MX-5 NA erbij; 22-10: gedetailed

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
THE MUD

Re: MX-5 NA erbij

Bericht door THE MUD » 13 mei 2012, 23:04

Keek vorige week even op je site en zag ineens een "nieuwe" BMW voorbij komen en deze MX5. Lijken me leuke auto's en ben benieuwd wat je er met de tijd mee gaat doen :wink: .

PS: Is de groene 205 inmiddels inmiddels bedolven onder een laag stof of valt het mee?

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 14 mei 2012, 19:27

THE MUD schreef:Keek vorige week even op je site en zag ineens een "nieuwe" BMW voorbij komen en deze MX5. Lijken me leuke auto's en ben benieuwd wat je er met de tijd mee gaat doen :wink: .

PS: Is de groene 205 inmiddels inmiddels bedolven onder een laag stof of valt het mee?
Nee hoor, de groene racer staat netjes onder een doek in onze stalling en wordt minimaal 1x per maand uitgelaten. Stilstand is immers achteruitgang :) Weet nog niet echt hoe de 535-racer me gaat bevallen dus tot die tijd hou ik de 205 nog mooi in bezit.

Paskal

Bericht door Paskal » 21 aug 2012, 16:20

Na 4 maanden en 5.500 km leek het me wel aardig om mijn ervaringen tot op heden eens op te sommen.

Motor en bak:
Het 1.6 motortje voldoet met zijn 116 pk prima in dit lichte karretje. Meer vermogen is natuurlijk prachtig, maar zeker niet noodzakelijk om veel plezier te hebben met de MX-5. Van de bak valt op zich niet zo veel te zeggen behalve het feit dat de MX-5 enorm direct schakelt. Bij de meeste auto's heb je nog schakelstangen/kabels van de pook die vervolgens naar de bak gaan, maar niets daarvan bij de MX-5: het kleine pookje staat gewoon rechtstreeks in de bak zoals je op de foto hieronder kunt zien. Heb ook gereden met een MX-5 met schakelwegverkorter en dan is het helemaal extreem kort schakelen. Mijn ervaring is dat het schakelen met zo'n verkorter wel iets meer kracht vergt. Het verbruik schommelt tussen de 1:11,2 en 1: 13,5. Gemiddeld genomen kom ik nu uit op 1:12,5.

Afbeelding

Zitpositie/comfort:
De NA is ontworpen voor kleine Japannertjes dus de stoeltjes zitten minder comfortabel dan de zetels in de X5, maar da's niet zo vreemd. Dit neemt niet weg dat ik er met mijn 1.83m ook gedurende lange ritten prima in kan zitten. Ik heb de armsteun links wel verwijderd om zodoende wat meer beenruimte te creëeren. Tevens heb ik de zonnekleppen verwijderd aangezien ze geen enkel nut hebben behalve het verminderen van het zicht door de voorruit. Verrassend wat deze twee zaken gevoelsmatig aan extra ruimte geven. Het deepdish-stuur is ook een blijvertje aangezien je op die manier een ideale zitpositie kunt realiseren: stuur relatief dichtbij en pedalen op fatsoenlijke afstand.

De MX-5 staat nog op zijn standaard dempers en is daarmee uitermate comfortabel. Een minpuntje is de korte ingaande veerweg achter: bij het afrijden van een drempel zit hij al snel op de bumpstops en dat voelt minder comfortabel aan. Dit schijnt op te lossen te zijn met NB-dempers + topmounts + progressieve bumpstops. Ik heb sindskort een hoger windschot en dat maakt het rijden op de snelweg ook een stuk comfortabeler doordat je veel minder last van de wind hebt. Met mijn 1.83m zit ik voldoende uit de wind om het nog comfortabel te houden.

