Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wereldwijde recessie + bestuurscrisis NL/EU vanaf pagina

Bericht door romo » 22 aug 2012, 12:01

Maar je betaalt met vrachtauto wel weer "maut" op de Duitse snelwegen............

Kortom, de EU eenheid is slechte een fictieve theoretische papieren eenheid.................praktisch klopt het van geen kant............

Het blijft een ilusie omdat ook als eenheid kloppend te krijgen, men WIL het op nationaal niveau simpelweg niet......macht uit handen geven is een brug te ver.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 aug 2012, 12:02

romo schreef:Maar je betaalt met vrachtauto wel weer "maut" op de Duitse snelwegen............

Kortom, de EU eenheid is slechte een fictieve theoretische papieren eenheid.................praktisch klopt het van geen kant............
+1
Er is een hoop werk aan de winkel!

Luco

Bericht door Luco » 22 aug 2012, 12:04

Dennis Cavallino schreef:Dat je duizenden km's kunt reizen tot je je paspoort hoeft te laten zien. Met auto, vliegtuig, trein whatever.
Dream on, dat is geen vrijheid als de regering/belasting daar precies uit kan opmaken of je wel verdient wat je opgeeft, tevens wordt je de gehele weg gevolgd via je betaalpas, creditcard of tankpas.

Dennis Cavallino schreef:Dat niemand je dwingt om je leven te leiden zoals je wilt.

Nou voorlopig zijn er zoveel regeltjes dat je wel degelijk in een bepaald keurslijf zit hoor, je kan en mag bv zelf je pensioen niet bepalen en als je dat al doet an je er niet bij mocht je het eerder willen hebben, ik vind dat toch een bepaalde dwang hoor, niks vrijheid.
Dennis Cavallino schreef:Dat je iedere dag het roer om kunt gooien
Etc etc
Hoe wil je het roer omgooien dan, das makkelijk gezegd ja, maar ga het eens doen?

Luco

Bericht door Luco » 22 aug 2012, 12:04

Maar Dennis, als er geen controle is hoe wil je dan de criminaliteit bij de bron aanpakken als het de regering in de desbetreffende landen geen hol uitmaakt wat hun lieve onderdanen in andere landen uitvreten?
Je kan dan wel elke keer roepen dat de wetgeving aangepast moet worden, maar voorlopig is dat niet zo, dus tot dat aangepast is zal je andere dingen moeten verzinnen, of wil je het nog 10-20-30 jaar zo door laten modderen, want ooit komt het goed, dat getuigd nou ook niet bepaald van een realistische kijk hoor Dennis.

Wat betreft transporten denk ik niet dat de "oude" manier duurder was, ik heb iig geen prijsverlagingen gezien toen de grenzen open gingen, terwijl het wel heel veel banen heeft gekost.
Laatst gewijzigd door Luco op 22 aug 2012, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 aug 2012, 12:14

Luco schreef:
Dennis Cavallino schreef:Dat je duizenden km's kunt reizen tot je je paspoort hoeft te laten zien. Met auto, vliegtuig, trein whatever.
Dream on, dat is geen vrijheid als de regering/belasting daar precies uit kan opmaken of je wel verdient wat je opgeeft, tevens wordt je de gehele weg gevolgd via je betaalpas, creditcard of tankpas.

Dennis Cavallino schreef:Dat niemand je dwingt om je leven te leiden zoals je wilt.

Nou voorlopig zijn er zoveel regeltjes dat je wel degelijk in een bepaald keurslijf zit hoor, je kan en mag bv zelf je pensioen niet bepalen en als je dat al doet an je er niet bij mocht je het eerder willen hebben, ik vind dat toch een bepaalde dwang hoor, niks vrijheid.
Dennis Cavallino schreef:Dat je iedere dag het roer om kunt gooien
Etc etc
Hoe wil je het roer omgooien dan, das makkelijk gezegd ja, maar ga het eens doen?
Ik heb mijn leven al een aantal keren omgegooid. Gaat prima. Ik ken genoeg mensen die hun leven hebben veranderd in positieve zin.

