Na 4 maanden en 5.500 km leek het me wel aardig om mijn ervaringen tot op heden eens op te sommen.
Motor en bak:
Het 1.6 motortje voldoet met zijn 116 pk prima in dit lichte karretje. Meer vermogen is natuurlijk prachtig, maar zeker niet noodzakelijk om veel plezier te hebben met de MX-5. Van de bak valt op zich niet zo veel te zeggen behalve het feit dat de MX-5 enorm direct schakelt. Bij de meeste auto's heb je nog schakelstangen/kabels van de pook die vervolgens naar de bak gaan, maar niets daarvan bij de MX-5: het kleine pookje staat gewoon rechtstreeks in de bak zoals je op de foto hieronder kunt zien. Heb ook gereden met een MX-5 met schakelwegverkorter en dan is het helemaal extreem kort schakelen. Mijn ervaring is dat het schakelen met zo'n verkorter wel iets meer kracht vergt. Het verbruik schommelt tussen de 1:11,2 en 1: 13,5. Gemiddeld genomen kom ik nu uit op 1:12,5.
Zitpositie/comfort:
De NA is ontworpen voor kleine Japannertjes dus de stoeltjes zitten minder comfortabel dan de zetels in de X5, maar da's niet zo vreemd. Dit neemt niet weg dat ik er met mijn 1.83m ook gedurende lange ritten prima in kan zitten. Ik heb de armsteun links wel verwijderd om zodoende wat meer beenruimte te creëeren. Tevens heb ik de zonnekleppen verwijderd aangezien ze geen enkel nut hebben behalve het verminderen van het zicht door de voorruit. Verrassend wat deze twee zaken gevoelsmatig aan extra ruimte geven. Het deepdish-stuur is ook een blijvertje aangezien je op die manier een ideale zitpositie kunt realiseren: stuur relatief dichtbij en pedalen op fatsoenlijke afstand.
De MX-5 staat nog op zijn standaard dempers en is daarmee uitermate comfortabel. Een minpuntje is de korte ingaande veerweg achter: bij het afrijden van een drempel zit hij al snel op de bumpstops en dat voelt minder comfortabel aan. Dit schijnt op te lossen te zijn met NB-dempers + topmounts + progressieve bumpstops. Ik heb sindskort een hoger windschot en dat maakt het rijden op de snelweg ook een stuk comfortabeler doordat je veel minder last van de wind hebt. Met mijn 1.83m zit ik voldoende uit de wind om het nog comfortabel te houden.
Rijgedrag:
Met zijn standaard veren en dempers is het natuurlijk geen racer pur sang zoals mijn 205 16V of 535-touring, maar desalniettemin gaat het wagentje erg rap de hoek om. Met name het insturen van een bocht gaat vlijmscherp. Je merkt het niet meer zo als je een tijdje erin rijdt. Totdat ik weer in de 205 racer stapte en me bij de eerste bocht echt afvroeg of hij nog de bocht om wilde
De MX-5 is natuurlijk niet de meest stijve auto en dat merk je op korte richels doordat de boel dan tordeert. Gelukkig neemt het echter geen storende vormen aan. Met zijn standaard onderstel helt hij wel fors over en da's iets wat bij rapper rijden op een bepaalde weg in de Eifel minder prettig is.
Degelijkheid:
Na aanschaf heb ik wat standaard onderhoud verricht zoals lucht- en bezinefilter, bougiekabels, bougies, verversen alle vloeistoffen, pookrubbers etc. Qua prijzen lag je je helemaal rot bij een MX-5 aangezien onderdelen echt niks kosten: oliefilter 6€, benzinefilter 8€ dat soort bedragen

Inmiddels hebben we zo'n 5.500 km met de MX-5 gereden en hebben zich helemaal geen problemen voor gedaan met uitzondering van een licht zwetend differentieel door een defecte keerring. Keerring is besteld dus ook dat is binnenkort weer verholpen. Het is instappen, starten, en rijden tot dat de tank leeg is, tanken en weer verder...Kortom: een uitermate degelijk in elkaar zittend wagentje!
Kleine aanpassingen:
Uiteraard heb ik na aankoop ook nog wat kleine aanpassingen gedaan om de wagen een beetje naar mijn smaak aan te passen: NB-velgen, standaard achterlichten, deepdish-stuur, kofferbakverlichting, hoger windscherm, rvs-beugel verwijderd, sleepogen verwijderd, grille in voorbumper, re.portier strak laten maken bij uitdeuk-meeting.
Nadelen:
Het is natuurlijk niet allemaal rozengeur en maneschijn met de MX-5. Kleine nadeeltjes zijn er ook wel: de auto is 's ochtends vaak vochtig waarna het een tijdje duurt voordat de voorruit ontwasemt is. De kap boven de klokkenwinkel spiegelt zodra de zon erop staat als een dolle in de voorruit.
Goede aankoop ja/nee?
We hebben de auto gekocht met de intentie er regelmatig mee op stap te gaan bij mooi weer. Naast de dagelijkse Swift en X5 hebben we met de MX-5 in 4 mnd tijd 5.500 km gereden. Eigenlijk zegt dit al genoeg

Inmiddels zijn we diverse malen in de Eifel en de Ardennen geweest en daar is het echt genieten met dit karretje. Met het zomerse weer van momenteel staat de X5 er doelloos bij want ik ben aldoor met de MX-5 op pad. Zodra de middagtemperatuur maar boven de 15 grd komt, gaat hij mee. In de ochtend rits ik de achterruit los voor wat frisse lucht omdat het rond 6.30u nog wat fris is met de kap naar beneden op de snelweg. In de middag gaat de kap uiteraard naar beneden. Kortom: een volmondig JA
Wensen?
Uiteraard zijn die er ook: ik zou de wagen wel iets lager willen hebben en het overhellen mag wat minder. Een ander onderstel en stabi's zijn hiervoor de oplossing. Tevens zou wat extra stijfheid in de body en een wat sportiever geluid me nog wel aardig lijken.
Conclusie:
De auto biedt enorm veel plezier voor een klein bedrag. De wagen is degelijk, goedkoop in onderhoud, verzekering en belasting en stuurt daarnaast ook nog eens als de beste. Het open rijden geeft daarnaast nog een een extra dimensie aan het autorijden. Zodra je de MX-5 pakt is de rit er naartoe ook al weer een beleving. Ik had niet verwacht dat ik er zo veel plezier aan zou beleven. Mocht je twijfelen om zoiets ooit te kopen? Niet twijfelen en gewoon doen want je zult er zeker geen spijt van krijgen.