Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Shakes

Re: Wereldwijde recessie + bestuurscrisis NL/EU vanaf pagina

Bericht door Shakes » 17 aug 2012, 11:30

Dennis, ik vind het een 100% mooi verhaal. Echter is het 0% reeel.

Ik heb nieuwe buren in mijn probleemwijk. Ik hoorde eerst dat ze een verrijking voor de buurt zouden zijn maar niets is minder waar.
Ze voegen niets toe maar ondertussen moet ik nog even een flink deel van mijn inkomen mag geven omdat zij zo nodig naast me moeten wonen en niet rond kunnen komen van hun inkomen. S'morgens als ik naar het werk ga slapen ze nog en s'avonds als ik na een lange dag thuiskom zie ik ze vaak in de tuin zitten.

Aan mijn probleemwijk doet de gemeente ook al niets meer omdat er geen geld meer voor is hoewel ik meer en meer blijf betalen aan gemeentelijke belastingen. Nee zonder die buren zou ik al genoeg problemen hebben. Het ligt echt aan de buren.

GTRene

Spaans dorp immuun voor crisis

Bericht door GTRene » 17 aug 2012, 11:44

zag ik net op TV...wat over de moderne Robin Hood...

opgezocht en der was ook een video die ergens anders over gaat dan de moderne Robin Hood...

een wereld binnen een wereld :D apart en schijnt goed te werken, als zo'n stam in je Jungle bijwijze van, op hun eigen manier.

prachtig, en het schijnt te werken en saamhorigheid e.d. :D
huur/hypotheek daar bv 15,-euro per maand whaha
ze hebben daar geen "overheid" zeg maar en geen verkiezingen maar alles wordt besproken in de democratie...bankiers e.d. zijn daar niet echt welkom and who can blame them...vooral als je de hele film uitkijkt en het verhaal volgt.

Spaans dorp immuun voor crisis

http://nos.nl/l/tcm:5-1252045/

voor het Robin Hood verhala door die burgemeester>>

http://www.joop.nl/wereld/detail/artike ... obin_hood/

Luco

Bericht door Luco » 17 aug 2012, 11:57

Leuk, gewoon een andere versie van communisme, je bezit niks, je mag niks en iedereen krijgt hetzelfde.

Verder is die burgemeester gewoon een dief, berooft supermarkten en geeft het eten aan de allerarmsten (volgens hem ja, wie bepaald dat?)
Een aantal medewerkers van deze fraaie burgemeester zitten vanwege die berovingen in de gevangenis, maar meneer zelf niet, want als burgemeester is die onschendbaar in Spanje.
Ondertussen laat die wel zijn medewerkers verrekken in de gevangenis.

Niks Robin Hood, gewoon een moderne Castro
Hij brengt het alleen leuk.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 aug 2012, 12:01

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 aug 2012, 12:33

Shakes schreef:Dennis, ik vind het een 100% mooi verhaal. Echter is het 0% reeel.

Ik heb nieuwe buren in mijn probleemwijk. Ik hoorde eerst dat ze een verrijking voor de buurt zouden zijn maar niets is minder waar.
Ze voegen niets toe maar ondertussen moet ik nog even een flink deel van mijn inkomen mag geven omdat zij zo nodig naast me moeten wonen en niet rond kunnen komen van hun inkomen. S'morgens als ik naar het werk ga slapen ze nog en s'avonds als ik na een lange dag thuiskom zie ik ze vaak in de tuin zitten.

Aan mijn probleemwijk doet de gemeente ook al niets meer omdat er geen geld meer voor is hoewel ik meer en meer blijf betalen aan gemeentelijke belastingen. Nee zonder die buren zou ik al genoeg problemen hebben. Het ligt echt aan de buren.
Een paar dingen vallen mij op, of roepen vragen op:
- Ze moeten naast jou wonen? Wie bepaalt dat? De gemeente?
- Ze werken wel of niet? Meer niet dan wel, lijkt mij. Willen ze niet werken? Kunnen ze niet werken? Of zijn ze tevreden met hoe ze hun leven nu leiden?
- Gemeente heeft geen geld, of wil geen geld uitgeven? Wel meer innen?
- Jij gooit alles nu op die probleemburen, terwijl het misschien meer draait op jouw teleurstelling dat jouw wijk niet verandert, terwijl je dat vooraf stiekem wel had gehoopt.