Ik geloof niet dat de overheid mijn persoontje volgt als ik een road trip maak op dit moment. Als de SP aan de macht komt, misschien wel. Verder heb ik niets te verbergen, jij wel? Jij reed toch ook een tijd met je racecamper + trailer door Europa. Weleens staande gehouden bij de grens? Moest je alles verantwoorden qua import/export, zoals in de jaren '50-'80 als je met een auto op trailer + reserve onderdelen de grens overstak?

Ik bepaal mijn pensioen wel zelf. Dat is sinds 2010 beter geregeld dan ooit. Heb je het over de consequenties van een bankspaarrekening? Ja ik zou ook willen dat is fiscaal vriendelijk kon sparen zonder al die regels, maar hé, dat is niet helemaal eerlijk he? Naast het bankspaarproduct dat ik heb gekozen heb ik nog een aantal andere manieren gevonden om mijn AOW aan te vullen als ik oud en versleten ben. Het liefst werk ik dan gewoon door trouwens...

Come on, het kan altijd beter, maar Wij leven in vrijheid!

dvh

Bericht door dvh » 22 aug 2012, 12:18

Dat niemand je dwingt om je leven te leiden zoals je wilt.
Dat je iedere dag het roer om kunt gooien
Etc etc
Duizenden km'ers reizen zonder paspoort te laten zien is vrijheid?
Ok. Maar daar koop je niks voor. Dan liever een betere ecenomie.

Betreft het dwingen je leven te leiden. Het begint al bij leerplicht op 5 jarige leeftijd.
Dat is geen vrije keuze. Je dient klaargestoomt te worden voor onze maatschappij. Je hebt daar een aandeel in.
Daarbij ben je verplicht geld te verdienen, want je moet een zorgverzekering hebben om ons sociaal stelsel overeind te houden. Daarnaast betaal je allerlei verplichte toeslagen voor ditzelfde doel.

Je bent helemaal niet vrij. Zodra je jezelf hiervan afkeerd, zal de maatschappij je onder druk gaan zetten om toch mee te doen. En doe je dit niet zijn er allelei financiele gevolgen voor je.

Hoe vrij is vrij.
Wanneer je dan op je "vrije" dag over het peron fietst wordt je hardhanig op de grond gesmeten en in de boeien geslagen. Als het zonnetje schijnt je leent de brommer van je buurman, krijg je een boete omdat je geen helm draagt. Ook dien je je ausweiss te tonen, anders boete. En betalen zoniet gevangenisstraf.

Vrij zijn zit tussen je oren. Daar ben je vrij. In de praktijk heb je geen reet te vertellen.
Laatst gewijzigd door dvh op 22 aug 2012, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 aug 2012, 12:18

Luco schreef:Maar Dennis, als er geen controle is hoe wil je dan de criminaliteit bij de bron aanpakken als het de regering in de desbetreffende landen geen hol uitmaakt wat hun lieve onderdanen in andere landen uitvreten?

Wat betreft transporten denk ik niet dat de "oude" manier duurder was, ik heb iig geen prijsverlagingen gezien toen de grenzen open gingen, terwijl het wel heel veel banen heeft gekost.
Ik ben dan ook voorstander van 1 regering in Europa. 1 Grondwet. 1 Taal. 1 Belastingstelser. Parlement gekozen door 't volk, naar rato. President idem dito. Net zolang tot we ons allemaal Europeaan voelen. Dat duurt een generatie of 2, schat ik. Eerst maar eens deze transformatieperiode doorkomen...