Rijgedrag:
Met zijn standaard veren en dempers is het natuurlijk geen racer pur sang zoals mijn 205 16V of 535-touring, maar desalniettemin gaat het wagentje erg rap de hoek om. Met name het insturen van een bocht gaat vlijmscherp. Je merkt het niet meer zo als je een tijdje erin rijdt. Totdat ik weer in de 205 racer stapte en me bij de eerste bocht echt afvroeg of hij nog de bocht om wilde :)

De MX-5 is natuurlijk niet de meest stijve auto en dat merk je op korte richels doordat de boel dan tordeert. Gelukkig neemt het echter geen storende vormen aan. Met zijn standaard onderstel helt hij wel fors over en da's iets wat bij rapper rijden op een bepaalde weg in de Eifel minder prettig is.

Degelijkheid:
Na aanschaf heb ik wat standaard onderhoud verricht zoals lucht- en bezinefilter, bougiekabels, bougies, verversen alle vloeistoffen, pookrubbers etc. Qua prijzen lag je je helemaal rot bij een MX-5 aangezien onderdelen echt niks kosten: oliefilter 6€, benzinefilter 8€ dat soort bedragen :) Inmiddels hebben we zo'n 5.500 km met de MX-5 gereden en hebben zich helemaal geen problemen voor gedaan met uitzondering van een licht zwetend differentieel door een defecte keerring. Keerring is besteld dus ook dat is binnenkort weer verholpen. Het is instappen, starten, en rijden tot dat de tank leeg is, tanken en weer verder...Kortom: een uitermate degelijk in elkaar zittend wagentje!

Afbeelding

Kleine aanpassingen:
Uiteraard heb ik na aankoop ook nog wat kleine aanpassingen gedaan om de wagen een beetje naar mijn smaak aan te passen: NB-velgen, standaard achterlichten, deepdish-stuur, kofferbakverlichting, hoger windscherm, rvs-beugel verwijderd, sleepogen verwijderd, grille in voorbumper, re.portier strak laten maken bij uitdeuk-meeting.

Nadelen:
Het is natuurlijk niet allemaal rozengeur en maneschijn met de MX-5. Kleine nadeeltjes zijn er ook wel: de auto is 's ochtends vaak vochtig waarna het een tijdje duurt voordat de voorruit ontwasemt is. De kap boven de klokkenwinkel spiegelt zodra de zon erop staat als een dolle in de voorruit.

Goede aankoop ja/nee?
We hebben de auto gekocht met de intentie er regelmatig mee op stap te gaan bij mooi weer. Naast de dagelijkse Swift en X5 hebben we met de MX-5 in 4 mnd tijd 5.500 km gereden. Eigenlijk zegt dit al genoeg :) Inmiddels zijn we diverse malen in de Eifel en de Ardennen geweest en daar is het echt genieten met dit karretje. Met het zomerse weer van momenteel staat de X5 er doelloos bij want ik ben aldoor met de MX-5 op pad. Zodra de middagtemperatuur maar boven de 15 grd komt, gaat hij mee. In de ochtend rits ik de achterruit los voor wat frisse lucht omdat het rond 6.30u nog wat fris is met de kap naar beneden op de snelweg. In de middag gaat de kap uiteraard naar beneden. Kortom: een volmondig JA

Wensen?
Uiteraard zijn die er ook: ik zou de wagen wel iets lager willen hebben en het overhellen mag wat minder. Een ander onderstel en stabi's zijn hiervoor de oplossing. Tevens zou wat extra stijfheid in de body en een wat sportiever geluid me nog wel aardig lijken.

Conclusie:
De auto biedt enorm veel plezier voor een klein bedrag. De wagen is degelijk, goedkoop in onderhoud, verzekering en belasting en stuurt daarnaast ook nog eens als de beste. Het open rijden geeft daarnaast nog een een extra dimensie aan het autorijden. Zodra je de MX-5 pakt is de rit er naartoe ook al weer een beleving. Ik had niet verwacht dat ik er zo veel plezier aan zou beleven. Mocht je twijfelen om zoiets ooit te kopen? Niet twijfelen en gewoon doen want je zult er zeker geen spijt van krijgen.

Afbeelding

Hielke

Re: MX-5 NA erbij; 21-08: ervaringen na 4 mnd

Bericht door Hielke » 21 aug 2012, 18:27

Leuk verslag Paskal.

Ik kan me na 3 maanden eigenaarschap en 2000 km helemaal in je verhaal vinden. Een topkarretje.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 21 aug 2012, 21:46

Ik onderschrijf je verhaal volledig. Ik heb hem nu sinds een half jaar en 8000 km , en ook ik heb vrijwel probleemloos gereden. Maandag apk, maar zie ook daar geen risico's. Heerlijk wagentje.

Hielke

Bericht door Hielke » 21 aug 2012, 22:40

Tsjonge, wat maken jullie een km's.

Geert.

Bericht door Geert. » 21 aug 2012, 23:07

Vind het ook echt geweldige karretjes, het is dat ik 1.95 ben en er dus echt niet heel comfi in kan rijden.. maar anders had ik zeker nog eentje aangeschaft.. nu maar lekker af en toe rijden in de nb van vriendinlief :mrgreen: ook gelukkig met een 1.8je.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 aug 2012, 09:10

Goed omschreven Paskal, zoals we van jou gewend zijn. Besteedde iedereen maar zoveel aandacht aan het opstellen van een mooie post!

Verder kan ik mij helemaal vinden in je ervaringen, ook al heb ik zelf geen Mx5 in bezit gehad, maar wel een tijdje gereden.

Emiel

Bericht door Emiel » 22 aug 2012, 09:18

Krijg echt de kriebels om zo'n ding er bij te kopen...

ThomasK

Bericht door ThomasK » 22 aug 2012, 23:29

Trouwens... het drempel/bumbstop probleem had ik ook met de standaard shocks/veren. Nu is mijne verlaagd op Koni's en veren (3/3,5cm) en heb er veel minder last van. Dit is zonder NB top mounts!
En daar komt nog bij dat hij stukken strakker stuurt en bochten neemt met de Koni's (oja... en R1R banden, helpt ook wel mee)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 22 aug 2012, 23:37

Hielke schreef:Tsjonge, wat maken jullie een km's.
[pats] 82.000 km in 3.5 jaar :zwijntje: [/pats]

En dat tussen de reparaties door, want in tegenstellingen tot de meeste exemplaren (hier) is de mijn iets minder okselfris. Niet dat ik er vaak mee gestaan heb want hij brengt je vaak wel weer thuis maar toch veel issues mee gehad. Ik zou stiekem wel eens willen weten of de klok werkelijk 160.500 mijl (256.000 km...) aan hoort te geven of stiekem toch nog wat meer. De meeste issues zijn overigens vloeistoflekkages gerelateerd, ik heb bekant elke pakking in het blok en de bak wel een keer vervangen (en nog steeds hangt er een drup olie onder...).

Maargoed, je hoeft maar een keer aan het stuurwiel gedraaid te hebben om te weten waarom je het 'm allemaal vergeeft :df: .

Hielke

Bericht door Hielke » 22 aug 2012, 23:47

ThomasK schreef:Trouwens... het drempel/bumbstop probleem had ik ook met de standaard shocks/veren. Nu is mijne verlaagd op Koni's en veren (3/3,5cm) en heb er veel minder last van. Dit is zonder NB top mounts!
En daar komt nog bij dat hij stukken strakker stuurt en bochten neemt met de Koni's (oja... en R1R banden, helpt ook wel mee)
Je mag natuurlijk een versleten OEM setup niet met een nieuwe Koni setup vergelijken. Nieuwe originele showa dempers zullen het ook veel beter doen dan ouwe half versleten dempers.

Ik weet nog niet wat ik van mijn eigen setup moet denken. Ook ik zit met drempels en kuilen snel in m'n bumpstops. Ik denk dat ik er de originele 182.000 km oude dempers nog onder heb. Echter, als ik de verschillende fora lees dan biedt het gros van de nieuwe veer/demper combinaties over het algemeen ook weinig soelaas. Nog steeds zitten de auto's geregeld in de (soms vrij dure) bumpstops. Ik zou graag wat meer ervaring met alternatieve setups willen opdoen. Tot die tijd laat ik alles mooi bij het oude. Het stoort me niet, en op hoge snelheid is de auto comfortabel en stabiel.

Welke bumpstops gebruik jij Thomas?

Paskal

Bericht door Paskal » 22 okt 2013, 22:30

Inmiddels zijn we weer een jaartje verder. Ook dit seizoen (april - nu) inmiddels weer 8.000 probleemloze kilometers afgelegd. Eigenlijk heb ik niks aan mijn ervaringen hierboven toe te voegen. Hij bevalt nog immer uitermate goed, er is niks stuk gegaan en levert heel veel rijplezier voor weinig geld.

Bij aankoop destijds zag de MX-5 er netjes uit, maar twee zomers in weer en wind hadden de lak geen goed gedaan: hij was dof geworden en begon meer richting oranje te gaan in plaats van rood. Ik had al een aantal jaren het idee om eens wat verder te gaan dan het poetsen van een auto dus ben ik een paar weken geleden maar eens begonnen met het volgen van een clinic bij een professioneel bedrijf. Er ging een wereld voor me open en ik ben geïnfecteerd met het detailvirus. Voor een klein fortuin aan poetsspullen gekocht en vervolgens aan de slag gegaan met het detailen van de MX-5:
- exterieur: wassen, ijzer verwijderaar, kleien, 3x polijsten (grof, medium, fijn), ontvetten, glaze, sealant en tenslotte een wax erop
- velgen: zowel binnen als buitenzjide: van auto gehaald, wassen, ijzer verwijderaar, velgreiniger, kleien, medium en fijn polijsten, ontvetten en tenslotte velgwax erop
- interieur: extractor (taptijtreiniger met klein mondstuk) over stoelen en vloerkleed + matten, dash behandeld zodat het weer een natural look heeft
- dak en rubbers ook behandeld met middeltjes zodat het er allemaal weer perfect zwart uit ziet in plaats van grijs
- motorruimte: to do :)

Het geeft echt een verbazingwekkend resultaat. Van dof en semi-oranje tot glimmend rood. Ik had nooit verwacht dat ik dit resultaat zou kunnen bereiken. Het is lastig vast te leggen op de foto middels een goedkope camera, maar in werkelijkheid is het nog mooier dan op de foto. Hieronder een paar fotootjes:

Before: dof/zonder glans
Afbeelding

Before: swirls en allerlei andere zaken die niet in de lak horen:
Afbeelding

Links onbehandeld, rechts één keer gepolijst:
Afbeelding

Uiteindelijke resultaat:
Afbeelding

Deel van dak afgeplakt om verschil te kunnen zien tussen het oude grijs en het nieuwe zwart:
Afbeelding

En zo ziet hij er nu overall uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vond het detailen dermate leuk dat ik mijn andere auto's ook op korte termijn aan ga pakken. De 535 heb ik inmiddels ook al gedaan aangezien daarvoor een Gummende kijker kwam vandaag :)

Emiel

Re: MX-5 NA erbij; 22-10: gedetailed

Bericht door Emiel » 22 okt 2013, 22:50

Ziet er echt goed uit Paskal!
Dat heeft heel wat werk gekost vermoed ik.

dvh

Bericht door dvh » 22 okt 2013, 23:09

Wat een verschil :-)

Paskal

Bericht door Paskal » 22 okt 2013, 23:10

Er zitten inderdaad wel de nodige uurtjes in. Het was mijn eerste detail dus dan duurt alles sowieso wat langer, maar bij een MX-5 moet je met wat ervaring in één lange dag toch een heel eindje kunnen komen. Het is natuurlijk ook maar net hoe ver je wilt gaan :)

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 23 okt 2013, 17:47

Ziet er goed uit!! Onlangs bij mijn rode Mazda uit '92 ook laten doen, wat een verschil is dat! :thumbup:

Plaats reactie