Daar gaan dus een hoop dingen fout. Dat is dan toch allemaal een organisatorisch probleem? Dus op te lossen.

Wat doe jij nu om de problemen die jij zo ervaart op te lossen?
Schrijf je de gemeente aan? Wat gebeurt daarmee?
Als er niets gebeurt, wat doe je dan? Stap je naar de pers? Ga je zelf naar de gemeenteraad? Heb je zelf oplossingen die je wilt voordragen? Of blijf je passief? Waarom is die passieve houding ontstaan?

Spreek je de buren weleens? Hoe reageren ze?

Jij wilde toch zelf in die probleemwijk wonen? Jij bent iemand die een inspirator is voor jongeren. Kun je de jongeren in die buurt/wijk ook inspireren om er een betere wijk van te maken? Of inspireer je alleen op school?

Begrijp mij niet verkeerd, ik ken je dus ik weet dat je soms klaagt, maar ook dat jij iemand bent die hoop heeft dat 't ooit beter wordt en daar draag jij zelf een steentje aan bij door jouw werk, jouw idealen en de manier waarop jij in 't leven staat. Ik heb veel respect voor jou en gun je 't beste, maar misschien heb je hulp nodig omdat je niet in je eentje de wereld kunt veranderen. Dat geeft je weer moed en motivatie om door te pakken.

Misschien hoor jij wel helemaal niet thuis in die probleemwijk. Wel om in de Bijlmer te werken, maar misschien moet je wel in een goede buurt wonen om het vol te kunnen houden daar. Thuis moet je genieten, uitrusten en je motivatie continu op peil houden om de wereld mooier te maken. Dat lukt misschien niet als je in een probleemwijk werkt en in een probleemwijk woont, terwijl je van origine uit een goede buurt komt. Jíj weet wat je mist. Die andere mensen niet! Zij kunnen jou dat niet kwalijk nemen en zij jou ook niet!

Hopelijk begrijp je wat ik bedoel, want ik wil alleen maar bereiken dat je als individu soms machteloos lijkt te staan, terwijl je zelf een hoop kunt veranderen. Niet in grote sprongen, wel in kleine stapjes.

Vanaf een afstand is 't makkelijk lullen. Daarom doe ik dat graag. :blink:

Shakes

Bericht door Shakes » 17 aug 2012, 12:36

Ehm Dennis.

De Probleemwijk is Nederland en de Buren zijn Grieken, Italianen, Spanjaarden etc.........

:mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 aug 2012, 13:10

Die foto zal wel wat inkoppende reacties uitlokken bij ons klootjesvolk, lol.

Afbeelding

Peric

Bericht door Peric » 17 aug 2012, 13:57

Denk dat jij een beetje teveel vanuit jouw eigen belevingswereld redeneert Dennis. Niet iedereen is zo zelfredzaam als jij. Dat jij zo opgevoed bent en dat jij dat bij jouw kinderen ook gaat doen wil niet zeggen dat de rest van Europa dat ook zal doen.
Als heel Europa vol zat met mensen zoals jij zou het er allemaal heel anders uitzien.
Er moet heel veel veranderen aan de mentaliteit van de mens wil één Europa gaan werken.
Wij Nederlanders zijn ruimdenkend, open en een groot deel is sociaal. Maar er zijn er ook zat die erg nationalistisch zijn, kijk naar de Fransen, en zo zijn er nog wel een paar landen..

Neh, leuk idee, 1 Europa met ook 1 gekozen regering en president, maar het zal met de landen die nu in de EU zitten nooit lukken. Teveel cultuur-en mentaliteitsverschillen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 aug 2012, 14:59

Bedankt voor 't compliment, althans zo vat ik hem op.