De oude manier was wel duurder man. Tig ambtenaren die uit hun neus vraten en/of corrupt waren, vertraging van de handel, een hoop extra kosten voor bedrijven om export/import te organiseren. Vroeger had je complete afdelingen voor de export en import, nu doet iemand 't er gewoon naast en houdt 'ie nog tijd over om op DF te posten. :lol:

Luco

Bericht door Luco » 22 aug 2012, 12:22

Ja het is wat je omgooien noemt

Ja ik moet eind van het jaar alles verantwoorden bij de belasting, ook de trips naar het buitenland, weliswaar niet bij de grens, maar het principe is hetzelfde hoor, ze weten precies wat je waar uitgeeft.
Ik heb inderdaad niks te verbergen, maar ik vind het niet bepaald vrijheid.

Ja sinds 2010, maar voorlopig kan je dus niet over je EIGEN geld beschikken als je daarvoor keuzes hebt gemaakt, welke vrijheid??

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 aug 2012, 12:22

Wil je de EU laten functioneren waar ie voor staat, in casu, vrij verkeer van goederen en diensten.......hoe kan het dan;

Dat ik geen Porker in Duitsland kan kopen zonder dat ik hier nog even bij de fiscus moet aftikken?

Dat ik niet in Zuid Frankrijk kan wonen en werken zonder een verlies aan AOW rechten?

Het klinkt allemaal mooi, maar er klopt niets van, wil je het wel kloppend maken, dan loop je tegen problemen aan die een paar pagina`s terug reeds zijn geschetst.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 aug 2012, 12:26

dvh schreef:
Dat niemand je dwingt om je leven te leiden zoals je wilt.
Dat je iedere dag het roer om kunt gooien
Etc etc

Betreft het dwingen je leven te leiden. Het begint al bij leerplicht op 5 jarige leeftijd.
Dat is geen vrije keuze. Je dient klaargestoomt te worden voor onze maatschappij. Je hebt daar een aandeel in.
Daarbij ben je verplicht geld te verdienen, want je moet een zorgverzekering hebben om ons sociaal stelsel overeind te houden. Daarnaast betaal je allerlei verplichte toeslagen voor ditzelfde doel.

Je bent helemaal niet vrij. Zodra je jezelf hiervan afkeerd, zal de maatschappij je onder druk gaan zetten om toch mee te doen. En doe je dit niet zijn er allelei financiele gevolgen voor je.

Hoe vrij is vrij.
Wanneer je dan op je "vrije" dag over het peron fietst wordt je hardhanig op de grond gesmeten en in de boeien geslagen. Als het zonnetje schijnt je leent de brommer van je buurman, krijg je een boete omdat je geen helm draagd. Ook dien je je ausweiss te tonen, anders boete. En betalen zoniet gevangenisstraf.

Vrij zijn zit tussen je oren. Daar ben je vrij. In de praktijk heb je geen reet te vertellen.
Als dat jouw normen en waarden zijn (niet naar school, niet werken, over 't perron scheuren), dan ben ik HEEL BLIJ dat we in een maatschappij leven waarin het merendeel van de mensen andere normen en waarden heeft.

Vrijheid hier is:
- niet verplicht zijn om te trouwen met iemand waar je niet van houdt
- niet als kind hoeven werken om je werkloze ouders te verzorgen
- vrij rondreizen
- kiezen tussen werken voor een baas of voor jezelf
- naar school kunnen gaan, ook al hebben je ouders geen geld
- Vrijheid om te mogen stemmen, kunnen stemmen en bewust niet- of blanco stemmen
- Vrijheid om eigen politieke partij op te richten
- etc

Over heel veel regels kunnen we discussiëren, maar als onze vrijheid wordt betwist, dan hoop ik dat je ogen geopend worden als je naar een land gaat waar mensen onderdrukt worden door dictators, militairen, moordenaars, afpersers, verkrachters, bendes, geloof, tradities en andere on-democratische uitingen van het woord 'maatschappij'.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 22 aug 2012, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 aug 2012, 12:29

Luco schreef:Ja sinds 2010, maar voorlopig kan je dus niet over je EIGEN geld beschikken als je daarvoor keuzes hebt gemaakt, welke vrijheid??
Het is toch mijn keuze om te banksparen? Ik bepaal zelf hoeveel ik iedere maand of ieder jaar op die rekening zet. Ik betaal daarover nu geen inkomensbelasting.

