bmw 123d inruilen op clio RS?

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mei 2007, 21:47

bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door Bas » 01 jul 2012, 09:30

Momenteel rij ik een bmw 123d, door een verandering in de werksfeer is een diesel financieel niet meer zo'n aantrekkelijk. Ik rij zo'n 12k per jaar waarvan de helft pret kilometers zijn. De bmw is hier perfect voor, lekkere reisauto en op een rustig achteraf weggetje geeft de auto veel rijplezier.

Nu ben ik aan het twijfelen of een clio RS niet een betere keuze is. Als ik zie wat de bmw kost aan vaste laten en onderhoud (verdient toch jaarlijks een beurt ondanks de kilometerstand) dan kan ik daar wellicht op besparen en toch een leuke auto voor de deur hebben staan waar je s'avonds een blokje mee om gaat. Niet omdat het moet maar omdat het leuk is :df:

Gisteren heb ik een bezoek gebracht in Gorichem waar een aantal clio RS'en stonden en was positief verrast. In de stoelen is een prima zithouding te vinden (al zit je wel hoog) en de afwerking is best goed voor dit segment. Het interieur kan niet tippen aan de bmw maar is acceptabel.

Wat ik op internet niet goed kan vinden is hoe het zit met onderhoud en betrouwbaarheid van een RS. Waarschijnlijk door het geringe aantal verkochte modellen. Omdat je zo'n auto koopt voor het rijplezier en we op driving-fun zitten hoop ik hier wat deskundige tegen te komen. Kan iemand mij wat vertellen over onderhoudskosten en betrouwbaarheid?

Dit zou een 100% centen gedreven keuze zijn, de huidige beemer voldoet meer dan prima maar alleen al aan vaste lasten scheelt het bijna 2k per/jaar. Met het risico dat dit topic ontaart in totale anarchie waarbij het heizeldrama verbleekt toch de vraag, wat zouden julie doen, de beemer houden of inruilen op een RS?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door Arthur » 01 jul 2012, 09:52

Hoe oud is de BMW en hoe oud is de Clio? Wat zijn de km standen van beide auto's? Krijg je geld toe of moet je bijbetalen? Want als de huidige bevalt en je moet bijbetalen, hoe lang kun je daarvan de extra vaste lasten betalen?

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mei 2007, 21:47

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door Bas » 01 jul 2012, 10:36

Bedankt voor je reactie. De bmw is van eind 2007 met 102k op de teller. De clio zal max 3 jaar zijn met max ~50k op de teller (zoiets als dit of dit). Ik wil eigenlijk een 2e hands waar net de kop af is. Bijbetalen zal zeer waarschijnlijk moeten, hoeveel krijg ik in de loop van deze week te horen. An sich is bijbetalen geen probleem, er mag geld verdient worden maar het moet wel redelijk zijn. Ga er wel vanuit dat ik dan ook een auto terug krijg waarvan de kosten voor onderhoud flink minder zullen zijn. Maar ik hoop dat iemand daar iets over kan roepen.

Eventueel is particuliere verkoop ook een optie, heb geen haast aangezien de auto prima bevalt. Heb daar geen ervaring mee en zit ook eigenlijk niet te wachten op schimmige figuren die een proefrit komen maken waarna je niks meer van ze hoort. Ik weet niet of deze angst terecht is voor dit type auto.

Momenteel zijn de vaste lasten voor de bmw zo'n 275 euro p/m (belasting + WA+all casco). Aan regulier onderhoud ben ik het afgelopen jaar zo'n 800 euro kwijt geweest en rij ongeveer 1:14. Aan ongepland onderhoud (kabel raam gebroken + vervangen van een of ander electronisch component ben ik zo'n 1700 euro kwijt geweest bij de dealer).

