebben?
Volgens mij verlies je dan je ww niet, je moet alleen wel beschikbaar blijven voor werk voor de uren dat je in de ww loopt.
Anders elke euro die je verdient weer investeren, dan verdien je niks en gaat het ook niet van je uitkering af, maar ik zou gewoon een gesprek aanvragen bij de uitkeringsinstantie en daarna de keuze maken.
- Petrolhead Tom
- Martin van der Zwaard
Thommy, ik zou gewoon eens informeren bij het UWV.
Ik heb 2 jaar geleden zonder werk gezeten en ben toen via een speciale regeling met een eigen zaak begonnen met behoud van WW-uitkering.
Wat ze toen deden was, na 6 maanden moet je aangeven ermee door te willen gaan of er mee te stoppen. Ga je er mee door, dan vervalt je WW. Stop je, dan behoud je gewoon je resterende maanden WW.
Na 2 jaar gaan ze kijken wat je verdient hebt met je eigen bedrijf. Is dit teveel, dan moet je een deel uitkering terug betalen aan het UWV. Zijn de inkomsten minimaal, dan is er niks aan de hand.
Ik heb 2 jaar geleden zonder werk gezeten en ben toen via een speciale regeling met een eigen zaak begonnen met behoud van WW-uitkering.
Wat ze toen deden was, na 6 maanden moet je aangeven ermee door te willen gaan of er mee te stoppen. Ga je er mee door, dan vervalt je WW. Stop je, dan behoud je gewoon je resterende maanden WW.
Na 2 jaar gaan ze kijken wat je verdient hebt met je eigen bedrijf. Is dit teveel, dan moet je een deel uitkering terug betalen aan het UWV. Zijn de inkomsten minimaal, dan is er niks aan de hand.
- Erik dB
Dit lijkt mij de beste benadering. Succes!Martin van der Zwaard schreef:Thommy, ik zou gewoon eens informeren bij het UWV.
- Geert.
In combinatie met jou wisselende uren die je nu maakt is de start van een eigen bedrijf met de WW regeling wel een optie maar kost ook tijd om je administratie goed bij te houden. ALS je al toestemming krijgt om een onderzoeksperiode te starten en vervolgens een startperiode van maximaal 26 weken krijgt, zetten ze je uitkering om in een voorschot. Ga je winst maken de 2 jaar na start, ga je een deel van dit bedrag terug betalen. Na die 26 weken moet je kiezen, uitkering stop en door met het bedrijf of niet en weer verder met uitkering en sollicitatieplicht.
Dat Thommy het hier specifiek vraagt vind ik juist goed en wel slim. Geeft alleen maar aan dat hij er serieus mee bezig is en ook zeker niet op zoek is naar manieren om te frauderen, maar juist wil bijdragen aan een gezonde economie en verantwoordelijk omgaat met onze belastingcentjes
. De meeste hulp die je tegenwoordig nog kunt verwachten van een uitkeringsinstantie is in veel gevallen vaag en niet altijd juist dus DF is een prima platform voor aanvullende informatie.
Mijn gevoel zegt, hou je sollicitatieplicht en doe er alles aan om die paar uren op te vullen (is bijna onmogelijk misschien maar oké) Bouw je idee verder uit in het weekend en doe op de achtergrond veel research. Tegen de tijd dat je weer 40 uur aan de bak bent, knal dat nieuwe bedrijf de lucht in en knallen maar :drieling:
Dat Thommy het hier specifiek vraagt vind ik juist goed en wel slim. Geeft alleen maar aan dat hij er serieus mee bezig is en ook zeker niet op zoek is naar manieren om te frauderen, maar juist wil bijdragen aan een gezonde economie en verantwoordelijk omgaat met onze belastingcentjes

Mijn gevoel zegt, hou je sollicitatieplicht en doe er alles aan om die paar uren op te vullen (is bijna onmogelijk misschien maar oké) Bouw je idee verder uit in het weekend en doe op de achtergrond veel research. Tegen de tijd dat je weer 40 uur aan de bak bent, knal dat nieuwe bedrijf de lucht in en knallen maar :drieling:
-
Ik zit alleen met het volgende:
Doordat ik voor Dutch Survey Group (voorheen GEOMEGA) alle vormgeving e.d. heb gedaan en nog doe heb ik mensen leren kennen die graag gebruik willen maken van mijn diensten. Heb nu al 4 opdrachten binnen, waarvan 2sponsor opdrachten (naam bekendheid)... En 2 betaalde opdrachten, maar dit zijn wel bedrijven/ZZPers en die kunnen nu eenmaal niet zwart uitbetalen, wat ik ook niet wil... :S
Verder ga ik er eens een nachtje over slapen en nadenken over het
advies!
En morgen nog maar een keer met het UWV bellen
Doordat ik voor Dutch Survey Group (voorheen GEOMEGA) alle vormgeving e.d. heb gedaan en nog doe heb ik mensen leren kennen die graag gebruik willen maken van mijn diensten. Heb nu al 4 opdrachten binnen, waarvan 2sponsor opdrachten (naam bekendheid)... En 2 betaalde opdrachten, maar dit zijn wel bedrijven/ZZPers en die kunnen nu eenmaal niet zwart uitbetalen, wat ik ook niet wil... :S
Verder ga ik er eens een nachtje over slapen en nadenken over het

En morgen nog maar een keer met het UWV bellen