Al 't andere geld (waarover inkomensbelasting wordt betaald door mij) kan ik vrij sparen, opnemen, uitgeven, weggeven, beleggen, investeren, vergokken of kwijt raken.

Ik ben bij geen enkele werkgever ooit verplicht om mee te doen aan een collectief pensioen.

dvh

Bericht door dvh » 22 aug 2012, 12:33

Je leest nergens dat het mijn normen en waarden zijn.
Ik zeg alleen, je bent niet vrij.
Dat het elders slechter is en dat ik Nederland by far zou verkiezen over die andere landen, dat lijkt me duidelijk.
Maar jij was verbaasd dat mensen liever een betere economie hebben dan meer vrijheid. Dat begrijp ik goed.
Dan maar een pasje laten zien aan de poort. En je verder nergens druk over maken.

Economische rust en welvaart komt de vrijheid ook ten goede. Economische malaise brengt minder vrijheid.
Wellicht dat de oudjes onder ons dat nog goed hebben onthouden.
Laatst gewijzigd door dvh op 22 aug 2012, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

dvh

Bericht door dvh » 22 aug 2012, 13:00

Vrijheid hier is:
- niet verplicht zijn om te trouwen met iemand waar je niet van houdt
Je doelt hier op de autochtone Nederlanders ipv de Allochtonen Nederlanders ?
- niet als kind hoeven werken om je werkloze ouders te verzorgen
Hoeveel kinderen zullen er zijn die hun krantenwijk salaris bij het huishoudgeld moeten leggen om rond te komen ?
- vrij rondreizen
Met een OV-Studentenkaart.
- kiezen tussen werken voor een baas of voor jezelf
Je werkt altijd voor jezelf. Enig verschil is dat je in sommige landen voor de regering/regime werkt.
- naar school kunnen gaan, ook al hebben je ouders geen geld
Dat houdt na de middelbare school en of na je 18e , ook op. Dus verder leren kost geld, is niet voor iedereen mogelijk.
- Vrijheid om te mogen stemmen, kunnen stemmen en bewust niet- of blanco stemmen
Vrijheid om te mogen stemmen 'hoera !'
- Vrijheid om eigen politieke partij op te richten
Piratenpartij 2 :D
- etc
:drieling:

Jussi

Bericht door Jussi » 22 aug 2012, 13:12

dvh schreef:Je leest nergens dat het mijn normen en waarden zijn.
Dat het elders slechter is en dat ik Nederland by far zou verkiezen over die andere landen, dat lijkt me duidelijk.
Maar jij was verbaasd dat mensen liever een betere economie hebben dan meer vrijheid. Dat begrijp ik goed.
Dan maar een pasje laten zien aan de poort. En je verder nergens druk over maken.

Economische rust en welvaart komt de vrijheid ook ten goede. Economische malaise brengt minder vrijheid.
Laat ik je even uit de illusie bevrijden dat de grenzen sluiten nooit tot een betere economie leiden of een hogere welvaart voor de consument. Althans niet voor landen zoals wij, BE-NL, die geen marktmacht bezitten.

dvh

Bericht door dvh » 22 aug 2012, 13:15

Lees nou eerst eens wat ik schrijf, want dat heb ik namelijk nooit geschreven.
Met familie had ik een leuke discussie over het stemmen, met als conclusie dat zij de economie belangrijker vinden dan hun vrijheid
ik
Welke vrijheid?
Dat je duizenden km's kunt reizen tot je je paspoort hoeft te laten zien. Met auto, vliegtuig, trein whatever
ik
Nietus
ik
wellus
Zucht , puf , steun.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 aug 2012, 13:33

Ik ben vrij.

Op zondag.