Ik was er afgelopen zaterdag net voor sluitingstijd en kreeg het aanbod om binnenkort een proefrit te maken. Dus ik moet überhaupt afwachten of de auto mij bevalt, het mag sportief zijn maar uiteindelijk is het wel een auto voor op de openbare weg. Dus een klein beetje een compromis is wel noodzakelijk.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door Macboy » 01 jul 2012, 11:37

Er staat op het forum een RS te koop misschien kan je ruilen ?

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door G Kolkman » 01 jul 2012, 13:32

Bij EVO hebben ze eens zo'n ding als longtermer gehad en dat beviel ze erg goed. Het enige wat ze opviel is de de uitlijning vrij makkelijk versprong.

Ik zou ook eens op de engelse forums te rade gaan, daar zijn ze veel meer verkocht.

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mei 2007, 21:47

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door Bas » 01 jul 2012, 13:37

Macboy schreef:Er staat op het forum een RS te koop misschien kan je ruilen ?
Opzich geen gekke gedachte alleen voldoet deze niet geheel aan mijn criteria van 2 a 3 jaar oud en dat model is pre facelift. Dit jaar wordt nog een nieuwe clio geïntroduceerd, de nieuwe RS rijdt ook al zijn rondjes en zal niet lang op zich laten wachten.
G Kolkman schreef:Bij EVO hebben ze eens zo'n ding als longtermer gehad en dat beviel ze erg goed. Het enige wat ze opviel is de de uitlijning vrij makkelijk versprong.

Ik zou ook eens op de engelse forums te rade gaan, daar zijn ze veel meer verkocht.
Ik zal eens kijken (-:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door G Kolkman » 01 jul 2012, 14:15


Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door Luco » 01 jul 2012, 15:58

Die 2 liter blokken zijn gewoon erg betrouwbaar.
Weinig verkocht valt ook wel weer mee hoor :blink:

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door sitechris » 02 jul 2012, 11:29

Ik vind de pre-facelift RS juist mooier. En xenon. In de facelift versie heb je altijd noodgedwongen halogeen.

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door Tom van H. » 02 jul 2012, 21:52

Mijn eerste gedachte: niet doen!
Wij hebben de Clio RS cup (2009) weggedaan voor een 130i (2005) en ik heb geen moment meer teruggekeken. Denk dat dit met een 123d niet anders zou zijn. Wat mij betreft is de 1-serie in elk opzicht de betere/fijnere auto, zeker voor op de openbare weg! Het enige waar de Clio beter in is, is de af-fabriek trackwaardigheid, maar dit is bij de bmw een kwestie van een paar kleine mods.
Snelwegkilometers met de Clio waren geen pretje, 130km/h met 4000 toeren en een boel herrie (wel cupversie met kortere eindoverbrenging), het kneiterharde onderstel in combinatie met de hoge zit gaat in het dagelijks gebruik ook erg snel vervelen, hoewel bij een non-cup het onderstel iets acceptabeler zal zijn.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door Tim N » 07 jul 2012, 12:40

Maar juist dat dagelijkse is straks maar 6K per jaar al;s ik het goed gelezen heb. Dat is zeer weinig.
andere 6K is dan in (full) attack modus sávonds :kikker: Dus dan mag het lekker toeren maken, knallen hard geveerd zijn etc, dan wil je DF. Die overige 6K per jaar dan ga je je echt niet irriteren aan een beetje toeren draaien op de snelweg.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door Opa » 07 jul 2012, 19:19

Ik rij zelf met een Clio RS Cup van 2008 en vind dat stugge en hoge toeren maken best wel meevallen, het is maar net wat je gewend bent.
M'n vrouw doet ook gewoon boodschappen met dat hok en pas geleden zijn we nog 10 dagen naar italië geweest ermee.
Hij maakt wel wat meer toeren dan een auto met 'normale' overbrengingen, maar ik vind die 4000 toeren bij 130 km/h niet echt storend, omdat de auto niet echt een lawaaibak is.
Constant 160 km/h op de autobahn ging ook nog best, m'n vrouw heeft ook nog wat stukjes gereden en reed ook gewoon 150 à 160 km/h....je kunt elkaar dan nog gewoon verstaan. :cool:
Het ding is natuurlijk eigenlijk niet gebouwd als snelwegbrander, als je erg veel snelwegkilometers maakt en je houdt van luxe dan moet je lekker een Mercedes, BMW, of Audi aanschaffen.....als ik luxe wil dan ga ik wel thuis in m'n luie stoel voor de tv hangen met een koud biertje. :beer: :tong:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door Rupie » 07 jul 2012, 19:26