Op zich ben ik erg kritisch (vaak pessimistisch) over onze mensheid, onze economie, maatschappij etc.

Dus is 't ergens vreemd dat ik zoveel hoop heb dat 't op een dag allemaal goedkomt, maar zonder zo'n 'doel' heeft 't verder ook niet zoveel nut in mijn optiek. Mijn positieve houding houdt mijn pessimisme mooi in balans. :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 17 aug 2012, 15:00

Het redden van de euro is goedkoper dan het uiteenvallen van de muntunie.

Het redden van de euro is goedkoper dan het uiteenvallen van de muntunie. Als de eurolanden uit elkaar gaan, kost dat 2200 miljard euro. Een derde van de Europese economie.

Dat stellen economen van het ING Economisch Bureau.

Het is een taboe, maar toch wagen sommige economen en zelfs politici zich eraan. Stellen dat de eurozone uit elkaar kan vallen. Zo ook de Finse minister van Buitenlandse Zaken, Erkki Tuomioja. Hij zegt in een interview met The Daily Telegraph dat we ons met zijn allen moeten voorbereiden op het uiteenvallen van de eurozone.

De economen van ING hebben nu berekend dat een einde van de euro een enorme klap zou zijn voor de Europese economie. Het zou een derde van het Europese BBP kosten.

Martin van Vliet, een van de auteurs van het rapport, zegt dat het repareren van de euro de beste optie is. "De huidige ingeslagen weg neemt risico met zich mee, maar de kosten van het in stand houden zijn minder dan het opbreken. De conclusie is dat Noord-Europa meer dan 2000 miljard aan blootstelling heeft. Dat is 35% van de gehele economie, een gigantisch en astronomisch bedrag."

De kosten kunnen echter nóg hoger uitvallen. Sylvester Eijffinger, hoogleraar economie aan de Universiteit van Tilburg, zegt dat de kosten van uiteenvalling zelfs kunnen verdubbelen. "Ik onderschrijf de conclusie van de ING-economen, dat er een enorme kostenpost is als de eurozone valt. Maar het blijft natuurlijk gissen, niemand weet precies wat de kosten zijn. Daarnaast zijn in dit rapport niet de indirecte kosten verwerkt, maar als je dat alles zou meenemen kom je misschien wel op een bedrag van 4000 miljard euro uit."

"De grote vraag is: hoe zorgen we er met zijn allen voor dat de kosten van het bij elkaar brengen zo laag mogelijk zijn?" Dat zegt beurscommentator Hans de Geus. Volgens hem moet Europa ook in de toekomst bijspringen bij Zuid-Europese landen. De taak aan politici om de goede weg te bewandelen.

Van Vliet is het met De Geus eens. "De probleemlanden moeten doorgaan met hervormen, maar er is zeker ook daar nog genoeg werk te verrichten. De draconische bezuinigingen nemen een flink risico met zich mee. Er moet iets verzonnen worden door de Europese leiders, om te zorgen dat het risico laag blijft en de kosten ook minder worden."

Luco

Bericht door Luco » 17 aug 2012, 15:15

Ja, des te langer je wacht des te duurder wordt het, dus wachten ze net zo lang totdat het financieel niet meer haalbaar is.
Ook allemaal politieke spelletjes.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 17 aug 2012, 15:28

Het spreekwoord "Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald" is hier van toepassing.

Hoe langer je wacht, hoe duurder het wordt, hoe groter de schade en hoe meer kans op geweld.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 aug 2012, 10:33

Probleem met dat soort verhalen is dat er niemand is die echt weet wat de schade zal zijn wanneer je als EU breekt en de euro afschaft, of wat de fallout achteraf zal zijn. ING kan wel zeggen 2200 miljard maar ze weten het gewoon echt niet. Financiele wereld is te complex om te kunnen overzien plus ze weten niet wie welke kaarten in handen heeft bij welke tegenpartij om het zo even te zeggen. Plus de regeringen zelf hebben totaal geen controle over de financiele wereld.

Trouwens, zeggen dat het 2200 miljard euro kost op het moment dat de eurozone breekt is een beetje kort door de bocht aangezien er op dat moment geen euro meer bestaat :lol:

Er proberen een getal aan te hangen is dus gewoon pissing in the wind.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 aug 2012, 09:33

'Griekse exit duur, maar beheersbaar'
FRANKFURT - Een eventueel vertrek van Griekenland uit de eurozone brengt hoge kosten met zich mee, maar is beheersbaar.

Dat stelt bestuurder Jörg Asmussen van de Europese Centrale Bank (ECB) in een maandag gepubliceerd interview met de Duitse krant Frankfurter Rundschau.
Asmussen stelde voorop dat het zijn voorkeur heeft dat Griekenland in de eurozone blijft. De Grieken moeten daar echter zelf voor zorgen, voegde hij eraan toe.

Kosten
De gevolgen van een vertrek van Griekenland zijn volgens de Duitse ECB-bestuurder beheersbaar. Een Griekse exit zal echter niet zo ordelijk verlopen als soms wordt verondersteld, waarschuwde hij.
''Het zal heel duur zijn'', stelde Asmussen. ''Het zal gepaard gaan met een verlies aan groei en met hogere werkloosheid. Dat geldt zowel voor Griekenland als voor heel Europa en zelfs voor Duitsland.''

Obligatiemarkten
Asmussen vreest dat de druk op andere zwakkere eurolanden oploopt als de Grieken de euro verlaten. ''We moeten niet doen alsof we zeker weten wat er gebeurt op de dag nadat een land is uitgetreden.''
De Duitse econoom sprak verder zijn steun uit voor de nieuwe ingrepen op de obligatiemarkten die de ECB overweegt. Die passen volgens hem binnen de opdracht van de centrale bank om te zorgen voor een stabiel prijsniveau in de eurozone.
''Alleen een munt waarvan het voortbestaan door niemand wordt betwijfeld kan stabiel zijn'', aldus Asmussen. ''Juist die twijfel over het voortbestaan van de euro willen we bij marktpartijen wegnemen.'

----
Tot nu toe wist ik niet zo goed wat ik nu vond van een Griekse exit. Het leek mij dom en onverstandig, maar onontkoombaar tegelijkertijd.

Volgens mij is hierboven een duidelijk verhaal geschetst dat politici serieus moeten nemen. Een Griekse exit is beheersbaar, máár levert tegelijk wel een hoop ellende op, zowel hier als in Griekenland zelf. Misschien moeten we allemaal wat inleveren, om er sterker door terug te komen. Dat laatste geldt dan ook voor de Grieken zelf. De Grieken zullen uiteindelijk profiteren van een goedkope Drachme als ze zelfvoorzienend kunnen leven en voldoende weten te exporteren. Daarbij staat 't buiten kijf dat ze de rust bewaren.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 aug 2012, 09:39

'Merkel heeft geen visie voor euro'
BERLIJN - Bondskanselier Angela Merkel van Duitsland heeft geen visie om de eurocrisis het hoofd te bieden. Zij reageert alleen op de gebeurtenissen. Daardoor zijn de problemen met de schuldencrisis erger geworden dan nodig zou zijn geweest.

Dit stelt Joschka Fischer, die van 1998 tot 2005 minister van Buitenlandse Zaken is geweest, in een bijdrage voor de krant Bild am Sonntag. De groene oud-politicus herinnert Merkel aan het voorbeeld van haar voorganger Helmut Kohl: die stelde na de val van de Berlijnse Muur in 1989 een tienpuntenplan op voor de Duitse eenwording en de Europese integratie. Volgens Fischer moet Merkel ook een ''masterplan'' maken voor de eurocrisis.

Het gebrek aan leiderschap leidt volgens Fischer bij de bevolking tot onzekerheid en anti-Europese gevoelens. Hij verwijt Merkel dat zij de moed niet heeft om een reddingsplan voor de lange termijn voor te leggen. Dat dreigt zich volgens Fischer te wreken: de christendemocrate zou de steun van de Bondsdag kunnen verliezen.

Dromende os
Fischer beheerde de portefeuille Buitenlandse Zaken in de eerste rood-groene coalitie in Berlijn onder bondskanselier Gerhard Schröder. Hij stond in die tijd bekend om zijn pro-Europese houding: Fischer pleitte ervoor de EU om te vormen tot een federatie. Hij werd genoemd voor de functie van eerste Europese minister van Buitenlandse Zaken. De federatie kwam er uiteindelijk niet door de referenda in Nederland en Frankrijk tegen de Europese Grondwet.

Nu maakt Fischer zich zorgen over het Europese project door de anti-Europese tendensen die hij in Duitsland ziet groeien: ''Wie denkt dat Duitsland een groot Zwitserland kan gaan spelen, staat als een dromende os voor een gesloten deur totdat hij door de slager naar de slachtbank wordt geleid.''
----

Die eerste alinea geldt volgens mij voor alle politici. Er is geen politicus met een lange termijn visie, een masterplan, laat staan dat er iemand inspireert om pro-Europa te zijn.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 aug 2012, 14:07

Leuk verhaal van die man.

Maar het is logisch dat Merkel alleen maar kan reageren. Eurocrisis is een wiskundig bijna onoplosbaar probleem, en de enige uitweg is zo ongeveer je schulden wegwerken dmv inflatie. Dit zijn ze al met mondjes maat aan het doen, die schulden die de ECB opgekocht heeft bijvoorbeeld dat is in weze geld wat zo even bijgedrukt word. Maar in het financiele nieuws is al sparke van het idee dat de ECB de rentes op een bepaalde maximale spread tov Duitsland gaat houden. bijvoorbeeld 600 bps (6%). Wat dat in feite letterlijk betekend is dat als de rentes voor bepaalde landen oplopen tot die spread ze gaan kopen en kopen net zo lang tot ze er weer onder zitten.

Je ziet dit ook wel deels aan de valuta markt. EUR/USD is redelijk stabiel omdat die Amerikanen exact hetzelfde aan het doen zijn maar kijk naar de rest, de Euro valt als een baksteen tov andere buitenlandse valuta. Diverse andere landen die hun wisselkoeren aan de euro gekoppeld hebben moeten al vrij rigoreuze maatregelen nemen, bijvoorbeeld bij de Deense Centrale Bank waren de geboden rentes een tijdje terug al negatief, maw je moet geld betalen wil je er geld stallen.

De meeste andere plannen zijn voornamelijk BS als je het mij vraagt. We hebben nog steeds het leveraged EFSF. Leuk maar kan iemand mij uitleggen waarom het een goed idee is om geld bij te gaan lenen voor een bailout, overmatige schulden wegwerken door meer te gaan lenen werkt niet.

Crux is je geeft meer uit dan er binnen komt. Wat zou je dus moeten doen om je schuldenberg terug te dringen?

1. Minder uitgeven
2. Meer binnenhalen

Als je optie 1 gaat doen dan word optie 2 lastig en als je 2 wilt doen word 1 lastig. Simpelweg omdat je als regering ook minder geld terug krijgt van de bevolking en private sector als je minder in circulatie brengt en vice versa. Stuck between a rock and a hard case.

Dus of hij het beter zou kunnen.

'Masterplan' klinkt leuk maar waar ze in werkelijkheid naar zoeken is een 'Deus ex Machina'

Kijk je naar de onderliggende getallen dan zie je dat de praatjes van de politici voornamelijk gelul in de ruimte zijn. Zij zijn degenen die voor het publiek met een oplossing moeten komen maar weten zelf ook wel dat die er haast niet is. IMHO is het allemaal 1 groot toneelstuk, ze proberen het publiek tevreden te houden met beloftes dat ze naar oplossingen zoeken.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 aug 2012, 14:19

Goed verhaal, volledig mee eens.

Fischer preekt iets te veel voor eigen parochie, waar was zijn vooruitziende blik toendertijd dan?

Achteraf een koe in de kont kijken lukt de gemiddelde EU burger ook nog wel........

Martijn M

Bericht door Martijn M » 20 aug 2012, 15:02

Ik heb ook erge last van de recessie op het moment. Wel €0,08 aan loon gestort gekregen!

Misschien omdat ik 5 weken op vakantie was en de hele periode gemist heb, maar dat maakt niet uit. :zwijntje:

romo

Bericht door romo » 20 aug 2012, 21:51

Bankier Rothschild zet 165 miljoen in op val van euro

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Eco ... euro.dhtml

romo

Bericht door romo » 20 aug 2012, 22:07

129 Teletekst ma 20 aug
Bundesbank tegen schuldaankopen

` De Bundesbank,de centrale bank van
Duitsland,verzet zich steeds feller
tegen het opkopen van staatsleningen
door de Europese Centrale Bank.Volgens
de Bundesbank brengt het aankopen van
staatsschulden "aanzienlijke risico's
voor de stabiliteit" met zich mee.

ECB-president Draghi zinspeelde erop
dat de bank voor miljarden euro's aan
staatsleningen van zwakke eurolanden
zoals Spanje en Italië kan opkopen.Dat
zou de rente kunnen laten dalen die die
landen betalen voor nieuwe leningen.

De Bundesbank vindt dat riskant en zegt
dat zulke besluiten een zaak zijn van
overheden en parlementen,niet de ECB.

dvh

Bericht door dvh » 21 aug 2012, 12:33

http://www.nu.nl/economie/2889319/socia ... ingen.html

Dit gaat nog spannend worden vrees ik..

romo

Bericht door romo » 21 aug 2012, 14:51

Ik voorspel, als de crisis niet beteugeld wordt, dat bovenstaande nog maar een begin is. Nu is het nog schelden, vloeken en tieren op social media, maar als er geen geld meer is, of niets meer waard, voedsel prijzen onder druk staan, of wellicht geen aanvoer meer, kortom; de grote middenklasse die verstoken blijft van primaire levensbehoeften, incluis een betaalbaar dak boven het hoofd, dan voorspel ik dat de revolutie onder ons is..........

Nu is er sinds een paar dagen een behoorlijke rel aangaande de laatste gast in Zomergasten ( VPRO zondag avond), een man die werkelijk los van alles wat reëel is, totaal geen feeling met wat er maatschappelijk leeft, inhoudsloos gezwets alleen om de eigen bonus veilig te stellen........zoek de naam zelf maar op, ik spreek hem hier niet uit, mijn eer te na............ik voorspel, als de crisis zich verdiept en alles scherper komt te liggen en mensen zich daadwerkelijk bedreigt voelen waar bij primaire overlevingsdrang als reflex onhoudbaar zal zijn, dat deze mijnheer en al zijn consorten eerder aan een telefoonpaal hangen dan ze ooit voor mogelijk hadden gehouden, dan breekt de spreekwoordelijke hel los voor iedereen die onderdeel van deze cultuur is, de bourgeoisie gaat letterlijk op de barricaden, met onvoorstelbare gevolgen..........

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 21 aug 2012, 19:38

Het zou zomaar die kant op kunnen gaan romo, ik acht dat ook zeker niet onmogelijk. Wat dat betreft hoef je de geschiedenis er maar op na te lezen. Na economische ellende volgt bijna steevast geweld. Het laagje beschaving wat wij hier denken te hebben is maar flinterdun. Zie de situatie in Syrie, tot wat voor beestachtigheden het volk (en regering) in staat is.

Als het hek van de dam is.... dan wordt het ieder voor zich. En dat kan best eens ruig worden.

Shakes

Bericht door Shakes » 21 aug 2012, 19:43

Ik ben er klaar veur!

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 21 aug 2012, 20:15

Shakes schreef:Ik ben er klaar veur!

Ik ook Nan............via Indonesië een Duitse tank gekocht voor weinug, komt volgende maand binnen.
Duitse degelijkheid dus er kan niets vout gaan.........

Plaats reactie