Ik weet ook niet hoe 't anders moet, maar in de relatieve klaagzang van DVH ga ik een heel verrekt end mee(jammergenoeg)
Toen was ik nog VRIJ jong
Laatst gewijzigd door Robin op 22 aug 2012, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Shakes

Bericht door Shakes » 22 aug 2012, 13:35

Het zal wel toeval zijn dat 10 jaar na de euro de hele pleurisbende op instorten staat. Juist.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 aug 2012, 13:43

Ander themaatje:

Dat wij als NL een van de eerste landen zijn /waren en nog steeds op de vingers van één hand te tellen waar 't homohuwelijk kan. Prima punt. Geen probleem.

Dat weigerambtenaren nog steeds het recht hebben om dat te weigeren vind ik weer raar. Op grond van geloofsovertuigen etc snap ik dat. Op grond van z'n ambt niet. Helemaal niet. Ga dan astemblief wat anders doen dan weigerambtenaar zijn.

Weigerambtenaar , een beetje 'n pleonasme :kikker:

Shakes

Bericht door Shakes » 22 aug 2012, 13:52

Ach het is natuurlijk ook bijzonder dat alles voor "god en vaderland" is.

Science bitchezzzz

Maus335i

Bericht door Maus335i » 22 aug 2012, 13:58

Jussi schreef:

Laat ik je even uit de illusie bevrijden dat de grenzen sluiten nooit tot een betere economie leiden of een hogere welvaart voor de consument. Althans niet voor landen zoals wij, BE-NL, die geen marktmacht bezitten.
Tegen niemand specifiek gericht, maar denken dat uit de Euro stappen goed voor onze economie is is wel heel simpel gedacht. Men roept dat we het voor de invoering van de Euro beter hadden dan na de invoering. Dat kan wel zo zijn, maar toen de Euro niet bestond had élk land zijn eigen munt. De verhoudingen tussen valuta waren bekend etc. etc.

Als het overgrote deel van Europa netjes in de Euro blijft en wij als enige uitstappen gaan we Griekenland keihard achterna. Internationale handel gaat bij voorkeur in dezelfde munt om geen valutarisico te dragen. Blijkbaar kunnen veel mensen niet begrijpen dat als bijvoorbeeld een Duits bedrijf handel wil doen, dat bij voorkeur in Euro's blijft doen en niet wil gaan omrekenen of wisselen in Guldens. En laat Duitsland nu (nog) onze grootste handelspartner zijn.

Als enige land uit de Euro stappen zou een ontzettend domme keuze zijn. We moeten minimaal met Duitsland en België mee, bij voorkeur in een andere gezamelijke munt.

Luco

Bericht door Luco » 22 aug 2012, 14:07

Maus, volgens mij zegt niemand dat we uit de euro moeten, maar dat controle aan de grens de economie niet echt zal schaden.

Niall

Bericht door Niall » 22 aug 2012, 15:54

Maus335i schreef:
Jussi schreef:

Tegen niemand specifiek gericht, maar denken dat uit de Euro stappen goed voor onze economie is is wel heel simpel gedacht. Men roept dat we het voor de invoering van de Euro beter hadden dan na de invoering. Dat kan wel zo zijn, maar toen de Euro niet bestond had élk land zijn eigen munt. De verhoudingen tussen valuta waren bekend etc. etc.

Als het overgrote deel van Europa netjes in de Euro blijft en wij als enige uitstappen gaan we Griekenland keihard achterna. Internationale handel gaat bij voorkeur in dezelfde munt om geen valutarisico te dragen. Blijkbaar kunnen veel mensen niet begrijpen dat als bijvoorbeeld een Duits bedrijf handel wil doen, dat bij voorkeur in Euro's blijft doen en niet wil gaan omrekenen of wisselen in Guldens. En laat Duitsland nu (nog) onze grootste handelspartner zijn.

Als enige land uit de Euro stappen zou een ontzettend domme keuze zijn. We moeten minimaal met Duitsland en België mee, bij voorkeur in een andere gezamelijke munt.
+1

90% van onze klanten zijn Duits en onze moederbedrijf is ook Duits, niet is zo eenvoudig als een gezamelijke munt. Maakt het leven voor bv inkopers heel gemakkelijk om op een oog opslag te zien hoe de prijzen van een nederlandse bedrijf zicht verhouden tot een Duitse (con)collega.
Blijft het feit dat bedrijven uit bv Frankrijk alleen met Ffranse bedrijven willen werken.

Voorbeeld: Franse bedrijf heeft grote opdracht verloren en 200km over de grens zit een grote potentiële Duitse klant. Die zullen onder geen beding contact opnemen met de Duitsers omdat ze 1940-1945 niet vergeten zijn. Liever failliet dan zaken doen met een Duitser............ Hoezo een Europa :?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 aug 2012, 15:57

Maus335i schreef:
Jussi schreef:

Inderdaad hoewel valutarisico zijn voor een bedrijf heel erg makkelijk af te dekken, dat kan op talloze manieren (swaps opties futures leveraged products etc) en als je er een beetje handig mee bent valt er juist wel wat winst te halen. Daar zie ik dus geen probleem in. Nadeel is wel dat afdekken meestal ook een beetje geld kost.

Je kan de buitenlandse valuta die je binnen krijgt ook direct omzetten in Euro's maar dat doen de meesten niet als ze zelf ook dingen aankochten in die valuta. De crux zit hem in de omwisselkoers. Jij krijgt als bedrijf zijnde meestal geen interbank rate maar er bestaat een spread tussen bid en ask. Banken vergroten die spread kunstmatig zodat er vaak 1 tot 3% extra af gaat voor commissie van de bank. Bij grote bedragen kan dat een aardig deel van je marge kosten. Dit omzeil je door je buitenlandse valuta zo te laten maar dan ontstaat dus je valutarisico op je lopende rekeningen.

Ander probleem van dat risico is dat je het risico loopt dat jou product te duur word door valutaschommelingen natuurlijk. Hebben beide partijen euro's dan spelen die risico's niet dus in dat opzicht geeft het een stabielere afzetmarkt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 aug 2012, 16:14

Voorbeeld: Franse bedrijf heeft grote opdracht verloren en 200km over de grens zit een grote potentiële Duitse klant. Die zullen onder geen beding contact opnemen met de Duitsers omdat ze 1940-1945 niet vergeten zijn. Liever failliet dan zaken doen met een Duitser............ Hoezo een Europa :?

Daar hebben wij ook mee te maken. Wij zijn afhankelijk van aanbestedingen. Prachtige opdrachten zijn er in Frankrijk, maar ergens in iedere aanbestedingstekst staat dat alles in 't Frans gecommuniceerd moet worden. Dus de aanbesteding zelf, de tekeningen, handboeken, de monteurs moeten Frans spreken, etc. etc.. Dat is imho geen openbaar aanbesteden. Met de rest van de wereld communiceren wij in 't Engels. Voor een aanbesteding of gesprek willen we best een tolk / vertaler inschakelen, maar het houdt ergens op.

Daarom wil ik doorpakken naar een Europa waarin we Engels als officiële voertaal in gaan voeren (ooit) en dit soort gelul met aanbestedingen afkappen of loslaten.

Veel Fransen van 40 jaar en jonger hebben gewoon Engels op school gehad. Ze durven 't alleen niet te spreken omdat ze een Allo Allo accent hebben. Iemand The Artist gezien? :wink:

Ze kunnen 't wel die Fransen, maar we moeten even wachten tot de jongere generaties 't meer en meer voor 't zeggen hebben gekregen.

Shakes

Bericht door Shakes » 22 aug 2012, 17:31

De Neuro is toch een aardige oplossing?

Even plat gezegd de armoedzaaiers eruit en een sterke munt terug.

Wtf moeten we nu met een Griekenland? Zo zijn er wel meer landen....

Plaats reactie