:) :thumbup:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door Petrolhead Tom » 07 jul 2012, 19:35

Erg puur autoriijden!

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11441
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door Hielke » 07 jul 2012, 20:22

Ruben schreef::) :thumbup:
Sluit ik me bij aan. Out of the box een heerlijke onverwoestbare stuurauto.

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mei 2007, 21:47

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door Bas » 08 jul 2012, 09:22

Gisteren wat tijd kunnen vrijmaken en het inruil bod gehad, 10/11k bijbetalen voor een kale RS. Daarvoor kan ik toch best een flink aantal jaar doorrijden dus dat gaat hem niet worden.

Afschrijving is a bitch, ruim 40k in nog geen 5 jaar op een 1 serie...

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door sitechris » 08 jul 2012, 09:45

Belachelijk inruilbod zo op het eerste gezicht. Gewoon rustig verder kijken, her en der je auto is aanbieden ter inruil (krijg je wat meer zicht op reele inruilprijs) en tzt je slag slaan. Ik kreeg voor mijn vorige BMW 130i bij 1 VW dealer 21k terug en bij een andere 15k op exact dezelfde auto. Shoppen loont dus.

Gebruikersavatar
Bas
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 mei 2007, 21:47

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door Bas » 08 jul 2012, 10:29

Vind het lastig om in te schatten wat de reële waarde is maar afgaande op de 2e hands auto site's verwacht ik er toch zo'n 4 a 5k meer voor te kunnen vangen. Er is niet veel vergelijkingsmateriaal voor een 123d hatch high executive met m-pakket. Er zit wat parkeerschade op de velgen maar verder is de auto in erg goede staat. Je zou toch verwachten dat deze minimaal hetzelfde moet kunnen opleveren als een goed uitgeruste 120d.

Volgend jaar staat een sabbatical gepland en ga ik een paar maanden op wintersport met een camper. Misschien is het verstandig om de auto nog een paar maanden aan te houden en hem particulier proberen te verkopen in Q4 van het jaar. En dan maar een paar k erop toe te leggen en na de vakantie zonder inruil te shoppen voor een andere auto. Met een beetje geluk is dan ook de nieuwe RS uit.

Gebruikersavatar
KdK
Berichten: 90
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:36
Contacteer:

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door KdK » 30 aug 2012, 21:52

Ik heb een RS voor op het circuit (www.clior20.nl) en rij dagelijks in een 335i. Dus ik kan BMW en de Clio aardig vergelijken. Wil je echt fun, kies de RS. Wil je op het circuit? Kies de RS. Wil je een veel beter en rijkere uitrusting neem de BMW.

Ze zijn niet echt te vergelijken denk ik. Maar in de basis is de RS een veel betere circuitauto af fabriek. De stoel kan naar beneden. Kun je zelf of het (heel mooi) laten doen bij Madeno Racing. Onderhoud en kosten vallen heel er mee aan de RS. Ik beul hem af op het circuit, rij er mee naar huis en service hem niet meer dan de BMW...

Succes met je keuze.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door GTRene » 30 aug 2012, 22:22

ziet er leuk uit zo'n madeno clio, leuke trackday tool.

Gebruikersavatar
KdK
Berichten: 90
Lid geworden op: 06 sep 2008, 21:36
Contacteer:

Re: bmw 123d inruilen op clio RS?

Bericht door KdK » 07 sep 2012, 14:14

Ziet er niet alleen leuk uit, is ook leuk! :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten