Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Een eigen hoekje voor alle klassiekers!
Plaats reactie
Jeroen E21
Berichten: 530
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden
Contacteer:

Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door Jeroen E21 » 28 aug 2012, 00:54

Het is inmiddels een paar weken geleden maar bij deze toch nog een verslagje van de Oldtimer Grand Prix op de Ring, 10-11-12 augustus. Sorry, sterke BMW focus, maar hopelijk evengoed nog wel te genieten :wink:

Vrijdag
Vroeg op en gezien de fraaie weersverwachting nemen we de 323i Baur maar mee, die heeft nog niet zoveel kilometers gemaakt dit jaar ook. Omdat we al om 6.30 vertrekken laten we de kap nog maar even dicht. Via de A12 over de grens de A3 op, druk maar rijdbaar. Als we de Duitse A1 opdraaien komt er een fraaie rode Duitse 365GTB/4 langszij. Duimpjes worden uitgewisseld en we gaan lekker los op de rustige A1. Nadat we even worden opgehouden gaat de Ferrari goed op het gas. Behalve wat zwarte rook sputtert de Daytona druppels en nevel uit haar 4 uitlaten en lijkt het alsof de benzine zo in pure vorm doorstroomt van de inlaat de uitlaten in. Tegen dat V12 koppel zijn we niet opgewassen en de Daytona loopt weg, maar de bestuurder gaat er niet vol voor en we blijven aardig bij elkaar en rijden hele stukken 180+. Aan het einde van de A1 gaat de kap lekker los want het weer is al super.

Bij de Ring aangekomen halen we onze perskaarten op en gaan naar het circuit. We hebben besloten om de eerste dag het paddock en de pitstraat te bezoeken nu het nog rustig is, langs de baan is het nooit echt druk dus dat bewaren we voor de zaterdag en de zondag. In de pits treffen we al snel ene Steve Smith, die een Porsche team ondersteunt. Ondertussen houden we de grote stand van BMW Classic in de gaten waar de nodige coryfeeën verwacht worden om de viering van het 40 jarig jubileum van BMW M GmbH een leuke draai te geven. En één voor één zien we ze binnendruppelen en voeren af en toe een gesprekje en maken wat foto’s van de heren die nog erg ontspannen zijn. De dagen daarna worden ze al veel meer geleefd en bezig gehouden zien we dus een goede keuze. Zo spreken we de bekende mannen uit de E30 M3 DTM tijd: Johnny Cecotto, Marc Hessel en Leopold Prinz von Bayern en ook spreken we Adrian van Hooijdonk, de grote designchef van BMW. Later voegt ook oud F1 rijder Marc Surer zich bij het gezelschap en we maken wat foto’s als deze gaat proefzitten in zijn oude E21 320i groep 5 auto. Nog later komen we Dieter Quester tegen. Die heeft eerder die dag zo te zien zijn hoofd goed gestoten en er een flinke pleister op zitten. Als de heren gaan rijden houdt Quester het ook al na 3 ronden voor gezien, hij voelt zich duidelijk niet lekker. Tijdens het opwarmen nog even een filmpje geschoten van de E21 racer, indrukwekkend geluid maakt dat tweeliter vierpittertje zeg, duidelijk nog van voor de tijd van alle restricties.



Hoewel de andere merken ook wel de nodige bekenden tevoorschijn halen zijn we vrij druk, zien alleen nog even de oude Zakowski van Zakspeed die onder andere een groep 5 turbo versie van de bekende Capri’s heeft meegenomen. Door alle spoilers waarschijnlijk de langste en breedste auto van het veld, en ook één van de meest luidruchtige haha! Aan het eind van de middag vinden we het wel mooi geweest en zoeken we ons vaste hotel in Daun op.

Zaterdag
Begonnen met een kort rondje paddock waar het al flink drukker is, en we zoeken de baan op om mooie plekjes voor dito foto’s uit te zoeken. We laten alle raceklassen passeren en hoewel we door opdrachtgever Total BMW de focus wel sterk op BMW hebben valt er ook zat ander moois te schieten. Het veld met historische F1 auto’s is flink uitgedund ten opzichte van voorgaande jaren maar de oude Piquet auto genaamd Brabham BT49 is veruit de snelste in het veld. BMW doet een jubileumdemo gevolgd door een race van M auto’s uit de kelders van BMW en ander autosportspul inclusief de 320i van Surer en ook de bekende Jägermeister E21 is erbij. Ook in de DRM klasse is er weer mooi spul, van 935’s tot Capri’s en natuurlijk een bos M1’s en diverse E9 CSL’s. Andere bekende is de groep 5 E21 320i in Junior Team/Eddie Cheever livery van Fransman Charles Veillard.

Een heerlijke dag en aan het einde strijken we weer neer in Daun voor bier en diner op het terras. Later aan de bar eens wat foto’s bekijken, en als ik mijn site open word ik op mijn schouders getikt. Een man wijst op een foto van een E21 racer met vlammen en zegt “that’s him!” en wijst naar een meneer die achter ons een biertje zit te drinken. Charles Veillard zit in hetzelfde hotel en is daar samen met zijn team, waaronder de Franse M12 goeroe Eric Wassermann. We hebben genoeg gespreksstof en we kijken heel veel foto’s en filmpjes van gezamenlijke evenementen. Tot in de kleine uurtjes wordt er gebierd en gekletst.

Zondag
Langs de baan, heerlijk in de zon, bedenken we wat voor andere situaties we op de foto willen hebben en wat voor gaps nog gevuld moeten worden, maar we maken er vooral een relaxte dag van. Als de DRM auto’s aan de beurt zijn nemen we plaats aan het einde van het rechte stuk op jacht naar vlammen, en die krijgen we. Onder andere die dikke Capri die vuur spuwt dat het een lieve lust is alvorens uit te vallen, en ook Veillard doet weer zijn best en weet net als Marc Surer in de BMW race goed mee te komen met de M1’s, maar valt op een zeer fraaie 4e plek twee ronden voor de finish uit met brandstofproblemen.

Tijd voor wat foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Luidruchtige Cooper met BMW boxer motor!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blij dat ik glij Lotus Cortina

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klein beetje historische F1

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pitlane en paddock

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dieter Quester klaar voor de start in de Z4 GTR

Afbeelding

Even bliksembezoekje bij de BMW clubs

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stand van BMW Classic werd goed bezocht

Afbeelding

maar net om de hoek ook mooi oud en 'nieuw' haha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nog ff kwijlen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

alle M5 generaties

Afbeelding

Afbeelding

Johnny Cecotto

Afbeelding

Marc Hessel

Afbeelding

Adrian van Hooydonk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

6R4

Afbeelding

///M 600?

Afbeelding

Brabham BT49 ex Nelson Piquet, 1981

Afbeelding

Marc Surer (ook nog eens Piquet's F1 teammaat in de Brabham tijd) proefzitten in 'zijn' oude E21

Afbeelding

Dieter Quester

Afbeelding

Nog ff versie bougies

Afbeelding

Prinz Leopold von Bayern

Afbeelding

Surer maakt zich op voor de eerste rondes in de E21

Afbeelding

Afbeelding

Surer

Afbeelding

Zakowski achterin, en vooraan die indrukwekkende Group 5 Turbo Capri

Afbeelding

Maserati Tipo 61 aka Birdcage, mooie tagline van Striezel Stück ook op de muur haha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



En weer terug langs de baan

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De 935's waren oppermachtig in de DRM klasse en deze twee broeders waren druk met stuivertje wisselen vooraan

Afbeelding

De enige turbo M1 dit weekend

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door Dennis Cavallino » 28 aug 2012, 11:20

Supergaaf!!

Het is alweer lang geleden dat ik bij dit evenement ben geweest, maar zo te zien wordt 't tijd om er volgend jaar weer eens tijd voor vrij te maken. Prachtige foto's ook. Voorpagina kwaliteit.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13330
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door Tristan » 28 aug 2012, 11:22

Schitterend!

Ik ga overigens a.s. zaterdag naar de Historische Grand Prix op Zandvoort. Lang niet zo gaaf veld als dit, maar wel leuk om naar te kijken.

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 508
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 28 aug 2012, 11:45

Het was inderdaad een heel mooi weekend. Cecotto ging ook erg hard met die E36, Ongeluk van Steve Hartley was wel even schrikken. Gelukkig liep het goed af. Foto´s zijn erg fraai !

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door Chris van S. » 28 aug 2012, 12:28

Erg gaaf verslag!
Op de foto's van E30 M3 nr 2 zie je Adrian goed zitten.... Lachuh!

Jeroen E21
Berichten: 530
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door Jeroen E21 » 28 aug 2012, 19:08

Dank voor de complimenten heren!

Chris: jullie helaas niet getroffen op de Ring maar dan waren jullie mogelijk een van die tig gemiste oproepen, teveel herrie en een drukke dag op de telefoon. Maar wat in 't vat zit...

Erik: iedereen was idd even van slag en de opluchting was groot, het ging niet hard en er gebeurt met dit soort evenementen tenslotte ook maar weinig ongelukken. Houden zo!

Tristan: beter dan niets zeg ik maar, en het is wel leuk om dat oude spul daar weer eens bezig te zien. Ik kan helaas zelf niet, maar wens je veel plezier!

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1418
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door EmielS60 » 28 aug 2012, 19:35

Wat een prachtige auto's zeg. Die DTM Mercedes... :crazy:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door GTRene » 28 aug 2012, 20:38

ubervet, thx for sharing :D

vele leuke beemers als die dikke van Marc Surer en die groene Alpina CSL en die rij oude van die types...

en helemaal die leuke (wannehave) Porsche 904 maar ook die mooi gelijnde Lotus Elite en die dikke Merc 190 :df:

ook grappig op 21 foto allemaal Fiat's Bertone X1/9 :D hele club lijkt wel....vroeger ook nog een stuk of 5 van gehad.

wat ik mis zijn die leuke (wannehave) oude TVR's ala griff 200 en 400 en tuscan V8 en grantura's en vixens...
waren die er niet?

Gebruikersavatar
Niels v/d burgh
Berichten: 2168
Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
Auto: Zweedse diesel
Locatie: Noord- NL

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door Niels v/d burgh » 28 aug 2012, 21:13

Wat een prachtig evenement , en wat een schitterende foto's.

Jeroen E21
Berichten: 530
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door Jeroen E21 » 28 aug 2012, 23:25

Thx! Rene: ik heb me er niet op gericht om zo'n beetje alles te fotograferen hoor, was ook gewoon een relaxed weekendje weg :D maar wel een paar TVR's gezien

Afbeelding

Deze 250 vond ik ook wel leuk hoewel niet scherp, de mannen hebben vast dikke pret gehad getuige de pleisters op de kont

Afbeelding

En nog 1x die Lotus Cortina, geweldig als je het verloop van die bocht ziet, en de stand van de wielen. Elke keer weer nam die de gehele bocht ruimschoots in de glij...

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door GTRene » 28 aug 2012, 23:49

dankje Jeroen, schitterende Griffith foto :foto:

idd lol die Ferrari en die beschrijving er op met pleisters :lol:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3657
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door Paskal » 29 aug 2012, 09:59

Gaaf verslag van een veld met schitterende auto's!

Wellicht handig om die pics in het vervolg ergens te bundelen en een linkje daarheen te maken. Maakt het geheel iets leesbaarder denk ik ;)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door GTRene » 29 aug 2012, 10:36

met men vaste thuis PC vind ik het juist gaaf dat ze hier staan ipv via een linkje :D
hoe dan ook, fraaie platen.

ik moet alleen eens een keer een breder beeldscherm kopen...daar wordt van de week wat aan gedaan :wave:
leuke aanbieding en dus maar eens doorgepakt, met 19" wat ik nu heb ist regelmatig lastig vooral op PH met soms heel brede pagina's :shock:

straks met 24" kan ik weer wat jaren verder :attentie:

en dan moet ik nog een keer een snellere pc kopen :bag:
deze is van begin 2007 en wordt er niet beter op...en traag e.d. :hot:

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door Chris van S. » 29 aug 2012, 12:45

*

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door Chris van S. » 29 aug 2012, 12:47

Ook de platen van de non-BMW's zijn heerlijk Jeroen...

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door Niels » 29 aug 2012, 12:56

Echt prachtig! Is er al een datum voor de volgende keer? Ik mis dit soort evenementen echt te veel...

Jeroen E21
Berichten: 530
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door Jeroen E21 » 29 aug 2012, 23:36

Thanks peeps! De OGP is doorgaans het 2e weekend van augustus. Vergelijkbare evenementen in de wijde omgeving zijn de div evenementen op Spa. Spa Classic erg goed maar ook de 1000km of 6 uur. Dat heb je allemaal ook in 2013, voor een Le Mans Classic zullen we hoogstwaarschijnlijk moeten wachten tot 2014, dat is doorgaans eens in de 2 jaar.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door GTRene » 29 aug 2012, 23:47

op Assen is toch ook wel eens iets met die gave auto's?
dan wel niet zo groot/uitgebreid maar zal toch ook wel eens wat zijn?
wil wel eens weer wat knappe oudjes zien :lol:

Jeroen E21
Berichten: 530
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Oldtimer Grand Prix 2012 (Nürburgring)

Bericht door Jeroen E21 » 30 aug 2012, 08:33

Dit weekend historische GP op Zandvoort als je het wat dichter bij huis wilt zoeken, maar de omvang en het deelnemersveld is dusdanig anders dat het absoluut aan te raden is om eens op de Ring of op Spa zo'n evenement te gaan bekijken. Van een hele andere klasse dan wat we hier in NL zien, qua afstand natuurlijk nog steeds niks. Ik maak van zoiets altijd een weekendje weg maar kan ook prima als dagtrip natuurlijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten